Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5334
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 19 jul 2012 19:03

Da's die van mijn baas....
ziehier de site
http://www.gdfsuez.nl/activiteiten/onze ... erdam.aspx


en Mart...
als je eens wist hoeveel donkergele NOx-gifwolken een startende gasturbine op aardgas produceert, vind je de rookgas van een dergelijke kolenbak schoon ! En NOx is puur vergif ! (PS NOx is een verzamelnaam voor alle stikstofverbindingen-met-zuurstof, tw NO, NO2, NO3, enz...enz... vandaar de x)
Dat is met meetgegevens zó te staven !. Het probleem, wat bij kolenbakken nog steeds erg hoog is, is de CO2.... Logisch, natuurlijk: hoe méér koolstof (en minder waterstof, zoals bij gas) je verstookt, hoe méér CO2...
Gewoon de chemische reactie tussen zuurstof en koolstof: beter bekend onder de naam verbranding :lol:
Zoals de -onterecht door Greenpeace én de media als verontreiniging wordt aangewezen- witte wolk bij gascentrales, de reaktie is op H2 (waterstof) en zuurstof (O); dan krijg je H2O...ofwel water...
Wanneer je waterdamp in de koudere buitenlucht blaast, vorm je wolken.....en da's de vreeees'lijk verontreinigende witte wolk bij (gas)-centrales......

De enige schone manier op grote schaal (want we hebben tegenswoordigs nogal wat prik nodig), is kernenergie. (zoals elders al gezegd: óók stoombedrijf !)
Het mooiste zou dan fusie zijn, maar dat is nog steeds alleen maar een droom....
Wat blijft is dan de optie kernsplitsing, maar daar staat dan weer de halveringstijd tegenover van alles wat daarmee in aanraking komt....
Dan praat je over enorme aantallen generaties die ons radioaktieve probleem dan maar moeten bewaken en bewaren....
En da's nou ook niet echt eerlijk.....
Het is een groot probleem ! De vraag naar electriciteit blijft enorm toenemen....
En zonne- of windenergie is echt (nog) geen echt alternatief, tenzij er iets bedacht wordt om giga-vermogens op te kunnen slaan...

Maar wat mij het meeste stoort, is dat er eigenlijk geen echte uitvindingen meer worden gedaan....
Wij gebruiken nog steeds -welliswaar in een verbeterde vorm- de uitvindingen van 100 tot 200 jaar geleden ! De stoomwerktuigen, de verbrandingsmotor, de electriciteit en noem maar op. Nog steeds voortbordurend op eeuwenoude uitvindingen....en dan met een generatie waarvan de mensheid zelf zegt dat ze véél slimmer zijn dan die oudjes.... (nu tel je boven de 35 a 40 niet eens meer mee: dan zit je "vastgeroest in oude ideeen")
Het enige "nieuwe" dat is "gecreeerd" is de chemie.....
En dat is voor deze aardkloot-en-alle-wat-daarop-leeft nou juist DE grootste ramp ! Mijns inziens, dan.... :roll:

nou ja....de grootste ramp op het "moderne management" na..... Ik heb tenslotte een naam opgebouwd.... :lol:


Ja, het wordt echt tijd voor ECHT vernieuwende uitvindingen......
Het wachten is dan ook op het opstaan van een groot genie !
...en héél langzaam kom ik tot de conclusie dat ik dat ook niet ben...... :shock:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 272
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door gerardN » 19 jul 2012 20:42

Jan,
Hoe sta je tegenover de brandstofcel? Als brandstof wordt H2 gebruikt, dat weer uit water kan worden gewonnen met behulp van stroom opgewekt door zonnepanelen. Water is genoeg aanwezig dacht ik en het afvalproduct is waterdamp, dat weer condenseert tot water.
Het enige vervuilende is de productie van de zonnecellen en/of de metalen, die daarvoor gewonnen moeten worden uit mijnbouw? De auto die op de brandstofcel rijdt bestaat al. Ik vermoed echter, dat de grote oliemaatschappijen de ontwikkeling tegenhouden.
Gerard
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5334
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 19 jul 2012 21:13

Ook prima ! Maar of er genoeg zijn/komen om in de vraag te voorzien, betwijfel ik....
Het grote voordeel is wel, dat waterstof het meest-voorkomende element in het hele heelal is, en dus ruimschoots voorhanden....maar weet je wel hoeveel platina voor die brandstofcellen nodig is ? Is dát er wel ?

