SSM
Re: SSM
Is deze motor niet erg laag voor een M.W.M.?.
Hij staat welliswaar op een hoge fundatie, maar dat heeft niets met de hoogte van de motor te maken.
Het is mij bekend dat M.A.N. lage motoren bouwde, maar van M.W.M. weet ik dit niet.
Die laag gebouwde karren waren eigenlijk voor onderzeeërs bestemd.
Na de W.O.II zijn er vele van in de Rijn- en binnenvaart terecht gekomen. Het zou dus ook kunnen dat ze als herstelbetaling aan de koopvaardij geleverd zijn, maar ook dat weet ik niet precies.
Waar is aan te herkennen dat dit een M.W.M. motor is ?.
m.v.g. Roy
Hij staat welliswaar op een hoge fundatie, maar dat heeft niets met de hoogte van de motor te maken.
Het is mij bekend dat M.A.N. lage motoren bouwde, maar van M.W.M. weet ik dit niet.
Die laag gebouwde karren waren eigenlijk voor onderzeeërs bestemd.
Na de W.O.II zijn er vele van in de Rijn- en binnenvaart terecht gekomen. Het zou dus ook kunnen dat ze als herstelbetaling aan de koopvaardij geleverd zijn, maar ook dat weet ik niet precies.
Waar is aan te herkennen dat dit een M.W.M. motor is ?.
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: SSM
Gevonden bij VLOOT-weblog....:
FRIESLAND
Eigenaar : Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij N.V., Rotterdam
Werf : Burntisland Shipbuilding & Co. Ltd. / 338
Bouwjaar : 1950
Brt : 2788
Imonummer : 5121550
Roepnaam : PEEL
Januari 1967 verkocht naar Liberia, herdoopt Nicolas P
19 februari 1970 op reis Sfax-Hamburg met lading fosfaat lek geslagen voor de kust van Bretagne en vergaan in de positie van 46.20 NB - 05.32 WL. Maar nix over de machinekamer.....
Ik herken de motor ook niet......mooi item in het topic "What motor"
Dit op Shipfoto.UK
Name / Owner: FRIESLAND IMO number: 5121550. (Scheepvaart-en Steenkolen Matts NV., reg: Rotterdam, Netherlands).
Date photographed: July 29, 1961, discharging a cargo of 3,900 tons of iron ore for Barrow Ironworks from Huelva.
Year built / Builder: 1950-07. Burntisland Ship Building Co Ltd, Burntisland, Scotland (yard no: 338).
Details: 2,788 gt; (4,050 dwt); loa: 95.7 m x 13.5 m breadth; single screw motorship; speed: 10.5 knots.
History: This ship attracted a fair amount of correspondence. It transpires that the Dutch owner (SSM) was in fact the parent company of the UK-based Shipping and Coal Co. SSM was eventually absorbed within Van Nievelt, Goudriaan. FRIESLAND did not have a particularly long career. After changing ownership to E. Pontikos as the NICOLAS P in 1967 she sank off Brittany 18-19/2/1970. ...en bij "Uit vervlogen tijden" ook een mooie foto, maar wéér geen MK-gegevens..... maar we doen ons best, nietwaar ?....
...ergens staat het....ergens is iemand die dat weet....
FRIESLAND
Eigenaar : Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij N.V., Rotterdam
Werf : Burntisland Shipbuilding & Co. Ltd. / 338
Bouwjaar : 1950
Brt : 2788
Imonummer : 5121550
Roepnaam : PEEL
Januari 1967 verkocht naar Liberia, herdoopt Nicolas P
19 februari 1970 op reis Sfax-Hamburg met lading fosfaat lek geslagen voor de kust van Bretagne en vergaan in de positie van 46.20 NB - 05.32 WL. Maar nix over de machinekamer.....
Ik herken de motor ook niet......mooi item in het topic "What motor"
Dit op Shipfoto.UK
Name / Owner: FRIESLAND IMO number: 5121550. (Scheepvaart-en Steenkolen Matts NV., reg: Rotterdam, Netherlands).
Date photographed: July 29, 1961, discharging a cargo of 3,900 tons of iron ore for Barrow Ironworks from Huelva.
