Centrales

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
dickwfm
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 dec 2010 11:36
Locatie: Warffum

Re: Centrales

Bericht door dickwfm » 15 jan 2011 16:59

Gaat het stroom van jullie ook niet een klein stukje ondergronds ?

groet Dick
voor mijn treinfoto's klik http://www.flickr.com/photos/35830155@N05

Lemans
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Centrales

Bericht door Lemans » 15 jan 2011 19:25

jdbvos schreef:Hallo Bob
het sterke magnetische veld wordt nou juist bij gelijkspanning opgewekt; de kurketrekkerbeweging, weet je nog ?dat klopt maar de retourstroom gaat over hetzelfde traject en de beide magneetvelden heffen elkaar op
maar de verschillen tussen wissel en gelijkstroom bepalen danook direct hun inzet en transport
wisselstroom is gemakkelijk "borstelloos" op te wekken, te transformeren naar hogere en lagere spanningen met enkel de transformatorverliezen, makkelijker aan en uit te schakelen (schakelaars kunnen lichter gebouwd worden) maar heeft wel zijn beperkingen in de maximale transportafstand.

wil je maximaal transporteren dan is gelijkstroom de uitkomst, alleen ohmse verliezen en als je de stroom I voldoende klein kiest (spanning V voldoende hoog) valt dat allemaal best wel mee. wel even omzetten naar wisselspanning bij de gebruiker maar daar zijn ook allemaal handige oplossingen voor.

Lemans
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Centrales

Bericht door Lemans » 15 jan 2011 23:11

niet alleen van de laatste rij kunnen stukjes verdwijnen.
soms verlaten onderdelen ook de eerste rij
scan0001 (Medium).jpg
scan0001 (Medium).jpg (49.69 KiB) 1008 keer bekeken

Ton van der Sluijs

Re: Centrales

Bericht door Ton van der Sluijs » 16 jan 2011 10:18

Zo aan die vreetsporen te zien, heeft ie aardig wat schade gemaakt :|

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6452
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 16 jan 2011 11:23

....volgens mij zijn dat labyrinth-afdichtingen op die dekband..... :?
Greetz!
Jan DB Vos

Gerard

Re: Centrales

Bericht door Gerard » 16 jan 2011 11:27

Dacht meer aan verstijvingsribben. Een labyrinth ziet er een ietsepietsie anders uit.... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong » 16 jan 2011 19:22

Hallo Jan en Gerard,

Jullie hebben allebei gelijk,want het is zowel een dekband als labyrint
en ik heb er maar gelijk een foto bij gedaan van de schoepen van de middeldrukturbine van de maasvlakte.

Groeten,

Jan
Bijlagen
mdschoepen 2.JPG
mdschoepen 2.JPG (45.05 KiB) 881 keer bekeken
mdschoepen 3.JPG
mdschoepen 3.JPG (40.99 KiB) 880 keer bekeken

Gerard

Re: Centrales

Bericht door Gerard » 16 jan 2011 19:44

Laat maar niet aan Old Harry in Canada zien..... :-D

Lemans
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Centrales

Bericht door Lemans » 16 jan 2011 19:48

schade viel wel mee, althans die ene schoep hebben we niet meer gevonden maar de rest van de machine was in goede staat. Om produktiestilstand te beperken de hele eerste rij er op de draaibank afgedraaid (na eerst een nieuwe schoepvoet geplaatst te hebben) en alles weer gemonteerd. Enkel in deellast kregen we er erg last van, rendement liep behoorlijk terug, bij vollast viel dat allemaal erg mee.

na een half jaar denken, ontwerpen en bouwen de eerste rij weer teruggebouwd met een iets andere dekbandconstructie.

soet3508
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 aug 2006 20:15
Locatie: brielle

Re: Centrales

Bericht door soet3508 » 16 jan 2011 21:41

Jan

die schoepen waren we kwijt bij de laatste revisie toen die openging.
weten nu waar ze zijn.

grapje

ronald

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong » 16 jan 2011 22:11

Hoi Ronald,

Had toch eerder boven water moeten komen,maar ze zijn er uit gehaald om dat het zand in lagerstoelen van E2 ergens anders nodig was.

Geintje.

Groeten,

Jan

Ton van der Sluijs

Re: Centrales

Bericht door Ton van der Sluijs » 16 jan 2011 22:49

Hallo Hr Lemans :) Je had de eerste rij eraf gedraaid op de draaibank... Hoe moet ik dat zien? tot hoever draai je hem dan weg? :shock: Zijn die schoepen genitreerd?

Lemans
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 apr 2010 22:38

Re: Centrales

Bericht door Lemans » 16 jan 2011 23:48

je zet de hele rotor in een wat oversized draaibank, nieuwe reserveschoep op de afgebroken positie en dan draai je alles af tot aan de schoepvoet. in ieder geval zijn alle schoepvormen verdwenen. Hierdoor blijft de balans van de as in orde, de resterende delen kunnen niet meer afbreken. uiteindelijk bleek er het probleem in het trillen van de schoepen te zitten, veroorzaakt door een enkele dekband wat resulteerde in vermoeiingsbreuken in de schoepvoet. later is er een andere constructie met 2 dekbanden ingekomen. turbine draait nog steeds.

Ton van der Sluijs

Re: Centrales

Bericht door Ton van der Sluijs » 17 jan 2011 06:56

Goedemorgen Hr Lemans
Dat is duidelijk . Het lijkt me dat je dan eerst alle overtollige schoepen eraf slijpt en de rest voor de balans in de rotor nadraait?

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Centrales

Bericht door Jan Sprong » 17 jan 2011 09:38

Goede morgen,

Hier dan nog een foto van 1975 bij de opbouw van de turbine op de Maasvlakte ,waar de schoepen hebben gezeten en in 1983-1986 is de gehele turbine gereviseerd tbv levensverlengend onderhoud ivm olie/gas naar kolen/olie installatie.
Hierbij werden de beschadigde schoepen vervangen,want ze moesten weer 25 jaar mee.
Misschien is de tijd dat ze mee moeten niet zo lang meer,maar dat zal Ronald zeker weten.

Groeten,
Jan
Bijlagen
turbine Maasvlakte 1.jpg
turbine Maasvlakte 1.jpg (56.34 KiB) 754 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6452
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Centrales

Bericht door jdbvos » 17 jan 2011 09:58

Weet iemand trouwens waarom eigenlijk alleen maar gebruik wordt gemaakt van Zoelly-turbines, en niet van Parsons
Even ter info voor de niet-stoom-mensen: een Zoelly is een aaneenschakeling van DeLaval's: 1 rij straalbuizen (in de vorm van leidschoepen), gevolgd door 'rondgevormde schoepen' op een loopwiel.
De leidschoepen zijn de stator (stilstaand, vast in het huis) en de loopschoepen de rotor (vast op de ronddraaiende as)
Het verschil is zo:
turbines.JPG
turbines.JPG (25.02 KiB) 748 keer bekeken
In de Parsons-turbine zijn zowel de leid- als de loopschoepen als 'straalbuis' uitgevoerd.
Dit betekent, natuurlijk, dat de stoom óók over de loopwielen expandeert.
Zou dit zóveel duurder in constructie worden, dat ze de Parsons dan maar links laten liggen ?
Of is er een andere reden ?
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie