Geschiedenis van 'de machinist'
Geschiedenis van 'de machinist'
Beste allemaal,
Voor mijn studie geschiedenis ben ik bezig met een onderzoek naar de geschiedenis van de 'eerste machinisten aan boord van stoomschepen'.
Het doel is om vooral de sociale aspecten te onderzoeken;
I) Werden de eerste machinisten daadwerkelijk opgeleid tot machinist of waren het technici/ingenieurs die vooral in de praktijk kennis opdeden?
II) Waren de eerste machinisten een ‘gesloten groep’ binnen de scheeps-gemeenschap?
III) Onderscheidde de eerste machinisten zich door speciale gebruiken, kleding of kenmerken?
IV) Wat was het beeld dat de scheepvaartgemeenschap had van de machinisten?
V) Zijn er actoren die de integratie van de machinisten hebben bevorderd (of mogelijk zelfs hebben tegengewerkt)?
Echter is het erg lastig om geschikte literatuur te vinden. Er wordt vrij weinig over machinisten geschreven. Mogelijk heeft één van u - leden van kompuispraat.nl - een literatuurtip?
Mvg,
Bjorn
Voor mijn studie geschiedenis ben ik bezig met een onderzoek naar de geschiedenis van de 'eerste machinisten aan boord van stoomschepen'.
Het doel is om vooral de sociale aspecten te onderzoeken;
I) Werden de eerste machinisten daadwerkelijk opgeleid tot machinist of waren het technici/ingenieurs die vooral in de praktijk kennis opdeden?
II) Waren de eerste machinisten een ‘gesloten groep’ binnen de scheeps-gemeenschap?
III) Onderscheidde de eerste machinisten zich door speciale gebruiken, kleding of kenmerken?
IV) Wat was het beeld dat de scheepvaartgemeenschap had van de machinisten?
V) Zijn er actoren die de integratie van de machinisten hebben bevorderd (of mogelijk zelfs hebben tegengewerkt)?
Echter is het erg lastig om geschikte literatuur te vinden. Er wordt vrij weinig over machinisten geschreven. Mogelijk heeft één van u - leden van kompuispraat.nl - een literatuurtip?
Mvg,
Bjorn
Re: Geschiedenis van 'de machinist'
Hallo Bjorn,
als je hier op Zoeken klikt en HWTK of eerste machinist intypt, dan worden er al heel wat vragen van jou beantwoord.
All the best
Jos
als je hier op Zoeken klikt en HWTK of eerste machinist intypt, dan worden er al heel wat vragen van jou beantwoord.
All the best
Jos
Re: Geschiedenis van 'de machinist'
Björn bedoelt volgens mij niet zozeer "1ste machinisten" in de betekenis van "hoofdwerktuigkundigen", maar de machinisten die aan het begin van de stoomvaart als eersten aan boord van schepen werden geplaatst. Dat is best een interessante vraag waarover je, naar ik vrees, op Kombuispraat niet veel zult vinden.
Ik weet het niet, maar ik neem aan dat het net zo is gegaan als met de marconisten. De eerste marconisten aan boord van schepen waren telegrafisten van de verschillende postdiensten en van de spoorwegen die in dienst van Marconi net een paar centen meer konden verdienen en daarbij dan bovendien vrij kost en inwoning hadden. Daarom heb ik zo'n vermoeden dat de eerste machinisten die aan boord van zeilschepen met hulpvermogen verschenen ook machinisten van fabrieken waren waar stoommachines werden gebruikt en misschien ook machinisten van de spoorwegen die dit wel wilden avonturen en de overstap maakten.
Maar zeker weten doe ik het dus niet en daarom ben ik eigenlijk net zo benieuwd als Björn.
Wanneer de eerste opleidingen tot machinist voor de zeevaart begonnen, moet toch wel ergens zijn te vinden.
Ik denk dat ik ergens iets heb dat mogelijk antwoord op de vraag kan geven, maar dat is even zoeken tussen wat stapels ongeregelde goederen...
Ik weet het niet, maar ik neem aan dat het net zo is gegaan als met de marconisten. De eerste marconisten aan boord van schepen waren telegrafisten van de verschillende postdiensten en van de spoorwegen die in dienst van Marconi net een paar centen meer konden verdienen en daarbij dan bovendien vrij kost en inwoning hadden. Daarom heb ik zo'n vermoeden dat de eerste machinisten die aan boord van zeilschepen met hulpvermogen verschenen ook machinisten van fabrieken waren waar stoommachines werden gebruikt en misschien ook machinisten van de spoorwegen die dit wel wilden avonturen en de overstap maakten.
Maar zeker weten doe ik het dus niet en daarom ben ik eigenlijk net zo benieuwd als Björn.
Wanneer de eerste opleidingen tot machinist voor de zeevaart begonnen, moet toch wel ergens zijn te vinden.
Ik denk dat ik ergens iets heb dat mogelijk antwoord op de vraag kan geven, maar dat is even zoeken tussen wat stapels ongeregelde goederen...
