Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 14 jan 2011 18:39

Klopt toch ook Jos ?
We sturen die eenheden aan, en onderdelen daarvan.... :mrgreen:
vanaf pc's nog wel !
...je maakt zo nu en dan wat rapportjes, om De Leiding tevreden te houden, en je drukt even een screendump van wat grafiekjes.....
printscreen.jpg
printscreen.jpg (38.17 KiB) 838 keer bekeken
Idd !
We zijn nét stuurlui !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
dickwfm
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 dec 2010 11:36
Locatie: Warffum

Re: Centrales

Bericht door dickwfm » 14 jan 2011 18:53

en ook nog steeds een leuke korting op je stroomrekening ???
was jaren geleden 10% :mrgreen:

groet Dick
voor mijn treinfoto's klik http://www.flickr.com/photos/35830155@N05

Gerard

Re: Centrales

Bericht door Gerard » 14 jan 2011 19:25

Even een vraagje tussendoor: Wat staat er op het landelijke en Europeese net? 300.000 V?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 14 jan 2011 20:51

Er zijn eigenlijk nog steeds 3 hoofdnetten in NL, tw 110kV (het oude netwerk) 220kV (het meest gangbare), en sinds een jaar of 10-15 het 380kV (het nieuwste netwerk).
Ik hoor in de wandelgangen wel eens dat 'men' naar de 440kV wil, maar men schijnt eerst onderzoek af te wachten naar de (magnetische) stralingsproblematiek.
Hoe hoger het voltage, en eventueel gelijkblijvend amperage, geeft een hoger vermogen (W = U x I weet iedereen nog?). En door een dikkere kabel kan ook meer amperage, dus kan er véél meer vermogen worden getransporteerd, en zijn de (leiding-)verliezen kleiner....
NL was via een paar 110kV en 220kV aansluitingen al snel verbonden met D en B, maar de capaciteit van die schakelstations was laag.
Nu zijn er véél meer verbindingen, en gaan er hele grote vermogens over-en-weer.
Maar door de privatisering hebben wij (als private ondernemingen) daar geen inzicht meer op. Alles gaat via de "energiebeurs". En hoe dat gaat, is iedereen een raadsel.
Immers: het aantal Herz (=50) bepaalt het vermogen. Alle centrales regelen op die Herz (50 per sec=3000 rpm)
Zak je in toerentallen, dan moet je dus gasgeven want dan kom je vermogen tekort in den lande; stijg je in toerental dan is er teveel vermogen en regel je terug.
Overproduktie bestaat dus niet ! Zo'n machine levert alleen maar wat er wordt gevraagd.
Twickler.gif
Twickler.gif (39.64 KiB) 785 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jdbvos op 14 jan 2011 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 14 jan 2011 21:04

Op de EC20 (da's die ouwe) zijn de diameters van de laatste schoepenrijen van de lagedrukturbines nogal groot; ze zijn een kleine 4 m in diameter, en de schoepen zowat een meter lang. Harry weet wel, dat dat heulheul erg groot is. De stoomhoeveelheid is ook zo groot, dat we 2 LD-turbines hebben.
Die laatste schoepenrijen draaien eigenlijk in vacuum. Da's maar goed ook, want de omtreksnelheid is behoorlijk supersonic !
Maar, op de uiterste tippen van die schoepen, begint door de combinatie van de hoge snelheid, de lage druk, en een niet-helemaal-perfecte condensatie-temperatuur, de stoom al waterdeeltjes te vormen.
Die waterdeeltjes op molecuul-niveau, botsen dus tegen het hoogwaardige metaal van de schoep, en schieten -na verloop van tijd, hier méér dan 25 jaar- ook moleculen van dat materiaal weg.....
En dan kun je LETTERLIJK de krant lezen door de schoepen heen !
Mvc-595f.jpg
Mvc-595f.jpg (51.42 KiB) 791 keer bekeken
Mvc-602f.jpg
Mvc-602f.jpg (64.64 KiB) 791 keer bekeken
Mvc-603f.jpg
Mvc-603f.jpg (67.83 KiB) 791 keer bekeken
Mvc-604f.jpg
Mvc-604f.jpg (61.68 KiB) 791 keer bekeken

Da's wel ff wat anders als de laatste schoepenrij van de LD-turbine van de AbelTasman (+ een klein stukkie van de achteruit-turbine)
Abel Tasman 33 lpturb+bw.jpg
Abel Tasman 33 lpturb+bw.jpg (90.18 KiB) 791 keer bekeken
PS let voor de grap eens op de stand van de schoepen van die achteruitturbine: die staan dus (uiteraard !) andersom


Nee, Dick: die korting bestaat ook al jaren niet meer....
Sinds de splitsing kwam tussen produktie en distributie ( in het geval hier in het noorden en oosten werd dat dus EPON en EDON ElectriciteitsProduktieOost-en-Noord en El.Distributie-enz)
Die korting bleef wél voor EDON-personeel, want die leverden het eindprodukt, maar niet voor EPON-personeel, want die leverden het toeleveringsmateriaal.
Onder het mom van "Personeel van de Hoogovens krijgen toch ook geen korting op een van staal gemaakte auto" :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 803
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Centrales

Bericht door Bart the second » 14 jan 2011 21:53

geweldige foto`s heren,
lusten we pap van !!
groeten
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.

Gerard

Re: Centrales

Bericht door Gerard » 14 jan 2011 22:26

JvdBos: Bedankt voor de info. Wat die magnetische straling aangaat, dat was al lang bekend. Maakt maar een een simpel gelijkrichter 4- diodebrugje, sluit dat met een paar krokodillebekjes aan op je universeelmeter, stand op 20 V. gelijkstroom, en loopt maar onder zo een mast door. Dan zie je op sommige plaatsen geen uitslag in MV, maar hele volts. En dat is verrekkes veul. Dat proberen ze wel weg te praten, maar het is niet voor niks dat hier in Eindhoven die kabels niet over de woonwijken lopen. Je ligt onder een laagfrequent magnetron meneer den dokter. Over die schoepen gesproken: Op de centrale Geertruidenberg waren de eerste schoepen ceramisch, en met holle kanalen voor de gastoevoer. Die sleten nooit, maar die krengen sprongen soms wel spontaan kapot. (Soort hittebestendig aluminiumoxyde, te bros). Trouwens, ik heb ooit van een heel eerlijke figuur gehoord dat vanaf Geertruidenberg naar Eindhoven er een verlies optreedt van 85 %. Heb dat later eens nagespit en ze zitten er heel kort bij. En dat is schandalig hoog. Het is niet voor naks dat Philips hier een eigen centrale heeft laten zetten (bij de Zwaanstraat, door de PNEM nota bene) die met een 3 à 4 maal hoger rendement draait. Dat verlies zit hem in de 1e plaats in de grote afstand, dan trafo-verliezen à 20 %, reken uit je ,,winst". Trouwens, een centrale op aardgas is roofbouw. (Ik val niemand aan!) met onze kleine gasbelletjes is het zo meteen afgelopen als ze daar mee doorgaan. Geloof het of niet: Ik ben ergens blij als zo een aardgasturbine het begeeft. Steenkool is nog steeds het beste, zeker met die moderne vlieg-as vangers.

Hallo Jos: Laat die bankies maar zeveren, dat is een ouwe kwaal haha :-D

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11181
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 jan 2011 22:36

Zeg Jan........eeeeeeen zo'n verpekelt schoepie zou toch wel heeeel leuk zijn voor m'n museumpie.........gewoon om af en toe "de krant er door te lezen" :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 14 jan 2011 22:53

:oops: Harry:ik HAD zo'n topje (want alleen de topjes gingen eraf; kostte 1/2 % rendement!) thuisliggen, maar je weet hoe dat gaat: na een paar jaar ligt-ie iets teveel in de weg..... :shock:
....en is intussen gerecycled.....
Maar wij doen ons best, en gaan op zoek, meester !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11181
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Centrales

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 jan 2011 23:04

na een paar jaar ligt-ie iets teveel in de weg..... :shock:
Mien God wat mot t'r van die lui tereg kommuh :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1255
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong » 14 jan 2011 23:05

Prachtige verhalen en foto's van die centrales,ook ik ben er terecht gekomen en kan me wel vinden in de verhalen,maar toen ik in 2000 met Fut ging ,moest ik ook daar voor wel een werkpak aan en konden bij EON niet meer zo makkelijk op je reet blijven zitten.
Nu heeft men een warmtewacht waar je vroeger van droomde en zit je met je werkpak achter de bedieningspanelen op de Maasvlakte, met eerst drie aparte bedieningsruimten en nu alles bij elkaar ,scheelt toezicht en bediening.
Bijlagen
Maasvlakte 1.JPG
Maasvlakte 1.JPG (44.48 KiB) 731 keer bekeken
Maasvlakte 2.JPG
Maasvlakte 2.JPG (56.6 KiB) 731 keer bekeken
de nieuwe warmtewacht op de Maavlakte.JPG
de nieuwe warmtewacht op de Maavlakte.JPG (63.02 KiB) 731 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 15 jan 2011 00:18