Kortgeleden hoorde ik van een initiatief dat de salinatie van de oceanen/zeeen om kan zetten in electriciteit....
Now you're talkin' ! ....en nog ff op grote schaal....
en wat dan met landen die niet over zeewater (kunnen) beschikken.....
Er wordt druk aan het onderwerp gewerkt, en een oplossing gaat ook komen ! Ben ik van overtuigd !
...maar wat doen we in de tussentijd, en wat doen we om de-niet-met-grondstof-bedeelde landen niet uit te sluiten...? Want anders krijg je flinke heibel in de tent....

Bedankt voor 't meedenken, trouwens ! :-D

En ja ! De oliemaatschappijen (die overduidelijk een kartel vormen) werken niet mee: zij willen die geldstroom (en macht) uiteraard zelf in handen houden....
Mag van mij, zolang er maar goed toezicht is....
En vergis je niet: die weten wel dat de voorraad niet oneindig is, en zijn zelf ook op zoek naar alternatieven. Alleen willen zij die uitsluitend op hun voorwaarden hebben....en moet je ze by-passen, en op die manier voor het blok zetten....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10773
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom » 19 jul 2012 23:45

Ik vermoed echter, dat de grote oliemaatschappijen de ontwikkeling tegenhouden.
En DAT weet ik wel ZEKER........
De oliemaatschappijen (die overduidelijk een kartel vormen) werken niet mee:
Ze werken niet alleen " NIET mee"......ze werken duidelijk TEGEN........

Waren de oliemaatschappijen "pakweg 100 jaar geleden" een hulp bij de verdere ontwikkeling van de samenleving..........NU zijn ze dus duidelijk een "struikelblok" geworden door hun grote financiele macht en lobby voor hun belangen "achter de schermen"...en staan daardoor een verdere ontwikkeling van hierboven genoemde idee-en zwaar in de weg....wat dus de gehele mensheid hinderd.

Kombineer dit met de " Militaire Industrie"....en je ziet een duidelijk "dis-proportioneel percentage" van ons GNP opgaan in rook voor deze aspecten van onze samenleving.....het wordt tijd dat we de bakens verzetten............ECHTER.....de geschiedenis leert dat "het verzetten van de bakens" vrijwel zonder uitzondering met veel bloedvergieten en geweld plaatsvindt......een proces waar WEDEROM de spelers in de bovengenoemde industrie-en buiten schot blijven en alleen maar RIJKER van worden.
Het zal erg moeilijk - zoniet onmogelijk- worden/blijken om onze "eeuwen oude en ingewortelde" methodes af te schudden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5334
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 22 nov 2012 13:42

Een updeet van de gegevens die wij hebben van de schade op Nijmegen.

Zoals ik al vermoedde, is er idd wat gebeurd met de stoomleiding die de ketel uitgaat, nog vóór de hoofdstoomafsluiter (mits aanwezig, want teugenswoordigs is men van mening dat de uitklinkkleppen ook best als hoofdstoomafsluiters dienst kunnen doen).
In het bochtstuk is een groot stuk er finaal uitgeblazen. Wat precies de oorzaak is, wordt momenteel nog steeds minutieus uitgezocht. Een dergelijk voorval gaat uiteraard gevolgen krijgen op alle stoomketels....
Tot nog toe is het nog onbekend.
Ik houd het nog steeds op kruip (hogetemperatuurkruip, misschien ? Kom ik verderop op terug), maar "your guess is as good as mine"....

Allereerst maar wat foto's die op't waark zijn verspreid, dus deel ik ze maar hier.
Te zien is de ravage die zo'n ongecontroleerde stoomuitstroom tot gevolg heeft. Op 1 foto is te zien hoe de ontgasser/voedingwatertank (de accu) geheel is ontdaan van z'n bekleding.
Hele looppadbordessen zijn weggeblazen, zelfs het ketelstatief is ontzet door de stoomstraal én de reactiekracht tgv de uitstroom (zo'n straal is dan nét een raketmotor)
Kijkt, en huivert ! En bedenk hoeveel mazzel de mensen hadden dat het nét wachtswisseling was, en niemand in de fabriek aanwezig was.
Bijlagen
IMG_0498.jpg
IMG_0498.jpg (39.86 KiB) 1260 keer bekeken
IMG_0501.jpg
IMG_0501.jpg (97.06 KiB) 1260 keer bekeken
IMG_0508.jpg
IMG_0508.jpg (90.57 KiB) 1260 keer bekeken
IMG_0522.jpg
IMG_0522.jpg (83.49 KiB) 1260 keer bekeken
IMG_3392.jpg
IMG_3392.jpg (102.79 KiB) 1260 keer bekeken
IMG_3404.jpg
IMG_3404.jpg (95.23 KiB) 1260 keer bekeken
IMG_3438.jpg
IMG_3438.jpg (125.52 KiB) 1260 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5334
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 22 nov 2012 13:56

Ik noemde zonet de HT-kruip....
Ik zal uitleggen waarom ik denk dat dat een eventuele verdachte zou kunnen zijn.....

Ik heb gewerkt op de Hunze-centrale, die deels ook kolengestookt was (eenheden 1 & 2 van de 5)
Die kolenstook heb ik daar nooit meegemaakt, maar heb mij er wel in verdiept....
De procedure is/was de kolen in molens (met grote stalen kogels erin) tot poeder te vermalen, en dit poeder wordt met de verbrandingslucht de vuurhaard ingeblazen, waar de kolen dan verbranden.
De luchttoevoer moet zodanig geregeld zijn, dat de "brandende bal" IN de vuurhaard zit en daar de inwarmte-radiatie in de vuurhaard voorziet. De inmiddels uitgebrandde kolengruis gaat mee in de hete uitlaatgassen en vindt verderop in de ketel, én dus ook de oververhitters- de convectie plaats.
Wanneer nu, door een verstoring in de regeling, of bijv een andere kwaliteit kolen, de vuurbal te vér de ketel ingaat, kán het dus voorkomen dat de ovo's niet alleen convectie, maar ook radiatie voor de kiezen krijgen, en teveel warmte opnemen, wat weer wordt afgegeven aan de stoom.....
Bij dergelijke stoomtemperaturen (die -in zo'n geval- vér boven de 500'C uit kunnen komen) kan die HT-kruip ontstaan.
Afijn: daar zijn boeken over volgeschreven, dus elke (ex) wtk kent dit fenomeen of heeft erover gehoord...

Nogmaals: de juiste oorzaak is nog steeds niet bekend, en geef ik alleen maar mijn idee hierover weer !

Volgt u mij naar de volgende plaatjes....:
Bijlagen
IMG_3440.jpg
IMG_3440.jpg (104.82 KiB) 1256 keer bekeken
IMG_3447.jpg
IMG_3447.jpg (60.47 KiB) 1256 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Centrales

Bericht door v+d » 22 nov 2012 15:36

Jan, bedankt voor de uitleg en de foto's.
Inderdaad is het een wonder, dat er geen grote ongelukken gebeurd zijn.
Toen ik het vroeg, in de ochtend, op Gelderland hoorde, dacht ik toch direct dat er niet een ketel uit elkaar geklapt was en dacht ook eerder aan een leiding of i.d.
Het is bijna niet voor te stellen, dat dat stuk pijp er in een keer uit geklapt is zonder vooraf hier of daar te lekken, maar kennelijk kan dat.
Enfin mazzel bij een ongeluk, als echt de ketel geklapt was had het er toch nog heel anders uit gezien.
Misschien was het stukkie pijp gewoon oud en moe, geen idee hoe lang zo iets mee moet gaan .
Internet is toch een mooi iets, zulke foto's krijg je anders nooit te zien :wink:

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1192
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong » 22 nov 2012 21:57

Wat een ravage en dat zo'n leiding zo maar uit elkaar kan klappen verbaasd me wel,kan natuurlijk zo zijn als Jan zegt over die kruip.Maar het is tegen een uur of zeven gebeurd en dan is het opregeltijd en druk omhoog en misschien toch al een slechte plek geweest.Ook zal meespelen dat de installatie 30 jaar oud is ,ondanks dat de bochten regelmatig worden onderzocht kan het zeker de kruip zijn.Maar in ieder geval een mooie reportage van de calimiteit.
Over dat er geen personen bij betrokken zijn, heeft natuurlijk ook te maken dat het aflostijd was en de dagdienst nog niet echt begonnen.Ik heb het zelf meegemaakt op de Maasvlakte waar we een groot verschil tussen water en stoom konstateerden en iemand de oorzaak moest gaan zoeken in het ketelhuis , ik samen met een mrb -er, wij wachten op de lift om naar de 55+ te gaan en terwijl we aan het wachten waren vloog het verenpakket van de veiligheid er af en wisten wij niet hoe snel we weer terug moesten naar de warmtewacht en de eenheid plat ging.
We hadden ook in de lift kunnen zitten terwijl dat verenpakket er afgeblazen was.
Ook hier werd de ketel helemaal in het ketelhuis leeggeblazen en was het dak niet meer begaanbaar en hebben veel geluk gehad.
Groetene en bedankt voor de info,

Jan

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Centrales

Bericht door Co » 23 nov 2012 09:13

Beste Jan "jdbvos"

Mag ik vragen wat je bedoeld met "uitklinkkleppen":
"teugenswoordigs is men van mening dat de uitklinkkleppen ook best als hoofdstoomafsluiters dienst kunnen doen).

Zijn dat de snelafsluiters voor de turbine?

En nog een vraag, die ketel in Nijmegen is toch een doorpomp ketel zodat met dat weinige water
het uitdampen toch niet lang duurt? Nu schrijft men dat het gebulder "uren" lang aanhield.
Bij een conventionele ketel met veel meer water inhoud kan ik me dat voorstellen, en weet ik uit ervaring.

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5334
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 23 nov 2012 12:02

Hallo Co
Ja, uitklinkleppen heten ook snelafsluiters.
Ik ben nog "ouderwets" met uitklinkkleppen, maar sommige collegae noemen het ook snelafsluiters.
Sorry voor de cunfusie..... Maar aan boord van stoomschepen heette dat Uitklinkkleppen, tóch ?
Het zijn de trip-kleppen van de turbine, dus -per definitie- uitklinkkleppen.....

Steeds meer hoor/zie je dat de hoofdstoomafsluiters overbodig zijn. Ook in dit geval leverde het wél hebben van hoofdstoomafsluiters geen voordeel op....

Waarom dat uitdampen/afblazen zo lang heeft geduurd, weet ik ook niet. Ik zou ook zeggen dat met zo'n groot gat de ketel toch binnen een half uur drukloos zou kunnen zijn......
Maar wellicht hebben ze de voedingwaterpomp door laten draaien om de ketel te redden door af te koelen; er zit bij zo'n trip (tijdens opregelen, neem ik aan) nogal wat hitte in de ketel...
Wat me bij die beelden ook opviel, was dat de veiligheden gesloten bleven....
Waarom die niet zijn opengestuurd om het afblazen sneller te laten gaan, weet ik ook niet. Maar het zal ongetwijfeld met een goede reden niet zijn gedaan. (het zijn allemaal wtk'n als jij en ik)

Nee, ook binnen hetzelfde bedrijf (op andere locaties) hebben de collegae (als ikzelf) ook nog veel vragen....
Bijv: is het een oude las tgv een reparatie, is het überhaupt kruip en zo ja waarom, heeft de leiding ooit een (waterslag-)klap gemaakt, wanneer was de laatste ultrasone check (of replicacheck), enz....?
Dat dit is gebeurd, houdt tevens in dat het elders ook kan gebeuren.....

Trouwens, dat "inklinken" of het omgekeerde "uitklinken", heeft nog een apart verhaal....
Tijdens een gesprek in de mannenpraatgroep (de wacht :mrgreen: ) met "kantoortechnici" bekroop mij het gevoel dat sommigen niet wisten wat inklinken nu eigenlijk was.....
Dus vroeg ik dat, recht op de man af.....
Het antwoord was (op de ouwe EC20) dat je duidelijk de "klonk" kon horen, en dat dan de turbine op toeren kwam....
Ik vertelde, dat die "klonk" alleen maar toeval was, en dat "inklinken" van het engelse "(in)clinching" kwam, 'aanelkaar nieten/klinken/schakelen' dus.
De "aaneensluiting van de systemen", dus vrijgave van de beveiligingen.....
En als laatste lopen dan de (noem ik nu maar) snelafsluiters open....
De daarachter geplaatste regelkleppen zijn geen AFsluiters, en laten in dichtstand in de praktijk een beetje door. Het vacuum tezamen met nog allerhande openstaande aftappen zorgen voor het op toeren gaan, en warmt de turbine verder door. Met de regelkleppen ga je daarna naar 3000 rpm en kan de sychroniscoop worden ingeschakeld.....(het "op het net schakelen" van de generator).
Wordt een turbinebeveiliging aangesproken, dan is de bewakingsketen (de 'clinch')verbroken en "klinkt" de turbine uit, en lopen die uitklinkkleppen/snelafsluiters dicht...

