even vanaf zee
even vanaf zee
Zit nu op de brug van de Stena Britannica. Kompasjob gedaan en tegelijk even mee op en neer naar Harwich.
Eten in het restaurant en gisteravond nog even aan de bar..
Maar gelukkig word ik er voor betaald ........
Groetjes,
Bert de Boer
Eten in het restaurant en gisteravond nog even aan de bar..
Maar gelukkig word ik er voor betaald ........
Groetjes,
Bert de Boer
Zo, weer terug van weggeweest maar alweer op stootgaren voor een volgende job.
Altijd leuk zo'n "on the fly compass adjustment".
De ene halve draai bij vertrek Hoek en de andere bij aankomst Harwich en dan is de cirkel rond. Alleen hadden ze nu wat tijd over zodat we de hele rondtorn buiten de pieren gemaakt hebben en daarna was ik dus klaar en kon met een gerust geweten nog even aan de bar gaan zitten.
Kwam daar als vanzelfsprekend weer een oud zeeman tegen (KNSM, VNS, MN en nog een paar) die nu als congierge bij de Hogeschool Amsterdam werkt en op "schoolreisje" was.
Na vertrek Harwich beetje matig zicht (een mijltje)en lekker de terugreis op de brug doorgebracht om persoonlijk de navigatie in de gaten gehouden. Maar toen het echt druk begon te worden bij het kruisen van de Traffic Lanes trok het wat open tot een mijltje 4 dus goed te doen met al dat electronisch geweld wat daar op de brug staat.
Ze hebben daar aan boord een permanente breedband-internetverbinding via de sateliet. Kost een paar stuiver schat ik maar dan heb je ook wat.
Niks voor jouw Theo? Zo'n mooie dome in je tuinje en je ben van je snelheidsproblemen verlost.
Groetjes,
Bert de Boer
Altijd leuk zo'n "on the fly compass adjustment".
De ene halve draai bij vertrek Hoek en de andere bij aankomst Harwich en dan is de cirkel rond. Alleen hadden ze nu wat tijd over zodat we de hele rondtorn buiten de pieren gemaakt hebben en daarna was ik dus klaar en kon met een gerust geweten nog even aan de bar gaan zitten.
Kwam daar als vanzelfsprekend weer een oud zeeman tegen (KNSM, VNS, MN en nog een paar) die nu als congierge bij de Hogeschool Amsterdam werkt en op "schoolreisje" was.
Na vertrek Harwich beetje matig zicht (een mijltje)en lekker de terugreis op de brug doorgebracht om persoonlijk de navigatie in de gaten gehouden. Maar toen het echt druk begon te worden bij het kruisen van de Traffic Lanes trok het wat open tot een mijltje 4 dus goed te doen met al dat electronisch geweld wat daar op de brug staat.
Ze hebben daar aan boord een permanente breedband-internetverbinding via de sateliet. Kost een paar stuiver schat ik maar dan heb je ook wat.
Niks voor jouw Theo? Zo'n mooie dome in je tuinje en je ben van je snelheidsproblemen verlost.
Groetjes,
Bert de Boer
Hallo Jan en Kabeljouw,
Kompassteller, compasseur, kompassregler, compensator, deviator, callibrator en alles wat ook maar in de buurt komt heb ik het al horen noemen.
Het is in goed Nederlands dus kompassteller.
Van Jan Vos had ik toch iets méér verwacht !! De opstelling van het kompas gebeurt meestal door de leverancier, werf of onderaannemer. Dus let ik bij nieuwbouw altijd even op de uitlijning en moet die dan meestal ook wel een paar graadjes bijstellen. Vaak is het ook zo dat ik me van de opstelling m.b.t. locatie iets anders gewenst had.
Vroeger werd daar veel meer rekening mee gehouden dan nu.
Je zult in het verleden toch ook wel eens in Delfzijl op de Kompaspaal hebben moeten liggen Jan? Mijnheer Roukema was destijds de man in Delfzijl.
Kabeljouw, als je vrijdag 10 dec rond 12.00 tijd hebt dan heb ik daar de NG-12 "Prins Maurits" om het kompas te stellen. Kun je het eens meemaken. Hoor wel van je via email sjb.gron@worldonline.nl
Groetjes,
Bert de Boer
Kompassteller, compasseur, kompassregler, compensator, deviator, callibrator en alles wat ook maar in de buurt komt heb ik het al horen noemen.
Het is in goed Nederlands dus kompassteller.
Van Jan Vos had ik toch iets méér verwacht !! De opstelling van het kompas gebeurt meestal door de leverancier, werf of onderaannemer. Dus let ik bij nieuwbouw altijd even op de uitlijning en moet die dan meestal ook wel een paar graadjes bijstellen. Vaak is het ook zo dat ik me van de opstelling m.b.t. locatie iets anders gewenst had.
Vroeger werd daar veel meer rekening mee gehouden dan nu.
Je zult in het verleden toch ook wel eens in Delfzijl op de Kompaspaal hebben moeten liggen Jan? Mijnheer Roukema was destijds de man in Delfzijl.
Kabeljouw, als je vrijdag 10 dec rond 12.00 tijd hebt dan heb ik daar de NG-12 "Prins Maurits" om het kompas te stellen. Kun je het eens meemaken. Hoor wel van je via email sjb.gron@worldonline.nl
Groetjes,
Bert de Boer