Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: Centrales

Bericht door Patru (R.I.P) »

Centrale Harculo 30 november 2018.
Gistermiddag zijn de laatste restanten van de stookunits opgeblazen.
De bedoeling was om ze tegelijk neer te laten ploffen, maar dat mislukte door een kabelbreuk. :?
Nu ging unit 3 eerst en 4 pas een half uur later.

Restant units 3 en 4.jpg
Restant units 3 en 4.jpg (205.8 KiB) 6523 keer bekeken
Unit 3 stort neer.jpg
Unit 3 stort neer.jpg (99.4 KiB) 6523 keer bekeken
Resultaat.jpg
Resultaat.jpg (195.23 KiB) 6523 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Mooi vastgelegd Patru.
groet,Jan
Patru (R.I.P)

Re: Centrales

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op het fietsje vanmorgen weer eens wezen kijken hoe de zaak er bij ligt in Harculo. Er is gelukkig besloten dat niet alles wordt gesloopt.
Het Dienstengebouw met de kunstwerken en een deel van de hal daarachter krijgen nieuwe bestemmingen. Daar worden nu plannen voor uitgewerkt. Hier het Dienstengebouw vanmorgen met de reliëfs van Titus Leeser op de voorgevel (uitgevoerd in schokbeton).
De reliëfs stellen de toepassingen van elektriciteit en ambachten voor.
In het gebouw zijn meerdere kunstuitingen aangebracht waaronder een mozaïek van het echtpaar Nel en Jaap Bouhuys. Het werd geschonken door de fabrikanten van de machines en de staalconstructies Stork en Werkspoor.
Het mozaïek symboliseert ontspanning na arbeid en aan de zee ontworsteld land.

Dienstengebouw 14-04-2019.jpg
Dienstengebouw 14-04-2019.jpg (180.76 KiB) 3958 keer bekeken
Reliëfs Titus Leeser.jpg
Reliëfs Titus Leeser.jpg (271.14 KiB) 3958 keer bekeken
Mozaïek Harculo-a.jpg
Mozaïek Harculo-a.jpg (214.62 KiB) 3958 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Mooi, dat er iets wordt hergebruikt...
Ooit, in een ver verleden, was de samenleving trots op het "gezamenlijke bezit" en de toegepaste techniek...

Net zoiets als wanneer je een willekeurige NLer de vraag stelt of NL een zeevarende natie is... Antwoord doorgaans "Ja, natuurlijk !" :roll:
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Centrales

Bericht door Jacob Bothof »

Was. zou het antwoord nu zijn Jan :mrgreen:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

preziezzzz…
Verleden tijd...
..in alle toepassingen van die 2 woorden...

Niet dat er geen rederijen, zeelui of zo, meer in NL zouden zijn hoor, begrijp me niet verkeerd... Maar niet meer zoals het was en zoals het door de bevolking werd geschat en gewaardeerd; zo bedoel ik.. Het leeft niet meer onder de bevolking...
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Centrales

Bericht door Roy »

In een gesprek met iemand die totaal geen kaas van schepen en of scheepvaart had, kreeg ik de vraag wat je op zo'n schip nu nachts of in het weekend moet. Dat het een 24 uurs bedrijf is kwam niet bij de vragen steller op.
Het is al weer jaren geleden en wie het was ben ik ook kwijt. Ik ben dus op een bepaalde manier blij. In die zin dat ik nog weet dat de vraag gesteld werd...………….. :!: :lol: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Een kersverse vechtgenote van een 4e wtk vroeg zich dat in de off-bar ook af "Hoe doen jullie dat 's nachts, allemaal, want er is hier toch niks om aan vast te maken ?"
Waarop ik haar uitlegde "Heb je die grote oranje (Nedlloyd, nietwaar) palen aan dek zien staan ? Nou, die zijn hol, en die laten we door een speciale koker door de bodem zakken tot aan die dwarse nok op die palen. Als het water dieper is, dan laten we weer die palen die horizontaal aan dek liggen, door die grote zakken, net zo lang tot we bij de bodem zijn..."
Ze heeft vlgs zeggen tot ca 23.30 op de brug staan wachten op dat fenomeen, maar omdat er ook aan dek niks gebeurde, wist ze dat ze in de maling was genomen.
Had ook gevolgen: ik vertelde haar dat bij Kaapstad het postbootje langs zou komen.... Demonstratief bleef ze in de hut, en heeft het hele gebeuren tot haar grote spijt gemist. Stomverbaasd nam ze de post in ontvangst :lol: :lol:

Ze was niet boos hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ze nam werkelijk alles wat ik vertelde met een pond zout...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Centrales

Bericht door Henk van der Moolen »

Dat doen wij ook Jan. :mrgreen: :mrgreen:
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Centrales

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Kilo. ) :lol:
Klaas.


Plaats reactie