Stanvac

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Stanvac

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een oud-Stanvac kapitein en een Italiaanse captain.

Na het opnieuw lezen van het boek van Schamhardt en al deze mooie verhalen komen er bij mij ook allerlei herinneringen opborrelen. :)
In 1965 gingen we met de Gulf Hollander naar Esvravos Nigeria, om daar op de rede crude te gaan laden.
Met het achterschip tussen boeien gemeerd en voor 2 ankers uit.
Ik heb het hier al eerder over gehad op het topic “mooie tankers”, maar bepaalde details herinner ik me nu weer. :)
We moesten er onverwacht heen, we waren bij de Portugese Noord net klaar met gassiefree maken en ballast shiften toen we te horen kregen dat we in Las Palmas moesten gaan bunkeren en daarna in Escravos moesten gaan laden.
We waren als het paard van de schilleboer op weg naar Port Said dus dit was een leuke onderbreking van de sleur. :wink:
Vooral Las Palmas was een aangename verassing, heel toevallig kwamen we daar om 18 uur voor de kant en we zouden pas de volgende ochtend vertrekken. :-D
Bij aankomst Ecravos kwam er een Italiaanse mooringmaster aan boord, Captain Cardano of zoiets.
Die speelde het in no time klaar om onze ankerkettingen in elkaar te laten draaien, zodat we daarna een dag bezig waren om ze weer te klaren.
De volgende dag kwam er een andere Italiaanse Captain aan boord, maar kapitein Vellinga, die jaren bij Stanvac gevaren had schopte deze vogel meteen van boord toen hij zag hoe die bezig was.
Dankzij kapitein Vellinga, die wel kon manoeuvreren, lagen we uiteindelijk goed gemeerd en konden we een volle bak Nigerian Crude oil laden met bestemming Portland Maine.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met bestemming Portland Maine.

Vertel er nou ook gelijk bij " voor de nieuwe lezers" hoe jij daar in Portland Maine kapotjes kocht voor de hele crew met " blosjes voor Josje" :lol: :lol: ik neem nu aan dat de Stanvac boys daar niet van blozen :lol: DIE kwamen om de klip klap in Bangkok! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Ja Harry, ik ben wel eens in Bangkok geweest.

Maar je ziet op de foto, hadden we eindelijk eens tijd voor het edele tafelvoetbalspel....

Doar he'j nie van trug he!
Ie dacht tuurlijk wa aanders.

Groeten

Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ja om eerlijk te zijn, daar heppie gelijk in, ik dacht aan Melkmeissies :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Sparks Jan (R.I.P.)

Re: Stanvac

Bericht door Sparks Jan (R.I.P.) »

Stanvac 1.jpg
Stanvac 1.jpg (212.21 KiB) 2580 keer bekeken
Stanvac 2.jpg
Stanvac 2.jpg (370.94 KiB) 2580 keer bekeken

Stanvac 3.jpg
Stanvac 3.jpg (496.7 KiB) 2580 keer bekeken

Stanvac 4.jpg
Stanvac 4.jpg (384.11 KiB) 2580 keer bekeken

Stanvac 5.jpg
Stanvac 5.jpg (378.11 KiB) 2580 keer bekeken


Stanvac 6.jpg
Stanvac 6.jpg (359.94 KiB) 2564 keer bekeken


Radiostations PELNI, KPM en STANVAC.jpg
Radiostations PELNI, KPM en STANVAC.jpg (206.91 KiB) 2573 keer bekeken

Met dank aan Sparks Huub Willems.
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Sparks Jan,

Heel erg bedankt voor de artikelen en foto's. Hoewel ik reeds veel wist is mijn kennis van de "kalibootjes" weer verruimd.
Met name de foto's en artikelen van voor 1947 vind ik erg interessant.

Wat mij opvalt is dat de Stanvac Lirik en de Stanvac Riau niet in de verzameling zijn opgenomen. De Stanvac Lirik was de grootste tanker op de Siak Rivier en dat was toch niet zo'n heel erg kleintje.

Groeten,

Jan
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Beste mensen,

Als bewijs dat de Stanvac Lirik geen "kalibootje" was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stanvac

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat de Stanvac Lirik geen "kalibootje" was.
Hallo Jan,.........ik zou die Stanvac Lirik een mooi voorbeeld van een " Flink Kalibootje" noemen :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Beste mensen,

Om het af te maken nog zo'n "FLINK" kalibootje!

Afbeelding

Afbeelding

De Misoa werd aangeschaft voor vervoer van crude van Buatan naar de raffinaderij in Sungei Gerong.
Zij was in 1937 gebouwd en na WO2 gevaren tussen Maracaibo meer en Curacao.

Twee Schotse ketels en twee triples zorgden voor de voortstuwing. Van de stuurlieden hoorde ik dat ze op de Siak rivier altijd de wal in doken als de Riau in aantocht was wegens onvoorspelbaar gedrag...

Ik heb er mijn allerlaatste reis opgemaakt van Sungei Gerong naar Singapore. Toen al onder Italiaanse officieren. En ik kan me nog herinneren dat het ankeren op de rede van Singapore niet geheel volgens het boekje verliep: het schip draaide alle kanten op die niet gewenst waren. Echt gevaren heb ik er niet op.

Groeten,


Jan
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Beste mensen,

Vijftig jaar geleden had ik een andere opvatting over verlof als algemeen geldend. Ik vond het natuurlijk prachtig om mijn familie weer te zien, maar of dat nu drie weken eerder of later was, dat was voor mij niet zo interessant. Ik hield voldoeende tijd over die ik in Holland kon besteden.
Daarom, en misschien ook doordat ik op deze gedachte werd gebracht door ene beheerder van een forum die ervaring heeft bij de EAC, mijn persoonlijke ervaring, maar die wel met de zeevaart te maken heeft.

Afbeelding

Met verlof 1

Misschien komt het dat ik het lang van huis zijn gewoon was geworden bij de KPM, maar ik besloot te trachten om niet per vliegtuig naar Nederland te reizen om met verlof te gaan, maar als passagier op een vrachtschip. Ik wou ook wel eens ervaren hoe het was om op een buitenlands schip naar Europa te reizen.
Van verlof genieten betekende voor mij me volledig ontspannen en kennis maken met andere mensen en nu van de ligtijd in de havens gebruik maken om iets te zien. Bij Stanvac was het aantal havens dat aangedaan werd wel heel erg beperkt. Misschien speelde bij me ook wel de ervaringen tijdens mijn eerste verlof, dat na mijn bijna driejarig varen bij de KPM. Mijn klasgenoten die “uitgevlogen” waren uit mij woonplaats verhuisd of zelfs getrouwd, betekenden geen aantrekkingskracht om in mijn geboorteplaats mijn ver-loftijd door te brengen. Ik wou graag ook een reis maken en waarom dan niet naar Neder-land op kosten van de maatschappij?
Eerst met de maatschappij contact opgenomen omdat er sprake kon zijn van een contract in verband met uitwisseling van tickets. Zij hadden geen probleem en boden zelfs aan behulpzaam te zijn met boeken.
Op 8 november 1958 kwam ik met de Stanvac Sumba in Singapore aan en na een paar dagen in het Cathay Hotel te hebben gelogeerd scheepte ik in op het ms Patagonia van de East Asiatic Company, een. Deense maatschappij die ook net als de KPM en Stanvac niet meer bestaat. De keuze was bewust want ik wou op een buitenlands schip de reis maken en ik had gehoord van mensen dat het prettig verblijven was op de schepen van die maatschappij.
De Patagonia was een vrachtschip met passagiersaccomodatie, naar ik mij kan her-inneren waren er acht passagiershutten. Het schip was in 1951 in Denemarken gebouwd... Er stond een Burmeister & Wain in van 5500 apk. Het kwam van Hong Kong en na Singa-pore werd gevaren naar Penang, Aden (bunkeren), Port Said en Genua, waar ik van boord zou gaan en tenslotte Kopenhagen.
Ik zal de dag dat ik aan boord kwam nooit vergeten. Ik werd welkom geheten door de stewardess, zij was het enigste vrouwelijke bemanningslid, en naar mijn hut gebracht. Terwijl ik toezag hoe mijn barang in mijn hut werd gebracht, doemde er een grote vent op, die zich voorstelde als chief officer. Voor hij iets anders zei stelde hij de vraag: “What do you prefer. Carlsberg or Tuborg”? Ik begreep direct dat dit een buitengewoon belangrijke vraag was. Met name voor de twee weken dat ik aan boord zou doorbrengen. Ik ant-woordde dus “Carlsberg”. De reactie was verbluffend want met een “You are my friend!” verdween hij weer. Terwijl ik nog bezig was mijn eerste koffer uit te pakken verscheen er weer een figuur in de deuropening. Hij was klein van stuk, zilvergrijs haar en snor, een prachtige martiale rooie kop. Met een stentorstem kondigde hij aan dat hij de chief engineer was. Hij stelde mij daarna direct de vraag: “What do you prefer. Carlsberg or Tub-org”? Nu was het antwoord eenvoudig. Ik antwoordde ferm: “Tuborg of course!” De reis kon wat dat betreft niet meer kapot!

Wordt vervolgd

Groeten

Jan


Afbeelding


Plaats reactie