Wrakken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Wrakken

Bericht door gerardk » 08 dec 2010 10:00

Mijn vrouw en ik zijn de eerste week van december naar Fuerteventura op vacantie geweest en hebben daarmee het dieptepunt van de kou in Nederland gemist.
We hebben daar nauwelijks iets van scheepvaart gezien, maar bij het uitzoeken van ansichtkaarten kwam ik een merkwaardige kaart tegen van een schip op de kust.

Na thuiskomst en enig spitten op internet kwam ik er achter dat dit het ss America van United States Lines was. Vond ook deze foto.
En deze.

Gebouwd in 1940 door Newport News Shipbuilding & Drydocking Co. heeft ze 54 jaar dienst gedaan onder verschillende namen, laatstelijk als
ss American Star .
In 1994 werd ze verkocht om uitgerust te worden als hotel of gevangenis bij Phuket in Thailand. Vertrok van Griekenland gesleept door de Ukrainse sleepboot Neftegaz 67. Op 15 januari 1994 kwam de sleep terecht in een Atlantische storm, de sleeplijnen braken en de verbinding kon niet meer worden hersteld. Op 17 januari werd de crew door een helicopter gered.
Het schip liep vervolgens aan de grond op de westkust van Fuerteventura in pos. 28 20,4 N 014 10,4 W.

Groeten
Gerard
Bijlagen
Amstar Fuerte.jpg
Amstar Fuerte.jpg (102.91 KiB) 8171 keer bekeken
Amstar.jpg
Amstar.jpg (86 KiB) 8171 keer bekeken
ssAmerica.jpg
ssAmerica.jpg (80.18 KiB) 8171 keer bekeken
l

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6457
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos » 08 dec 2010 14:38

Ja, die ligt er al een pikheetje....
Maar zó ziet ze er intussen allang niet meer uit.
De natuur doet zijn langzame, maar doeltreffende slooptaak gewoon door.
Deze laatste "update" over haar, is inmiddels ook al weer wat jaartjes oud.
Zijn er nog mensen met een recentere foto ??
americanstargu9zl.jpeg
americanstargu9zl.jpeg (46.83 KiB) 8129 keer bekeken
Trouwens: dit fotootje mis ik nog bij het 1e bericht, die van "het moment" van het breken van het wrak...
...dat achterschip is intussen al verdwenen
americanstar8gr.jpeg
americanstar8gr.jpeg (113.9 KiB) 8127 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6457
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos » 08 dec 2010 15:02

Ik vind dit forum wel een goed idee !
Ik "verzamelde" nogal foto's en verhalen over wrakken, vooral van ouwe zeilschepen.
Dat werd ooit gevoed door het verhaal van de "Mary Celeste"
Maar al snel kwam je bij méér van dat soort raadselen....waar dan een oplossing bij werd gezocht....
Ziehier wat foto's van het vergaan van de "Killoran"
Snap je dat nou, op het eerste gezicht: het mooiste weer van de wereld, volledig getuigd, iedereen heeft de tijd (schijnbaar) voor het maken van kiekjes (wat toendestijds een pikheetje aan tijd kostte), en tóch zinkt ze "zomaar"...??

Nou was het wel 1940, natuurlijk......en voor een U-boot is dit een hele gemakkelijke prooi....
Affijn, de details kun je lezen op http://sailing-ships.oktett.net
killoran-sinking.jpg
killoran-sinking.jpg (21.84 KiB) 8123 keer bekeken
killoran-going-down 1940.jpg
killoran-going-down 1940.jpg (11.8 KiB) 8123 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 08 dec 2010 15:28

Maar het was dus geen U-boot die dit deed, maar de Duitse hulpkruiser HSK 3 - WIDDER - ex Neumark van de Hamburg Amerika Linie

Afbeelding

Afbeelding

En vanaf de Widder was dat makkelijk fotograferen met hun fraaie vooroologse Leica's. :wink:
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6457
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos » 08 dec 2010 15:44

Yep Theo !
I stand corrected ! Uit het bolle hoofdje is niet altijd handig... :mrgreen:

Gelukkig had ik de bron erbijstaan....
Ben je daardoor daarop gekomen, of "verzamel" jij zoiets ook ?
Tks voor de foto's van de Widder, trouwens.... Da's snel !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 08 dec 2010 17:37

Ik heb me een beetje in de raiders verdiept, niet alleen uit de Tweede -, maar ook uit de Eerste Wereldoorlog. Zodoende kwamen die naam- Killoran - en die foto's me bekend voor en toen dacht ik: dat was toch de Widder? Zo zit dat dus, Jan.

Mijn interesse in raiders werd gewekt door een boek dat ik jaren geleden voor een gulden kocht op de zaterdagmarkt in Rotterdam: Count Luckner - The Sea Devil. (Een uitgave van Doubleday uit 1929) Dat gaat over Felx Graf von Luckner, een zeer kleurrijk persoon die op zijn dertiende jaar van huis wegliep en onder een valse naam als jongen aanmonsterde op een Russisch zeilschip naar Australië. Het is een heel verhaal, maar Von Luckner was tijdens de Eerste Wereldoorlog commandant van de SEEADLER. Dat was van oorsprong een Amerikaanse driemaster, de Pass of Balmaha die in de zomer van 1916 door de Duitsers werd gekaapt.

Afbeelding . Afbeelding

Dat hadden ze niet mogen doen omdat Amerika toen nog niet in de oorlog was en dat zouden ze het ook niet hebben gedaan als de Engelsen hem eerst niet in beslag hadden genomen en er, geheel tegen de zin van de Amerikaanse kapitein, een Engelse vlag op hadden gezet. Toen de U36 in de buurt kwam, hesen ze vlug weer de Amerikaanse vlag, maar de commandant van de U36 vertrouwde het niet en bracht het schip op naar Cuxhaven. Daar kwam de aap uit de mouw. Ze beschouwden het als een Engels schip en namen het in beslag. Het werd omgedoopt tot SMS SEEADLER en Felx Graf von Luckner mocht er mee naar zee als moderne kaper.

Afbeelding . Afbeelding

Er was een 900 pk diesel ingebouwd, er was een hoop extra accommodatie ingericht omdat ze op veel krijgsgevangenen rekenden en er waren, keurig verborgen, twee stuks 10,5cm kanonnen op geplaatst. Tussen 21 december 1916 en september 1917 nam Von Luckner maar liefst 18 schepen te pakken. De meeste liet hij zinken, maar bij al die gevallen kwamen slechts twee man om het leven en dat was niet door gevechten, maar door ongelukken, een van zijn eigen mensen en een van een van de gekaapte schepen. Von Luckner was van mening dat je oorlog kon voeren zonder dat daar doden bij vielen. Die twee kanonnen zijn tijdens al die kapingen nooit gebruikt en ook hebben ze nooit een handwapen af hoeven te schieten. Zijn reis kwam ten einde toen de Seeadler op het atol Mopelia in de buurt van Tahiti, op het rif werd geslagen nadat ze daar ten anker waren gekomen om te proberen het schip daar te krengen en onder de waterlijn schoon te maken. Von Luckner zei dat het door een tsunami was gekomen, maar een paar Amerikaanse krijgsgevangen zeiden later dat ze met zijn allen, gevangenen en de Duitse crew, gezellig op het eiland zaten te picknicken toen het anker begon te krabben en de hele handel op het rif liep. En zo zijn we dan keurig terug bij de wrakken... :-D

Afbeelding

Von Luckner moest helemaal niets van Hitler hebben en hij kreeg het tijdens de Tweede Wereldoorlog dan ook hevig met hem aan de stok. Hij was voor de Duitsers echter zo'n held dat Hitler hem niet aan durfde te pakken. Na de oorlog ging hij in Zweden wonen en overleed in 1966 in Malmö. Hij werd in Hamburg begraven. Zijn bijnaam was Der Seeteufel, vandaar de titel van dat oude boek.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6457
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos » 08 dec 2010 19:00

de duitse marinepet is toch ook genoemd naar hem?
Mijn vader had het dan steevast over de Graf Lückner Mütze
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 08 dec 2010 20:45

Jawohl, das stimmt!
Persoonlijk prefereer ik de Prinz Heinrich Mütze...

Afbeelding

... tegenwoordig vaak Helmut Schmidt Mütze genoemd.
Twee jaar geleden speciaal voor naar Leer gereden. :shock:

Afbeelding

Of een Elbsegler, ook comfortabel.
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 09 dec 2010 07:58

Von Luckner is ook een mooi verhaal, Ton.
Een avonturier en een levenskunstenaar.
De moeite waard om eens iets over te lezen.
Omnia transit sed navigare necesse est

paul
Berichten: 355
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Wrakken

Bericht door paul » 09 dec 2010 09:43

Prachtig Theo bedankt,en alle andere ook, ik denk dat dit ook weer interesant gaat worden
paul
koop een boot en heb plezier tot je dood

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Wrakken

Bericht door Willem Oldenburg » 09 dec 2010 11:06

Hoi heren Kombuizers en gasten

Hier onder een foto genomen door mezelf op 16 jarige leeftijd, op 14-12-1965 van de gestrande Santa Kyriaki op het strand van IJmuiden, naast de Zuidpier.
Santa Kyriaki.jpg
Santa Kyriaki.jpg (131.71 KiB) 7860 keer bekeken
Het schip was gestrand op 24-11-1965, op de achtergrond van de foto zie je de Kraanvogel en Lepellaar bezig met het verlengen van de pier.
Het schip was gebouwd in 1945 bij Shipbuilding, Troon / Gross tonnage: 2802 GT / Liberian Steamship.
In maart 1966 naar IJmuiden gesleept, vervolgens naar Amsterdam en daar CTL verklaard.
Vervolgens naar Aviles in Spanje gesleept en in July 1966 gesloopt.

Weet niet of dit op de topic past, zowel dan heb ik wel meer foto's, zo niet kunnen jullie het verwijderen.

Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6457
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos » 09 dec 2010 11:39

Op 12 december van 1912, onderweg, in ballast, van Genua naar Barry werd de Tripolitana in de Golf van Biscaje door een storm met orkaankracht naar Het Kanaal, en het strand van Loe Bar (Mount’s Bay gedreven.
Haar hoge boord tezamen met een windsnelheid van 100mph zorgden al snel voor een levensgevaarlijke toestand.
Bij Mount’s Bay werd de situatie dusdanig uitzichtloos, dat de kapitein haar bewust met volle kracht, door de branding, het strand op joeg . De Italiaanse bemanning gooide trossen overboord, waarlangs zij zich, op 1 man na, het leven redden door zich langs de trossen in het water te laten zakken en het laatste eindje te zwemmen.
Er is wel een jaar lang geprobeerd om haar te bergen, maar uiteindelijk werd ze ter plaatse gesloopt.
De Tripolitana voer oorspronkelijk onder Engelse vlag. Door een vreemde samenloop van omstandigheden eindigde ze haar bestaan slechts een paar mijl verwijderd van haar laatste Engelse kapitein, Beckerleg, die in Marizion – een paar mijl verderop- woonde
Tripolitania.jpg
Tripolitania.jpg (181.22 KiB) 7844 keer bekeken
SNAG-0003.JPG
SNAG-0003.JPG (55.12 KiB) 7844 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6457
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Wrakken

Bericht door jdbvos » 09 dec 2010 12:48

Dit past in niet alleen in dit topic, maar zou (waarschijnlijk) ook nog bij het topic over het scheepsdrankgebruik kunnen :mrgreen:


Blue Jacket


Stuck fast -- and surely a classic example of the expression --on the Longships Lighthouse rocks off Land's End, December 9th, 1898. This tramp was in ballast from Plymouth to Cardiff. The captain went below to his cabin - and his wife - at 9.30 pm., leaving the mate on watch. He was woken near midnight by a tremendous crash, and came on deck to find listing ship brilliantly illuminated by the lighthouse only a few yards away.
Captain, wife and crew took to their boats and were picked up by the Sennen lifeboat. How the mate managed to play moth to this gigantic candle - the weather was poor, but provided at least two miles' viibility - has remained a mystery. The Blue Jacket sat perched in this ludicrous position for over a year.
Bijlagen
Blue Jacket 9dec1898.jpg
Blue Jacket 9dec1898.jpg (147.34 KiB) 7816 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Wrakken

Bericht door Willem Oldenburg » 09 dec 2010 12:53

Hoi Kombuizers en gasten

Hieronder een foto van de Faustus, die op 06-nov-1952 in een Noordwester storm op het strand loopt van Hoek van Holland.
Het voer onder Panamese vlag en er zatten 26 Griekse bemanningsleden op, die werden gered door de reddingsboot "Jan Lels".
's Avonds neemt de storm zo toe dat het schip door hoge zeeën, dwars door het Noorder havenhoofd wordt gedreven en zinkt in de Nieuwe Waterweg.
Faustus - pier Hoek van Holland.jpg
Faustus - pier Hoek van Holland.jpg (239.27 KiB) 7810 keer bekeken
Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Wrakken

Bericht door Willem Oldenburg » 09 dec 2010 13:31

Hoi Kombuizers en gasten

Hier een paar foto's van de New Flame, die na een aanvaring op 12 augst-2007 aan de grond liep.
New Flame (0).jpg
New Flame (0).jpg (181.69 KiB) 7790 keer bekeken
New Flame (1).jpg
New Flame (1).jpg (232.08 KiB) 7790 keer bekeken
De onder Panamese vlag varende Bulker: New Flame /gebouwd in 1994 bij Daewoo H.I./Zuid Korea / lengte: 190 m/breedte: 30 m /Eigenaar: Transmar - Griekenland, geladen met 27.000 ton schrot, had Gibraltar net verlaten en een kilometer ten Zuiden van Europa Point kwam zij in aanvaring met de Deense petroleum tanker: Torm Gertrud, deze vervolgde zijn weg na de aanvaring naar Algeriras.
De New Flam maakte water bij de boeg, het schip was door de bemanning verlaten nadat het schip gedeeltelijk was overstroomd door de zee.
Het raakte op drift en liep aan de grond, waarna het in december 2007 in tweeën brak. Een bergingsoperatie werd in gang gezet en lading en achterschip geborgen, achterschip is daarna gesloopt.
New Flame (2).jpg
New Flame (2).jpg (179.08 KiB) 7790 keer bekeken
New Flame (4).jpg
New Flame (4).jpg (195.7 KiB) 7790 keer bekeken
Groetjes Willem
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Willem Oldenburg
Berichten: 1529
Lid geworden op: 26 sep 2008 20:28
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Wrakken

Bericht door Willem Oldenburg » 09 dec 2010 14:29

Hoi Kombuizers en gasten.

Hier het verhaaltje van het Noorse vrachtschip Gatt.
Op woensdagavond 12-jan-1955 verdaagd het Noorse vrachtschip Gatt op de Zuiderpier van Hoek van Holland in een noordwester storm.
Ze voer ondanks het slechte weer uit (met loods) met bestemming Newcastle, nadat ze in de monding van de pieren kwam, was er geen houden meer aan met haar relatieve zwakke motor en hoog op het water, doordat ze leeg was.
Werd het een speelbal van de wind en golven en strand op de zuiderpier, ze slaat onmiddellijk lek en maakt veel water, er wordt gelijk een reddingspoging ingezet waarbij 7 zeelui worden gered onder moeilijke omstandigheden.
De rest is er afgehaald door een helikopter van de Karel Doorman, maar dit was de volgende dag. Het schip werd totaallos verklaard en van de pier getrokken en bij een sloopbedrijf aan de Hollandse IJssel gesloopt.
Gatt - pier Hoek van Holland.jpg
Gatt - pier Hoek van Holland.jpg (211.36 KiB) 7326 keer bekeken
Groetjes Willem
Laatst gewijzigd door Willem Oldenburg op 10 dec 2010 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Semper Mare Navigandum / De Zee moet steeds bevaren worden

Plaats reactie