even vanaf zee

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Oebele

komppasstellen

Bericht door Oebele »

Ha mensen!

het is alweer een tijdje geleden, maar Bert ik wil je toch nog ff bedanken voor de geweldige les die je me hebt geleerd!
ik vond het zeer interesant, wel een beetje koud maar dat hoort erbij zullen we maar zeggen.
enne ik zou het ook nog weleens willen meemaken op zo'n bulkfiets, als ik zo onfatsoenlijk mag zijn! :wink:
helaas heb ik wat weinig fotos gemaakt, maar ik zal die ene hier binnenkort wel ff plaatsen. Bert, nogmaals bedankt!

de mazzl Kabeljauw

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Kabeljouw,

Blij dat je het leuk vond maar een bulkfiets zit er niet voor je in. Zo eventjes met een kotter in de Harlinger haven dat gaat allemaal niet zo officieel maar met een "gewoon" schip dan krijg je al gauw te maken met verzekeringskwesties ivm aansprakelijkheid, veiligheidsmiddellen en bijkomende kosten als je met een loodsbootje ontscheept moet worden.

Die tanker in Rotterdam waar ik vrijdagavond heen zou gaan heeft me het betere deel van het weekend aan de praat gehouden. Uiteindelijk pas zaterdagavond laat aan boord gegaan en pas zondagsmiddags vertrokken.
Dus een nachtje aan boord geslapen voor de verandering.


Hallo Jos,
Met die zon recht vooruit zit je toch echt scheef. Als je boven op het schavotje staat peil je over de roos en dan heb je met de zeistreep niks te maken maar als de zeilstreep bv 2 graden naar sb verschoven zit en je de zon recht vooruit neemt dan lees je een "valse" koers bv 270 af maar het azimuth is dan echt 268.
Zelf controleer ik dit altijd want als ik bij slecht zicht moet werken zoals de laatste weken dan is het echt van belang om te weten. Ook de gyro check ik dan en óók daar kom ik dan vaak nog fouten tegen.
De bewuste tanker van afgelopen weekend b.v had -3 op de gyro en stuurstreep 1 graad aan SB. Dan is het even logisch nadenken hoe je dan de gyro koers naar de magnetischkompas aflezing moet omzetten. Als ik dat niet zou doen dan ga ik bij slecht zicht dus letterlijk én figuurlijk de mist in.

Groetjes,
Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Okay Bert, ik zal het NOOIT meer doen. :lol:
All the best
Jos


Plaats reactie