Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
belgonaut

Re: Centrales

Bericht door belgonaut » 17 jun 2013 20:06

Ahoy,
Voor zover ik de verhalen lees gaat het over de rotor van de generator en geen turbinerotor.
Dat neemt niet weg dat het filmpje mij even heeft doen slikken want bij dit soort klussen ben ik diverse keren betrokken geweest.
Een geluk dat die rotor langs de glijpennen op z'n plaats is gekomen maar die evenaar die erop donderde heeft aardig wat schoepen
gemold.
Even verderop in de commentaren staat dat die schoepen 22.000 Euro per stuk kosten, nou die makker lult uit z'n nek en is duidelijk
in de war met een gasturbine.
Die gasturbineschoepen zijn meestal van keramisch materiaal en daar zitten kanaaltjes in voor luchtkoeling vanuit de compressor
Een generatorrotor is aan beide zijden voorzien van een beschermbus over de wikkelkoppen, die rotor wordt voorzichtig op een halfronde goed ingevette plaat gelegd en de stator ingeschoven.
De stator bestaat niet uit twee helften zoals een turbinehuis.
Grts, Belgonaut.

Jancorjoh
Berichten: 660
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Centrales

Bericht door Jancorjoh » 03 feb 2015 12:57

Een klein kijkje in de Eemshavencentrale van RWE.

http://www.rtvnoord.nl/gemist/gemist.asp?v=33015

Groeten John

Douwe J.
Berichten: 1756
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Centrales

Bericht door Douwe J. » 05 nov 2015 14:31

Wie weet hier iets van in ± 1970 gemaakt - welk power station :?:
Thames  Powerstation  a  +.jpg
Thames Powerstation a +.jpg (122.62 KiB) 2710 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5338
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 05 nov 2015 18:36

Vlgs mij Dagenham
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7453
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door Theo Horsten » 05 nov 2015 18:44

Het zijn er twee. Barking A & B Power Stations.
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Patru
Berichten: 1461
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Centrales

Bericht door Patru » 05 nov 2015 21:37

Mee eens dat het Barking is.
Alleen wat je ziet op de foto is Barking A, het oudste gedeelte, en rechts is volgens mij Barking C.
Dit laatste gedeelte is in gebruik genomen in 1954.
Barking B is links, maar staat niet op de foto.
Groet, Paul G.

Douwe J.
Berichten: 1756
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Centrales

Bericht door Douwe J. » 06 nov 2015 13:04

Heren bedankt, nog een bekende voor jullie.
Thames  Fordfabriek - Dagenham  +.jpg
Thames Fordfabriek - Dagenham +.jpg (136.22 KiB) 2496 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5338
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 06 nov 2015 20:02

Bij Beck vaak daar geladen: onderdelen voor de Transit, die in Amsterdam werd geassembleerd....
Toen al containers....nu ja: hele kleintjes....
Bijlagen
resized_Viscount 004 Ford-fabriek.jpg
resized_Viscount 004 Ford-fabriek.jpg (111.05 KiB) 2431 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Cbalk
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jul 2013 23:10

Re: Centrales

Bericht door Cbalk » 06 nov 2015 22:07

In welke tijd was dat ? dat "we" in Amsterdam de transit bouwde was rond 1976, de tijd dat de "Memel" heen en weer voer, en de Rijnstroom Cortina,s voor Engeland kwam halen
ik kan me niet herinneren dat we andere schepen voor de wal hadden, maar als er nog foto.s zijn van schepen voor de kant bij zoals de naam toen was "N.V. Nederlandse Ford Automobielfabriek"
hou ik me van harte aanbevolen.

Chris Balkenende

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2389
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Centrales

Bericht door K.Brouwer » 07 nov 2015 01:23

Ben daar ook menigmaal geweest met de "Stroombootjes". Er was zelfs een vaste dienst A'dam, Vlissingen, Shoreham, Dagenham, A'dam. Dat was begin tot half jaren 60 dat ik dat zelf meemaakte.

Die containers waren denk ik 8 voeters. Heb die meegemaakt in de 70-er jaren bij Atlantic Lines die ze van de N.S. overgenomen had. Stonden aan dek en daar werd "special cargo" ( dure lading dus) ingestopt.

Groeten, K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7453
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door Theo Horsten » 07 nov 2015 07:49

Die containers waren denk ik 8 voeters. Heb die meegemaakt in de 70-er jaren bij Atlantic Lines die ze van de N.S. overgenomen had.
"Laadkisten", werden die vroeger bij NS genoemd. Ze hadden ook speciale laadkistenwagons. Ik heb ze in '66 of daaromtrent bij Van Gend & Loos nog meegemaakt. Daar hadden we er ook speciale auto's voor om ze aan huis te bezorgen. Ze waren 3 meter lang, 2 meter breed en 2 meter hoog. Je had ook kleinere, maar daar ben ik de afmetingen van vergeten.

Bij Ford in Dagenham heb ik nog een keer scrap geladen. Heel mooie, schone scrap. Allemaal zuigers en zuigerpennen en drijfstangen en andere gloednieuwe stukjes metaal. Die waren allemaal afgekeurd. Te groot, te klein, weet ik veel. Het heeft me altijd verbaasd dat je daar zo véél van kon hebben, want we laadden iets van 250 ton. Waarheen dat moest, ben ik vergeten. Ik meen Rotterdam.
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5338
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 07 nov 2015 09:45

Hallo Chris
Ik heb het even voor je nagekeken
In 1972 met de Viscount, en in 1973 met de Alert
Er waren nog een paar keren, maar kan me die schepen niet meer herinneren.
Ik mocht nog even rondkijken in die fabriek, en dat ging ook toen echt al om Transit's ....
Greetz!
Jan DB Vos

louis holleman

Re: Centrales

Bericht door louis holleman » 07 nov 2015 09:49

Ja, van Gend & Loos en de NS waren er vroeg bij.
Autolaadkist.jpg
Autolaadkist.jpg (67.14 KiB) 2298 keer bekeken
fig107.jpg
fig107.jpg (41.41 KiB) 2298 keer bekeken
Foto's even geleend van de site van Nico Spilt, bij modelspoorders wel bekend 8)
Er verschenen trouwens tal van varianten tot de standaard-container er kwam.

Douwe J.
Berichten: 1756
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Centrales

Bericht door Douwe J. » 07 nov 2015 14:49

Ook in 1965 bij Nigoco van toepassing. :wink:
Perregaux  1954 d +.jpg
Perregaux 1954 d +.jpg (165.92 KiB) 2244 keer bekeken
Perregaux  1954 e +.jpg
Perregaux 1954 e +.jpg (179.67 KiB) 2244 keer bekeken
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3386
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Centrales

Bericht door Cor Leliard » 07 nov 2015 18:59

Hallo Douwe,

Pracht foto's en wat zeer goed te zien is op de foto's zijn
de vioolstukken aan de geien.
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle

Patru
Berichten: 1461
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Centrales

Bericht door Patru » 03 nov 2016 18:57

Voor de belangstellenden: er is een speciale website geopend over de sloop van de Centrale Harculo (aan de IJssel bij Zwolle).
http://www.harculo.nl/
Centrale Harculo-a.jpg
Centrale Harculo-a.jpg (326.56 KiB) 905 keer bekeken
Groet, Paul G.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], hadaz1950 en 14 gasten