Centrales
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Centrales
Hallo Jan,
Weer een mooi tekeningetje,maar om de lengte te bekorten heeft men ooit gekozen om een Zoelly turbine te plaatsen en niet een Parsonturbine,maar dan wel met een voorgeschakeld Curtiswiel.
Ik zal La Hei d'r is op naslaan ,misschien staat daar wat meer in,ook voor mij is het al weer een pikheetje geleden dat ik schoepjes ging berekenen.
Toch wel een leuk topic ,groeten,
Jan
Weer een mooi tekeningetje,maar om de lengte te bekorten heeft men ooit gekozen om een Zoelly turbine te plaatsen en niet een Parsonturbine,maar dan wel met een voorgeschakeld Curtiswiel.
Ik zal La Hei d'r is op naslaan ,misschien staat daar wat meer in,ook voor mij is het al weer een pikheetje geleden dat ik schoepjes ging berekenen.
Toch wel een leuk topic ,groeten,
Jan
Re: Centrales
Ook op de AbelTasman hadden we ook Zoelly-turbines....
Maar dan met, uiteraard aan de hogedruk-kant, een voorgeschakeld Curtis-wiel.
Dat had weer een héél andere reden: Bij manoeuvreren werd alleen 'op de top' stoom toegelaten vanaf de regelkleppen, wat dan via de HD-turbine via de LD-turbine (ik kan me op de AT geen MD-turbine herinneren...) naar de condensor stroomde.
Eenmaal op zee, ging je middels afsluiters de zgn zij-bestrijking toevoegen en kreeg je 'volle'bestrijking (= stoom over de volledige cirkel).
Tijdens manoeuvreren had alleen dat (grotere) Curtiswiel dus gedeeltelijke stoomtoevoer, wat op zijn beurt zorgde voor de verspreiding over de volle cirkel(en dus volle bestrijking) voor de rest van de (Zoelly-)turbine
Zo, dus:
Maar dan met, uiteraard aan de hogedruk-kant, een voorgeschakeld Curtis-wiel.
Dat had weer een héél andere reden: Bij manoeuvreren werd alleen 'op de top' stoom toegelaten vanaf de regelkleppen, wat dan via de HD-turbine via de LD-turbine (ik kan me op de AT geen MD-turbine herinneren...) naar de condensor stroomde.
Eenmaal op zee, ging je middels afsluiters de zgn zij-bestrijking toevoegen en kreeg je 'volle'bestrijking (= stoom over de volledige cirkel).
Tijdens manoeuvreren had alleen dat (grotere) Curtiswiel dus gedeeltelijke stoomtoevoer, wat op zijn beurt zorgde voor de verspreiding over de volle cirkel(en dus volle bestrijking) voor de rest van de (Zoelly-)turbine
Zo, dus:
Oost, west...ook best
Re: Centrales
Bedankt voor je antwoord, Jan.
Maar als de stoom óók over de loopschoepen expandeert, heb je toch sneller je lagedruk bereikt, en wordt de turbine toch korter ?
Ja, ik zag dat raadsel ook pas nu ik er weer over nadenk, en ik weet het ook niet meer....
die verrekte uitvinding van Dr Alzheimer ook....
Ik gooi het morgen in de 'mannenpraatgroep' op het werk !
Maar als de stoom óók over de loopschoepen expandeert, heb je toch sneller je lagedruk bereikt, en wordt de turbine toch korter ?
Ja, ik zag dat raadsel ook pas nu ik er weer over nadenk, en ik weet het ook niet meer....
die verrekte uitvinding van Dr Alzheimer ook....
Ik gooi het morgen in de 'mannenpraatgroep' op het werk !
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Centrales
hallo allen
ik ben na mijn zeecarriere verbonden geweest aan de kernernegiecentrale Dodewaard.
dit was een kokendwaterreactor, hierbij was een Vickerstubine aan gekoppeld.
deze installatie werkte met verzadige/natte stoom omdat hier oververhitting niet mogelijkwas.
de Turbine heeft het ruim 30 jaar volgehouden de LD deel had wel erg veel te lijden van erosie door de water deeltjes
wij draaiden met een beschikbaarheid van ruim 92%
groet ruud sijmons
ik ben na mijn zeecarriere verbonden geweest aan de kernernegiecentrale Dodewaard.
