Ballastwater

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ballastwater

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
tja, pompman Wout Leurs deed dus duidelijk niet aan ballastwatermanagement. :lol:
Die dacht alleen maar aan zijn schone tenge.
Als ze helemaal schoongeschept waren werd de ballast geshift, tengdeksels open, ladingpompie bij en de tengen net zolang over laten lopen tot er geen spoortje olie meer te bekennen viel. :)
Daarna de vuile ballasttengen leegpompen, butteren en gassiefree maken.
Those were the days. :lol:
Ik moest overdag als leerling tot we gassiefree waren "meelopen" met de pompman en mocht dan 's nachts de hondewacht meelopen met de tweede stuurman. :)
All the best
Jos

Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Ballastwater

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ja... pomp maar over de muur die troep,zo was het toch?In de tachentiger jaren hadden we sludge tanken waar we de troep ff in bewaarden van het butterwashen, maar dat werd later op ''een veilig plekje'' overboord gepompt,nietan?Later op alle schepen het ''lenz journaal'', en nu weer een ''ballastjournaal'', WHats next?? :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
hamerhaai
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 dec 2010 15:00

Re: Ballastwater

Bericht door hamerhaai »

next is!
bierjournaal ,oftewel algemene drooglegging van de koopvaardijvloot.
wat hebben wij nog een geluk gehad! vroeger! toen alles nog gewoon was.

groeten
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Re: Ballastwater

Bericht door sander »

Wij varen op het moment veel tussen China en Australie, ook in Australie is het al een poos zo dat je met 'vers' zeewater de havens mag binnen komen, de AQIS controleert hier op. Zodra we bij Bali naar buiten zijn begint het 'spoelen' Dat is een reisje van net 2,5 dag, halen we net met onze ballast aan boord als we geladen zijn.
Alles wordt bijgehouden en overlegt aan de authoriteiten bij aankomst, 't formulier is alleen niet zo gebruiksvriendelijk wat ik van de kapitein heb mogen vernemen ;)

Lees op onderstaande link hoe de Auzies het doen sinds 2001, hoe die lege bulkers dat op de heenweg doen weet ik niet. Voor hun is het ook maar een dag of 3 varen van Straat Lombok naar Port Hedland/Dampier etc.

http://www.daff.gov.au/aqis/avm/vessels/ballast
Groeten Sander
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Ballastwater

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Intussen heb ik een macht aan informatie gekregen over hoe dat er tegenwoordig aan toegaat. Zoveel informatie dat ik degene die me dat toestuurde heb verzekerd dat ik niet van plan ben om op dit onderwerp te promoveren. :-D
Het is puur belangstelling van me, maar ik vraag me wel af hoe dat dan weer moet met al dat pepierwerk en wie dat allemaal gaat controleren. Oordeel zelf:
  • Meest belangrijke voor ons is van Canadian Transport. Dit is buiten EEZ en waterdiepte>2000 m.
    Ballastwater exchange, moet op 1.025 sg staan of 30 ppm. Hiervoor hebben we een refractormeter aan boord.
    Moet getest worden 24 hrs. na wisselen. Canadian Transport komt aan boord om het te controleren voordat je de Lakes op gaat.
    Sinds een jaar (dit volgens info CD Canadian Transport/USACG) is het Great Lakes gebied special area van de USCG,
    m.a.w. lig je in Becancour te laden dan val je onder USCG.

    USA /Gulf : Hetzelfde maar niet zoals Great lakes, de Yanken komen niet aan boord het formulier moet naar USCG gemaild worden

    Brasil : Ballastwater exchange minimaal 50 mijl uit de kust en water diepte groter dan 200 m.
    Argentinie : Idem alleen moet je ballastwater chlorinated invullen en wel 0,00015 kg/ton
    Uruguay : Idem alleen kan alles hier omgekocht worden.
    Zelfde geldt voor Noordzee, Middellandse Zee enz. Wisselen.
    Afgelopen maanden waren we meer met ballast bezig dan met ander papierwerk.
Ik heb die twee passages even gemerkt omdat ik daar al aan moest denken voordat ik al die informatie kreeg: wat een hoop extra werk en wat een gelegenheid om de boel te belazeren. Het belang van een en en ander is me wel heel duidelijk geworden, dus dat er iets moet gebeuren, staat buiten kijf.
petervn

Re: Ballastwater

Bericht door petervn »

wij hebben er wel een study van moeten maken Theo, moeilijk is het niet, alles zit in mappen in de computer.
Als je naar rules Canadian transport gaat, is er een demo van o.a. ballastwater exchange, sendement controle, enz.
Het is niet veel werk maar, ballast pompen draaien soms op de Oceaan 2 dagen.
Exchange in de vorm Flow through 100% (USA) 300% (Great lakes) , Empty/refill of ALT, dit is sendement control minimaal 15% van de tank capacity in ballast tanks en weer leeg trekken, zodat bij controle restwater 1.025 sg of 30 ppm.
Het is een hoop werk maar, het is al automatisme geworden.

Hier een lijst met wat er met ballast water mee kan komen volgens de geleerden.

Name Native to Introduced to Impact
Cholera
Vibrio cholerae (various strains) Various strains with broad ranges South America, Gulf of Mexico and other areas Some cholera epidemics appear to be directly associated with ballast water
Cladoceran Water Flea
Cercopagis pengoi Black and Caspian Seas Baltic Sea Reproduces to form very large populations that dominate the zooplankton community and clog fishing nets and trawls, with associated economic impacts
Mitten Crab
Eiocheir sinensis Northern Asia Western Europe, Baltic Sea and West Coast North America Undergoes mass migrations for reproductive purposes. Burrows into river banks and dykes causing erosion and siltation. Preys on native fish and invertebrate species, causing local extinctions during population outbreaks. Interferes with fishing activities
Toxic Algae(Red/Brown/ Green Tides)
Various species Various species with broad ranges Several species have been transferred to new areas in ships' ballast water May form Harmful Algae Blooms. Depending on the species, can cause massive kills of marine life through oxygen depletion, release of toxins and/or mucus. Can foul beaches and impact on tourism and recreation. Some species may contaminate filter-feeding shellfish and cause fisheries to be closed. Consumption of contaminated shellfish by humans may cause severe illness and death
Round Goby
Neogobius melanostomus Black, Asov and Caspian Seas
Baltic Sea and North America Highly adaptable and invasive. Increases in
numbers and spreads quickly. Competes for food and habitat with native fishes including commercially important species, and preys on their eggs and young. Spawns multiple
times per season and survives in poor water quality
North American Comb Jelly
Mnemiopsis leidyi Eastern Seaboard of the Americas Black, Azov and Caspian Seas Reproduces rapidly (self fertilising hermaphrodite) under favourable conditions. Feeds excessively on zooplankton. Depletes zooplankton stocks; altering food web and ecosystem function. Contributed significantly to collapse of Black and Asov Sea fisheries in 1990s, with massive economic and social impact. Now threatens similar impact in Caspian Sea.
North Pacific Seastar
Asterias amurensis
Northern Pacific Southern Australia Reproduces in large numbers, reaching 'plague' proportions rapidly in invaded environments. Feeds on shellfish,
including commercially valuable scallop,
oyster and clam species
Zebra Mussel
Dreissena polymorpha Eastern Europe (Black Sea) Introduced to:
Western and northern Europe, including Ireland and Baltic Sea;eastern half of North America Fouls all available hard surfaces in mass numbers. Displaces native aquatic life. Alters habitat, ecosystem and food web. Causes severe fouling problems on infrastructure and vessels. Blocks water intake pipes, sluices and irrigation ditches. Economic costs to USA alone of around
US$750 million to $1 billion between 1989 and 2000
Asian Kelp
Undaria pinnatifida Northern Asia Southern Australia,
New Zealand, West Coast of the United States, Europe and Argentina Grows and spreads rapidly, both vegetatively and through dispersal of spores. Displaces native algae and marine life. Alters habitat, ecosystem and food web. May affect commercial shellfish stocks through space competition and alteration of habitat
European Green Crab
Carcinus maenus European Atlantic Coast Southern Australia, South Africa, the United States and Japan Highly adaptable and invasive. Resistant to predation due to hard shell. Competes with and displaces native crabs and becomes a dominant species in invaded areas. Consumes and depletes wide range of prey species. Alters inter-tidal rocky shore ecosystem

Het is nu afwachten welk systeem er straks aan boord gezet moet worden filters/UV lampen/separatoren om ballast water te behandelen.

m.v.g.,
Peter
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Ballastwater

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Geen wonder, dat de schepen ''droog'' worden gezet,de heren moeten nu vooral het hoofd helder houden met al dat paperwork...men zou beter de sparks weer op laten draven,maar nu meer als administator, dat deden ze al in de 7 tiger jaren (weet je nog Theo/) tenminste bij de Ogden club...maar dat kost duiten :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Ballastwater

Bericht door Herman »

Ik kan mij nog herrinneren,dat wij in de Zwarte zee in de russische haven Poti het ballastwater niet mochten lensen,terwijl we aan het laden waren van chroomerts.We vertrokken dan met bijna het water in het gangboord,en pas 25 mijl uit de kust mochten pas de tanken gelensd worden.om het schip dan toch wat achterover te krijgen werd er wat heen en weer gepompt met de brandstof.Dat was in de jaren 70 toen wilde de russen al weten waar je had geballast.

gr.Herman


Plaats reactie