Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gerard

Re: Centrales

Bericht door Gerard »

JVDBos: Bedankt voor de uitgebreide uitleg en prachtige foto`s! Ik wist niet dat er tweepolige dynamo`s waren, heb nog steeds die met gewikkelde rotors in gedachten met dertig of meer velden. Trouwens een hulpkar draaide tussen 360 (de Storkjes) en 700 klappen (deutzen en zo). Ik ben voorstander van gelijkstroom, weges het enorme koppel. Een vlakankermotor op gelijkstroom is het sterkste wat er is. Wisselstroom is makkelijk te transporteren en om te vormen, maar veel te zenuwachtig en te laag koppel. Nogmaals bedankt voor de uitgebreide uitleg, ook een ouwe bankwerker leert steeds bij... :-D

Ton van der Sluijs

Re: Centrales

Bericht door Ton van der Sluijs »

Zeg Jan :| die lagers, onder wat voor oliedruk draaien die en wat voor olie en wat voor viscositeit? Ik heb zo es zitten rekenen. uitgaande van een geschatte diameter van 700mm... V= pi x d2 3000omw x 0,7meter= een omtreksnelheid van 6594meter per minuut! :shock: :shock: Daar kun je niet met te dikke olie aankomen.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Hoi Jan,

Mooie uitéénzetting ,ook over de Mvar en ook weer mooie foto's,op de Maasvlakte regelmatig gezien maar nooit foto's van gemaakt.
Vanmiddag ook is bij het topic stoommachines gekeken en daar stonden ook nog foto's van opengewerkte tandwielkasten,er waren ook wel lui die tandwielenkasten gebruikten of vertragingskast.
Ook bij www.stoomturbines.nl weer wat grijze cellen geactiveerd.

Groeten,

Jan
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Ton,

Die olie is bijvoorbeeld van Shell ,telles 27,want die olie wordt ook gebruikt om de verstelling cq regeling van de ventielen te bewerkstelligen.Bijv.30 bar voor de krachtolie en 6 bar voor de regelolie de sm.oliedruk was ,maar weet het niet zeker, 2a 3 bar.

Groeten,

Jan
Gerard

Re: Centrales

Bericht door Gerard »

Hallo Jan Sprong.
Met alle respect, maar ik dacht dat Ton vroeg onder welke druk die glijlagers worden gesmeerd. Dat zal niet veel hoger zijn dan een bar of 3. Wat jij bedoelt is de aansturing van het hydraulische systeem. :-D
Ton van der Sluijs

Re: Centrales

Bericht door Ton van der Sluijs »

Inderdaad, ik heb die berekeing op de glijlagers losgelaten;dus ook de smering... overigens een goedenavond Gerard :-D :-D
Gerard

Re: Centrales

Bericht door Gerard »

Ook goeienavond Ton. Toch wel gezellig een potje buurten op zaterdag avond.
Ik denk dat Jan dacht dat je het stuursysteem bedoelde en niet de lagers, als je die smeert met 30 bar krijgt `ie bolle wangen denk ik zo.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

de turbines van de vuilverbranding in A'dam met een reductiekast aan de generator gekoppeld.
Tandwielkasten kosten EN geld EN reduceren het rendement.DUS een goed ontworpen krachtcentrale draait rechtstreeks op de dynamo.......
Indien er TOCH een kast tussen staat ( en dat KAN natuurlijk) dan zijn er andere factoren die dat dubbeltje uiteindelijk die kant uit laten vallen.maar "in principe" wil je dat niet.....

Een stoomturbine is ontworpen voor een " Nominaal bedrijf"......WAT dat dan ook maar is.........het geproduceerde vermogen wordt uiteindelijk bepaald door de expansie van de stoom "over de trappen" ( wat overigens IN principe het zelfde is als met een stoommachientje!!!)......het is dus de "warmteval" en de "snelheidsval" van de stoom over een trap.
Onstaat er nu een situatie waar EN rendement EN "Nominale waarden" overboord worden gezet ( zoals bij de Marine in een gevaarlijke situatie kan gebeuren ( en OOK in de oorlog bij koopvaardijschepen)......DAN .......trek je gewoon ALLES uit de doos. Je kan je veiligheden vast zetten en de druk flink op piepen EN je rukt gewoon ALLE nozzles open en blaast de hele hap even flink door..........in het geval van de kondensor is het dus een kwestie van de hap koud houden en het vacuum zo hoog mogelijk etc. etc...........maar DIT zijn geen " gewone situaties...dit zijn NOOD situaties .....
Dit is te vergelijken met " Noodstoppen met een diesel Homo, terwijl je vol vooruit vaart" ik heb dat slechts EEN keer meegemaakt, je scheurt bekant alle lucht uit de flessen om die kar op achteruit te krijgen, vervolgens ruk je het brandtsofwiel op VOLvooruit, de ontlastkleppen komen d'r uit alsof het oorlog is en je ZWEERT op de kuisheid van je eigen moeder dat die kar van de fundatie komt dansen.......het IS beangstigend......DA's het woord.

Als je bij een stoomketel de veiligheden dicht zet en je jast de hele hap over de rooie, turbine inclusief DAN schijt iedere verstandige Machinist spontaan in z'n broek, MAAR "als ze op je schieten" is zo'n beslissing TOCH snel genomen..............

Ik heb noodstop proeven meegemaakt op een Canadees fregat van de Halifax Klasse, met 2 stuks Esscher Weiss hydraulisch verstelbare schroeven, DAN weet je OOK niet wat er gebeurd met zo'n blikken " niebangniebootje" met een strot vermogen van 2 gastribunes d'r in. ( ik meen 25000 pk per as)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Ik heb -gelukkig- niet 'de oorlog' meegemaakt, wel "oorlogsgebieden", maar da's geen vergelijk...
Dus dat 'beangstigende' van dergelijke noodmanoeuvres ook niet meegemaakt....

Dubbel rings, nog wel....en dan kijk je de naast je staande hwtk even vragend aan, die met een knikje aangeeft van "Tou moar,mien jong", waarop je de brandstofhandle (of hendel; maar géén handel 8) ) tegen de eindnok zet (Ik praat hier over een B&W).
Dan gaat het kraken-en-piepen van de brandstofpompen, gevolgd door die 1e doffe interne dreun (die je zelfs via je voeten voelt), die op zijn beurt weer gevolgd wordt door de idd openvliegende veiligheden, je echt door merg-en-been.
Dat is, zoals Harry het mooi weet te formuleren, echt beangstigend....
Op zo'n moment gaat het hele proces én de voorstelling van het interne gebeuren, in een paar seconden door je hoofd, en stap je letterlijk weg van de carterdeuren om die -als het misgaat- ruim baan te geven.
...En dan komt de rook en halfverbrandde brandstofgassen naar beneden zakken.....
Dan voel je je als leerling-wtk ineens héél klein worden, en ben je heel blij dat die hwtk daar gewoon in z'n smetteloze ketelpakkie en z'n witte handschoentjes naast je staat.
DAT was mijn eerste 'dubbele ring" op de Zonnekerk met hwtk Faber. Ik vergeet dat moment nooit meer !
Vooral dat die man zo rustig bleef staan te kijken en te luisteren....
Dat heb ik altijd als voorbeeld gebruikt in mijn latere carriere wanneer "the shit hits the fan".
Er WORDT op je gelet, en men WIL jouw reaktie zien; dan MOET je dus een 'lichtend voorbeeld' zijn....

Zo vallen veel verhalen van mijn vader (kapitein), je voorgangers/leermeesters, en eigen ervaringen weer tezamen.....
Want Harry: zo'n 'beangstiging' en het '...dun door de broek dreutelen..' is echt niet uitsluitend voorbehouden aan wtk'n :mrgreen:
Ook een kapitein vertelde me eens dat hij wit om de neus werd omdat hij eventjes dacht dat er zuigers door de stuurhutvloer zouden komen.... (na een carterexplosie)

Dat zijn van die momenten....daar zijn hele mooie spreekwoorden van:
"Bij mooi weer is iedereen een hardzeiler" is wel een leuke, maar bij mij wint de Amerikaanse uitspraak:
"....when Big Bad Black Bart rides into town, nobody wants to be the Sherrif...."
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

stap je letterlijk weg van de carterdeuren
Ik heb er van geleerd dat ik NOOIT langer NAAST een draaiende kar blijf staan dan absoluut nodig, als het moet dan loop ik heen en weer, maar "staan" doe ik OF erachter OF ervoor........NOOIT ernaast, die drijfstangen krijgen het "soms in de kop" om te gaan wandelen....... :lol: en zien er dan uit als " banaantjes" :lol:

Het schiet me nou te binnen dat "toen m'n haar nog zwart was" er bij het inbedrijfstellen van 2 stuks 6TM410 Werkspoors ( Works Poor :lol: ) , de laatste "met een klap vastliep" toen we met de laatste "op vol toeren" tests bezig waren.............daar wordt je "misselijk" van.....
( En later helemaal toen ik er van leerde dat "zelfs fabrikanten" als het "op poen aankomt" de messen snel gaan slijpen..........een hoop van geleerd)
om van volledig koud binnen een half uur vollekracht te kunnen varen (heb ik me laten wijsmaken !)
PS.je 1. Ik wil nog even terugkomen op wat Jan hierboven zei over " van KOUD naar volle bak"........allereerst ben ik geen echte kenner van " niebangniebootjes".........maar " Stoom is stoom"........en ik kan me met de beste wil niet voorstellen dat je een "stoombedrijf " ZO aan de bak kan scheuren.........( DAT zal in HOGE noodsituaties HEEL misschien AL eens zijn gebeurd!!) maaar je kunt er dan haast donder op zeggen dat je de handel TE BARSTEN stookt of draait OF erger..........ALLES maar dan ook ALLES is bij een stoombedrijf gebaseerd op " Pappen en WARM houden".het opstoken van de ketels ( waterpijp natuurlijk makkelijker dan vlampijp!!).....de leidingen EN vanzelf de "turbine installatie" zelf.........ALS je stopt met een " Tribune bedrijf" dan laat je dat in de haven ook zachies op een laag pitje door draaien..INCLUSIEF de schroef........je kunt dus van de kaai af zien of er een diesel of een TRIBUNE in staat :mrgreen:

