Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Petie

Varen op de Caraibische eilanden en Zuid Amerika

Bericht door Petie »

CHILE Y EL PUERTO DE A N T O F A G A S T A
Bijlagen
Antofagasta Chile 6.jpg
Antofagasta Chile 6.jpg (463.22 KiB) 9106 keer bekeken

Petie

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Petie »

AHOY KOMBUIZERS.
HIERBIJ EEN NIEUWE TOPIC GEOPEND DIE ZAL GAAN OVER DE CARIBISCHE EILANDEN EN ZUID AMERIKA.

VROEGER ZELF OP DE CARIBEN EN ZUID AMERIKA GEVAREN.
ALS JE DAAR EENMAAL GEWEEST BENT VERGEET JE DAT NOOIT MEER.
DE SCHEPEN NIET DIE ER HUN REIZEN OP MAAKTE DE LANDEN,HAVENS EN STEDEN.
VOORAL DE BEVOLKING DE BEWONERS DUS VAN DEZE GEBIEDEN,
KLEURRIJK VRIENDELIJK EN TEMPRAMENTVOL.

DE BEDOELING IS HET VOLGENDE:
Bijvoorbeeld: Afbeeldingen van vroeger die de zeevarenden hebben gemaakt in hun zeemanstijd van en / of het schip tijdens de reis{zen} en van de havens landen en steden van de Caribische eilanden en Zuid Amerika. Het zou misschien een idee zijn en dat is eigenlijk de bedoeling van deze topic om ze hier te laten zien. Als het mogelijk is een korte beschrijving van de afbeelding erbij. En uiteraard de vele herinneringen en bijbehorende vehalen van deze mooie onvergetelijke tijden......

Soms denk ik wel eens hoe zou het daar nu zijn want er is natuurlijk in de loop der jaren veel veranderd met de komst van de containervaart die wij allen hebben meegemaakt. De daarbij behorende drastische aanpassingen van de havens in de Cariben en Zuid Amerika tot container haven. Niet stilstaan alleen bij vroeger dus.......Maar ook het heden.
Daarom alle afbeeldingen foto's en verhalen van onze nieuwe generatie zeevarende van NU en/of mensen die daar werken en/of wonen maakt niet uit ALLES is van harte WELKOM als het maar gaat over de Cariben en Zuid Amerika.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd wat de bedoeling is en er Kombuizers zijn die dit idee met mij willen delen en ook iets willen plaatsen. En vooral dat het een leuke topic word met veel mooie afbeeldingen en leuke teksten.
Nou.....daar gaat ie dan een afbeelding van Antofagasta in Chili groetjes van Petie.
Antofagasta Chile 4.jpg
Antofagasta Chile 4.jpg (661.99 KiB) 9109 keer bekeken
Petie

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Petie »

Uitzicht op de haven van VALPARAISO in Chili voor vele misschien nog een bekend gezicht.
VALPARAISO 17.jpg
VALPARAISO 17.jpg (346.5 KiB) 9075 keer bekeken
Petie

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Petie »

Dit zal voor een ieder die ooit in VALPO geweest is tog nog een bekend plaatje zijn. Het is behoorlijk mistig zo te zien.
Vooral in de bergen wel een behoorlijk nevelachtig dagje. En het kon er s'nachts best behoorlijk frisjes aanvoelen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Als je van Valparaiso per auto naar het noorden gaat, volg je deze weg. Dat is een onderdeel van de Pan American Highway een weg van 25.000 tot 50.000 kilometer lang - de meningen hoe je dat moet rekenen, lopen uiteen - die van Fairbanks in Alaska tot Vuurland loopt. Daar heb ik 653 kilometer enige malen van gereden, van Valparaiso naar...

Afbeelding
Afbeelding

... Huasco, alwaar ik een klusje had. Nou ja, zeg maar gerust KLUS. :roll:
Drie keer heb ik me laten rijden, van Huasco naar Viña del Mar en weer terug. Dat deden we dan 's nachts, in één ruk, met twee chauffeurs - ja let wel: twee chauffeurs voorin en ik languit op de achterbank, wat dacht je - dan kon ik 's morgens in Valparaiso meteen aan de gang. Daarna direct weer terug, heb ik slechts één keer gedaan - de eerste keer. Daarna verbleef ik telkens in...

Afbeelding . Afbeelding
Hotel O'Higgins in Viña del Mar. Een statig hotel met historie. Genoemd naar Bernardo O'Higgins, een groot man in de geschiedenis van Chili.

De barman van het O'Higgins was een filosoof, zoals hotelbarmannen dat wel vaker zijn. Een vakman waarmee ik goed bevriend raakte. Als ik ga zoeken, vind ik zijn kaartje nog ergens en enige jaren hebben wij elkaar feliz navidad gewenst. Maar zoiets verwatert op den duur. Terug naar die weg en naar Huasco.

