Ballastwater

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Ballastwater

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zijn er mensen onder ons die eens het een en ander zouden kunnen vertellen over hoe dat tegenwoordig gaat met balasten en ontballasten? Het begrip Ballast Water Management was mij tot een uur geleden onbekend. Tot ik het voorrecht had om via Skype even een kijkje te mogen nemen op de scheepvaartbeurs Maritime Vietnam 2011 waar ik zomaar toevallig een groot bord zag van een Nederlands bedrijf, WINTEB uit Winschoten, en toen ik dat voor de aardigheid eens ging opzoeken, kwam ik dit tegen:

Afbeelding

Dat is een compleet ballastwater managementsysteem, gekoppeld aan GPS, echolood en weet ik wat al niet meer.

Ik begrijp het probleem: de enorme hoeveelheden ballastwater die schepen van de ene kant van de wereld naar de andere slepen om het daar te dumpen - ergens tussen de 3 en 10 miljard ton per jaar - met als gevolg dat allerlei vreemde organismen op plaatsen terechtkomen waar ze niet thuishoren. Er kan plantengroei ontstaan die alles overwoekert en vissen die een bedreiging vormen omdat ze op de plaats waar ze terecht zijn gekomen geen natuurlijke vijanden hebben.
Dat begrijp ik allemaal. Mijn vraag is dus hoe dat dan in de praktijk gemanaged wordt. Want je zult toch moeten ballasten en ontballasten. Ik weet daar niets van, maar het lijkt me interessant, dus als er mensen zijn die daar tegenwoordig mee te maken hebben en ons daar iets over willen vertellen, zou me me dat erg welkom zijn.

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Ballastwater

Bericht door Brazuca »

@ Theo,
Ik hou me daar professioneel mee bezig, over liever gezegd het bedrijf waar ik nu werk.
Kijk maar eens op de volgende IMO site m.b.t. ballastwater.

Hier staat een zeer goede BBC reportage m.b.t. het probleem.

Ballastwater moet in de nabije toekomst verplicht 'behandeld' gaan worden om de verspreiding van pathogenen en ander biologisch actief materiaal te voorkomen.
Nu zijn diverse industrieën op zoek naar een zo effectief mogelijk ballastwater behandelsysteem, wat voldoet om a/b van schepen te kunnen worden ingebouwd, en wat voor de reder operationeel/economisch inzetbaar is.
:::
Options being considered include:

* Mechanical treatment methods such as filtration and separation.
* Physical treatment methods such as sterilisation by ozone, ultra-violet light, electric currents and heat treatment.
* Chemical treatment methods such adding biocides to ballast water to kill organisms.
* Various combinations of the above.

All of these possibilities currently require significant further research effort. Major barriers still exist in scaling these various technologies up to deal effectively with the huge quantities of ballast water carried by large ships (e.g. about 60,000 tonnes of ballast water on a 200,000 DWT bulk carrier). Treatment options must not interfere unduly with the safe and economical operation of the ship and must consider ship design limitations. Any control measure that is developed must meet a number of criteria, including:

* It must be safe.
* It must be environmentally acceptable.
* It must be cost-effective.
* It must work.
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Ballastwater

Bericht door Co »

Dag Theo,
Wij varen tegen de klok in; voorjaar in de Med, zomers in de Baltic en herfst New England.
Betekend tijdens de overtocht ballast "exchange". Uitruilen.
Dus elke dag een beetje eruit en een beetje erin om er voor te zorgen dat na de overtocht alle Baltic ballast er uit is, en vervangen is door zeewater uit de omgeving. Deze ballast mag dan gewoon uitgepompt worden. (Ook niet overal meer.....)
Hoeveel de exchange dan mag zijn..., dat weet ik niet, wij (wtk's) krijgen dat opgegeven door de brug en spreken dan samen een plan af.
Zoals zoveel: Het blijft natuurlijk een kwestie van verdunnen.
Overigens ballasten wij alleen om te compenseren voor brandstof en eventueel wind (cruise-schip).
(Micro) filtratie, thermische-, UV of ozon afdoding zou ook kunnen.

GRoeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Ballastwater

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor deze reacties. Ik begrijp dus dat de ballast "gewisseld" wordt en dat er nog nagedacht wordt over behandeling van ballastwater om er zeker van te kunnen zijn dat er niets schadelijks voor het (plaatselijk) milieu in zit. Dat wisselen van de ballast kan ik me op een cruiseschip nog wel voorstellen en behandeling van ballastwater ook nog; dat zijn relatief kleine hoeveelheden. Containerschepen zullen ook vrijwel nooit helemaal leeg en dus met een grote hoeveelheid ballast varen, dus ook dat zal nog wel te behappen zijn.