dit was een kokendwaterreactor, hierbij was een Vickerstubine aan gekoppeld.
deze installatie werkte met verzadige/natte stoom omdat hier oververhitting niet mogelijkwas.
de Turbine heeft het ruim 30 jaar volgehouden de LD deel had wel erg veel te lijden van erosie door de water deeltjes
wij draaiden met een beschikbaarheid van ruim 92%
groet ruud sijmons
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Centrales
Hallo Jan,
Dat is ook wel zo,vandaar dat de hogedrukturbine een Parson is met voorgeschakeld Curtiswiel, hierna gaat de stoom weer door de herverhitter en wordt weer opgewarmd naar 540 a 600 graden Celcius,waarna de stoom verder expandeerd naar het vacuum wat ook weer afhankelijk is van de buitenboordwatertemperatuur.
Groeten,
jan
Dat is ook wel zo,vandaar dat de hogedrukturbine een Parson is met voorgeschakeld Curtiswiel, hierna gaat de stoom weer door de herverhitter en wordt weer opgewarmd naar 540 a 600 graden Celcius,waarna de stoom verder expandeerd naar het vacuum wat ook weer afhankelijk is van de buitenboordwatertemperatuur.
Groeten,
jan
Re: Centrales
Volgens de mannenpraatgroep ( ) werden de toplekverliezen te groot (méér labyrinthen), was de axiale druk een extra gegeven (vereffeningszuiger), en ook de constructie van de loopwielen -allemaal constructief- duurder, waardoor de balans verschoof richting Zoelly; al-dan-niet voorzien van Curtis voortrap...
1 Persoon dacht dat de turbine juist langer werd, omdat de expansie geleidelijker zou gaan.....
Zowel op centrales als op de vaart, was de Pametrada zo'n beetje de laatste Parsons, heb ik begrepen....
Maar ik heb vanmiddag die staaltjes van die HS-kabel ff gefotografeerd:
En ff over Dodewaard:
Blij dat je erbij bent: zoveel info krijgen we niet over nukes....
Dodewaard is toch een kat.1 centrale ? Een zgn kokendwaterreaktor, toch ? En een "4% pellet-machine" ? Als je dan vermogen afregelt, loopt er dan gewoon water uit de turbine ? Want het is toch 'natte stoom', en als je afregelt verschuift dat verzadigingspunt nog meer richting inlaat ?
Hoe dan ook: is wel een ingewikkeld turbinetje, wed ik...
Bij de kat.4 en hoger werken ze vlgs mij wel weer met oververhitte stoom, toch ? Mbv natrium. Leuk, als je lekkage krijgt
Die nieuwe kat.6, zoals ze nu in Finland bouwen, schijnt zonder natrium te werken, maar ik hoor dat daar gigantische problemen mee zijn !
't Is meteen allemaal héél geheimzinnig als het over nukes gaat, maar het zijn 'gewoon' stoomturbine-installaties......
1 Persoon dacht dat de turbine juist langer werd, omdat de expansie geleidelijker zou gaan.....
Zowel op centrales als op de vaart, was de Pametrada zo'n beetje de laatste Parsons, heb ik begrepen....
Maar ik heb vanmiddag die staaltjes van die HS-kabel ff gefotografeerd:
En ff over Dodewaard:
Blij dat je erbij bent: zoveel info krijgen we niet over nukes....
Dodewaard is toch een kat.1 centrale ? Een zgn kokendwaterreaktor, toch ? En een "4% pellet-machine" ? Als je dan vermogen afregelt, loopt er dan gewoon water uit de turbine ? Want het is toch 'natte stoom', en als je afregelt verschuift dat verzadigingspunt nog meer richting inlaat ?
Hoe dan ook: is wel een ingewikkeld turbinetje, wed ik...
Bij de kat.4 en hoger werken ze vlgs mij wel weer met oververhitte stoom, toch ? Mbv natrium. Leuk, als je lekkage krijgt
Die nieuwe kat.6, zoals ze nu in Finland bouwen, schijnt zonder natrium te werken, maar ik hoor dat daar gigantische problemen mee zijn !
't Is meteen allemaal héél geheimzinnig als het over nukes gaat, maar het zijn 'gewoon' stoomturbine-installaties......
Oost, west...ook best
Re: Centrales
Nou ik toch bezig ben :
Hier de trafo en de machineschakelaar.:
Dit is trouwens -op de kabelfoto's na- allemaal van de 'ouwe' EC20....
Dit is de electrische voedingwaterpomp. 8000kW......da's bijna 11000 pk !
De stoomvoedingpomp is een kleine 20000 pk !
Hier de trafo en de machineschakelaar.:
Dit is trouwens -op de kabelfoto's na- allemaal van de 'ouwe' EC20....
Dit is de electrische voedingwaterpomp. 8000kW......da's bijna 11000 pk !
De stoomvoedingpomp is een kleine 20000 pk !
Oost, west...ook best
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Centrales
Hoi Jan ,
Je laat wel weer wat moois zien en doet me ook weer denken aan de Centrale op Galileistraat waar een eenheid van 165 MW stond en altijd problemen met de blinde zuiger,zodat de e-voedingpompen meer bijstonden op een gegeven moment ,dan de stoompomp.
Was een Bensondoorpompketel 180 bar en ooit een lekke pijp meegemaakt, stroomde hele ketelhuis met stoom.
Stonden ook nog 4 Storkturbines van 57 MW met 2 kolengestookte Storkketels,welke weg moesten vanwege Irene Vorrink,(pvda)ivm met het milieu en je ziet, overal worden er weer kolenketels neergezet.
Groeten,
Jan
Je laat wel weer wat moois zien en doet me ook weer denken aan de Centrale op Galileistraat waar een eenheid van 165 MW stond en altijd problemen met de blinde zuiger,zodat de e-voedingpompen meer bijstonden op een gegeven moment ,dan de stoompomp.
Was een Bensondoorpompketel 180 bar en ooit een lekke pijp meegemaakt, stroomde hele ketelhuis met stoom.
Stonden ook nog 4 Storkturbines van 57 MW met 2 kolengestookte Storkketels,welke weg moesten vanwege Irene Vorrink,(pvda)ivm met het milieu en je ziet, overal worden er weer kolenketels neergezet.
Groeten,
Jan
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
- Locatie: ede
Re: Centrales
hallo allen centrale en stoom lovers
bij de kerncentrale Dodewaard hadden wij ook labyrith afdichtingen , maar die werden door ventilatoren afgezogen, en in een vertragingslijn afgevoerd naar buiten, dit vanwege de eventuele radioactiviteit in de buitenlucht.
die vertragings lijn was er voor on het door splijting onstane radioactieve waterstof veilig te kunnen afvoeren
de vertragingslijn was zodinig datdeze waterstof kon vervallen en dan niet meer actief was.
is wel een aparte installatie .
groet ruud sijmons
bij de kerncentrale Dodewaard hadden wij ook labyrith afdichtingen , maar die werden door ventilatoren afgezogen, en in een vertragingslijn afgevoerd naar buiten, dit vanwege de eventuele radioactiviteit in de buitenlucht.
die vertragings lijn was er voor on het door splijting onstane radioactieve waterstof veilig te kunnen afvoeren
de vertragingslijn was zodinig datdeze waterstof kon vervallen en dan niet meer actief was.
is wel een aparte installatie .
groet ruud sijmons
Re: Centrales
Het zijn niet de stoomturbineschoepen die wat te lijden hebben
Als je IGV's (Inlet-Guide-Vanes, zeg maar lucht-inlaat-diafragma) afbreken, geeft dat ook een leuk resultaat.
Alleen zoek je je rot om de schoepen.....
Gelukkig al weer wat jaartjes geleden, maar het maakte een behoorlijke indruk, zoals je kunt zien...
(...enne...ja Harry, ik doe nog steeds m'n best, maar zoveul wordt niet meer bewaard....)
...en zó ziet dan je huis eruit.... ...en zó het compressorgedeelte van je rotor....
Als je IGV's (Inlet-Guide-Vanes, zeg maar lucht-inlaat-diafragma) afbreken, geeft dat ook een leuk resultaat.
Alleen zoek je je rot om de schoepen.....
Gelukkig al weer wat jaartjes geleden, maar het maakte een behoorlijke indruk, zoals je kunt zien...
(...enne...ja Harry, ik doe nog steeds m'n best, maar zoveul wordt niet meer bewaard....)
...en zó ziet dan je huis eruit.... ...en zó het compressorgedeelte van je rotor....
Oost, west...ook best