Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Uit het boekje "Tekenen voor een vloot" uitgegeven door Nedlloyd.
Gr. Arie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Cor Arie en Roy het waren mooie schepen ik zelf heb er nooit op
gevaren maar het was toen wat die schepen.
Er werd toen veel gedicuseerd over het platte achterschip dat weet ik
nog wel.

Cor Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Weer even naar de actualiteit.
Vanmorgen met de heer Woort, ( ik mag al Jaap zeggen ), gesproken en hem erop gewezen dat het verhaal Nedlloyd L. en Nedlloyd B. enorm bij ex en huidige varensmensen leeft.
Hij had nog geen tijd gehad om z'n mailbox na te kijken, laat staan om op Kombuispraat een kijkje te nemen.
De 3 Vlootdagen zijn nogal hectisch voor standhouders.

Wat ik gister dus niet goed begrepen heb; het model van de Nedlloyd B. serie is nog niet door hem uitgebracht. Het is dus een bestaand model dat in de handel is.
Wat wel voor ogen staat is dit type schip in schaal 1 : 200 uit te brengen, hetgeen inhoud dat het model ongeveer 75 cm. lang gaat worden. De modelkit gaat dan zo'n E 250,- tot E. 300,- kosten.
Dat geld ook voor de Nedlloyd L. serie.
Waar dringend behoefte aan is, is een algemeen plan. Dus tekeningen waar de verschillende dekken uit elkaar getrokken te zien zijn.

Wel wordt reeds beschikt over tekeningen van de "Oranje". Dit model zou ongeveer een meter lang worden.

Reeds uitgebracht:
m.s.b. "Holland", van Doeksen.
m.s.b. "Zwarte Zee", ( III ), van 1933.
Lichtschip No 11, ( "Texel ").
coaster "Citadel", raised quaterdecker.
kotter "H.D.80", ( uit de jaren 60 ).
In ontwikkeling: m.s.b. "Zwarte Zee, ( IV ).

De modellen worden in epoxy uitgevoerd, hetgeen zeer vormvast is en tevens prima te lijmen is. Sloepen zijn zichtbaar overnaads uitgevoerd, netjes van een afdekzeiltje voorzien, waar zelfs de deuken van de waterplassen in te zien zijn.........
Details worden uitgevoerd middels ge-etst messing.

Aan de tot standkoming van een website wordt nog gewerkt.

Naast de behoefte aan tekeningen zijn kleurenschema's ook zeer welkom.
Immers, de S.M.N. had een andere kleurstelling dan de K.R.L. Ook de latere Kon.Nedlloyd week hier weer vanaf.
Kortom er wordt nog veel gevraagd. Het unieke kan wel zijn dat vrijwel alle informatie door zeevarenden of ex zeevarenden aangedragen kan worden. Dat vind ik toch wel apart !.

m.v.g. Roy
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Vandaag, tijdens ons bezoek aan de vlootdagen bij de Kon.Marine, heb ik wederom met Jaap Woort staan te praten over zijn plannen om een modelkit van het 4-tal schepen van het type L-Lloyd dan wel Neder L schepen uit te geven.
Het blijkt dat de romp inmiddels zo goed als gereed is. Om hier de juiste mal voor te maken blijkt n.l. nogal arbeids intensief te zin. Hierna zal invulling gegeven worden aan het dek, opbouw, mastopstelling enz.
Misschien is het interessant om ook een plan te leveren hoe de schepen er uitzagen na hun verbouwing tot "container vriendelijk schip".
Zouden ook wat data betreffende de levensloop, inclusief verbouwing, geleverd kunnen worden ?.
Verschillen in kleurenschema's zijn ook van harte welkom.
Gaarne werderom uw reactie hierop.

Even een indicatie; thans is de romp van het L.S.D. Hr.Ms."Rotterdam" gereed. De 1e persing koste 200 Euro. Deze kosten zijn nu terug gebracht tot 20 Euro.....................
Er blijkt dus nogal wat geld in te gaan zitten.

Zelf heb ik een plastic modelkits van een T-2er en een Liberty gekocht.
Die worden ook niet te geef aangeboden.............

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Hallo Roy,

Ik herinner me opeens ook weer dat in elk geval de Safocean Mildura ( Neder Lek) extra hulpmotoren heeft gekregen, die waren op het tussendek aan stuurboord in de vriesmachinekamer geplaatst.
Japanners volgens mij maar dat weet ik niet zeker meer.
Mischien weet Willem Visser dat die heeft de Mildura bij de werf opgehaald volgens mij.
Het onderruim van ruim 2 was een gigantische deeptank geworden voor het vervoer van tallow.

Gr. Arie.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hoi Arie.

Helaas weet dit niet en aangezien ik niet zo´n machinekamer specialist was, kan ik er geen antwoord opgeven.
Ik vind het wel knap van je, dat je nog weet dat ik de Mildura opgehaald heb in Japan.
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Arie & Willem,

Is de "Neder Lek" de enige die een Safocean naam gekregen heeft ?.
Hebben deze 4 schepen nooit het prefix Nedlloyd voor hun naam gehad ?.

Voor tallow heb ik het woordenboek er bij gehaald. Het blijkt dus talk, ( smeer ), te zijn. Maar wat is dat en wat doet men ermee.
Het zou iets anders dan talkpoeder zijn, daar dit talcum powder heet........
Waar werd dit geladen en of gelost ?.
Een beetje of-topic, maar toch.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Roy,

Tallow oftewel talkvet werd in brokken geleverd en gesmolten en vermengd met loodwit op het staande want gesmeerd als lapzalf. Kreeg je mooie witte stagen van. De brokken leken wel wat op frituurvet maar konden zelfs door Groninger reders niet als zodanig gebruikt worden :lol:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

De Nedlloyd Lek/Neder Lek is na de verbouwing in 1980 Safocean Mildura geworden en voer tussen Australië en Zuid Afrika.
Bij de Mildura is ook het achterschip cellulair gemaakt en de kranen en bomen weg gehaald, hiervoor in de plaats kwam een fellerboom achter de midscheeps.
Die stond uitgerekend in het zwembad.

Bij de andere drie L-schepen is het achterschip intact gebleven en alleen ruim ruim 3 en 4 cellulair gemaakt.

Tallow is een dierlijk vet dat tijdens transport verwarmd moet worden, als het stolt kun je het haast niet meer vleoibaar krijgen.
Op de Mississippi Lloyd heb ik de hele dekploeg dagen lang zien scheppen in die groenige smurrie, foutje tankverwarming te vroeg afbesteld.

Gr. Arie.




Tallow is rendered mutton, beef or other bovine fat, processed from suet. (Rendered fat obtained from pigs is known as lard.)

The tallow derived from beef is called stearin. Unlike suet, tallow can be stored for extended periods without the need for refrigeration to prevent decomposition, provided it is kept in an airtight container to prevent oxidation.

It is used in animal feed, to make soap, for cooking, as a bird food, and was once used for making candles. It can be used as a raw material for the production of biodiesel and other oleochemicals.

Industrially, tallow is not strictly defined as beef or mutton fat. In this context, tallow is animal fat that conforms to certain technical criteria, including its melting point, which is also known as titre. It is not uncommon for commercial tallow to contain fat derived from other animals, such as pigs.

Tallow is used in the steel rolling industry to provide the required lubrication as the sheet steel is compressed through the rollers. There is a trend towards replacing tallow based lubrication with synthetic oils in rolling applications for surface cleanliness reasons.


Safocean Mildura na verkoop als Sinbad Voyager.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 764
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Willem Visser »

Hoi Roy.

Hier de naams veranderingen van de Neder lek.

NEDER LEK-1977. Renamed SAFOCEAN MILDURA-1980, renamed NEDLLOYD LEK-1987, renamed SINDBAD VOYAGER-1987, renamed VOYAGER-1988.

Safocean Mildura
Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.


Plaats reactie