Maar hoe wordt dat nu als ik met een bulker van, zeg, 150.000 dwt in timecharter vaart met ijzererts van Chili - van Coquimbo of Huasco - naar Tianjin in China? Dat is dik 10.000 mijl leeg terug over de Pacific. Zo'n schip heeft dan een 30.000 ton ballast aan boord. Hoe wissel je dat? Ik bedoel: hoe snel? En wordt er werkelijk overwogen om te zijner tijd een dergelijke hoeveelheid ballast te gaan behandelen? Hoeveel energie=geld gaat dat kosten?
Dat zou ik wel eens willen weten, hoe dat in de praktijk gaat en in de toekomst zal moeten gaan.
Hoe streng wordt er gecontroleerd dat de ballast ook werkelijk gewisseld wordt?
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Ballastwater

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Theo,

Vlak voordat ik stopte met varen (2002) was de USA al het verst met de voorschriften. Ze hadden hier al speciale formulieren voor die je moest invullen. Kan me nog herinneren dat je de datum/tijd/positie moest invullen wanneer je begon met ontballasten de hoeveelheid en temperatuur van het ballastwater
en wanneer je hiermee klaar was. Hetzelfde voor het weer ballasten van die tank(s).

Als je niet kon ontballasten kon je het oplossen door je tanks gedurende een bepaalde(voorgeschreven!) periode over te pompen zodat je het oude ballastwater kwijt was.

Toen we die formulieren nog niet hadden moesten we daar dan wel aantekeningen in het journaal van maken. Je moest al 200' voor aankomst USA hiermee beginnen. Uiteraard konden die gasten van de USCG dit controleren.

Later begonnen ook andere landen met verzoeken om b.v. een dag voor aankomst van ballast te wisselen.

Het zal ondertussen wel een stuk uitgebreider zijn,eerlijk gezegt twijfel ik daar niet aan. Wellicht dat
een zeevarende "van deze tijd" :-D er wat meer over kan vertellen.

Groeten,K.Brouwer.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Ballastwater

Bericht door Roy »

Vanmiddag op een bijeenkomst voor haven problematiek gehoord.
Vanaf 2016 moeten alle schepen een ballastwaterfilter installatie aan boord hebben.
Deze dient gekeurd, dus werkend, te zijn.
Er werden geen verdere details aan toegevoegd, helaas.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Ballastwater

Bericht door Brazuca »

@ Theo,
Zie bijgevoegde tabel.

De meeste systemen die op nieuwbouw schepen geplaatst worden zijn gebaseerd op filtratie technologie (primair) met desinfectie als secundaire stap meestal gebaseerd op UV-straling soms gecombineerd met een derde technologie zoals ultrasoon geluid (ultrasound).

Al het ingenomen ballastwater wordt gefiltreerd, en al het biologisch materiaal zoals algen, larven, wieren, schaal- en schelpdieren en weekdieren worden uitgefilterd. Mocht er nog iets 'levend' door het filter komen, zoals microbes en bacteriën (pathogenen) dan worden die in stap twee gedesinfecteerd en biologisch inert (dood) gemaakt.

Er moet een sluitende administratie gehouden worden van waar en wanneer en hoeveel ballastwater er ingenomen wordt en hoeveel weer overboord gepompt wordt, daarom is het voorbeeld wat je noemt van het Nederlandse systeem wel mooi, omdat je dan automatische registratie krijgt van de feiten. (wat, waar, hoeveel, welke tanks)
Bijlagen
Afbeelding1.jpg
Afbeelding1.jpg (63.21 KiB) 3047 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Ballastwater

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt! Het is me helemaal duidelijk en eigenlijk is dit voor mij zo wel voldoende.
Ik zal nog eens direct aan de bron, lees: de fabrikanten en installateurs van deze systemen, om wat documentatie vragen en dan ben ik voor mijn doen weer helemaal op de hoogte.
Als iemand uit de praktijk van vandaag, dus iemand die nu vaart, nog eens wat zou kunnen vertellen hoe dat gaat met grote hoeveelheden ballast zoals ik bedoelde, zou dat helemaal mooi zijn. Het is best interessant, vind ik en ik zie de problemen ook.
Tussen de 3 en 10 miljard ton ballastwater wordt er per jaar over de wereld versleept... Dat is een hele plens, hoor.
Als Nederland nou een oppervlakte heeft van 41.500 km² en daar zet je pakweg 8 miljard kubieke meter water op, hoe hoog staat het dan? Iets van 20 cm? Dat lijkt niet zo erg veel, tot net boven de enkels in het water, maar je hebt dan toch mooi de ballastcapaciteit van de hele wereldvloot nodig om dat in een jaar tijd weg te varen. Nou ja, reken het maar even uit... :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ballastwater

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo.........DIT lijkt me een onderwerp waar we " Pompman Leurs" van het Tankerforum maar eens bij moeten halen om de "tengen leeg te lurken met een strippertje"...... :lol:

Ik las een tijdje geleden "ergens" dat er zwaar wordt nagedacht over " schepen welke GEEN ballast water" nodig zouden hebben....de details zijn me nou even ontschoten......maar dat komt hier vast wel weer boven water.......
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Tino Karunding

Re: Ballastwater

Bericht door Tino Karunding »

Bij ons aan boord hebben we een Ballast water manaement.
Elke handeling die we doen vwb Ballast innemen of er uit pompen of spoelen woeten we noteren. Positie, hoeveelheid, welke tanken, tijdstip, waterdiepte, temperatuur.
Tegen woordig moet je voordat je de PG ingaat ook je ballastwater wisselen.
Hoop werk, zeker wanneer je 8000 ton ballast bij hebt.


Plaats reactie