Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Centrales

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Nou Bob, of het een reiger is weet ik niet, ik dacht een hagenees,hoog op de poten een grote bek en dun in de veren.
Harry

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Centrales

Bericht door Bob R.I.P. »

Harry je hebt gelijk. Maar Hagenezen zeggen toch reiger voor een ooievaar, denken ze zeker dat ze geen kindje krijgen. :roll:

(Kan het helaas niet in het haags schrijven)

mvgh
Bob

p.s. Waar staat (stond) die centrale in Den Haag?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Is dat -of was dat tot voor kort ?- die vuilverbranding 'midden' in HET (ik geef het toe: grote) DORP ?
Oost, west...ook best
louis holleman

Re: Centrales

Bericht door louis holleman »

Was het niet de Energiestraat? Sorry, woon er ook al ruim 30 jaar niet meer, maar volgens mij stond daar de grote centrale. Vlakbij het water (Laakhaven), met spooraansluiting waarvoor de HTM ook aansluitingen had op normaalspoor. Daar werden ooit nog eigen elektrische lokjes gebruikt om materiaal naar toe te krijgen, alhoewel eigen: ik geloof dat ze officieel eigendom van de HTM waren. Goeie ouwe tijd.
En i.d.d., probeer maar eens ouderwets plat haags in fonetisch schrift op een forum te krijgen.... Je moet dat horen, niet lezen :mrgreen:
louis holleman

Re: Centrales

Bericht door louis holleman »

Ik heb nog ff zitten spitten, m.b.v. een oude Haagse Stratengids uit mijn eigen tijd (1966): ik denk dat het de centrale aan de Conradkade is. Maar Robin zal het uiteindelijke antwoord wel weten 8)
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: Centrales

Bericht door Gerrit »

Even zitten Google, de Elektriciteits Fabriek staat aan de Constant Rebecquestraat.
De letters van Elektriciteits Fabriek zijn weg gekalkt en de schoorsteenen zijn weg.
De Ooievaar staat er nog wel op.
Elektriciteits Fabriek aan de Constant Rebecquestraat Den Haag.jpg
Elektriciteits Fabriek aan de Constant Rebecquestraat Den Haag.jpg (157.97 KiB) 3030 keer bekeken
Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

In ieder geval een mooie voorgevel,de schoorstenen moeten maar met een beetje vernuft weggepoetst worden.
Maar op het ogenblik worden er toch weer nieuwe centrales of eenheden gebouwd,maar ik zie helemaal geen foto's op dit topic hierover.Zou het niet mogen?

Groeten,

Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ik dacht een hagenees,hoog op de poten een grote bek en dun in de veren.
Meeste Hagenezen zijn toch "Politici" :lol:
ik zal eens een voorstel doen dat ze hierd de Reiger maar in het stadswapen van Ottawa op moeten nemen :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Op verzoek: ik maakte een sfeerfotootje op 11-07, toen die nieuwste Wowo uit Papenburg in de Eemshaven lag, maar het uitzicht raakt ernstig verstoord door de nieuwbouw van RWE en NUON.
Foto's gemaakt met m'n mobieltje, dus de kwaliteit laat wat te wensen over. De chip is welliwaar maar liefst 6Mpix, maar als dat licht door een lensje moet van een paar millimeter, wordt het nooit wat....hoeveel Mpixels of om mijn part Gpixels je de chip ook maakt.....
stoomwacht11-07-11_21.46.JPG
stoomwacht11-07-11_21.46.JPG (65.23 KiB) 2996 keer bekeken
....en een beetje ingezoomed:
Stoomwacht11-07-11_21.46[01].JPG
Stoomwacht11-07-11_21.46[01].JPG (59.84 KiB) 2996 keer bekeken
Ik zal binnenkort wel wat (overzichts)plaatjes plaatsen. De bouw gaat overigens best snel: bij NUON worden de ketels al geplaatst en staat de 1e schoorsteen op het dak, bij RWE staat het 1e ketelstatief, en zijn ze daar ook met voorbereidingen van de 1e ketel bezig.

Die installaties van RWE nemen dan het stokje over van de oude Eemscentrale als grootste machine in NL.
De oude Eemscentrale heeft die titel, met 700 MW op 1 combi-machine, meer dan 30 jaar gehad !

Overigens: voor de uitnodiging voor een rondleiding op de EC, hebben alle 0,0 geinteresseerden geen berichtje ontvangen.... :mrgreen:
Oost, west...ook best
robrian

Re: Centrales

Bericht door robrian »

Hallo allemaal.
Dat vind ik nou leuk. Ik heb best wel al wat foto's geplaatst en ik plaats nu één van een minicentrale en het barst los van de reacties. Leuk.
Het is idd de centrale in Den Haag en het ligt midden in de stad.
Maar toen het gebouwd werd, ik denk begin vorige eeuw, was dat waarschijnlijk de rand van Den Haag en was het eerst een gasfabriek.
Die schoorstenen zijn begin jaren negentig al verwijderd omdat de eenheid die erbij hoorde al een poosje uit bedrijf was en er toch geen nieuwe voor in de plaats kwam.
Toen ik er halverwege 1971 kwam te werken bestond het uit 3 eenheden met een gigantisch vermogen van totaal 180 MW.
Met een eenheid bedoelen ze een machine/ketel insallatie.
Er waren 2 eenheden die al wat ouder waren en uit de jaren 50 stamden en die hadden elk 2 Stork turbines per eenheid met bijbehorende ketels en die machines hadden een vermogen van 30 Mw.
De nieuwste machine was een Zweedse Stahl Laval turbine van 60 MW. met een Schelde ketel.
Die oudere eenheden werden al in de jaren 80 uit bedrijf genomen en voor 1 eenheid kwam een zg. Steg installatie in de plaats i.v.m. de invoering van stadsverwarming in Den Haag. De Stahl werd aangepast aan de stadsverwarming en bleef nog een poosje in bedrijf tot begin jaren 90.
Steg betekent trouwens stoom en gas omdat de installatie uit een gasturbine en een afgassenketel bestaat en de stoom van de afgassenketel weer een stoomturbine aandrijft. En de stoom van die turbine kon je weer doseren afhankelijk van de vraag aan warmte door de stadsverwarming.
Die eerste steg installatie is intussen alweer een paar jaar vervangen door een nieuwe.
Het waren eerst Rolls Royce Olympus ( dezelfde die onder de Concorde hingen) en het zijn nu General Electric machines.
De centrale is nu trouwens van EON die het van de EZH overnam en die had het dus van het Gemeentelijk Energiebedrijf overgenomen.
En wat de vuilverbranding betreft, die lag achter de centrale en die is nu ook allang weg en de plek is nu een wijkpark geworden.
Zo, ik heb nu een paar lamme vingers van het typen maar ik hoop toch dat het een beetje interessant verhaal is geworden.
Hierbij nog een foto voor één van de oude Storkturbines die toen al een poosje uit bedrijf was. Het was er nog zoéén met allemaal piefjes en palletjes.
De meiden waren er i.v.m een fotoshoot van een student van de Kunstacademie die voor zijn examenopdracht iets science fictionachtigs had bedacht en een ruimte met veel leidingen nodig had. Nou, die had ie daar.
Ik was gevraagd om foto's voor het persneelsblaadje te maken en de grote grijns van mij was omdat ik al de aanwezige collega's achter de glazen wanden van de wachtruimte erg aandachtig zag kijken. Maar ik hoop interessantere foto's te vinden.
M.h.gr. Robin.


Plaats reactie