HSM - Klompenlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog een Spaarnestroom, dit was de eerste uit 1920, toen werd er nog echt wacht gelopen op de brug, in weer en wind. :)
Spaarnestroom-01.jpg
Spaarnestroom-01.jpg (65.47 KiB) 3785 keer bekeken
IDNo: 1148842 Year: 1920
Name: SPAARNESTROOM
Type: Cargo ship
Flag: NLD
Tons: 921
Yard No: 613
LPP: 59.5 Country of build: NLD
Beam: 9.5 Builder: Boele's
Location of yard: Slikkerveer
End: 1928
Subsequent History:
25 BURNSIDE
Disposal Data:
hit wreckage & sank 49.21N/3.20W 15.2.28

Hier de gegevens van de anderen. :)

IDNo: 5105087 Year: 1941
Name: EMPIRE DEEP Keel:
Type: Cargo ship Launch Date: 9.9.41
Flag: GBR Date of completion: 30.10.41
Tons: 878 Link: 1559
DWT: 1390 Yard No: 1115
Length overall: 64.4
LPP: 61.9 Country of build: GBR
Beam: 10.1 Builder: Harland & Wolff
Location of yard: Govan
Number ofscrews/Mchy/ 1D-10
End: 1969
Subsequent History:
42 STARKENBURGH - 47 SPAARNESTROOM - 61 ERATO SARTES - 63 ANTONIOS P.
Disposal Data:
wrecked 44.35N/12.18E 16.2.69 & BU Piraeus 7.69 [Kapsatli & Kavzoudahis]


IDNo: 47961 Year: 1964
Name: SPAARNESTROOM
Type: Cargo ship (ref)
Flag: NLD
Tons: 784
Country of build: NOR
Builder: Sarpsborg MV
Location of yard: Greaker
End: ?????
Subsequent History:
[Verolme #698 subcontracted] - 75 DOCTOR GEORGE - 76 POTOS BEACH - 77 SAN GEORGE - 80 MAHA NUWARA - 89 HYE PROSPERITY 1388

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Onderstaand een foto welke in opdracht van de Directie van de H.S.M. is gemaakt op 05-05-'64.

Van recht naar links lagen op dat moment in de Binnenhaven de schepen;

Berkelstroom, Waverstroom, IJstroom, voor de koploods lag de Theano terwijl aan de IJzijdevan links naar rechts de schepen Lingestroom, Angolakust, Texelstroom en Ivoorkust lagen.
D1000009.JPG
D1000009.JPG (158.5 KiB) 3637 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Onderstaand een foto van de Amstelstroom begin '60-er jaren. De bovenste radarantenne is van de Standaard Kelvin Hughes radar en de onderste van een expirementele Raytheon radar. Tijdens het paaltje pikken ging plotseling een rood lampje op de Raytheon radar branden die toen bij stond. Radar als de bliksem uitgezet en op zoek naar het instructieboek om te kijken wat dat rode lampje inhield. Na lang speuren werd het instructieboek bij die ouwe in z'n hut gevonden( waar anders :lol: ?) en bleek het altijd te moeten branden als de radar aan stond doch dit nog nooit gedaan had. Vandaar.....
D1000005.jpg
D1000005.jpg (130.64 KiB) 3636 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Op bovenstaande foto is duidelijk te zien dat er geen tussengeien gebruikt worden.Op de foto hieronder zie je dat ook.Het naambordje van de bb-sloep ligt bij mij thuis.Na vertrek Bristol stonden de stuurman en ik standby voorop.
Hij stond de Engelse "regenjassen" in het water aan bb te tellen en ik aan sb.We waren tot 113 gekomen toen
een Zweed ons met de zijkant van zijn bak onze bb-sloep raakte/kraakte. Tallyen toen maar gestopt 8) .
D1000015.JPG
D1000015.JPG (99.04 KiB) 3574 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Na de Pollux op de Rijnstroom begonnen als dekjongen/bakzeun/lichtmatroos, zoek er maar een uit, op 27 Dec '60 ,in April '61 hierop matr. o/g geworden en in Aug. overgestapt naar de Amstelstroom.Hier beide in de binnenhaven begin jaren '60.
D1000008.JPG
D1000008.JPG (89.49 KiB) 3566 keer bekeken

En hier met m'n stapmaat Bertus (rechts) in Plymouth.
D1000002.JPG
D1000002.JPG (94.31 KiB) 3566 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

D1000007.JPG
D1000007.JPG (115.63 KiB) 3482 keer bekeken
Heb altijd gedacht dat ik hier op de Amstelstroom stond te sturen doch dat is niet zo.Daar liep nog een houten rand om de uiteinden van de spaken.

De nieuwkomers hadden altijd voor de gewoonte om met slecht weer aan de zijkant van het stuurwiel te gaan staan
en de houten rand vast te houden.Dit werd ze dan ontraden omdat bij een flinke klap je over het stuurwiel heen getrokken kon worden.De deuk aan sb in de KH radar was er een bewijs van.

Aan bb had je een trap naar beneden zodat je binnendoor de brug op en af kon. Op een gegeven moment weer slecht weer en een wijsneus die ondanks de waarschuwing toch aan de zijkant bleef staan. En ja hoor,plots een flinke dreun op het roer, bleef hem vasthouden en vloog over het stuurwiel ondersteboven het trapgat in en stuiterde zo voor die deur van die ouwe. Die,kwaad door al dat lawaai, deed de deur open en bulderde tegen de net opgekrabbelde matroos of hij in het vervolg wat rustiger de trap af wou komen Wist die ouwe veel wat er gebeurt was...Heb er toen weer een paar mooie woorden bijgeleerd :shock: .

Ook het enige schip geweest waar ik een stuurtalie heb ingeschoren ( met dank aan de Pollux :-D ).

Ook nog een berging met dit schip meegemaakt,(de Lingestroom uit gevaar bevrijd!) en vijf Franse vissers van hun
zinkende vissersschip in de Straat van Dover gered en die later overgezet op een sleepboot uit Boulonge.
Ware mooie tijden 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

D1000016.JPG
D1000016.JPG (84.31 KiB) 3327 keer bekeken
Hier de Amstelstroom in Bristol,we lagen vlak bij het City Center. Tijdens een sloepsoefening zijn we onder het City Center gevaren totdat we bij een halfronde opening kwamen in het halfduister.Daar hebben we de sloep aan een ring vastgemaakt en overlegt of we ons wat moeten aantrekken van dat waarschuwingsbord compleet met doodshoofd.Plotseling begon het water die halfronde opening in te stromen en de sloep werd dwars ervoor tegen de
muur gedrukt en we konden niet meer wegkomen :shock: . De einge mogelijkheid was om er met een lange lijn vanaf het schip er onderuit getrokken te worden. Bertus bood zich aan als vrijwilliger om hulp vanaf het schip te gaan halen en sprong in z'n pendek over de muur en begon te zwemmen. Hij trok heel wat verbaasde gezichten toe hij plotseling vanonder het City Center vandaan kwam :shock: .

Plotseling stopte de stroming en we zeiden tegen Bertus dat hij moest wachten,we konden wegkomen en pikte hem onderweg nog even op.Je had die gezichten a/d wal moeten zien.Eerst komt er een kerel eronderuit zwemmen en even later een sloep vol kerels! Zijn maar gelijk de sloep weer in de davits wezen hangen,einde excersitie 8) .

De "Bristoldienst" was een 14-daagse dienst en je deed de volgende havens aan:
Portsmouth,Plymouth,Bristol, Newport,Cardiff,Swansea,Le Havre en Poole waar we die caravans laadde en dan op naar Amsterdam waar je Zondagsmiddags aankwam en Dinsdagsavonds weer vertrok.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

D1000017.JPG
D1000017.JPG (81.97 KiB) 3314 keer bekeken
Zo,voorlopig de laatste denk ik. Bristol was een "open" haven,geen wachtslui of poorten.Iedereen kon zo a/b lopen.
Er was 's nachts altijd iemand van ons op wacht. Dat wisten de politieagenten daar ook en kwamen regelmatig 's nachts een bak koffie halen.

Op een gegeven moment zaten we 's avond in de messroom te eten en kwam er zo'n agent een praatje maken/koffie drinken.Op een gegeven moment vraagt hij "what's that" en wijst naar een pot sambal die op tafel stond. Oh zegt een matroos,dat is "special Dutch jam" en of hij soms een boterhammetje met die speciale jam wilde proeven...Nou
dat wilde hij wel....Dus matroos smeert boterhammetje dik met sambal en geeft het aan die agent,die neemt een ferme hap en ontdekt enkele seconden later dat die jam toch wel verrekte heet is :shock: . Afijn,na onze tranen van
het lachen gedroogt te hebben gaat die agent weg. Tot onze stomme verbazing is hij na 10 minuten weer terug met een collega en vraagt aan ons of zijn collega soms ook een boterhammetje met die overheerlijk Hollandse jam mag proeven 8) . Ach,wij zijn nergens te beroerd voor dus smeert die matroos weer een boterhammetje sambal...Nou,die collega trok natuurlijk net zo'n gezicht als hij en nu had hij de grootste lol :-D .

Dit verhaal kwam bij mij weer boven toen onze kok op de Ana Isabel liep te klagen over het gebiets voor sandwiches door de enige communist van Norfolk Isl. die aan boord aan het lossen was.Daar was hij dus goed flauw van.Dus kok,als je van dat gezeur af wilt zijn biedt je hem een boterham met "Special Dutch Jam" aan. Heeft hij gedaan en succes verzekerd,hij heeft nooit meer om sandwiches gevraagt :roll: .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door K.Brouwer »

Kwam vanmiddag twee dia's tegen van de IJstroom.Waar deze genomen zijn heb ik geen flauw idee van.Heb er zelf één reis op gemaakt als matroos van 26-08-'63 t/m 31-08-'63. Toen had hij deze gele band nog niet.
Valt mij op dat ik geen hanger- en topperdraden zie, vermoedt dat de laadbomen verwijderd zijn.
2011-09-19_8.JPG
2011-09-19_8.JPG (232.01 KiB) 3209 keer bekeken
2011-09-19_7.JPG
2011-09-19_7.JPG (216.19 KiB) 3209 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.

P.S. Zijn het de sluizen van IJmuiden niet?
Bernard W. Wormgoor

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Bernard W. Wormgoor »

Leuk om de oude "Stroom" boten en "Kust" boten van the HSM te zien. Heb tussen 1962 en 1965 voor the HSM gevaren. Mijn vrouw ontmoet toen zij voor the HSM agent Wilson & van Ommeren in Liverpool werkte. Woon sinds Januarie 1971 nabij San Francisco en uiteraard veel contacts in Nederland verloren. Zou het leuk vinded om van oude HSMers te horen


Plaats reactie