Geschiedenis van 'de machinist'

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jdbvos,

J.Johannes leeft nog steeds,enige tijd terug heeft hij daar nog z'n 25 jarig jubileum of z'n afscheid (pensioen) bij Seatrade gevierd. Kan me niet precies meer herinneren voor welke gelegenheid het was.

Ben zelf toen ik stuurman was vaak genoeg de mk ingedoken om te helpen,ook al omdat ik veel interesse
in de technische kant had. O.a. afgebroken zuigerstang op de Atlantic Merchant I en de puinhoop wat je krijgt als er een uitlaatklep afbreekt bij 600 tpm en de motor pas na enige minuten gestopt wordt ( Casablanca 2 x waarvan de 2e keer ik m'n 1e reis als "ouwe" maakte :shock: na vijf dagen voeren we weer ).

Had vroeger vaak gas/zuurstof nodig om breekpennen,sluitingen etc. heet te stoken. De wtk's hadden haast nooit geen tijd daar ze zelf zowat omkwamen in het werk. Heb toen gevraagt om mij het instellen
van de gas/zuurstofflessen en brander te leren zodat ik er zelf mee aan de gang kon,ze hebben mij dat geleerd alsmede autogenisch lassen. Ik blij omdat ik zelf a/d slag kon en de wtk's blij omdat ze van mij af waren :-D .

Dat strikte gescheiden varen was (vond ik) op de GHV veel sterker dan op de KHV,later is dat ook een stuk minder geworden 8) .

Groeten,K.Brouwer.

Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Herman »

Een keer meegemaakt dat de beide stuurlieden meehielpen bij een reparatie,lekke uitlaatleiding koelwatermantel gescheurd,zolang je draaide met de kar spoot het koelwater de schoorsteen uit,maar toen we gestopt waren moest er een sleepboot bij om ons in de sluis te krijgen en daarna voor de wal.Nieuwe leiding lag al klaar maarja de oude moest er toch eerst af.
Een stuurman hielp mee bij demontage samen met de eerste wtk,en ikzelf toen nog 2e wtk met de 2e stuurman samen de nieuwe leiding gereedmaken oa flensen schoonmaken spruitstukken overzetten,daarna met zijn allen de leiding op de motor monteren,door die hulp van stuurlieden was het karwei toch een paar uur eerder gereed,en konden we de volgende dag weer aan de reis,en zijne heiligheid kapitein trakteerde op een doos bier.dus als het moet zijn stuurlieden best bereid om vuile handen te krijgen,daarvoor mijn respect,zo blijkt eens temeer een schip vaar je samen.
gr.Herman
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door jdbvos »

Over het vervangen van de mensen....
Dat heeft allemaal met 'modern management' te maken: je hoeft nergens verstand van te hebben, je moet de mensen die dat wél hebben alleen maar sturen. Zijn die er niet (meer) ? Dan geef je iemand een cursusje van een paar dagen. Hoe het moet wanneer 'the shit really the fan hits' is niet belangrijk....het management staat toch niet in de gevarenzone...
En dat systeem gaat steeds lager in de maatschappij.....helaas...
Het tij ZAL ooit keren, maar hoeveel levens, of pensioenfondsen, dat moet gaan kosten...???

Voorlopig wordt er met dat 'modern management' nog steeds gigantisch verdiend; de mega-jachten van $10million+ zijn zowat niet aan te slepen. Die bouw haalt de bouw van vrachtschepen zowat in !

Ja.....op dat nivo is de buit al binnen...op hoog managementnivo al bijna, en het lagere management is nu druk bezig, dus dat komt ook wel goed !

Yep ! Zet 1 a 2 man aan boord die zo nu en dan -waar nodig- een printplaatje kunnen vervangen of een reset-knopje kunnen indrukken, en méér crew is niet nodig voor een oversteek/slinger....
Op die wijze laten ze robotkarretjes op de planeet Mars rondrijden, laten ze raketten echt landen op een passerende komeet, sturen ze andere raketten autonoom ons zonnestelsel uit.....dus denk NIET dat ze niet een bijna onbemand schip een oceaan over kunnen laten varen. In een gemiddelde auto zit een geavanceerder navigatiesysteem als Loran, Decca én SATNAV bijelkaar
En als je heel eerlijk bent.....hoeveel van de door jou zo moeizaam verkregen kennis heb je nu dagelijks nodig met alle moderne technieken. Hoeveel van die moeilijke formules heb jij nog 'paraat' ?
Een van de weinige vakken die niet zijn veranderd is dat van de kok ! Maar dan weer: afgezien van de magnetron-maaltijden, natuurlijk ! :mrgreen:

Blij te horen dat Johannes nog bij Zietreed zit...zal wel een jubileum geweest zijn; hij is van mijn leeftijd...
Bedankt voor de mededeling, Brouwer !
Oost, west...ook best
Ton van der Sluijs

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Ton van der Sluijs »

Prachtig hoor, dat men een schip als ware het een Marskarretje de zee op zouden kunnen sturen, maar je heb nogaltijd de zee als onberekenbare factor en zul je tóch een stuurman nodig hebben om het een en ander te beoordelen. Als je bovenvermelde kapotte dingen in de MK hebt, en je hebt slechts technici , die net aan een afsluiter mogen overhalen en je ligt met machineschade gestopt in zwaar weer, betekent het dan, dat het goedkoper is om het schip maar te laten totdat eriemand van de wal komt, en als de zaak naar de kelder gaat , de verzekeringspenning de winst moet gaan geven? :shock:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10597
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door jdbvos »

Ton, het zijn rekensommetjes geworden.....
Als je aan verzekeringspremies + bemanningskosten pakweg $1milj kwijt bent per jaar, en je investeert $500k in automatisering + $250k méér verzekeringspremie, verdien je toch elk jaar $250k ?
En als er iets gebeurt, betaald de verzekering jouw financiele schade....een win-win-situatie !
Behalve voor die paar man aan boord......maar daarvoor bestel je bij een uitzendburo toch gewoon nieuwe...??