Mooi, ook, daar bij jullie ! Maar wát een volk loopt daar nog rond !
Als wij zoveel mensen in de wacht hebben, is het een rondleiding :P
De zus van mijn zwager is getrouwd met (ja, nou moet je even nadenken, zeker...) ene Jan de Beer.
Die komt eveneens van de vaart, en zat ook op een centrale op de Maasvlakte.
Aardige vent, maar heeft het verder geschopt dan ik: chef produktie, geloof ik, en daarvoor chef vd wacht.
Logisch ook: die had z'n C , en dat heppik niet... :oops:
Tsja....eigen schuld, dikke bult.... :mrgreen:
Mijn baas bouwt daar in de buurt toch ook teenoftander ?
Ze zijn bij ons wat aan het werven geweest, maar niemand wil daarheen.....
(als je Jos z'n foto's bekijkt bij Topic "Wonen in Warfum", weet je meteen waarom :-D )
De Eemshaven is niet het einde van de wereld........maar dat kun je daarvandaan wél zien !
Ruiuiuiuimte, meneertje.....!!!! 8)
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1255
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong » 15 jan 2011 10:07

Hallo Jan ,

Die foto's heb ik ook gemaakt bij een open dag en vond het wel mooi om dat te zien.
Foto's van de vorige warmtewachten heb ik niet,nooit bij nagedacht dat het hier op kombuis zou komen.
Die foto van de Hunzecentrale leken er wel op.
Maar Jan de Beer nooit van gehoord,ben toch al 10 jaar daar weg,maar vind het toch wel interessant om te kijken hoe het veranderd.

Groeten,

Jan

Bob
Berichten: 3130
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Centrales

Bericht door Bob » 15 jan 2011 13:43

Ik meen dat in Zweden het probleem van verliezen door electro-magnetische velden is opgelost door de opgewekte wisselspanning om te zetten in gelijkspanning. De gelijkspanning gaat de lijnen op en voeroorzaakt geen wisselend elecytro-magnetisch veld, wat weer allerlei verliezen oplevert. (Trafo effect). In de steden wordt het dan weer omgezet naar wisselspanning. Klopt dit?

Voor de nostalgiejongens. Tussen Delft en Rotterdam heeft ooit een flinke ondergrondse kabel gelegen. Deze kabel moest gekoeld worden met olie. Onderweg stonden pompstations voor de olie. Langs de A13 staat aan de zuidkant nog een zo'n huisje. Of de pomp er nog in zit weet ik niet. Zal ome agent je geloven als je daar stilstaat en zegt dat je wilt kijken of de pomt er nog is?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 15 jan 2011 13:55

Hallo Jan
Nee, ik had ook niet gedacht dat er bij kombuispraat een "markt" voor zou zijn....
Maar jij en ik weten wél, dat het op centrales stikte van de ex zeelui (wtk'n), sommige met meer-, andere met minder vaartijd.
Ik was, met m'n 19 jaar vaartijd waarachtig al een soort 'senior' !
Maar de foto's, de filmpjes en de verhalen daar: ongelooflijk ! En schitterend, trouwens !
Daar ligt echt nog een grote bron van niet-vertoonde foto's, filmpjes en verhalen. En dat zoeken we hier wel!
Veel oud-collegae zitten nog steeds "in de stoom": bij de STAR stoomtrein, op stoommolen 'De Wachter' in Zuidlaren (Bouke Bakker, en tot zijn plotselinge dood, Henk Huizen), en nog heel veel meer stoomgebeuren
Dus: hoort, en zegt het voort !
De techniek is héél vergelijkbaar voor stoomwtk'n, dus daar ligt het niet aan....
Stuurlui kom je daar weer wat minder tegen, maar bij die kolencentrales heb je wél weer havenmeesters, en logistieke mensen voor het kolengebeuren, heb ik me laten vertellen...Dus wie weet ???
Vergeet niet -zoals het credo van een deelnemer op dit forum- zegt:
Old sailors never die.....


....they just smell that way ! :mrgreen:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6277
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 15 jan 2011 14:04

Hallo Bob
het sterke magnetische veld wordt nou juist bij gelijkspanning opgewekt; de kurketrekkerbeweging, weet je nog ?
Veel mensen gingen er nou juist van uit dat bij hoogspanningsmasten die velden (van wisselspanning) elkaar zouden opheffen, maar dat is niet zo....Vraag me niet naar het waarom: gaat ook mijn petje te boven :oops:
Maar bij ons op de Eemshaven, vlak naast de centrale, komt ook de 700MW vanuit Noorwegen aan. En dat zal worden uitgebreid naar 1400MW (heb ik me laten vertellen).
Dit is ook gelijkstroom, en heeft dus ook het bijbehorende magnetische veld....
Nou navigeren heel veel vissen, net als heel veel vogels (en net als wij mensen :wink: ) op het magnetisch veld van de aardkloot...
En die kabel loopt door één van de kraamkamers van het noordelijk halfrond....
Zou dat nou effekt hebben op die vissen, en zou zoiets ook onderzocht worden ?

Die (ondergrondse) hoogspanningskabels zijn kunsstukjes op zich....
Er staan bij ons een paar stukjes in de 'display', nog van de opening....
Ik zal er asap wat fotootjes van maken.......Ze zijn óók oliegevuld/gekoeld, dus dat wordt nog steeds toegepast !
Maar als je ziet hoe klein de isolatie is..... :shock: !!
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie