Pagina 17 van 19

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 apr 2012 15:40
door Harry G. Hogeboom
Hallo Robin,

Hij was dus een "mepper" van een Kalibootje :mrgreen:

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 apr 2012 15:55
door robrian
Het zou best kunnen Harry.
Het is alweer zolang geleden maar hij had het altijd over Stanvac.

Hij was inderdaad een nogal heetgebakerd mannetje en had het ook vaak aan de stok met zijn directe chef van de afdeling onderhoud.

Trouwens, a.s. september is er weer een réunie voor de gepensioneerden van de HAL en zal ik zeker DS. weer tegenkomen.

H. groet. Robin.

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 apr 2012 16:38
door Jan Dikker
Hallo Robrian,
De reden van zijn vertrek bij Stanvac was dat hij een collega wtk met een bahco of een moordenaar door een ruzie achterna liep en toen onmiddelijk de zak kreeg en dat was halverwege de jaren zestig denk ik.
Twee opmerkingen.

Ik ben op 30 mei 1960 afgemonsterd van de Stanvac Pendopo in Sungei Gerong en daarna met de Stanvac Riau vertrokken naar Singapore. vandaar een paar dagen later naar huis. En dus einde Stanvac want op kapitein Schamhardt na was ik de laatste die nog op zo'n kalibootje zat. Je grote vriend heeft dus daarvoor reeds afscheid genomen van Stanvac. Ik ken je vriend niet en er komt ook niets bekends aan voor.

En nu even wat niets met Stanvac te maken heeft.
Omdat er veel (oud)-KPM-ers bekend zijn met de Stanvac, of althans de maartschappij kenden, een verhaaltje dat me is overkomen bij de KPM.
Op de Van Noort moesten alle zeven zuigers getrokken worden in de paar dagen dat het schip ineen haven in Australie lag, maar als jonge massinis moest je ook nog om de dag en om de twee uur 's nachts de temperaturen van de vriesruimen opschrijven. Je kunt je voorstellen dat er een paar van de vetlellen een kort lontje van al dat werk kregen. Bovendien circuleerde het koelwater van de hulpmotoren nog gewoon door de hoofdmotor, want de zuigers gingen er via de onderkant uit. Het was dus ook nog een extra warm karweitje.
Walbezoek was nagenoeg uitgesloten.
Toen ik op een middag in de krukput stond om de scharnierpijpen van de zuigerkoeling te monteren zette de second de smeeroliepomp alvast aan. Als een gebaar dat we door moesten werken in verband met het aanstaande vertrek.
De olie stroomde over me heen. Ik was razend en kwam de krukput uit. met een geslaagde poging een wringijzer dat op de plaat lag de grijpen, en achter die second aan. Net voor de hutvan de second hield het opperste gezag mij tegen omdat hij me al aan hoorde komen en kalmeerde me en toen was het ook over, behalve overal smeerolie waar ik gelopen had.

En Harry, ik ben ook een geheide pacifist, maar ik ging toch even uit mijn dak.
Dus hou het bij afschrikken...

Groeten

Jan

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 apr 2012 16:47
door KJHvanBeek
Er woont hier vlak bij mij in de buurt nog een oud-Stanvaccer, ene Frans van Baal.
Zelf heb ik nooit bij de Stanvac gevaren, maar wel bij nde Shell, Norness en Vinke als R/O.

Heb ook met andere oud Stanvaccers gevaren, stuurman Meyert Kerkhof en electricien Cees de Booij.

Iemand bekend ?

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 apr 2012 17:48
door Harry G. Hogeboom
Dus hou het bij afschrikken...
NIKS mis mee Jan :lol: DAT houdt de gang er in! .....ik heb ook wel met figuren gevaren die dachten dat ze " God waren" EN in de 16e eeuw leefden.

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 apr 2012 21:21
door Jan Dikker
Iemand bekend ?
Het zou de elektricien kunnen zijn, maar de leeftijd gaat een rol spelen bij het onthouden van namen.
Ik heb met drie van Voltgoochelaars gevaren. Een daarvan Heette Barendse en de andere heette Tanamal als ik me niet vergis.

Groeten

Jan

Re: Stanvac

Geplaatst: 10 apr 2012 21:50
door KJHvanBeek
Kees de Booij kwam uit Schagen, ik heb met hem gevaren op de Naess Tiger van de Norness.

Als leraar aan de zeevaartschool in Vlissingen moet je mijn kameraad Bram Verwijs ook zeker kennen ?
Ook een ex Norness man.

Re: Stanvac

Geplaatst: 11 apr 2012 15:23
door robrian
Hallo Jan Dikker,
Bedankt voor je reactie en het zou dus ook best kunnen dat hij eerder bij het energiebedrijf was of eerst ergens anders had gewerkt.
En... zooo'n grote vriend was hij nou ook weer niet van me.
Hij was wel groter dan ik en we konden wel aardig met elkaar overweg, maar hij was wel selectief want als hij je toevallig met wat belangrijke personen tegenkwam zag hij je ook niet staan.
En omdat ik nog weleens fotografeerde en hij daar ook mee begon en soms wat te vragen had, wist hij me wel te vinden.
Maar soedah, er waren mensen die veel erger waren en die ik nu nog liever niet zie.
Nogmaals bedankt.
H. Groet. Robin.

Re: Stanvac

Geplaatst: 11 apr 2012 15:38
door robrian
Jan, ik heb ook nog wat namen uit die tijd van jou bij de KPM begin jaren zestig o.a.
Rudy Lie, Don Waleson, Jan Siebert ( kwam ik ook bij het energiebedrijf tegen ),
Boy Hoogendorp en Fred Brouwer-von Gonzenbach.
Allemaal wtk's en behalve Jan Siebert, indische jongens.
Groet en ik ben benieuwd.
Robin.

Re: Stanvac

Geplaatst: 02 jul 2012 06:54
door Puntenel
Vale Captain Martin Vlaming

It is with great sadness to let you know that Martin, at the age of 87, passed away on Friday June 22nd 2012. A Funeral Service for Martin was held on Wednesday June 27th 2012 at The Chapel of Walter Carter Funerals, 302 Oxford Street, Bondi Junction. This Service was followed by a private cremation.
Martin sailed with SVTM as 2nd and Chief Officer from 1951 till 1955 and as Ch. Officer and Captain from 1957 to 1960.
Rest in Peace Martin
Your old shipmate John Papenhuyzen
Martin V - Start with KPM
Martin V - Start with KPM
image005.jpg (38.77 KiB) 6744 keer bekeken
ORDU Reunion May 2011 Martin & John
ORDU Reunion May 2011 Martin & John
image007.jpg (27.62 KiB) 6744 keer bekeken