...putdiepe zucht.....
daar is schoolmeester Janneman weer.... :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10773
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 nov 2012 14:21

..putdiepe zucht.....daar is schoolmeester Janneman weer...
Tjaa Jan, zucht er maar eens over :lol: ...maar TOCH maar eventjes bij de les blijven en ons op de hoogte blijven houden van dit bijzonder serieuze bakkie :lol: waar wonder boven wonder "slechts" ijzer bij is beschadigd!!!
Het doet me weer denken aan een " min of meer" gelijksoortig bakkie op de " Norway" ( ex- France) in Miami nu zo'n 10 jaar geleden. Daaar vielen dus wel doden! en de " Norway" werd afgevoerd naar de scheermessies fabriek.
Ik denk zo maar dat je in dit geval met je " kruip verhaal" behoorlijk dicht bij de waarheid zit!
Ga t'r nog maar eens even voor zitten Janneman en steek nog eens een verse pijp op en een verhaal AF! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Centrales

Bericht door v+d » 23 nov 2012 14:36

Jan,
ik vind het een mooie heldere uitleg, maar heb nog een vraag.
Als er wel een hoofdstoomafsluiter is wordt die dan automatisch bediend?
De veiligheden op zo'n turbinetanker(weet je wel vroeger toen je de branders met een lontje aan stak) kon je openen d.m.v een hefboom en een staaldraad, gaat dat nu via een motorsturing?
Als de veiligheden toch doelbewust waren geopend was de schade niet minder geweest, die was er immers al door dat stukkie pijp en de mee komende stoom?
Misschien was de impact op het publiek minder geweest, omdat dan naar boven afgeblazen was.
Ik kan me toch voorstellen dat er enige paniek was en men domweg de boel geevacueerd heeft en in eerste instantie niet aan het openen van de veiligheden gedacht heeft, die openen immers pas bij te hoge druk (vanzelf) en er was hier geen sprake van te hoge druk ?(wel bij sommige journalisten)

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis

Re: Centrales

Bericht door Co » 23 nov 2012 15:23

Jan, jdbvos.

Bedankt voor je uitleg, stel dit zeer op prijs.
Ben maar een scheeps wtk en geen "stroom opwekker" :wink:

Al weer ruim, 30 jaar geleden hadden we op een G/E turbine (t.t. Schelderix)
zo'n soort van "hijsbalk" hoe hoger hoe meer straalpijpen er werden vrijggegeven.
Maar daar zat wel een hfd stoom afsluiter voor (fabr. Dikkers) en voor de achteruit nog een extra.

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5334
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 23 nov 2012 15:52

V&D
De regelakties voor de hsa's komt doorgaans vanuit het computerprogramma "...als de huppeldepup 'van dittum', dan kan de tètterèt van dattum'...." Je kent het wel...
Omdat het van die enorrume knijters zijn, en ze koud dichtgezet zijn, willen ze bij inbedrijfname soms niet open omdat het uitzetten van de spindle ze te vast op de zitting drukt. Moeten ze "even" op hand worden geholpen...
Ze mogen pas open als via de omloopafsluiters van deze hsa's de leidingen zijn ontwaterd en voorverwarmd (op temperatuur) zijn.... het hele opstookprogramma is niets anders dan alle systemen op volgorde op bedrijfstemperatuur én druk te brengen....waarbij uiteraard de druk boven de druk van de verzadigingstemperatuur ligt..... :wink:
Maar in principe worden ze gestuurd uit het programma

De veiligheden worden vaak electrisch geactiveerd en zonodig pneumatisch verder gestuurd. Je kunt ze handmatig aansturen (oudere systemen mbv een drukknop op de bedieningspaneel) of dmv een commando in de programatuur.
Leidend is uiteraard de druk, maar "handmatig" is mogelijk.

Het LIJKT mij dat de ketelinhoud eerder is leeggedampt bij meerdere uitstromingen, dus lijkt mij het openen van de veiligheden niet abnormaal.....
Maar inderdaad: je moet er in alle commotie wél om denken.....
Er liep een dubbele ploeg op dat moment, en dat zijn allemaal (nét als jij, Co, ik, en alle wtk'n dus) normaal nadenkende technici, dus is er vast wel iemand op dat idee gekomen. Waarom men ervan afzag, weet ik ook niet, en zie uit naar "Het Verhaal" van een erbij aanwezige collega....
Misschien zit er hier op dit forum wel eentje mee te lezen.....het aantal ex-zeelui zal daar (hoewel krimpend) ook nog wel hoog liggen....duzzzzz................. :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

v+d
Berichten: 4502
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Centrales

Bericht door v+d » 23 nov 2012 16:10

Jan, bedankt duidelijk.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10773
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom » 23 nov 2012 17:16

Ben maar een scheeps wtk en geen "stroom opwekker"
Zeg Co, als ik het allemaal goed begreep dan hangen er bij jou TOCH generatorretjes achter die dikke zuigers en krukassen meloochumpies van je :lol: ....WAT doe jij dan met die piep die daar uitkomt??? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belumo, Bing [Bot], doppie, Fluks en 21 gasten