Ik weet het: het is wat kort door de bocht, en wellicht vergezocht, maar ook die stuurlui zijn gewoon vervangbaar door een computer ! Ook in typhoon's of wat dan ook; gewoon een kwestie van de juiste sensoren plaatsen én - een koppeling met de satelieten en je kaarten op de computer - een koppeling naar de radar/plotter......en om 'handmatig' in te grijpen staan wat webcam's strategisch opgesteld, en vanuit je kantoorstoel op het hoofdkantoor verricht je je correcties....
Is er een machineschade die niet met een resetknopje te verhelpen is ? De verzekering betaald de eventuele sleepboot....(laten we dus hopen dat die niet geautomatiseerd worden... :mrgreen: )

Ton, er zijn NU al auto's die zelf remmen, die zelf afstand houden, die zelf "het lijntje aanhouden"....In ons drukke verkeer !!!
Dan is een schip toch een 'piece of cake' ?
Jij bent -net als ik trouwens, gek op een draaibank. Wijs jij de bedrijven eens aan die draaibanken hebben die NIET CAD/CAM worden aangestuurd.......Ook jouw kennis en kunde gaat verloren ! Reparaties zijn OUT, vervangen is IN....
Of wij dat nou leuk vinden, of niet !

Enige jaren geleden deed ik een update-cursus in meet-&regel-techniek. Die instructeur sprak toen de voor mij onbegrijpelijke woorden:"...ik heb zo'n mooi vak...ik maak allerlei processen helemaal automatisch en helemaal foutenvrij.....het heeft alleen 1 nadeel: het maakt -behalve de constructeur&programmeur- alle anderen overbodig....zelfs de computer wordt straks door een computer gebouwd..."
Hij gaat gelijk krijgen Ton !
En toen hij ons rondleidde in zijn bedrijf, zag ik een hulpketel (8 bar) met fitwerkleidingen op de drum, zonder afsluiters !!! :shock:
(bij ons nu ook, trouwens...schijnt te mogen met de nieuwe ARBO-wet; in de tijd van het stoomwezen kon je dan meteen je diploma inleveren)

Computers maken geen fouten.....doen ze dat wel, dan heeft een mens hem verkeerde gegevens gegeven.
Computers kunnen 'round the clock' doorgaan
Het voordeel van mensen is, dat ze kunnen observeren, anticiperen en reageren op situaties; ze kunnen vooruitdenken en daarop beslissingen nemen......
En dat is nou nét wat 'het moderne management' NIET wil, want die werken uitsluitend met computers, programma-uitdraaisels en computer-presentaties. Een ongewenste discrepantie in terminus, dus.

Zelfs jij en ik zitten nu allebei thuis met elkaar 'een boom op te zetten' over het werken met computers, ipv de koppen bijelkaar te steken....
...zo gaat het nou eenmaal, Ton.
Vooral wij...degenen die dat allemaal mogelijk hebben gemaakt door onze inspanningen, zijn de mastodonten en dinosaurussen van de nieuwe tijd......wij waren de wegvoorbereiders-op-kennis-en-ervaringen, een semi-automaat heeft daarna de weg gelegd met nog een paar handwerkers, en wat nu op die weg rijdt heeft echt geen boodschap meer aan de wegbereiders



shit...ik had dominee moeten worden..... :oops:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Joop de Jager »

jdbvos schreef: shit...ik had dominee moeten worden..... :oops:
"STUURMAN" :lol: :lol: :lol:

Mvg,
Joop.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door leo-shof »

of pastoor op een afgebrand dorp
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Mart Hoogedoorn »

kijk maar uit....ook centrales komen aan de beurt,maar dan ben jij nèt gepensioeneerd :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door Harry G. Hogeboom »

shit...ik had dominee moeten worden..... :oops:
Heee Jan toenouuuuuuuu....steek nou geen tandenstokertje in m'n valse gebitje :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Geschiedenis van 'de machinist'

Bericht door K.Brouwer »

Toch heeft Jdbvos een ijzersterk punt. Ruim 20 jaar geleden is al aangetoond dat men een schip onbemand de oceaan over kon krijgen zonder noemenswaardige problemen. Desnoods met een techneut en een nauticus aan boord voor de "eventueliteiten".

Maar het kostenplaatje was toen te duur en de verzekering nogal huiverig om zoiets te verzekeren en zoiets is alleen te doen tussen de westerse havens,stuur je zoiets naar b.v. Afrka is je bootje "pleitte".

Hoe de situatie er nu voorstaat weet ik niet,wel weet ik zeker dat als men de mogelijkheid krijgt om zoiets te doen qua "kostenplaatje" men het onmiddelijk zal doen. Vergeet een belangrijk ding niet...
er zijn nauwelijks reders meer,haast alleen nog "managers" welke op de centen afgerekend worden.

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie