Geschiedenis van 'de machinist'

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Joop »

Ach Theo,
IK dacht aan 'Schipper naast God' en Harry weet natuurlijk ook wel wie de officieren schiep in zijn vrije uren.
Mazzel :lol:

Afbeelding

Jos Komen (R.I.P)

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Maar eh, waar is Bjorn nou eigenlijk gebleven?
Dat vraag ik me wel vaker af als studenten een vraag gesteld hebben en daar uitgebreid op gereageerd is. :roll:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hey Harry, hoe vin jum ?? :-D
Niet slecht Jan.........helemaal niet slecht :lol: ...........je kon "deze" natuurlijk aan zien komen "als een trein op de rails MET de Mist koplampen AN" :roll: ............ik vraag me af OF die Bjorn knakker deze vraag dan ook "onschuldig en niets vermoedend" heeft gesteld :lol: ............ut blijft -zelfs na 45 jaar wel zo'n beetje ALLE aspecten van deze redenaties te hebben gehoord- altijd weer facinerend hoe "deze en gene" hun "al of niet ogenschijnlijke" .........aangeboren OF aangeleerde OF meest belangrijke OF magisch sterren kijkende OF "dienst verlenende" OF culinaire kunsten weten te vertonen en/of te verdedigen........... :roll:

Ik ben slechts een "Ouderwetse Sallandse Massinist" die zich de vaardigheden benodigd om een schip te varen eigen heeft gemaakt ( NIET perfect maar WEL genoeg!!)..............en heb me reeds jaaaaaren geleden aangeleerd om dan ( zoals hierboven reeds vermeld!) me op te stellen bij deze " van intelligentia druipenden konversaties" :lol: met " NOU als je het dan allemaal ZO in de hand hebt.........goat tan mah noar beneeeej'n en ZET hum mah an" en aij d'r dan kloar meeee bint, DAN goat wulluh vot" :mrgreen:

Tot NU toe.............( ut kan nog veranderen, maar ik denk van nait :lol: ) ben ik nog NOOIT iemand tegen gekomen die deze uitdaging opnam!!! ( KIJK DAT zou ik hebben gerespecteerd! geen gelul maar gewoon een ketelpakkie an........"and put y'r money where your BIG mouth is!!" EN " Kiek uut".........ik kan WEL de brug oplopen EN die boot naar buiten brengen........daaaaar heb ik TOCH geen stuurman voor nodig..............like it or lump it!! ( en as t'r un bak soep of een ei gebakken mot word'n....NOU dan doen we DAT OOK!

DUS waarde EN zeer geachte en gerespecteerde kollegae :lol: .......smeer AL dat mooie gelul maar in je al of niet zwarte-dikke-dunne OF grijze OF geheel verdwenen haar haar , misschien glimt het wel net als "brillantine" :mrgreen:

PSje 1..........ouwehoeren jullie nog maar een poossie lekker door..........ik ga even naar beneejuh om een 2e Airco compressor bij te zetten en tegelijk een bekkie Freon d'r bij...........ut wordt hier wat benauwd :lol: of is t'r soms een " vrijwilliger" die dat " ook wel FF doet"..........kunnen jullie vannacht lekker onder een vet lappie!!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door jdbvos »

Harry, ik heb met zo'n stuurman gevaren, bij Seatrade.....
Op de Oceanic kregen we een carterexplosie op zee, varend langs de Mauretaanse kust. de stroming gaat daar mooi langs de kust, zei de ouwe, dus in 2 dagen hebben we dat klusje drijvend langs de kust geklaard, en voeren we weer op eigen kracht....
Maar toen we begonnen kwam de 1e stuurman (Joh.Johannes, heette die engel) zijn diensten aanbieden :shock:
Ik dacht eerst: "'t is een geintje", maar hij meende het serieus...wilde echt graag helpen, uit pure belangstelling !
Nou had ik iemand nodig die de smeerolietank in durfde om die tank uit te lappen en schraapsel te verwijderen. Heeft hij, samen met de 3e wtk gedaan. Ik was de man oprecht dankbaar, en heb een stukje leer, een stukkie hardhout, en een koperplaatje waarop ik ff dat gegeven heb ingeslagen mbv slagletters, samengevoegd, en hem mijn persoonlijke "vetleren medaille van verdienste" uitgereikt !

Ik hoop dat hij die nog heeft....ik heb de man nooit meer gezien....
Maar ik was hem dankbaar voor de hulp (die de klus echt bekortte), en die vetleren medaille was die stuurman (!) echt gegund.

Het komt dus voor, Harry......het komt echt voor.... :lol:
Oost, west...ook best
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Herman »

Theo,Theo,

Hoe bedenk je het,de subtiele overgang van machinist naar kok/hofmeester :) :) :roll:
gr.Herman
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het komt dus voor, Harry......het komt echt voor.
Jan.......ik ben blij om het te horen " uit betrouwbare bron" :lol: EN het geeft me weer " Hoop op de toekomst" :roll: .........IK heb het nooit mee MOGEN maaaak'n :lol:

ECHTER........."Uitzonderingen bevestigen de regel" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

die de smeerolietank in durfde
Hoogstwaarschijnlijk een oud tankerstuurman. :)
Ton van der Sluijs

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goedemiddag iedereen;
Ik volg deze discussie met belangstelling. Wat ik me afvraag. Als veel mechanische dingen zijn vervangen door sensors en andere electronica, nokkenassen door hydraulische units, zuigertrekken eerder uitzondering is dan regel en de stuurman boven het manouvreren ter hand heeft genomen... wat blijft er voor de machinist heden ten dage over?
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Joop »

Ton van der Sluijs schreef:wat blijft er voor de machinist heden ten dage over?
Kant-en-klaar maaltijden in de magnetron doen?

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Derk Gotink »

Maar om zo'n hoogfrequent magnetron op te starten heb je toch weer een marconist nodig.
Morse is uit !!
Mayday is in !!


Plaats reactie