Year built / Builder: 1950-07. Burntisland Ship Building Co Ltd, Burntisland, Scotland (yard no: 338).
Details: 2,788 gt; (4,050 dwt); loa: 95.7 m x 13.5 m breadth; single screw motorship; speed: 10.5 knots.
History: This ship attracted a fair amount of correspondence. It transpires that the Dutch owner (SSM) was in fact the parent company of the UK-based Shipping and Coal Co. SSM was eventually absorbed within Van Nievelt, Goudriaan. FRIESLAND did not have a particularly long career. After changing ownership to E. Pontikos as the NICOLAS P in 1967 she sank off Brittany 18-19/2/1970. ...en bij "Uit vervlogen tijden" ook een mooie foto, maar wéér geen MK-gegevens..... maar we doen ons best, nietwaar ?....
...ergens staat het....ergens is iemand die dat weet....
Oost, west...ook best
Re: SSM
Heren, dat ik als oud wtk-tje jullie als ervaren vaklieden nog ga vertellen dat er een 5 cylinder B & W 500x900 mm van 1500 Pk in stond.
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: SSM
Haha, Douwe !
Maar dát wisten we al ! Kijk maar op de 2e pagina, iets over de helft: die "verliefde" wtk.....da's de B&W !
Maar het gaat om de motor op de daaropvolgende foto....Volgens zeggen was dat een hulpmotor op de Friesland...
En juist die wordt (tot nog toe) niet herkend...
Mijn eerste gedachte was een Lister, of Surtees, of Blackstone (of iets anders utterly Brittish)....maar ik moet helaas toegeven: ik heb geen idee...
Lister zet z'n naam meestal wel pontificaal op de flanken, dus het kan voor 't zelfde geld een Tsjechische Skoda zijn.....roept u maar !
Op sommige schepen waarop ik gevaren heb met B&W's,stonden Ruston&Hornsby hulpmotoren (Zonnekerk, oa)
Maar dat zal vast geen 'vaste prik' geweest zijn....
Maar dát wisten we al ! Kijk maar op de 2e pagina, iets over de helft: die "verliefde" wtk.....da's de B&W !
Maar het gaat om de motor op de daaropvolgende foto....Volgens zeggen was dat een hulpmotor op de Friesland...
En juist die wordt (tot nog toe) niet herkend...
Mijn eerste gedachte was een Lister, of Surtees, of Blackstone (of iets anders utterly Brittish)....maar ik moet helaas toegeven: ik heb geen idee...
Lister zet z'n naam meestal wel pontificaal op de flanken, dus het kan voor 't zelfde geld een Tsjechische Skoda zijn.....roept u maar !
Op sommige schepen waarop ik gevaren heb met B&W's,stonden Ruston&Hornsby hulpmotoren (Zonnekerk, oa)
Maar dat zal vast geen 'vaste prik' geweest zijn....
Oost, west...ook best
Re: SSM
Een Skoda lijkt mij niet waarschijnlijk in die dagen.
Ik heb wel met een Lister-Blackstone gevaren die uit die tijd kwam. Volgens zeggen was dat een stationaire motor van de Royal Navy geweest. Deze kar was 200 pk. en als ik het me goed herinner een 5 cil. Maar nu komt het; de koppen waren afgeschermd met scharnierende kappen en had bovendien zijdelingse kleppen. Dat was lekker handig smeren met de vetspuit als hij volaan bij stond.
De humo in de "Friesland" had duidelijk geen zijdelingse kleppen, dus de L.-B. valt als kandidaat af................ .
m.v.g. Roy
Ik heb wel met een Lister-Blackstone gevaren die uit die tijd kwam. Volgens zeggen was dat een stationaire motor van de Royal Navy geweest. Deze kar was 200 pk. en als ik het me goed herinner een 5 cil. Maar nu komt het; de koppen waren afgeschermd met scharnierende kappen en had bovendien zijdelingse kleppen. Dat was lekker handig smeren met de vetspuit als hij volaan bij stond.
De humo in de "Friesland" had duidelijk geen zijdelingse kleppen, dus de L.-B. valt als kandidaat af................ .
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................