DIT NIET te verwarren met een GASTribune bedrijf.........da's hele andere koek.......DIE kun je .RATS vol aan de bak zetten...zonder blikken of blozen........maar dat zijn dan ook " Vliegtuigmootoooor'n mien jong".niks meer en niks minder. OOK hier is het natuurlijk verstandig om NIET het onderste uit de kan te scheuren, maar de installatie kan er wel tegen. Het enige " NiebangnieblikkenbootjeHoofdbedrijf" waar ik over mee kan praten is de voortstuwing van de Canadese Halifax Klasse fregatten, daar staat in:

1) 2 twee stuks General Electric Gastribunes in een geluiddicht hokkie met kijkglaassies. Ik heb hier de Tech specs wel ergens, maar da's wel duidelijk, kijk maar naar zo'n bus die onder aan de vleugel van een vliegtuig hangt.

2) Staan gekoppeld op een KNEITER van een flexibel opgestelde Royal SChelde Tandwielkast met 2-twee- uitgaande assen.

3) Drijft aan 2-twee stuks Esscher Weiss holle schroefassen met 2 loeressen van ik meen 5 bladige verstelbare schroeven.

4) Tussen de schroefassen staat een 20 cylinder Pielstick, welke dus de " cruise-engine" is en dus de "derde ingaande as" in de tandwielkast.

( Notitie: OVERAL zitten koppelingen tussen en het bijzonder interessante is dat je dus met ALLE mogelijkheden kunt draaien, als de zaak te barsten is geschoten........met de SB gastribune op de BB as..........enz. enz. bedenk alle mogelijkheden maar, daar hebben we het nu niet over)

Ik heb, in m'n scheepswerf dagen, van al die 8 of zo fregatten deze hele assen handel-inclusief de krukas van de Pielstick- bij eentje! :lol: uit die bootjes gesleuteld en er OOK weer in.......d.w.z...ik stond erbij en ik "keek er naa" :lol: en Stanley C. en de jongens deden het zware tillen :lol: en toen we klaar waren werkte het OOK nog! ( en GEEN assies laten flikkeren!!!)

Punt is, ALS je d'r voor gaat staan met een ploegie goed getrainde massinissies, DAN scheur je zo'n bedrijf binnen een half uur op het bord en rammel je de haven uit met een " roostertail behind y'r arse" en rook op de pijp.........DAAR knipperen die GE tribunes niet van.........het is " net een vliegtuig op de startbaan!!!

PS,je 2. Antonio: Mijn opmerking over " naast motoren staan" was meer gebaseerd op medium speed karren dan op grote 2 takt machines.

Ik heb het "zegge en schrijve" EEN- 1- keer meegemaakt dat de karterdeur er af kwam bij een grote 2 takt kruiskopkar en de teleskooppijpies met aangeknoopt steunijzer als een natte dweil in de rondte sloeg........en DAT was ook genoeg. Dat we toen geen karter explosie hebben gehad mag een wonder heten.......ik schrijf DAT nog steeds toe aan de aanwezigheid van mijn vrouw in de machinekamer TOEN!!.....ze was net beneden om een bakkie te doen.TOEN alle HEL losbrak......Met medium speed karren heb ik het nooit "zelf meegmaakt", behalve die Werkspoor maar die " bleef dicht".......maar heb WEL de rampzalige gevolgen van verschillnde van dat soort bakkies " mogen aanschouwen".....en geloof me........het aanzicht van dat gebroken ijzer is "beangstigend" voor een ieder die na kan denken.

De in Nederlandse baggercirkels beroemde " Geopotus 10" had er een stel 6TM 410 karren in staan ( ik meen 6 totaal) en had in de 70tiger jaren een karterexplosie- meen ergens bij Zuid-Afrika- denk nu OF Huppeldepup Bay of Saldanha project??, ik heb nog ergens foto's van drijfstangen die "als gebakken banaantjes van Martje uit Braziel" op de vloerplaat lagen........letterlijk zo krom!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie