Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CENTRALES

Bericht door jdbvos »

Ik heb de film van de Hunze weer wat aangepast, nu met het gratis programma Pinacle Videospin...
Werkt langzamer dan Windows Moviemaker, maar nu staat tenminste alles rechtop.... 8)
Hier nogmaals het filmpje...:
http://www.youtube.com/watch?v=O_GOib5VXCA


En bedankt, Ruud en Jos
door een stoelzittende-nietwerkende vetpriester....(je wordt bedankt, Harry ! :mrgreen: )

Dan eerst maar wat fotootjes van de goeie, ouwe Hunze.......
Hunze bord5.JPG
Hunze bord5.JPG (94.98 KiB) 2072 keer bekeken
Hunze branderfront 2 vd 8.JPG
Hunze branderfront 2 vd 8.JPG (90.56 KiB) 2072 keer bekeken
Hunze ketelfront.JPG
Hunze ketelfront.JPG (128.73 KiB) 2072 keer bekeken
Hunze machine.JPG
Hunze machine.JPG (162.85 KiB) 2072 keer bekeken
Hunze machinehal.JPG
Hunze machinehal.JPG (145.38 KiB) 2072 keer bekeken
Hunze machinehal2.JPG
Hunze machinehal2.JPG (50.24 KiB) 2072 keer bekeken
Hunze noodgenerator.JPG
Hunze noodgenerator.JPG (82.32 KiB) 2072 keer bekeken
Hunze vuurhaard met slakkenuitgang.JPG
Hunze vuurhaard met slakkenuitgang.JPG (88.14 KiB) 2072 keer bekeken
PS:
Er staat abusievelijk "noodgenerator" bij de voorlaatste foto. Dit moet zijn: "verbrandingsluchtventilator" (1 van de 2 per ketel)
Oost, west...ook best

Ruud (R.I.P.)

Re: CENTRALES

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Harry,
Even off-topic :wink:
We houden het eenvoudig vandaag,een[verse] Groentesoepje vooraf,daarna een Gegratineerde Macaroni Bolognese,en een[verse] Fruitsalade als dessert,dus zoals je ziet eenvoudig en makkelijk :!:en om dit goed te verwerken slurp ik er een eenvoudige Merlot/Cabernet-Sauvignon bij. :wink:
Douwe J.
Berichten: 1819
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: CENTRALES

Bericht door Douwe J. »

Dit gaat vast wel meerdere leuke dingen opleveren, foto's etc.
Ik zou best eens een kijkje willen nemen bij meester Vos in de Eemshaven, of komen er wel eens "open dagen"of zoiets. :wink:
Hierbij een foto van een grote centrale die in de jaren ± 1970 nog aan de Thames stond en volgens mij is het Barking Powerstation.
Is er iemand die dat kan bevestigen :?:
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaaaaaa, DIE KrachtCentrale jongens :lol:

"Vroeger" liep ik tegen een studievriend aan die toendertijd bij de Harculo Centrale " op de loonlijst stond" :lol: en ik werd toen redelijk geinformeerd over " HOE dat er allemaal aan toe-ging".....EN ..het IS natuurlijk een heel ander bedrijf "dan een scheepsbedrijf".....hoe je het ook wend of keert.........wij wisselden dan ook regelmatig " over en weer speldeprikken uit".maar ik herinner me nog heel goed dat ie me een keer het volgende "onder m'n neus wreef" :lol:

" Ja DAT klopt allemaal wel, we doen vrijwel niks anders als " boekies lezen, een rondje lopen, misschien wat studeren enz. enz..............ONDERTUSSEN wel een oogie op de metertjes houdende.............EN via de statistieken weten we wel zo'n beetje.........HOEvaak of er "statistisch" iets fout gaat.........omdat er ergens een kabelmast omdonderd..........OF een andere centrale van het net pleurt...OF wat dan ook............hij zei toen: " EN mijn uitdaging is nou net om DAN...net op tijd met de klauwtjes aan de noodstop te hangen OF een andere juiste knop in te drukken en te VOORKOMEN dat de hele hap in de puin draait en DAN heb ik de kost weer verdiend voor het volgende jaar en kan weer een poosie gaan pitten" :lol:

Deze omschrijving is "denk ik" redelijk dicht bij de waarheid en geeft wel " het verschil" met het scheepsbedrijf aan.............het voorkwam dus duidelijk NIET dat ze een miljoenen rotor in het onderhuis flikkerden......... :lol: maar ja m'n ouwe maat Wim is al een mooi poossie met pensioen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

geeft wel " het verschil" met het scheepsbedrijf aan
Ik lees hier toch even " met een lichte verbazing" mijn eigen woorden :oops: en bedenk " DAT er IN FEITE........geen verschil is" :oops:

Terwijl de " kondities" waaronder de verschillende type machines operationeel draaien en zaken zolas belasting en "alles wat daar bijhoort" uiteraard zeer verschillend zijn en veelal niet met elkaar zijn te vergelijken blijft de " Funktie van een kompetente Scheepswerktuigkundige".........in beide gevallen identiek...........boven aan het lijssie staat:

1) Het zorgen dat de zaak betrouwbaar blijft draaien en " DOET wat het doen moet" EN

2) VOORkomen dat de hap in elkaar draait..........

DAt e.e.a. dan op een soms geheel verschillende wijze wordt nagestreefd moge zo zijn, de essentie blijft gelijk

Jan die gooit er OOK spontaan op Maandagochtend een karretje extra tegenaan op het bord omdat dan ALLE Nederlandse huismoeders "de was gaan doen"....en da's min of meer te vergelijken met de "stuurman die de lieren op gaat starten" en dat enkele karrteje door z'n knietjes drukt :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Tja.....
We drijven een generator aan ipv een scheepsschroef....
...en ja!....na de wacht gaan we naar huis 8)
We zitten nu gekoppeld aan het hele Europese netwerk, maar vóór de privatisering kon je precies zien wanneer een belangrijke voetbalwedstrijd begon: dan gingen overal in den lande de tv's en videorecordertjes aan, en zag je de meters oplopen....
Een collega, van de vaart én van de Hunzecentrale, is bij de waterleiding gaan werken.
Die sprak ik nog eens, en die vertelde me -nav datzelfde voorbeeld- hij precies wist wanneer het pauze was: dan ging héél Nederland tegelijkertijd de wc's doorspoelen....
Dus ook daar zitten onze collegae, en bereiden zich voor om te anticiperen op de veranderingen...
Idd Harry: nix nieuws onder de zon ! Binnen 1 jaar kun jij, als stoomwtk, "mijn" machines nét zo bekneisd bedienen als ik ! Omdat je "de kennis in huis hebt" is de methodiek en de installatiekennis snel weer "op peil".

Stoomwtk's sterven zo langzaam aan uit.....laatst zag ik nog een dringende oproep van zo'n 'uitbrengkantoor' (wat Theo deed...) voor wtk's die een paar stoomschepen (mede, want wij jagen nix...) op het strand van Alang konden jagen....
Ook mede door Theo,had ik daar eigenlijk best wel zin in....ware het niet dat het "op het strand jagen" zo tegen mijn aard indruist. DAT is nou nét, wat je al die jaren met het zweet op je voorhoofd hebt proberen te voorkomen.....

Hier een schetsje van een toen nog redelijk nieuwe "oude" Eemscentrale (die van 700MW)
Eemscentrale20 b.JPG
Eemscentrale20 b.JPG (110.27 KiB) 1962 keer bekeken
BTW, Douwe, die centrale komt me idd bekend voor. Syond aan dezelfde kant, en niet eens zover weg, van de Ford-fabriek, was het niet ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Allemaal zeer informatief en bijzonder interessant, het werd feitelijk HOOG tijd dat dit aspect van "onze techniek" hier eens duidelijk voor het voetlicht word gezet.

Een oudere kollega " uut ut darp" heeft z'n Landsporen na de vaart verdiend bij de Centrale in Nijmegen en nam "ons".........De Massinist'n uut ut Darp........een jaar of wat geleden tijdens een reunie eens mee naar die Centrale............GROOT bedrijf Meneer Sonneberg..HOGE drukken.........ik heb nog ergens een foto van een kneiter van een manometer met ik meen 190 bar d'r op :roll: .....ai ai ai.

Ik zal met veel belangstelling........EN een paar welbedoelde speldeprikken :roll: je uiteenzetingen volgen en denk aan de woorden van een van mijn eerste Hwtk's toen ik m'n memoriaal nog bij moest houden J.Van P. ( die overigens later stopte en Chef van de Wacht werd op de Centrale in Vlissingen :lol: )

Maar toen aan boord maakte hij mij duidelijkwat er van me werd verwacht en hoe hij tegen onze verantwoordelijkheid aan boord aan keek met de volgende woorden, ik citeer:

" Onze Lieve Heer schiep het LICHT, Hogeboom, maar WIJ houden het AAN"

DAT had die ouwe van P. donders goed gezien :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

" Onze Lieve Heer schiep het LICHT, Hogeboom, maar WIJ houden het AAN"


Wat een schitterende uitspraak was dat van dhr Donders !!

Die discussie liep op het werk ook eens, over wat er nou eerst was....
De steigerbouwers wonnen met "....en wie denk je had voor het hoogwerken gezorgd ?..."
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

In '90 of iig begin 90-er jaren hebben we op de Eems 20 (die ouwe dus; nieuwbouw was er nog niet) een open dag gehad. Daarbij behoorde deze gids:
01b.JPG
01b.JPG (23.47 KiB) 1866 keer bekeken
02b.JPG
02b.JPG (35.53 KiB) 1866 keer bekeken
03b.JPG
03b.JPG (12.54 KiB) 1866 keer bekeken
04b.JPG
04b.JPG (55.23 KiB) 1866 keer bekeken
05b.JPG
05b.JPG (54.86 KiB) 1866 keer bekeken
06b.JPG
06b.JPG (48.7 KiB) 1866 keer bekeken
07b.JPG
07b.JPG (36.14 KiB) 1866 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

...vervolg:
08b.JPG
08b.JPG (36.46 KiB) 1864 keer bekeken
09b.JPG
09b.JPG (27.71 KiB) 1864 keer bekeken
10b.JPG
10b.JPG (36.77 KiB) 1864 keer bekeken
11b.JPG
11b.JPG (33.51 KiB) 1864 keer bekeken
12b.JPG
12b.JPG (37.45 KiB) 1864 keer bekeken
13b.JPG
13b.JPG (35.88 KiB) 1864 keer bekeken
14b.JPG
14b.JPG (35.07 KiB) 1864 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie