Pagina 14 van 18

Re: Centrales

Geplaatst: 23 nov 2012 19:21
door Co
Dag Harry,
Jij bent ook lekker wakker zeg.....
Ik bedoelde eigenlijk dat ik geen "STOOM-stroom opwekker" ben.
Wij zijn "diesel-stroom opwekkers".

Jan,
Instromers vanuit de zeevaart om in de toekomst centrales te bemannen?
Missschien zie ik het te negatief, :?:
maar geen van allen hebben ze nog ervaring met een stoom turbine installatie.
Maakt het "management" bij deze landelijke stroomopwekkers zich daar geen zorgen over?

Groeten van Co.

Re: Centrales

Geplaatst: 23 nov 2012 19:51
door roy
Misschien moeten wtk's die van zee komen wel bij / om geschoold worden !?.
Er bestaat toch ook een opleiding voor "landmachinist" ?.
Hierna wordt in de praktijk dan wel bijgespijkerd.

m.v.g., Roy

Re: Centrales

Geplaatst: 23 nov 2012 20:45
door jdbvos
De nieuwkomers komen niet meer van de vloot.
Er was een cursus in het leven geroepen (heb ik indertijd ook een hele kleine bijdrage aan mogen doen middels een enquete) genaamd REWIC. Waar dat RE voor staat weet ik niet, maar WIC staat voor Wtk In Centrales, waar de fijne kneepjes van stoom alsnog werden meegegeven aan wtk'n-ex vloot/marine, en eventuele andere 'instromers'.
Teugenswoordigs komen ze zó van school: MBO of HBO AOT (Algemene Operationele Techniek) waarbij de scholen focussen op bedrijven in hun omgeving. Dus in Delfzijl vooral op die bedrijven in de buurt, dus (nu ook meerdere-) ook de E-centrales.
Het heeft héél veel overeenkomsten met de ouwe scheepsopleidingen, qua techniek dan: stoom én motoren én proces-operating én electriciteit, enz....
Tsja: hoe kan dat ook anders.... :roll:
Goeie opleiding hoor ! Alleen mis je de hands-on praktijkervaring en humor van ex-zeelui.....
Maar verschrikkelijk handig met de bedieningsprogramma's in de pc...
Alleen -en dat is dat gemis aan hands-on, denk ik- behandelen ze zo'n machine dan als een computerspelletje. Aangezien de programma's bijna fool-proof zijn, maakt dat normaliter niet veel uit....
Zet je de zaak op 'manual-control', vinnik het heel soms link worden.....
Daarentegen natuurlijk: ik ben "een ouwe lul die er helemaal nax meer van snapt..." :lol:

Re: Centrales

Geplaatst: 23 nov 2012 20:49
door Jan Sprong
Nou zo veel zullen er niet van zee komen,in het verleden kon je via de Rewic doorstromen of via een opgezette opleiding van een aantal energieproducenten.Nu heb je nog wel Rewic en dat is onder gebracht bij de Vapro en dan hoef je niet direct een mbo opleiding te hebben.Zo zijn er op de maasvlakte diverse veldoperators ,die voor het kolentransport zorgen, doorgestroomd.
voor verdere info zie http://www.rewic.nl

Gr. Jan

Re: Centrales

Geplaatst: 23 nov 2012 21:10
door Jan Sprong
Over die hoofdstoomafsluiters die niet meer nodig zouden zijn in een installatie aan de wal is het niet een kwestie geweest van niet meer nodig,maar meer een kwestie van geld .Op de Maasvlakte werden ze er tussen uitgehaald doordat er regelmatig scheurvorming optrad,hierdoor uitbedrijf,repareren, weer repareren enz..
Toen er tussen uit gezaagt,na overleg met stoomwezen, tijdens de ombouw van olie/gas naar kolen/olie en geen problemen meer en toch een veilig bedrijf.
Inmiddels 25 jaar in bedrijf zowel eenheid 1 als 2.

Re: Centrales

Geplaatst: 23 nov 2012 21:56
door Jan Sprong
Nou zat ik zo is te kijken naar dat stuk metaal wat op de grond ligt,maar het lijk me een herverhitte stoomleiding aan de grootte te zien,ik kan me vergissen maar ik kan me niet herrinneren dat de hoofdstoomleidingen zo groot zijn en de dikte van het materiaal is ook niet groot voor een druk van >180bar.

Re: Centrales

Geplaatst: 23 nov 2012 23:45
door jdbvos
Was mij ook opgevallen, Jan
Maar dan is het langdurige gebulder niet verklaard....herverhitte stoom komt vanuit de HD-turbine, en gaat naar de MD-turbine....
Dus: hsa's gesloten = stoppen van de uitstroom..... :roll:

Re: Centrales

Geplaatst: 24 nov 2012 11:17
door Jan Sprong
Misschien omloopbedrijf langer gehandhaafd,om de ketel van druk te laten?

groeten,Jan

Re: Centrales

Geplaatst: 29 nov 2012 21:07
door belgonaut
Hallo,
De centrale Nijmegen is een drumketel, er zit dus een beste bult water in.
Door die klappijp zullen er daar in het keteldak wel veel regelcircuits beschadigd zijn.Als de HD Bypass open is komt die ook op de herverhitter uit, die stoomtemp moet je platspuiten en ook op de LD Bypass moet je inspuiten anders kom je in de problemen met de condensor. Laat maar even lekker naar buiten blazen en als de regelingen nog werken kan je de veiligheidskleppen nog open sturen.
Groeten.

Re: Centrales

Geplaatst: 02 dec 2012 19:59
door paul
Het was 17.15 dat deze mannen,naar beneden kwamen,bijna donker,en op zondag.
Zal wel heel veel haast bij zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar ze hadden een mooie dag,gisteren zag ik ze haast niet vanwege de regen.
En dat allemaal om onze pctjes aan de gang te houden :-D :-D
gr Paul

Re: Centrales

Geplaatst: 16 jun 2013 11:50
door Jancorjoh
Het zit niet mee met de Gelderland 13

http://www.gelderlander.nl/regio/nijmeg ... -1.3869347

Gr.John

Re: Centrales

Geplaatst: 16 jun 2013 17:24
door Jan Sprong
Heeft de centrale toch weer een paar maanden gedraaid, maar wat de oorzaak was van de klap is nog steeds niet naar buiten gebracht.
Wel een mooie benaming "reuzenrotor" voor een generator rotor en voorlopig weer de installatie in conservering.

groeten,Jan

Re: Centrales

Geplaatst: 16 jun 2013 18:21
door v+d
Heb hier ergens nog eens een foto gezien van een rotor die iets te snel op zijn plaats viel :roll:
Laten we duimen dat dit keer het verwisselen goed gaat :)

Re: Centrales

Geplaatst: 16 jun 2013 18:50
door belgonaut
Ahoy,

Een 600MW rotor zit toch ergens tussen de 60 en 70 ton.
Als die eerst bij Alsthom uit de pool gehaald moet worden over de weg of per schip duurt dit nog wel even.
Grts, Belgonaut

Re: Centrales

Geplaatst: 17 jun 2013 18:51
door Jancorjoh
Een reserverotor ligt bij een andere locatie van het moederbedrijf in Harculo opgeslagen
Die rotor is dus wel aan de "goede" kant van het lager gebroken anders was het gewoon einde oefening geweest.

Bedoelde je deze rotor ? :oops:

https://www.youtube.com/watch?v=-DqXaOrSmds

Gr.John

Re: Centrales

Geplaatst: 17 jun 2013 19:48
door Jan Sprong
Het er uithalen van die rotor en er weer in plaatsen zal wel even anders gebeuren als in Harculo.
Ze mogen nog blij zijn dat er in het bedrijf een reserve ligt ,ooit op de Maasvlakte is er een reserve
machinetrafo aangekocht die jaren daar gestaan heeft en alsnog noodzakelijk was.
Groeten,Jan