Zendschepen
Re: Zendschepen
Piet,
Nog geen geschiedenis, maar nog wel een paar foto's,
van de Borkum Rif.
Nog geen geschiedenis, maar nog wel een paar foto's,
van de Borkum Rif.
- Bijlagen
-
- Borkum Riff.jpg (12.47 KiB) 5307 keer bekeken
-
- Borkum Riff - in de studio.jpg (34.4 KiB) 5307 keer bekeken
-
- Borkum Riff - vanaf de voorzijde.jpg (19.13 KiB) 5307 keer bekeken
-
- Borkum Riff - vanaf de zijkant.jpg (20.36 KiB) 5307 keer bekeken
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Zendschepen
Theo,Theo Horsten schreef: Ik krijg de indruk dat ze door de bootjes van Verwey zelf naar zeebrugge is gebracht. Aleen de scheepsbel is overgebleven.
Bedankt voor jou tip maar ik heb mijn twijfel bij de schepen van Bull, want ze waren van anderen afhankelijk voor de bevoorrading.
Ik heb redelijk sterke aanwijzingen dat ze door een Wijsmuller sleepboot naar Zeebrugge is gebracht, ik ontving een foto met bemanningsleden van BW voor de Veronica (Borkum Riff) in Zeebrugge. Maar geen idee welke sleepboot er bij betrokken was en wanneer.
Alleen dat het omstreeks oktober/november 1964 is geweest.
In de lijsten van Miramar is ze niet te vinden en buiten de stukken van en over Veronica is er met Google en Vinden niets tastbaars te vinden.
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Re: Zendschepen
Piet,
Tot nu toe dit.
maar dit is niet wat je zoekt.
Maar ik den dat dit het laatste is wat ik kan vinden.
Gr Frans / Goofy
RADIO VERONICA blijft populair en financieel gaat het steeds beter. In 1966 besluit de directie om een nieuw schip te kopen. Het wordt de IJslandse trawler "NORDERNEY" die men in Zaandam ombouwt tot drijvend radiostation. De zendapparatuur wordt gedeeltelijk op volle zee van de "BORKUM RIFF" op het nieuwe schip geïnstalleerd. De oude boot wordt helemaal gesloopt op de scheepsbel na. Die verhuist trouw mee naar de "NORDERNEY". Het nieuwe schip is ruimer, heeft een betere antenne en een sterkere zendereindtrap. In 1968 huurt RADIO VERONICA een tijdlang zendtijd op de Spaanse RADIO POPULAIR de MALLORCA. Er worden VERONICA programma's uitgezonden voor de Nederlandse en buitenlandse toeristen. Ook besluit men om de opnamestudio's aan land uit te breiden. Om dit te verwezenlijken verhuist men van de zeedijk naar een ruimere villa aan de Utrechtse weg in Hilversum. In totaal worden er in deze villa 5 moderne studio's gebouwd en wordt er een ruime discotheek in onder gebracht.
Tot nu toe dit.
maar dit is niet wat je zoekt.
Maar ik den dat dit het laatste is wat ik kan vinden.
Gr Frans / Goofy
RADIO VERONICA blijft populair en financieel gaat het steeds beter. In 1966 besluit de directie om een nieuw schip te kopen. Het wordt de IJslandse trawler "NORDERNEY" die men in Zaandam ombouwt tot drijvend radiostation. De zendapparatuur wordt gedeeltelijk op volle zee van de "BORKUM RIFF" op het nieuwe schip geïnstalleerd. De oude boot wordt helemaal gesloopt op de scheepsbel na. Die verhuist trouw mee naar de "NORDERNEY". Het nieuwe schip is ruimer, heeft een betere antenne en een sterkere zendereindtrap. In 1968 huurt RADIO VERONICA een tijdlang zendtijd op de Spaanse RADIO POPULAIR de MALLORCA. Er worden VERONICA programma's uitgezonden voor de Nederlandse en buitenlandse toeristen. Ook besluit men om de opnamestudio's aan land uit te breiden. Om dit te verwezenlijken verhuist men van de zeedijk naar een ruimere villa aan de Utrechtse weg in Hilversum. In totaal worden er in deze villa 5 moderne studio's gebouwd en wordt er een ruime discotheek in onder gebracht.