-
- Berichten: 3818
- Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
- Locatie: Brasil
Re: Geschiedenis van 'de machinist'
Natit, deze behandeling over het fenoneem''machinist''wtk'', is zeer duidelijk weergegeven,en ben blij dat dit tersprake is gekomen.Ook ben ik blij dat ik de tijd van triple expansie machines en turbines meegemaakt heb, zij het in de lagere rangen bij de marine,maar zéèr interresant,temeer daar ik als machinist/olieman moest manoevreren met deze machines(moest je bij de koopvaardij niet aan denken).
Later alleen nog te maken gehad met dieselmotoren tot 14000 pk en de stoom ketels op de tankers,als wachtchef.
Later alleen nog te maken gehad met dieselmotoren tot 14000 pk en de stoom ketels op de tankers,als wachtchef.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Re: Geschiedenis van 'de machinist'
Kijk eens aan, zo wordt de vragensteller toch maar mooi weer eventjes snel geschoren!
Re: Geschiedenis van 'de machinist'
Volgens mij bedoelt hij de man met gevoel en verantwoordlijkheids gevoel om bij slecht weer aan de hengelklep te hangen , de alom geprezen stoom man .
Gr. Joop
Gr. Joop
Re: Geschiedenis van 'de machinist'
Ik heb van een oudoom (was wtk bij de KNSM en een broer(ca. 1885 geboren) van mijn oma) wat boeken gekregen hoe hij in de beginjaren van zijn varen de kennis vergaarde.
Het waren Engelse boeken en een boek van E.F. Scholl De gids voor machinisten (8e druk)
Zie hieronder
Het waren Engelse boeken en een boek van E.F. Scholl De gids voor machinisten (8e druk)
Zie hieronder
Re: Geschiedenis van 'de machinist'
Geweldig wat er in korte tijd allemaal naar boven komt.
Ik was in eerste instantie verkeerd gefocused op de vraag over eerste machinsten.
Maar dat komt wel vaker voor; lezen wat je wilt lezen.
All the best
Jos
Ik was in eerste instantie verkeerd gefocused op de vraag over eerste machinsten.
Maar dat komt wel vaker voor; lezen wat je wilt lezen.
All the best
Jos
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Geschiedenis van 'de machinist'
Waarde Heren Collegae......
Ik heb hier voor mij liggen :
STOOMWERKTUIGKUNDE.
Praktisch behandeld door G.J. Mulders
Leraar in de Stoomwerktuigkunde aan de Kweekschool voor de Zeevaart en aan de Zeevaartkundige School te Amsterdam.
Gedateerd 1890.
Hetgeen DUS wil zeggen dat dit " Facinerende onderwerp" in 1890 op "min of meer" Academische wijze werd aangepakt..........
Dit prachtige boek bevat o.a. 45 PLATEN
Zoals Hwtk. P refereerde : "Onze Lieve Heer heeft het LICHT gemaakt Hogeboom, WIJ houden het AAN"
Wat de "sociale aspecten" betreft aan boord zal dus ook TOEN dat wel zijn beinvloed , al naar gelang " WIJ het licht al of niet AAN hielden" ( EN/of het bier KOUD )
In de P.G. werd ik vroeger " met proportioneel respect" door de Stuurlieden aangesproken...al naar gelang de Airco wel of niet goed werkte..........( het een beetje afknijpen van de lucht aan BB...... en vervolgens......." IK zal eens kijken wat er aan de hand is en OF ik er wat aan kan doen"..........mAAAAkte de toon van het gesprek EN een paar kouwe toeters na de wacht!!).........volgens mij was DAT in 1890 NET zoooooooo
Ik heb hier voor mij liggen :
STOOMWERKTUIGKUNDE.
Praktisch behandeld door G.J. Mulders
Leraar in de Stoomwerktuigkunde aan de Kweekschool voor de Zeevaart en aan de Zeevaartkundige School te Amsterdam.
Gedateerd 1890.
Hetgeen DUS wil zeggen dat dit " Facinerende onderwerp" in 1890 op "min of meer" Academische wijze werd aangepakt..........
Dit prachtige boek bevat o.a. 45 PLATEN
Zoals Hwtk. P refereerde : "Onze Lieve Heer heeft het LICHT gemaakt Hogeboom, WIJ houden het AAN"
Wat de "sociale aspecten" betreft aan boord zal dus ook TOEN dat wel zijn beinvloed , al naar gelang " WIJ het licht al of niet AAN hielden" ( EN/of het bier KOUD )
In de P.G. werd ik vroeger " met proportioneel respect" door de Stuurlieden aangesproken...al naar gelang de Airco wel of niet goed werkte..........( het een beetje afknijpen van de lucht aan BB...... en vervolgens......." IK zal eens kijken wat er aan de hand is en OF ik er wat aan kan doen"..........mAAAAkte de toon van het gesprek EN een paar kouwe toeters na de wacht!!).........volgens mij was DAT in 1890 NET zoooooooo
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"