Skipper (Patrick) op pad
Re: Skipper (Patrick) op pad
aloha luitjes,
ff een kleine update vanaf de Momentum Scan......helaas geen internet aan boord, maar wel een vrij netwerk gevonden hier in Um Qasr, Irak.
Vorige week zaterdag richting Dubai gevlogen alwaar we na 12-en 's nachts aan zijn gekomen. Op het Schiphol liep het al niet helemaal vlotjes, nadat 75% van de mensen door de bodyscan waren en zaten te wachten voor boarden, moest iedereen er weer eruit en opnieuw gescanned worden. Fijn......er was een 'breach of security'. Afijn in Dubai weinig nieuws en weinig gedaan. Uiteindelijk de 14e 's avonds aan boord gestapt toen het schip binnenkwam. De jongens zijn gelijk begonnen met lossen en ik gelijk mijn overdracht gedaan. Uiteindelijk 's ochtends lekker op tijd klaar, maar helaas we hebben totaal nog een uurtje of 14 op de port clearance en loods moeten wachten. Dus uiteindelijk de 15e 's avonds laat weg..
Indruk schip en bemanning.
Het schip zit goed in elkaar, en tuurlijk er valt altijd wel wat te miepen en te zeiken. Je kan goed zien dat het bij een degelijke werf gebouwd is. Ook niet de minste trouwens. Er zit een goede jonge ploeg aan mensen aan boord die er allemaal vol voor gaan. Dus we mogen zeker niet klagen. Het schip vaart heerlijk. Zeker met die soort bijlboeg snijdt je veel meer door het water, dus je hebt bijna geen last van stampen of stoten. Ik moet het nog met slecht weer zien, maar tot nu toe voelt het goed.
Op dit ogenblik liggen we te lossen in Um Qasr, Irak. De hele economie begint hier ook aan te trekken en ze willen de haven weer volledig up en running maken. Wat mij op viel was de goede communicatie met loods en port control. Verder heel weinig gezeik met inklaren. Dus ik mag zeker niet klagen. Vertrek Um Qasr is nog onduidelijk, omdat wij natuurlijk op het plekje liggen van de wekelijkse lijndienst van Maersk....dus we zullen wel zien en horen.
Luitjes, ik ga jullie verder laten voor nu en zal van de week nog een stukje schrijven......
Groeten,
Patrick.
ff een kleine update vanaf de Momentum Scan......helaas geen internet aan boord, maar wel een vrij netwerk gevonden hier in Um Qasr, Irak.
Vorige week zaterdag richting Dubai gevlogen alwaar we na 12-en 's nachts aan zijn gekomen. Op het Schiphol liep het al niet helemaal vlotjes, nadat 75% van de mensen door de bodyscan waren en zaten te wachten voor boarden, moest iedereen er weer eruit en opnieuw gescanned worden. Fijn......er was een 'breach of security'. Afijn in Dubai weinig nieuws en weinig gedaan. Uiteindelijk de 14e 's avonds aan boord gestapt toen het schip binnenkwam. De jongens zijn gelijk begonnen met lossen en ik gelijk mijn overdracht gedaan. Uiteindelijk 's ochtends lekker op tijd klaar, maar helaas we hebben totaal nog een uurtje of 14 op de port clearance en loods moeten wachten. Dus uiteindelijk de 15e 's avonds laat weg..
Indruk schip en bemanning.
Het schip zit goed in elkaar, en tuurlijk er valt altijd wel wat te miepen en te zeiken. Je kan goed zien dat het bij een degelijke werf gebouwd is. Ook niet de minste trouwens. Er zit een goede jonge ploeg aan mensen aan boord die er allemaal vol voor gaan. Dus we mogen zeker niet klagen. Het schip vaart heerlijk. Zeker met die soort bijlboeg snijdt je veel meer door het water, dus je hebt bijna geen last van stampen of stoten. Ik moet het nog met slecht weer zien, maar tot nu toe voelt het goed.
Op dit ogenblik liggen we te lossen in Um Qasr, Irak. De hele economie begint hier ook aan te trekken en ze willen de haven weer volledig up en running maken. Wat mij op viel was de goede communicatie met loods en port control. Verder heel weinig gezeik met inklaren. Dus ik mag zeker niet klagen. Vertrek Um Qasr is nog onduidelijk, omdat wij natuurlijk op het plekje liggen van de wekelijkse lijndienst van Maersk....dus we zullen wel zien en horen.
Luitjes, ik ga jullie verder laten voor nu en zal van de week nog een stukje schrijven......
Groeten,
Patrick.
NAVIGARE NECESSE EST
Re: Skipper (Patrick) op pad
Hoy Skipper, Goed dat alles meevalt, ziet er ook strak uit de Momentum scan. Hoop dat alles naar wens verloopt ; tot horens en Vr. Grt. Ger .
Re: Skipper (Patrick) op pad
Hallo Patrick,
bedankt dat je ons zo op de hoogte blijft houden.
Tja, over het nachtleven in Um Qasr zal weinig te vertellen zijn.
All the best
Jos
bedankt dat je ons zo op de hoogte blijft houden.
Tja, over het nachtleven in Um Qasr zal weinig te vertellen zijn.
All the best
Jos
- Jan Sprong
- Berichten: 1547
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Skipper (Patrick) op pad
Hoi Skipper,
Ik was zo het één en ander aan het lezen op dit topic en heb in de gaten dat je het weer fijn vind om op zo'n boot te varen.
Mooi schip trouwens,goeie reis en we lezen wel weer over je bevindingen e.d.
Hartelijek groeten,
Jan
Ik was zo het één en ander aan het lezen op dit topic en heb in de gaten dat je het weer fijn vind om op zo'n boot te varen.
Mooi schip trouwens,goeie reis en we lezen wel weer over je bevindingen e.d.
Hartelijek groeten,
Jan
Re: Skipper (Patrick) op pad
Lossing Umm Qasr, Irak
Goed gevuld met lading voor Irak zijn we in Umm Qasr aangekomen. Een deel van de lading bestond uit kistjes.....niet zomaar kistjes, nee 24000 (vierentwintig duizend) stuks kisten. Hele kleine kistjes, lichte kistjes, iets grotere kistjes, iets zwaardere kistjes, van alles nog wat. Nog nooit van mijn leven zoveel kistjes gezien, laten we niet vergeten ‘lading’ dus.
De dagen vorderen langzaam, kistje voor kistje zou je het bijna noemen. Het werk gaat langzaam en is zwaar voor de stuwadoors. Netje open vouwen en dan kistje voor kistje in het netje. Soms 24 stuks, soms 32 , maar meestal veel minder. Kistje voor kistje gaat het de wal op met onze kraan. Of gaan we het netje voor netje noemen. Kistje voor kistje klinkt beter. Netje komt op de wal en kistje voor kistje gaan de vrachtwagen in. Op weg naar een bestemming in Irak.
Naarmate de tijd vordert gaat het kistje voor kistje steeds langzamer. De stuwadoors worden moe. Moe van het kistje voor kistje sjouwen, moe van het plaatsen van kistje voor kistje in het net en moe van het kistje voor kistje uitladen van het net.
Ik wil de kistje voor kistje mannen een hart onder de riem steken. Wat moet ik zeggen. Hmmm, laat je eigen niet kisten er komen er nog meer. Nee dat gaat niet. Ondertussen raakt het ruim laag voor laag traag leeg. De ene net voor het andere en kistje voor kistje.
Nog steeds liggen we te lossen in Umm Qasr. Het tij stijgt en het tij daalt op de rivier hier soms wel 4 a 5 meter. Raar voor een binnenzee als de Perzische Golf. Regelmatig gaan de winches bij om de trossen te slacken en te hieuwen. Ik kijk naar voren en zie nog steeds kistje voor kistje het ruim uit gaan. Schepen komen en schepen gaan. Iedereen lost, en laadt soms, sneller dan ons.
Het schip ziet er niet uit. Woestijn zand en stof dringt door in elke porie van het schip en in elk kistje.
De ene dag is het fris en de andere dag warm. Dan hebben we veel wind en dan weer weinig. Winter in de woestijn. Geen bal aan dus. Geen tijd om verder te dagdromen, want kistje voor kistje moet het ruim leeg. En kistje voor kistje zal het gaan.
Groeten,
Patrick Nowee
Master Mv Momentum Scan.
Goed gevuld met lading voor Irak zijn we in Umm Qasr aangekomen. Een deel van de lading bestond uit kistjes.....niet zomaar kistjes, nee 24000 (vierentwintig duizend) stuks kisten. Hele kleine kistjes, lichte kistjes, iets grotere kistjes, iets zwaardere kistjes, van alles nog wat. Nog nooit van mijn leven zoveel kistjes gezien, laten we niet vergeten ‘lading’ dus.
De dagen vorderen langzaam, kistje voor kistje zou je het bijna noemen. Het werk gaat langzaam en is zwaar voor de stuwadoors. Netje open vouwen en dan kistje voor kistje in het netje. Soms 24 stuks, soms 32 , maar meestal veel minder. Kistje voor kistje gaat het de wal op met onze kraan. Of gaan we het netje voor netje noemen. Kistje voor kistje klinkt beter. Netje komt op de wal en kistje voor kistje gaan de vrachtwagen in. Op weg naar een bestemming in Irak.
Naarmate de tijd vordert gaat het kistje voor kistje steeds langzamer. De stuwadoors worden moe. Moe van het kistje voor kistje sjouwen, moe van het plaatsen van kistje voor kistje in het net en moe van het kistje voor kistje uitladen van het net.
Ik wil de kistje voor kistje mannen een hart onder de riem steken. Wat moet ik zeggen. Hmmm, laat je eigen niet kisten er komen er nog meer. Nee dat gaat niet. Ondertussen raakt het ruim laag voor laag traag leeg. De ene net voor het andere en kistje voor kistje.
Nog steeds liggen we te lossen in Umm Qasr. Het tij stijgt en het tij daalt op de rivier hier soms wel 4 a 5 meter. Raar voor een binnenzee als de Perzische Golf. Regelmatig gaan de winches bij om de trossen te slacken en te hieuwen. Ik kijk naar voren en zie nog steeds kistje voor kistje het ruim uit gaan. Schepen komen en schepen gaan. Iedereen lost, en laadt soms, sneller dan ons.
Het schip ziet er niet uit. Woestijn zand en stof dringt door in elke porie van het schip en in elk kistje.
De ene dag is het fris en de andere dag warm. Dan hebben we veel wind en dan weer weinig. Winter in de woestijn. Geen bal aan dus. Geen tijd om verder te dagdromen, want kistje voor kistje moet het ruim leeg. En kistje voor kistje zal het gaan.
Groeten,
Patrick Nowee
Master Mv Momentum Scan.
NAVIGARE NECESSE EST
Re: Skipper (Patrick) op pad
Hallo Patrick,
dit moet wel een unieke ervaring voor je zijn na die zwarelading schepen, maar zo ging dat vroeger ook altijd.
18000 ton graan in zakkies scheppen en dan met netjes lossen in vrachtwagens, als er tenminste vrachtwagens aanwezig waren.
dit moet wel een unieke ervaring voor je zijn na die zwarelading schepen, maar zo ging dat vroeger ook altijd.
18000 ton graan in zakkies scheppen en dan met netjes lossen in vrachtwagens, als er tenminste vrachtwagens aanwezig waren.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Skipper (Patrick) op pad
En het zal wel altijd een geheim blijven......WAT er nu in die kissies voor Iraq zou zitten???? maar het zijn vast geen kapotjes of bikini'sHele kleine kistjes, lichte kistjes, iets grotere kistjes, iets zwaardere kistjes, van alles nog wat.
Maar het is vast geen lading met "een vreemd luchtje" want dan had Jos het wel op een ander onderwerp gezet..............i.v.m. de " off topic regelementen"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Skipper (Patrick) op pad
Hallo Harry,
dit is toch een mooi stukje nostalgie, pakjes in een netje lossen.
Dat dit anno 2011 nog gebeurt, typisch iets wat Patrick aan zijn keinkinderen kan vertellen, dat hij dit ZELF nog heeft meegemaakt.
Als Patrick daar containers gelost zou hebben zou niemand zich afvragen wat er precies in die containers zou kunnen zitten.
Zouden die die kissies ook nog op de ouwerwetse manier getallyd worden?
dit is toch een mooi stukje nostalgie, pakjes in een netje lossen.
Dat dit anno 2011 nog gebeurt, typisch iets wat Patrick aan zijn keinkinderen kan vertellen, dat hij dit ZELF nog heeft meegemaakt.
Als Patrick daar containers gelost zou hebben zou niemand zich afvragen wat er precies in die containers zou kunnen zitten.
Zouden die die kissies ook nog op de ouwerwetse manier getallyd worden?
Re: Skipper (Patrick) op pad
De tallyman......
ja Jos idd hier ook een tallyman die op een papiertje alles bij houdt wat eruit gaat. Het is hier nog 'old fashion' lossen.
Dus meer zoals het was in de tijd van de ouwe knarren op het forum.
En nee Harry, deze lading hoeft niet bij het forum van "een vreemd luchtje" eraan.
Ze zijn voor ons zakken met cement aan het lossen. Gaat ook precies hetzelfde.
Groeten,
Patrick
ja Jos idd hier ook een tallyman die op een papiertje alles bij houdt wat eruit gaat. Het is hier nog 'old fashion' lossen.
Dus meer zoals het was in de tijd van de ouwe knarren op het forum.
En nee Harry, deze lading hoeft niet bij het forum van "een vreemd luchtje" eraan.
Ze zijn voor ons zakken met cement aan het lossen. Gaat ook precies hetzelfde.
Groeten,
Patrick
NAVIGARE NECESSE EST
Re: Skipper (Patrick) op pad
toen ik 8 jaar geleden er mee op gehouden ben ... gold nog steeds dat je meestal verantwoordelijk was voor het stukstal ... alhoewel we bijna nooit telden was je wel verantwoordelijk en kon ook betalen als er wat ontbrak.. de wetten in de scheepvaart zijn nog steeds als vroeger
gr jurrie
gr jurrie