Geschiedenis van 'de machinist'

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

En WIE waren die "ze" dan
De K en de H tot in E, wie anders? :roll:

Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Herman »

Die uitspraak van Horsten is wel gewaagd.
Werd volgens mij alleen gezegd,als de dekheren onder elkaar waren.
Maar vakbroeders wij weten wel beter.
gr.Herman
Jos Komen (R.I.P)

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op het SSM-topic staat deze foto van een leerlingwtk die wel heel duidelijk als machinist geboren is. :)

Afbeelding

dit ben ik niet, maar wel een leerling (weet zijn naam niet meer) die het volgens mij nog ver gebracht heeft.
hij was echt verliefd op dat motortje. gr.tony
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Derk Gotink »

De uitspraken van Theo Horsten zijn inderdaad gewaagd, eerst krijgen de marconisten een veeg uit de pan en daarna de machinisten!!
Zou het zijn dat een stuurman maar een knopje hoeft in te drukken en hopen dat het goed gaat.

Ik heb mijn kinderen ook leren fietsen en hoopte dat het goed ging, tot er een lekke band kwam!!
Ik wil maar zeggen ............... varen doe je met zijn allen van hoog tot laag.
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door jdbvos »

Ik prakizeer me eigenlijk al een tijdje suf....Ik heb over die begintijd van de mechanisatie en het begin van de wtk's een boek gelezen....Dat is er dus wel degelijk !
Er werd beschreven hoe die technici aan boord werden aangekeken.....niet best, je weet hoe die nautici zijn :mrgreen: Ze werden echt gezien als "die lui van beneden de waterlijn"....
Beschrijvingen van zwarte mannen van het kolengruis, stinkende en lawaaierige machineriën, dus die stinkende lui werden heel erg ver van de rest gehouden....
Pas toen men doorkreeg dat die mechanisatie niet een modegril was, en er diverse ongelukken waren gebeurd door 'niet-erg-intelligente-(technische)bemoeienissen-vanaf-de-brug', kwam de noodzaak tot het behalen van kennis middels een juiste opleiding, en kwam er inspraak voor "het zwarte koor", en dus ook 'enig gezag'.....de scheepswerktuigkundige was geboren, en werd zelfs officier....je moest die nautici in al hun ijver wel eens een beetje terug kunnen fluiten..... :wink:
Eerst alleen maar een hoofd-technische-officier met stokers, tremmers en smeerders (nog vet ipv olie), maar ja: die HTO moest ook wel eens slapen, en kwamen er 2e, 3e en een hele rits TO'n
Dat is menig nauticus heel zwaar gevallen; toegeven dat er een aspect van het varen was dat hij niet doorgrondde.... Volgens mij ettert dat nog altijd wel een beetje door. gelukkig meestal op speelse wijze, zoals hier op dit forum zowat dagelijks wordt meegemaakt, maar ik kan me nog een paar vervelende incidentjes herinneren van mensen die dat toch een ietsiepietsie te serieus namen.....

Het staat mij bij dat het een boek was met een beschrijving van NL schepen, maar kan net zo goed utterly Brittish geweest zijn....de ontwikkelingen liepen in beide landen zo goed als parallel.
Er komt iets bovenborrelen over een (soort) veerboot, of zoiets.....maar iig geen marine: die waren de hekkesluiters in de mechanisatiegolf....
Zeker weten doe ik vooral dit laatste niet (meer) ....
...Ik heb de melk nog horen klotsen, maar weet niet meer waar de tepel hangt......

Maar wat dat officierschap betreft: we zijn al bijna weer terug bij af. Als je sommige rederij-advertenties leest op bijv http://www.maritiemevacaturebank.nl worden daar soms weer "Officieren en machinisten" gevraagd.....
Zou ik persoonlijk dus nooit op reageren :roll:

...anderzijds:"wots innun neem", zei Zeikspier al.....
Wie weet, is de gezagvoerder straks de 'Reisleider'....en met alle bemoeienissen van 'kantoor' dankzij de moderne communicatietechnieken, misschien wel de 'Reislijder' :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De uitspraken van Theo Horsten zijn inderdaad gewaagd
Hallo Derk.......ach laat die beste Horsten effuh lekker tekeer gaan man........het is geen eenvoudige zaak als je 2e Vaderland elke dag in de krant staat..en zo waant ie zich nog weer even terug op het " Grunninger Potje" van z'n tante.......een beetje griepen en grollen :lol: en dan knapt het gelijk weer wat op..............hij weet ECHT wel beter...........AL die "dromen over vroeger" en " Voor je vak geboren zijn" :roll: dat klinkt allemaal natuurlijk wel prachtig.maar het blijft een beetje ......HOE zal ik dat nou eens netjes zeggen........het blijft een beetje............laat ik het maar " achterhaald" noemen.......iets in de zin van " Nou allmaal stil zijn want Opa leest voor uit egen werk....snappie :lol: ( Je begrijpt Derk dat ik het netjes en respectvol wil houwen.........z'n Vader was een " Man van het vak" en die zoon .....nou ja je weet wel wat ik bedoel...z'n tante had een potje en hij moest toch "iets doen"........en ZOO is het gekomen...Alles hep zo z'n Prijs nietwaar :roll: )
Ik zou hier nog wel een heel relaas af kunnen steken, maar DAT wordt snel opgelost door mijn nu reeds tienatllen jaren gehuldigde instelling om in zulke situaties tegen die "Waarde kollegae" te stellen van " Praatjes vullen geen gaatjes"...........ga maar naar beneden en " Zet hum maar an" :wink: ( dat laatste bedoel ik dan uiteraard in de BREDE zin van het woord)

Er is een Engels gezegde zoals " Heroes in their own minds" :lol: wie weet kan Theo ons wel een goeie Hollandse vertaling daarvoor geven :mrgreen:

Toen het "ergens in de laat 1960tiger jaren bekant op een staking kwam in de Christelijke Nederlandse Koopvaardij van den Langen Omvaart.( de Engelsen hebben toen een poossie gestaakt)..toen voeren er een poossie allerlei " evaluerende lieden" mee op de diverse type schepen van diezelfde Gristelijke Koopvaardij mee.......met als eindresultaat dat de Scheepswtk's er een mooi plas nikkeltjes bij kregen en de Stuurlui weinig of niks..naast het feit dat al dat ouderwetse geouwehoer over " een streepie meer met al of niet een grotere krul" werd rechtgezet. ( Hwtk. van P. zag dat aankomen en had tig meter streep op een rol, welke er gelijk " staande vergadering- op de dag van het telegram" in zijn hut bij alle wtks' op de mouw werd genaaid :lol: ) hijzelf had er speciaal al een nieuw jassie voor ingeschoren, met 4 strepen alleen om die ouwe te zieken :mrgreen: ach....het sop is de kool niet waard :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou ja, goed, okay, ik geef toe: er zijn ook mensen die als machinist geboren worden. Maar die gaan dan in veel gevallen helemaal niet varen; die zijn zo geleerd, die kunnen wel wat beters krijgen. :roll:
Dat heb je bij stuurlui dan weer niet: als je als stuurman geboren wordt, dan kun je alleen maar naar zee, dus dat is wel een tikkie een handicap, dat wel, natuurlijk. :|
Waarom die Schotten van oudsher beroemde machinisten hebben voortgebracht, is ook een interessante vraag. Volgens mijn theorieën staat dat in direct verband met het stoken, blenden en proeven van whisky. Machinisten en chirurgen, dat zijn twee typisch Schotse voortbrengselen.

Hé, Derk, ik geef marconisten geen veeg uit de pan, man! Dat waren écht mensen van de posterijen en de spoorwegen die door de wondermooie uitvinding van de heer Marconi plotseling een kans zagen om weg te komen uit grauwe kantoren aan de wal en naar zee te gaan en er dan bovendien wat de betaling betrof aanzienlijk op vooruit te gaan. De heer Guglielmo Marconi zei het op 25 april 1912, toen hij naar aanleiding van het zinken van de Titanic door een Amerikaanse Senaatscommissie werd gehoord en hem werd gevraagd wat hij zijn wireless operators betaalde, aldus:
  • "Ik weet niet wat ze hier in de Verenigde Staten betaald krijgen, maar in Engeland is dat, ik zou zeggen, een aanvangssalaris van 4 dollar per week, oplopend tot 10 of 12 dollar per week, met kost en inwoning. U vraagt me dat niet, maar ik wil hier nog aan toevoegen dat het in Engeland vrij makkelijk is om op die voorwaarden telegrafisten te krijgen omdat dit aanzienlijk beter betaald is dan wat ze aan de wal bij een telegraafmaatschappij kunnen verdienen. En uiteraard is het feit dat ze naar zee kunnen voor veel jonge kerels erg aantrekkelijk."
Dat was in de tijd toen een cowboy nog steeds het standaardbedrag van 7 dollar per week - 1 dollar per dag met kost en inwoning - verdiende. Maar die moest daar dan de hele dag voor op een paard zitten en stof vreten, terwijl die marconist daar alleen maar voor op een stoel hoefde te zitten en vonken te trekken. Gratis eten en drinken, een goed bed en een uniform van de baas. :-D
En nog eens wat: als marconist zo begin vijftiger jaren een wat beter betaalde functie zou zijn geweest, was er een gerede kans geweest dat ik dat beroep had gekozen want dat trok me zeer aan. Het was werkelijk de betaling die me daarvan weerhield. Niet lang nadat ik mijn derde rang had gehaald en als stuurman voer, werd dat van de ene op de andere dag aanzienlijk beter. Maar ja, marconist is dus in de eerdergenoemd tijdlijn van de scheepvaart een zeer tijdelijke zaak geweest. Ze hebben nog geen 100 jaar bestaan! :shock:

Maar eh, waar is Bjorn nou eigenlijk gebleven? Die is nog geen uur na het stellen van zijn vraag nog even wezen kijken, maar is daarna onder de kim verdwenen. Die weet niet wat ie ziet, als hij ooit nog weer boven de horizon komt.
Direct toen ik zijn vraag las, dacht ik: hé, als je dit goed aanpakt en de juiste woorden kiest, kan hier een aardige discussie uit voortkomen. :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door jdbvos »

....kiest, kan hier een aardige discussie uit voortkomen....

Nou, is aardig gelukt, Theo :mrgreen:

Ikzelf heb in m'n jonge jaren ook vaak die discussie wel gehoord van "....welke dienst aan boord is nou de belangrijkste...".
Ikzelf was daar al snel uit, tijdens het uitbuiken na een fantastisch kerstmaal: de civiele dienst met z'n kombuis !
Wat daar uit komt, bepaalt de sfeer aan boord. Punt !

En nog weer later ging bij mij (als hwtk intussen, duss ik was een laatbloeier) bij 'HM's Zietreed 'het lampje aan' , even naprakkizerend over een lang en plezierig gesprek bij een goed glas pils met de kapitein na onze enerverende eerste wacht (die gek genoeg van 20.00 tot 24.00 duurt :shock: ). het ging -zoals zo vaak- gewoon over de "gewone gang van zaken" aan boord, en ineens viel het kwartje: "Jan, je bent gewoon een toeleveringsbedrijf....jij en jouw team zorgen er alleen maar voor dat de andere diensten hun werk kunnen doen...om die boot dan ook daadwerkelijk van A naar B te laten varen, incl lading en bemanning...." Ook de vonkentrekker kwam met zijn 'technische verzoekjes' ( die op zijn beurt ook weer op verzoekjes mbt de flink oprukkende electronica te maken kreeg)
Kijk, dan zet je jezelf toch in een ander daglicht. Maar het plaatje klopte wél !
Die opstelling heb ik me daarna zoveel mogelijk maar aangemeten: luisteren naar de andere diensten, wat zij nou graag zouden willen doen of kunnen. Uiteindelijk komt immers (bijna) alles uit die energiebunker weg....
Dus jouw (wtk-) functie schept ook verplichtingen....je bent een 'schepper' van mogelijkheden
Je bent de Willy Wortel, de machinist Brilbeer van de Bereboot (zie avatar) met uitdrukkingen als "...krakende krukassen...", de Mees, van 'het goede schip' de "Albatros" met z'n "...de druk zakt in de ketel, dus ik moet een leidinkje kromslaan..."; maar hoe dan ook: je laat een ander ahw 'over het water lopen' ! Dus ben je eigenlijk OLH ! :mrgreen: (onze lieveheer, idd)

Prachtig....wát een vak !!

Hey Harry, hoe vin jum ?? :-D



Weet je wat ? Wij wonen met "zun allun" helemaal verkeerd.....
Wij zouden allemaal -elke dag- op dat muurtje moeten zitten bij de PrinsHendrikStichting.
Leren we misschien uiteindelijk toch nog iets van mekaar.... :mrgreen:
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De dames in de Ambuggiebar wisten altijd precies wat je functie was aan boord.
You engineer (rouwrandjes), you sparkie (bril) and you mate (bruine kop). :lol:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Vos schreef:Ikzelf heb in m'n jonge jaren ook vaak die discussie wel gehoord van "....welke dienst aan boord is nou de belangrijkste...".
Héhé, tuut tuut, hoho: daar heb je mij met geen woord over horen reppen! :shock:
Machinisten zijn sinds het begin van de gemechaniseerde zeevaart zeer, zeer belangrijke personen aan boord geweest en zijn dat nóg. Ze mogen automatiseren zoveel ze maar willen, ik zou, als ik nu nog zou varen, toch van harte hopen dat men ten minste één, maar nog liever twee ter zake zeer deskundige en goed voor het moderne bedrijf opgeleide technici aan boord zou laten die het bedrijf kunnen controleren en gaande houden.

De marconist is door het voortschrijden van de communicatietechnieken volledig achterhaald en overbodig geworden. Dat kun je jammer vinden, maar dat is niet anders. De civiele dienst mag dan voor de sfeer aan boord zorgen, ook dat is aardig achterhaald, dacht ik; met dat handjevol mensen dat nu nog aan boord is en dat elkaar buiten de wachten nauwelijks ziet, valt er weinig sfeer te maken, Bovendien moet je als kok van goeie huize komen om het iedereen naar de zin te maken en kankeren doen ze toch. Er werd en er wordt nog steeds overdreven veel waarde gehecht aan het eten aan boord. Dat zei de heer Nijkamp in 1954 al, als we op school in Delfzijl weer eens over het eten aan boord zaten te ouwehoeren: "Wat is er nou eigenlijk zo belangrijk aan dat eten aan boord? Lig je daar thuis dan ook doorlopend over te zeiken?" :-D
De heer Nijkamp had groot gelijk. Vandaar dat ik me uitstekend zou kunnen schikken in goede kant-en-klaar diepvriesmaaltijden die ik zelf kan uitzoeken en in de magnetron gebruiksklaar kan maken.

Maar om een schip veilig en economisch van A naar B te varen en ook in havens alles gaande te houden, moet je toch een aantal kundige mensen aan boord houden en dan is er geen discussie mogelijk over wie er belangrijker is. Dat is nooit zo geweest en dat is het nog niet.
Nee, de vraag van Bjorn ging over de "eerste machinisten die aan boord van schepen verschenen" en dat is nog steeds een interessante vraag.


Plaats reactie