Het is uitkijken op die weg. Niet wat verkeer betreft, want het is gewoonlijk zoals op die eerste foto, maar 's nachts heb je de kans op allerlei overstekend gedierte, ook grote, met grote tanden zoals puma's. Als er in een stikdonkere nacht plotseling een zwart paard midden op die weg staat, is het wel even schrikken. Het was een geluk dat hij met zijn kop in onze richting stond zodat zijn ogen in het licht van de koplampen opgloeiden. Zodoende stonden we een meter voor hem stil. Tegen zijn kont zouden we ons te barsten hebben gereden.

Twee keer reed ik dat stuk zelf met een huurauto. Overdag. Mooie rit, maar zorg wel dat je voldoende benzine bij je hebt. Praatpalen staan er niet. Wel allerlei kleine, wrakke huisjes waar je ook weinig hulp kunt verwachten. Van filevorming had je daar geen last en gevaarlijk inhalen kwam ook niet voor.

Ach, zo beleef je als eenvoudig christelijk zeeman nog eens wat. Dat wil zeggen: als je niet gedwongen bent om met welk schip dan ook alleen maar heen en weer te varen, met pakjes of petroleum. Zou dat alleen het zeemansleven zijn, dan is er weinig aardigheid aan. Helaas wordt het dat wel meer en meer, hoewel je je daar wel aan kunt ontworstelen. Wel in de scheepvaart blijven, maar anderen laten varen. :wink:
Petie

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Petie »

Ahoy Theo,
Mooi verhaal en wat een enorme afstanden he dat landschap en het Andes gebergte ja tog? Dat is wel wat anders als van Groningen naar Maastricht is zo'n 260 km en ben je Nederland al uit. En dan heb je het hier over duizenden kilometers.Zo te zien moet je geen autopech krijgen want dan heb je wel een probleem, wat je zegt zorg voor genoeg benzine en dan de dieren die op de weg staan lijkt me inderdaad wel ff schrikken ja.

En die mister O'Higgins ook een vrijheidsstrijder voor Z.Am net als Simon Bolivar zo'n beetje in de zelfde tijd.
Wat het varen betreft ja je ligt tegenwoordig niet meer zo lang in een haven zoals vroeger he die tijd is voorbij.
Tijd is geld en dan het desbetreffende havengeld is niet mis de stukgoedschepen van vroeger is allemaal over gegaan in de container vaart zodoende.
groetjes Petie.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Zie hier een foto van de 'oude' weg tussen Santos en Sao Paulo, "Caminho do Mar" geheten, wat een zeer bochtig traject is, met zeer mooie vergezichten over de baai van Santos en Sao Vicente. Deze weg was tot +/- 1980 in gebruik, waarna deze voor al het gemotoriseerde verkeer werd afgesloten.

Het is nu een toeristische route voor wandelaars / fietsers.
Bijzonderheid dat je op een stuk van +/- 15 Km van zeeniveau tot +/- 800 meter omhoog gaat, je kunt je dan wel voorstellen dat er flink wat haarspeldbochten te verwachten zijn.

Ook een gebruik wat je door heel zuid-Amerika ziet, is dat in (scherpe) bochten vrijwel geen protectie bestaat en op elke haarspeldbocht een of meerdere kruizen staan, van slachtoffers die daar dodelijk zijn verongelukt.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Brazuca »

Theo Horsten schreef:Van filevorming had je daar geen last en gevaarlijk inhalen kwam ook niet voor.
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de beruchte 'autoweg-des-doods' El Camino a los Yungas genaamd.
Welke door de Andes kronkelt, van Coroico naar la Paz (in Bolivia).
Op het bergpad geldt tweerichtingsverkeer, opgaand verkeer heeft voorrang ...
Ik krijg al kriebels als ik er alleen maar naar kijk....

video
Bud

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Bud »

hallo Petie en Theo,heb genoten van de foto's van Valperaiso,heb daar in feb. of mrt.'70 gelegen met de ss vlieland,s'nachts net of je omringd was door kerstbomen ,echt een stek voor romantici het vissen was geweldig en na een tip van de boots had ik een stuk kippengaas van een vierkante mtr. met touw op de hoeken een soort kruisnet gefabr.met een reep spek[rauw] en dat naar de bodem laten zakken,15 min.laten hangen en dan heisen,er zaten daar heel grote krabben die er wel pap van lusten heb er enkele vuilnisbakken en sinaasappelkratten mee gevuld ,kon niet stoppen,het bleef gaan!heel de tijd vergeten[was keteltje van 16 jr.]en moest om half 6 op .Komt de boots in de olie terug van stappen,met de halve dekdienst om half 4 en werd giftig op mij , lig jij nog niet in je kooi #*&^$# lamstraal ,toen werden de krabben gespot door iemand ;attenooie boots, kijk hier wat die knuppel heeft gevangen,de kok werd er bygehaald en er werd de hele dag krab gevroten met sausjes ,tot ie bij sommigen de neus of elders uitkwam .werd me wel duidelijk gemaakt dat ik m,n rust moest nemen .de boots was een ruwe bonk maar meende het vast goed met me!dat kwam weer terug bij die prachtfoto's bedankt mannuh....ger aarts.vriendelijke groet uit den bosch
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Varen op de Caraibische eilanden en ZUID AMERIKA

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Guayaquil - Ecuador (1946)


Plaats reactie