Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Petie

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Petie »

GATUN LOCKS
30 Gatun Locks.jpg
30 Gatun Locks.jpg (96.83 KiB) 3937 keer bekeken
34 Gatun Locks.jpg
34 Gatun Locks.jpg (80.48 KiB) 3937 keer bekeken

Petie

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Petie »

DE SLUIZEN WERKEN OP EEN HEEL SPECIALE MANIER:
ALS ER EEN SCHIP HET KANAAL BINNEVAART WORDT HET SCHIP -
VASTGEMAAKT AAN LOCOMOTIEVEN DOOR MIDDEL VAN KABELS.
DE LOCOMOTIEVEN NOEMEN ZE "MUILDIEREN" WEL EEN GRAPPIGE BENAMING.

Ze rijden allebei aan een kant van het schip op een smal spoor.
Die locomotieven trekken dan het schip door het kanaal.
Bij elke passage stroomt er wel 190.000 ton zoet water de zee in.
Dat is wel 60% van al het waterverbruik van het land.
Het systeem van de sluizen wordt aangedreven door niets anders dan de druk
van zoet water,opgewekt door de zwaartekracht.
Met kleppen wordt de in en uitstroom beheerst.
In 8 minuten kunnen ze elke kolk met 197 miljoen liter vullen!!!!
De sluizen worden tegenwoordig electrisch bediend met een computersysteem.
71 Een van de treintjes.jpg
71 Een van de treintjes.jpg (132.4 KiB) 3930 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Petie,

Pracht foto's bedankt

gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Roy »

Zeer fasinerend die locomotiefjes op de sluizen van het Panama canal.
Mare, hoe zitten die dingen nu gefixeerd op de rails ?. Daar moet toch een systeem voor zijn, anders worden ze er door het schip vanaf getrokken.
Weet weet meer ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door v+d »

Roy,ik geloof niet dat die treintjes aan de rails geborgd zijn.
Een groot zwaar schip zou immers treintje met borg en al de plomp intrekken.
Van heeeel lang geleden kan ik mij voor de geest halen,dat ik eens een dag op het potdeksel heb staan hangen om alles goed te bekijken.
Toen hadden de treinen aan elke kant een hok met bedieningsman en hielden ze de trossen zodanig,dat het schip(de Kaap Hoorn,een kleine tanker)aan beide zijden in de sluis evenveel speling had.
Heuveltje op gaat met een tandreep en tandwiel,maar dat had je zelf al gezien schat ik :wink: .
Het schip slaat(zeer langzaam) voor of achteruit en de treinen zorgen voor het sturen(een sleepboot is toch ook niet geborgd.)
Een sleepboot is ook om te trekken natuurlijk en met geweld krijg je ook het treintje er wel af denk ik :)

Het gaat allemaal zeer langzaam en beheerst(je wordt er haast ongeduldig van),tegenwoordig zullen ze de trossen wel d.m.v. een of ander systeem op spanning houden.
Bij overbelasting kunnen ze dan de tros vieren,die systemen zijn wel bekend.
Ik weet nog wel dat de stoker er zwaar de pest in had,omdat de ketels op druk houden met dan weinig afname en vervolgens opeens veel afname tot eindeloos branderwisselen aanleiding gaf.
De branders werden met de hand gewisseld en met een toorts aangestoken,er zat nog al eens iemand onder de stookolie als de brander niet goed in de houder zat.

Bij de Kaap Hoorn zat de stookplaat achter de manoeuvreerstand,je stond dus met je rug naar de stoker toe.
Geen lol aan manoeuvreren met zo'n turbineding en aan het eind van de reis alle ketelpakkies nog spierwit :wink:

Die treintjes zijn behoorlijk zwaar gebouwde dingen,met een laag zwaartepunt en de kabels grijpen laag aan .
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Bob R.I.P. »

Hi Roy,

Ik denk dat de loks kunstmatig zo zwaar gemaakt zijn dat het een hele toer zal zijn om ze van de rails te trekken. Bovendien trekken ze aan een flinke tros, ze zijn dus een end voor en achter het schip.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Petie

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Petie »

Bedankt voor jullie reactie.
En de duidelijke uitleg over de treintjes.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door v+d »

In 1962(waar blijft de tijd)ging ik voor het eerst met een schip door dit mooie kanaal,althans ik vond het mooi. :-D
Op deze Clackfoto's is te zien,dat er nergens iemand loopt te stressen,aan dek kon je een kanon afschieten.
Timmerman , bootsman en vier matrozen,zoals ik het mij herinner.
Op de brugvleugels was het wel druk,roerganger,loods,kanaalman,twee stuurlui en een leerling onder de leiding van de gezagvoerder.
De sparks,verpleger en mijn persoon hingen ergens op het achterschip rond.
De civieledienst was druk in de kombuis :).
Aan de trossen is te zien dat ze niet erg strak staan,dus het ging van een leiendakje.
De foto's zijn van slechte kwalitiet ,maar ik heb niets beters.
Image (2)panama.JPG
Image (2)panama.JPG (203.4 KiB) 3832 keer bekeken
Image (3)panama.JPG
Image (3)panama.JPG (193.62 KiB) 3832 keer bekeken
Imagepanama.JPG
Imagepanama.JPG (270.58 KiB) 3832 keer bekeken
Petie

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Petie »

DE FOTO'S {BOVEN} ZIJN PRACHTIG HOOR NIKS MIS MEE.
72 Ferdinand de Lesseps            1805 - 1894.jpg
72 Ferdinand de Lesseps 1805 - 1894.jpg (9.61 KiB) 3773 keer bekeken
OM HET KANAAL TE GRAVEN HEEFT IN DE BEGIN PERIODE
VEEL PROBLEMEN EN SLACHTOFFERS GEKOST.

Het waren niet de Amerikanen die startten met de bouw van het Panamakanaal.
1n 1881 begonnen de Fransen met de bouw. Dit onder leiding van Ferdinand de Lesseps.
In Panama bleek het aanleggen van de waterverbinding echter zeer moeilijk.
Hoogteverschil in het kanaal maakte het werl lastig,maar de Fransen hadden -
vooral te kampen met de woeste natuur. Rond de vele moerassen en poelen -
kwamen veel muskieten voor en daarnaast was er geen goede waterafvoer.
Veel arbeiders,naar schatting 22.000 stierven,en het geld vloog erdoor.
In 1889 ging het bedrijf van Ferdinand de Lesseps failliet en werd het werk stilgelegd.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Wim Plukker »

Onlangs een zeer interessant boek gelezen over de aanleg van het Panama kanaal:
Hell's Gorge door Matthew Parker. (http://www.amazon.co.uk/Hells-Gorge-Bat ... 0099484331)

Zo kwam ik erachter dat na faillissement van de Lesseps en consorten het Amerikaanse leger de boel overnam en zo aan de wieg stond van het US Army Corps of Engineers die in de US al het baggerwerk sindsdien beheren.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"


Plaats reactie