SSM

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: SSM

Bericht door Da Silva »

Bedankt Paul, vanwege de verjaardag zijn we dit jaar bij mijn tweeling zus in Oost-Souburg (voorstad van Vlissingen :-D ). Volgend jaar weer in Belgie.
We gaan woensdag weer naar huis, dan ga ik gelijk aan de slag. Ik plaats het wel in ruim 7. Ik geef je wel een seintje.

Grt.

Mario

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: SSM

Bericht door Da Silva »

Paul.

Hierbij het beloofde seintje. We zijn nog in Zeeland. Mijn zoon heeft het stuk naar hier gezonden. Ik heb er nog wat (flink ingekort) aangesleuteld. Mijn zwager heeft het via zijn pc geplaatst. Het plaatsen van de DC-6 van Transavia liep niet goed. Die staat dus helaas apart.
Het staat onder Ruim 7, item Vliegmachines.

Grt.

Mario
Patru (R.I.P)

Re: SSM

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Mario,
Bedankt voor het verhaal bij Vliegmachines. Ik heb het met belangstelling gelezen.
Er staat veel informatie in waarvan ik nog niet op de hoogte was.
Als beloning bijgaand de enige foto die ik heb van een SSM-schip; de Hoogland in 1938 in Delfzijl. :)
Ooit kwam ik hem tegen in het spoorwegarchief en heb hem eerder geplaatst bij Hoaven van Delfziel, maar hier is hij ook wel op z'n plaats.
Delfzijl 1938.jpg
Delfzijl 1938.jpg (262.71 KiB) 2266 keer bekeken
Groet, Paul G.
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: SSM

Bericht door Da Silva »

Paul

Bedankt, mooi plaatje. Helaas historie. Prachtig schip.

Grt.

Mario
Patru (R.I.P)

Re: SSM

Bericht door Patru (R.I.P) »

Na meer dan 4 jaar hier weer eens iets plaatsen. :)

Onderweg van Newcastle naar Rotterdam werd het ss Gelderland van SSM-dochter SM Nederlandsche Lloyd op 23 juli 1917 door 2 Duitse watervliegtuigen aangehouden en opgebracht naar Zeebrugge. Daar werd het tot prijsschip verklaard.
Bij de terugtocht van de Duitsers werd het schip, met andere schepen, op 5 oktober 1918 tot zinken gebracht.
Hier daarvan een foto.
Het schip werd later gelicht en kwam weer in de vaart.

Gelderland Zeebrugge 5-10-1918.jpg
Gelderland Zeebrugge 5-10-1918.jpg (77.33 KiB) 745 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SSM

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Ottoland liep op 5 oktober 1940 om 02.30 uur voor de oostkust van Engeland op een mijn.
Het schip bleef nog lang drijven. Pas om 11.00 uur werd het schip verlaten. Kort daarna zonk de Ottoland.
Alle opvarenden bleven gespaard en werden aan boord genomen door de Glen Gower.
Een door de Engelse marine gehuurd schip.

Ottoland 5-10-1940.jpg
Ottoland 5-10-1940.jpg (181.39 KiB) 519 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie