Pagina 4 van 36

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 25 jun 2011 12:52
door Willem Oldenburg
Hoi Wim

Graag gedaan, ik kon me nog herinneren, dat je het over dit schip had tijdens een spotdag, Heb trouwens de hele HSM vloot compleet, maar je hebt me geleerd te doceren (en dat probeer ik nu ook)
Groetjes Willem

P.S. Heb me camera weer terug, dus wordt proberen, van dat compact ding van moeders werd ik nerveus.

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 09 jul 2011 11:32
door Willem Oldenburg
Hoi HSM-ers en gasten

Hier een paar foto's van de "Nigerstroom" uit eigen doos:
Nigerstroom 1.jpg
Nigerstroom 1.jpg (175.81 KiB) 4299 keer bekeken
Boven: met zwarte romp - onder: met witte romp, beiden op het Noordzeekanaal.
Nigerstroom 2.jpg
Nigerstroom 2.jpg (159.6 KiB) 4299 keer bekeken
Gegevens:
Name: Nigerstroom
Imo: 5613978
Call sign: PGHF
Owner: NV Hollandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 4639 GT
Length: 116,90 m - Beam: 16,90 m
Home port: Amsterdam
Flag: Nederland
Build: 1939 als Nigerstroom (HSM) - 1957 Ghanakust (HWAL - beheer HSM)
Yard: Van der Giessen - Krimpen a/d IJssel/NLD - Yard no: 656
Type: Vrachtschip met passagiers accommodatie
Op 01-10-1958 werd ze van achteren aangevaren, door het Spaanse vrachtschip "Monte Urbasa" en raakte in brand in de monding van de Gironde, op een modderbank gezet. Ze werd total loss verklaard en gesloopt te Abeilles/Frankrijk.
Ghanakust 1.jpg
Ghanakust 1.jpg (151.33 KiB) 4299 keer bekeken
Boven en onder: als Ghanakust op het Noordzeekanaal.
Ghanakust 2.jpg
Ghanakust 2.jpg (141.88 KiB) 4299 keer bekeken
Groetjes Willem

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 09 jul 2011 20:21
door joopwijngaarden
Leuk eindelijk een topic over de HSM. Mijn eerste kennismaking met het zeemansleven. door de aannemer van schepelingen die kantoor hield in de poort met zijn vaste aankondiging "jongeman ik heb een mooi bootje voor je"naar de Brittannia gestuurd. Hij loigt op de kop. Waar ik een KHVschip verwachtte bleek het de havensleepboot te zijn die dekschuiten en passagiers vervoerde. Na enige tijd begon mijn echte zeemans loopbaan op de Rijnastroom.Ik herken me in het berricht over zeeziekte.De eerste reis vertrokken we in de avonduren van de Handelskade enmet lang wachten voor de Hembrug waren we vrij laat in de sluis. Daar werd ik door d bootsman waarvan ik alleen nog weet dat hij in Monnikendam woonde tegenover het kerkhof naar mijn kooi gestuurd. Toen ik de volgemde morgen opstond lag ik er net zo snek weer in totdat ik door een man met vier gouden strepen op zijnmouw er uitgeheeld werd. de hele dag zo ziek als een hond mijn werk gedaan. Al met al een zeer leerzame ervaring.Ikvertel later nog wel over mijn andere ervaringen.

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 10 jul 2011 03:24
door K.Brouwer
Die bootsman heette J.Ruijg en was de vaste bootsman van de Rijnstroom.

Groeten,K.Brouwer

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 10 jul 2011 20:07
door joopwijngaarden
Inderdaad Nou je de naam noemt komt mijn herrinering terug. ik las in een eerder bericht van jou dat je ooit een kustreis hebt gemaakt op de Liberiakust. Dat heb ik ook een keer gedaan.Ik zal eens kijken of ik de periode terug kan halen.Mijn monsterboekje heb ik niet meer maar ergens in een oude doos heb ik nog de getuigschriften van de HSM en de NVtvvdKHL.Ikheb na de Rijnstroom nog op de Spaarnestroom en Eemland gevaren.

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 10 jul 2011 20:08
door joopwijngaarden
Ik bedoel natuurlijk de Eemstroom maar bij de Lloyd heb ik op de Eemland gevaren vandaar de slip off the pen

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 10 jul 2011 23:05
door K.Brouwer
Hallo Joop,

Heb op de Liberiakust gezeten van 15-01-'64 t/m 26-01-'64 als matroos.Heb daar ook nog wel gelachen hoor,waren in Hamburg aan het dekwassen en kreeg van de bootsman opdracht om alle patrijspoorten van het campagnedek te controleren of ze dicht waren. Kwam in de hut van de twee Ghanese bediendes die daar in een enorme stofwolk hun dekens uit stonden te kloppen. Vroeg stomverbaasd wat ze aan het doen waren en kreeg als antwoordt...we are cleaning our cabin Súh...Moet je dat niet buiten doen?? Nee,daar was het veel te koud :shock: . Laat dan ook maar niet?

Ben als dekjongen op 27-12-'60 op de Rijnstroom aangemonsterd en op 09-01-65 als matroos van de Zaanstroom afgemonsterd en naar school gegaan voor m'n KHV+A. Had toen genoeg gespaard en met
m'n laatste 25 piek op zak op 12-07-'66 in New York op de Barbara (DvdH) aangemonsterd als 2e stmn. 8)

Zoals je ziet heb ik gelukkig m'n monsterboekje(s) nog. :-D

Groeten,K.Brouwer.

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 10 jul 2011 23:44
door Jos Komen (R.I.P)
Leendert Don heeft tijdens de oorlog ook op de Nigerstroom gevaren.
http://www.scheepspraat.nl/1939-6.htm

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 23 jul 2011 20:10
door Willem Oldenburg
Hoi HSM-ers en gasten

Hier een paar foto's van de Angolakust:
Angolakust 1955 1.jpg
Angolakust 1955 1.jpg (131.56 KiB) 3984 keer bekeken
Boven en onder: varend op het Noordzeekanaal.
Angolakust 1955 2.jpg
Angolakust 1955 2.jpg (125.22 KiB) 3984 keer bekeken
Gegevens:
Name: Angolakust
Imo: 5017694
Call sign: PCQV
Owner: NV Hollandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 3356 GT
Length: 118,43 m - Beam: 15,61 m - Draft: 6,34 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1955 als Angolakust (HSM) - 1964 Angolakust (SMN) - 1970 Angolakust (Koninklijke Nedlloyd Lijnen BV) - 1978 Akra Tenaron - 1978 tenaron
Yard: Howaldtsweke - Hamburg/Duitsland - Yard no: 726
Engine: Werkspoor diesel, 6 cyl, / Power: 3600 PS / Speed: 14,5 kn
Type: Vrachtschip met accommodatie voor 6 passagiers
Gesloopt: 10-11-1979 te Split/Joegoslavië.
Angolakust 1955 3.jpg
Angolakust 1955 3.jpg (170.79 KiB) 3984 keer bekeken
Boven: Angolakust op het Noordzeekanaal - Onder: als Akra Tenaron - Akra Shipping Co Ltd - Panama/Panama.
Akra Tenaron ex Angolakust.jpg
Akra Tenaron ex Angolakust.jpg (176.97 KiB) 3984 keer bekeken
Groetjes Willem

Re: HSM - Klompenlloyd

Geplaatst: 23 jul 2011 21:22
door Roy
De "Angolakust" heeft ook nog eens een charterreis voor de Harrison Line naar de West gemaakt. De schoorsteen heeft toen ook de kleuren van de Harrison Line gehad.
Dit was mogelijk in 1970. Zijn hier misschien nog foto's van ?. Ik heb het nimmer gezien, maar weet van een opvarende dat dit heeft plaats gevonden. Het kleurenschema werd in procenten aangegeven............

m.v.g. Roy