Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Centrales

Bericht door Co »

Dag Harry,
Jij bent ook lekker wakker zeg.....
Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen "STOOM-stroom opwekker" ben.
Wij zijn "diesel-stroom opwekkers".

Jan,
Instromers vanuit de zeevaart om in de toekomst centrales te bemannen?
Missschien zie ik het te negatief, :?:
maar geen van allen hebben ze nog ervaring met een stoom turbine installatie.
Maakt het "management" bij deze landelijke stroomopwekkers zich daar geen zorgen over?

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Centrales

Bericht door Roy »

Misschien moeten wtk's die van zee komen wel bij / om geschoold worden !?.
Er bestaat toch ook een opleiding voor "landmachinist" ?.
Hierna wordt in de praktijk dan wel bijgespijkerd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

De nieuwkomers komen niet meer van de vloot.
Er was een cursus in het leven geroepen (heb ik indertijd ook een hele kleine bijdrage aan mogen doen middels een enquete) genaamd REWIC. Waar dat RE voor staat weet ik niet, maar WIC staat voor Wtk In Centrales, waar de fijne kneepjes van stoom alsnog werden meegegeven aan wtk'n-ex vloot/marine, en eventuele andere 'instromers'.
Teugenswoordigs komen ze zó van school: MBO of HBO AOT (Algemene Operationele Techniek) waarbij de scholen focussen op bedrijven in hun omgeving. Dus in Delfzijl vooral op die bedrijven in de buurt, dus (nu ook meerdere-) ook de E-centrales.
Het heeft héél veel overeenkomsten met de ouwe scheepsopleidingen, qua techniek dan: stoom én motoren én proces-operating én electriciteit, enz....
Tsja: hoe kan dat ook anders.... :roll:
Goeie opleiding hoor ! Alleen mis je de hands-on praktijkervaring en humor van ex-zeelui.....
Maar verschrikkelijk handig met de bedieningsprogramma's in de pc...
Alleen -en dat is dat gemis aan hands-on, denk ik- behandelen ze zo'n machine dan als een computerspelletje. Aangezien de programma's bijna fool-proof zijn, maakt dat normaliter niet veel uit....
Zet je de zaak op 'manual-control', vinnik het heel soms link worden.....
Daarentegen natuurlijk: ik ben "een ouwe lul die er helemaal nax meer van snapt..." :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Nou zo veel zullen er niet van zee komen,in het verleden kon je via de Rewic doorstromen of via een opgezette opleiding van een aantal energieproducenten.Nu heb je nog wel Rewic en dat is onder gebracht bij de Vapro en dan hoef je niet direct een mbo opleiding te hebben.Zo zijn er op de maasvlakte diverse veldoperators ,die voor het kolentransport zorgen, doorgestroomd.
voor verdere info zie http://www.rewic.nl

Gr. Jan
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Over die hoofdstoomafsluiters die niet meer nodig zouden zijn in een installatie aan de wal is het niet een kwestie geweest van niet meer nodig,maar meer een kwestie van geld .Op de Maasvlakte werden ze er tussen uitgehaald doordat er regelmatig scheurvorming optrad,hierdoor uitbedrijf,repareren, weer repareren enz..
Toen er tussen uit gezaagt,na overleg met stoomwezen, tijdens de ombouw van olie/gas naar kolen/olie en geen problemen meer en toch een veilig bedrijf.
Inmiddels 25 jaar in bedrijf zowel eenheid 1 als 2.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Nou zat ik zo is te kijken naar dat stuk metaal wat op de grond ligt,maar het lijk me een herverhitte stoomleiding aan de grootte te zien,ik kan me vergissen maar ik kan me niet herrinneren dat de hoofdstoomleidingen zo groot zijn en de dikte van het materiaal is ook niet groot voor een druk van >180bar.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

Was mij ook opgevallen, Jan
Maar dan is het langdurige gebulder niet verklaard....herverhitte stoom komt vanuit de HD-turbine, en gaat naar de MD-turbine....
Dus: hsa's gesloten = stoppen van de uitstroom..... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Misschien omloopbedrijf langer gehandhaafd,om de ketel van druk te laten?

groeten,Jan
belgonaut

Re: Centrales

Bericht door belgonaut »

Hallo,
De centrale Nijmegen is een drumketel, er zit dus een beste bult water in.
Door die klappijp zullen er daar in het keteldak wel veel regelcircuits beschadigd zijn.Als de HD Bypass open is komt die ook op de herverhitter uit, die stoomtemp moet je platspuiten en ook op de LD Bypass moet je inspuiten anders kom je in de problemen met de condensor. Laat maar even lekker naar buiten blazen en als de regelingen nog werken kan je de veiligheidskleppen nog open sturen.
Groeten.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door paul »

Het was 17.15 dat deze mannen,naar beneden kwamen,bijna donker,en op zondag.
Zal wel heel veel haast bij zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar ze hadden een mooie dag,gisteren zag ik ze haast niet vanwege de regen.
En dat allemaal om onze pctjes aan de gang te houden :-D :-D
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood


Plaats reactie