Zeemansbegrafenissen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zeemansbegrafenissen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, een tikkie hufterig was dat wel, maar alleen als je het voorzichtig uitdrukt. Voor "Ketelbinkie" lichtte de kapitein in elk geval nog zijn petje en sprak met grogstem een gebed. :?

Toen ik na de KPM met de "Oranje" terugreisde naar Holland, hadden we twee sterfgevallen onder de passagiers. Dat was voor het eerst na de Tweede Wereldoorlog dat dat op de "Oranje" gebeurde en dan nog wel twee. Die kregen een zeemansgraf met alle egards en toeters en bellen. Maar ja, die hadden ook geen ticket van vijf piek, maar van 1650 harde, ouderwetse Nederlandse guldens van eind jaren vijftig en dat scheelt natuurlijk aanmerkelijk.

Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Zeemansbegrafenissen

Bericht door proet »

Aan boord van de Noord Holland (weet niet zeker of alles klopt) is eind jaren zestig begin jaren zeventig de kapitein.
Aan zee toevertrouwd dit omdat het niet mogelijk was zijn lichaam via een haven naar Nederland te laten vervoeren.

Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Arnoud Oprinsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 jul 2008 21:20
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Zeemansbegrafenissen

Bericht door Arnoud Oprinsen »

Theo voer toen Vader/Wzn. nog als kapitein op de Tasman? Denk het niet want dat was iemand van regels (marine-reserve).
Ik heb in de 50-tiger jaren een zeemansbegrafenis meegemaaklt op de ss Tjikampek. De chinese timmerman werd bij slecht weer (Typhoon) door overslaand water tegen het ankerspil geworpen.
Keurig zoals het moet; stilliggend en een extra "afscheidsrondje".
Op die manier heeft toch niemand nadien een "onprettig gevoel".
Menigeen vaart veel langer dan eerder was gedacht.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Zeemansbegrafenissen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Theo voer toen Vader/Wzn. nog als kapitein op de Tasman?
Nee, ik heb op de Tasman alleen maar met (Rooie Arie) Dijkhuizen gevaren.
Gebruikersavatar
deckboy
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2011 11:37
Locatie: Middelburg

Re: Zeemansbegrafenis op de Shell Tanker Kabylia begin 1959

Bericht door deckboy »

Jos Komen schreef:Dit krantenknipsel kreeg ik zojuist van Mink Westerduin.

Uit de krant voor 50+ "De Oud Rotterdammer".
Zeemansgraf Kabylia.jpg
http://www.deoudrotterdammer.nl/
Volgens mij is dit de Vlieland. Dit was een A klasse en de tankdeksels waren rond.
De K klasse had een ovaalachtig tankdeksel.
Varen zij die varen lusten,
ik heb gevaren laat mij maar
rusten
Jos Komen (R.I.P)

Re: Zeemansbegrafenissen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Deckboy,
Hier spreekt duidelijk een ouwe bekneisde tankerman. :-D
Ik heb op de Kaap Hoorn gevaren, maar ik kan me echt niet meer herinneren of de tankdeksels rond of ovaal waren. :wink:
Was je soms pompman bij de Royale Schelp?
Dan kunnen we op het topic Mooie tankers gezellig verder ouwehoeren over tengen leeglurken en gassiefree maken. :lol:
All the best
Jos


Plaats reactie