What Motor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

Re: What Motor

Bericht door john.marlit »

Is dat een zgn Blauwe Deutz ,een tweetact met met zuigerspoelpomen die aan de drijfstangen waren gekoppeld,deze karren wilden nog wel een graag vast lopen als ze een beetje zwaar belast werden .Het waren wel diesels maar zonder een lontje kon je het starten wel vergeten als het ietsje kouder was.
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.

zeehond

Re: What Motor

Bericht door zeehond »

nee hij is wel blauw maar dat was een blauwe deutz niet .die waren grijs dat noemde ze blauwe deutz omdat ze altijd blauw rookte en als ze het zwaar kregen kwamen ze lucht te kort wij noemde het dan ook astma leiers ik heb er nog jaren een in de tuin gehad een 2 cyl 44 pk had ik uit een steilsteven gehaald waren inderdaad lontstartend zoals vele motoren gr joop
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: What Motor

Bericht door Roy »

Is het een Belgische kar ?
Een Carels om maar eens wat te noemen.
Van dit merk motor weet ik trouwens hoegenaamd niets.................. :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
zeehond

Re: What Motor

Bericht door zeehond »

nee geen carels dat waren trouwens ook beulen van karren die trokken tegen een
VM 245 in de sleepboot lina van jiskoot stond 240 pk carels. maar ik schreef ze maakten er vroeger spanten van.om het nog makkelijker te maken. voor de houten schepen wat hadden ze daar nou voor nodig ??? gr joop
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: What Motor

Bericht door Fluks »

Is het 120 pk Kromhout?

Groeten,Arie.
zeehond

Re: What Motor

Bericht door zeehond »

het is een type groter het is een 150er kromhout en van kromhout maakten ze vroeger spanten makkelijker kon ik het niet maken maar de 120er was precies hetzelfde alleen een slagje kleiner maar dat zie je op de foto niet dus gewoon goed
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: What Motor

Bericht door Fluks »

In de kleine machinekamer van een spits (type binnenvaartschip) lijkt elke motor groot.120 pk Kromhout was de eerste motor,die ik 55 jaar geleden moest verzorgen. Groeten,Arie.
zeehond

Re: What Motor

Bericht door zeehond »

die 120ers waren ook niet klein deze hebben er niet zoveel gedraaid inde spitsen kwam je wel veel de 2 cyl 100 pk tegen er draaien er nog van waren best goede karren gr joop
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: What Motor

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,


Afbeelding
Deze motor kwam ik tegen op de kade aan de Vissershaven in IJmuiden. Op het meterpaneel staat Scania, dus het antwoord is al gegeven, of is het toch een andere motor?

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie