Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Centrales

Bericht door K.Brouwer »

Het is mij nu in ieder geval duidelijk waarom de brandweer "zomaar" die centrale in stond te spuiten.
Ze stonden a.h.w. koelwater bij te suppleren.

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,

Da's natuurlijk een bijzonder rampzalig onderwerp, ik bedoel dus de huidige toestand met die atoom-reactors in Japan en "wie ben ik" om daar zelfs maar "iets" van te zeggen.

Betreffende " piep op het bord"..........NOOD koelwater voorzieningen en " black out's" is er natuurlijk toch wel enige kennis en ervaring aanwezig onder de diverse massinissies en " van uit dat oogpunt gezien" sta ik toch wel een beetje te stuiteren dat ze dat in Japan niet beter voor elkaar hadden........uiteindelijk was het een bekend feit toen die reactoren daar zijn gebouwd dat ze " BOVEN op" een aardbevingscentrum zaten EN het verschijnsel " tsunami" was OOK wel bekend. ( Toen ik in 1964 met de " Hill" in Niiagata was lag de hele stad PLAT naa een ontiegelijke aardbeving, da's net zo'n beetje aan de Westkant van dat eiland waar NU de handel plat ligt.....ik bedoel maar........)
Als ik het goed begrijp stonden de " nooddiesels" ergens achter een muur en werden door die Tsunami rappido buiten bedrijf gesteld.........

Het is natuurlijk al een mooi poossie geleden dat ze in Friesland " de kerk boven op een terp" zetten, HOE ze dat in Japan ZO konden onderschatten, met nota bene een heel sprotje van die atoom reactors op een kluitje, DAT geeft me toch wel een beetje "de bibbers"....ALS DAT de " standaard van nadenken" is in de " atoom centrale bisnis"

Er schoof hier vandaag een beriggie over de TV waarin werd opgemerkt dat er " soortgelijke back up problemen" zijn met 9 van de 10 atoom reactoren in de Joe naait me steeds........maximaal 4 uur batterij back up in geval van Black out enz. enz. DAT klinkt mij niet erg "doooordacht" in de oren. Ik hoorde iemand zeggen " Op papier lijkt het heel wat, maar in werkelijkheid is het niks"...of woorden van die strekking.

Zo te horen zouden ze er goed aan doen om " betreffende de koelwater noodvoorzieningen" maar eens een ouwe scheeps massinist in dienst te nemen...........OF een ouwe baggerboer met een stel " boosterpompen" waar ze " en passant" 4 kuub water per seconde door de pijp jassen :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door jdbvos »

...er staat mij iets bij dat ze juist in Japan bij de eerste kerncentrale(s) daar héél erg goed over hadden nagedacht...Die hadden toch een noodkoelings-bassin ergens in de bergen, met een aparte flexibele 'stortgoot' voor de noodkoeling.....
Wat is er nou toch met dat idee gebeurd ???

...en toch: er zijn honderden nukes gebouwd, en we kennen alleen de echte problemen van een 3-mile-island, Harrisburg, Sellafields, Tsjernobil, en nu dan in Japan..... En alleen die in Japan komt 'buitensporig' natuurgeweld bij voor, de andere waren "foutjes'.....

Maar zoals Harry al zei: Japan had toch beter moeten -en kunnen- weten.....Tsunami is zelfs een Japans woord voor dat soort vloedgolven (= havengolf, of zoiets). En omgaan met aardbevingen wordt met de paplepel ingegeven.........

Maar je zal er maar werken, of juist nu moeten werken.....
....moet er niet aan denken.... :roll:


Je zus ! Wat een ramp !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong »

Ja, ik dacht ook dat ze er goed over nagedacht hadden,maar een vloedgolf van zo'n 14 mtr.is waarschijnlijk niets tegen te doen, als je gedacht heb dat het max 7 mtr.wordt met een aardbeving van 9,8 op de schaal van Richter.

Ik kan me herinneren dat op de Maasvlakte de noodstroomdiesels ook op de begane grond,5+,
stonden en de eigenbedrijfstrafo's op het zelfde nivo.Dus ook daar is er geen rekening gehouden met buitensporrige vloedgolven.
Maar bij mijnenvegers is het zo dat de motoren op rubber staat of op bandjes ivm trillingen enzo.
Misschien moeten ze daar wel de noodstroom ophangen,maar welk nivo is dan juist.
Al met al geeft het aardig wat problemen, welke nog niet opgelost zijn en er nog steeds radioactiviteit vrijkomt met alle gevolgen van dien.

Groeten,

Jan
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Centrales

Bericht door ruudsijmons »

hey

zoals ik al vertel het grootste probleem is in deze toestand de nakoeling.
bij een gewone conventionele installatie die zet je "gewoon af', maar een nucleaire zit je met het fenomeen nakoeling.
een kernreactor heeft ongeveer na afschakeling ca 4% - 6% restvermogen die wel in de loop van de tijd afneemt de eerste week zal het dalen naar ca 1-2% en daarna verder .
wat in het opslagbassin staat staat al een tijdje na te koelen, hangt ervan af hoe lang ze al in het bassin staan.

wat betreft het vermoedelijk onklaar raken van die noodsystemen ik vermeod dat ze wel een stel diesels hebben staan ( ik dacht dat ze in Doel Belgie 4 zogn dieseltrains hebben staan).
maar meestal hebbben ze ook prik van het landelijke net als nood stroom.

wat betreft die waterstofvorming daar is het op TMC (Three Miles IslanD) goed afgelopen, aan de hand daarvan hebben ze bij ons in Dodewaard een zogn Recombiner gebouwd om het waterstofgas gecontroleerd te kunnen neutraliseren, maar als je geen stroom hebt kan je weinig doen.

weer gespreksstof

groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo,
We zullen t.z.t. best het e.e.a. over deze hele affaire te lezen krijgen, inklusief een al of niet objectieve analyse van "wat er fout is gegaan"...........EN "waarom"

Het hele gebeuren doet mij persoonlijk sterk denken aan " de Stewardess" die voor een vlucht over de Oceaan " VERPLICHT door de Luchtvaartautoriteiten" moet uitleggen aan de 200+ passagiers "HOE" een zwemvessie werkt.........voor het " HEEL onwaarschijnlijke geval" we een landing op het water maken.........EN vervolgens komt er dat plastic zakkie voor d'n dag etc. etc. etc........EN " NIET opblazen VOOR je in het reddingsvlot zit met een bakkie slappe thee " kompliements van de LuchtvaartMij." :oops:

10 KM hoog, midden in de nacht, midden van de Oceaan, stikke donker..........zwemvessie????? :cry: :cry: .........was het een Air France kist uit Brazilie?????........zwemvessies????? :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
robrian

Re: Centrales

Bericht door robrian »

Achter deze aandoenlijke gevel heb de jaren na mijn vaartijd, op een half jaar Hoogovens na, mijn werkzame leven doorgebracht.
Ben nog bezig schoenendozen na te spitten voor foto's.
H.gr. Robin.
GE Den Haag340.jpg
GE Den Haag340.jpg (120.27 KiB) 1630 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Centrales

Bericht door Bob R.I.P. »

Wat een afschuwelijk gezicht die twee schoorstenen achter zo'n historische gevel. Ik weet wel je kunt niet alles bewaren, maar als een dergelijke gevel blijft staan, pas dan de omgeving aan. Als ik dit zo zie dan geeft me dit een vreemde smaak in de mond. Wie heeft dit goed gekeurd? Robin zie dit niet als kritiek op jouw, je kunt er ook niets aan doen. Er bestaat echter nog zo iets als een schoonheidscommissie. In welke gemeente is dit trouwens?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14436
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom »

R. Als ik naar de naam van de foto kijk zal ik een grote Gok doen........GE staat voor " Gemeentelijke Energie" en " Den Haag" staat voor 's-Gravenhage......ligt dat niet bij SCheveningen in de buurt :roll: ..ik ben al een tijd weg uit Nederland :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Journee

Re: Centrales

Bericht door Journee »

Het ligt 2 uur rijden van Olst, Harry.

Mvg, Johan.


Plaats reactie