Re: Zendschepen
Dat was in 1964. In november 1964 nam de Norderney de uitzendingen over van de Borkum Riff. Ze had er toen al een poosje naast gelegen, dus ik neem aan dat de Borkum Riff toen inderdaad in november 1964 naar Zeebrugge is gebracht. Maar door wie...?Iemand schreef:In 1966 besluit de directie om een nieuw schip te kopen. Het wordt de IJslandse trawler "NORDERNEY"
Re: Zendschepen
Er zijn in mijn ogen 2 mogelijkheden:
De "Hector" vertrok op 15 november 1964 naar zee om van de "Titan" het radioschip "Norderney", tijdens een Wester storm windkracht 7, over te nemen en deze gedurende het slechte weer gaande te houden voor de Nederlandse kust. Later werd de "Norderney" weer op een vaste ankerplaats gebracht.
Op 21 novenber 1964 vertrekt de "Hector" vanuit Plymouth, Engeland, naar zee.
23 november 1964 arriveert de "Hector" in IJmuiden.
De "Titan" voer op 15 november 1964 uit voor het radioschip "Norderney" dat ter hoogte van Scheveningen was losgeslagen van haar anker. De "Norderney" wordt vastgemaakt door de "Titan" en uit de kust weggesleept.
Op 16 november 1964 neemt de "Hector" in een Wester storm, windkracht 7, op de Noordzee het zendschip "Norderney" over van de "Titan".
De "Titan" vertrok op 4 december 1964 vanuit IJmuiden naar de positie van de "Capetan Andreas"(1929 – 2822 Brt.) die 40 mijl ten Oosten van Humber, Engeland, in moeilijkheden verkeert. (helaas is de afloop niet bekend).
De kans is erg groot dat de "Titan" nadat de "Hector" de "Norderney" heeft overgenomen de "Veronica"(Borkum Riff) heeft vastgemaakt en naar Zeebrugge heeft gebracht.
Maar het ontbreken van bemanningslijsten van de kustreisjes uit die tijd zijn dan erg jammer.
Groet Proet
De "Hector" vertrok op 15 november 1964 naar zee om van de "Titan" het radioschip "Norderney", tijdens een Wester storm windkracht 7, over te nemen en deze gedurende het slechte weer gaande te houden voor de Nederlandse kust. Later werd de "Norderney" weer op een vaste ankerplaats gebracht.
Op 21 novenber 1964 vertrekt de "Hector" vanuit Plymouth, Engeland, naar zee.
23 november 1964 arriveert de "Hector" in IJmuiden.
De "Titan" voer op 15 november 1964 uit voor het radioschip "Norderney" dat ter hoogte van Scheveningen was losgeslagen van haar anker. De "Norderney" wordt vastgemaakt door de "Titan" en uit de kust weggesleept.
Op 16 november 1964 neemt de "Hector" in een Wester storm, windkracht 7, op de Noordzee het zendschip "Norderney" over van de "Titan".
De "Titan" vertrok op 4 december 1964 vanuit IJmuiden naar de positie van de "Capetan Andreas"(1929 – 2822 Brt.) die 40 mijl ten Oosten van Humber, Engeland, in moeilijkheden verkeert. (helaas is de afloop niet bekend).
De kans is erg groot dat de "Titan" nadat de "Hector" de "Norderney" heeft overgenomen de "Veronica"(Borkum Riff) heeft vastgemaakt en naar Zeebrugge heeft gebracht.
Maar het ontbreken van bemanningslijsten van de kustreisjes uit die tijd zijn dan erg jammer.
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Re: Zendschepen
Hier de foto van de Veronica, genomen in Zeebrugge.
Van de bemanningsleden op de foto is alleen de naam van de man rechts bekend Bertus van der Kuijl
Weet er iemand de andere namen?
Groet Proet
Van de bemanningsleden op de foto is alleen de naam van de man rechts bekend Bertus van der Kuijl
Weet er iemand de andere namen?
Groet Proet
- Bijlagen
-
- opa bij de borkum riff.jpg (100.57 KiB) 5258 keer bekeken
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Re: Zendschepen
Piet,
Ik heb in die tijd veel Joppen en kustreisjes gemaakt .
Die begonnen, van uit de haven dienst, of tuiggerei.
En veel bemannings leden werden dan even snel van de andere
boten geplukt, om zo snel mogelijk een volle bemanning te krijgen.
Daarom hadden wij een plunjezak met onze reserve spullen bij de
radiodienst in een stelling staan.
Dus werden de meesten genoteerd als opstapper.
Maar ik blijf nog even door zoeken.!
Gr Frans / Goofy
Ik heb in die tijd veel Joppen en kustreisjes gemaakt .
Die begonnen, van uit de haven dienst, of tuiggerei.
En veel bemannings leden werden dan even snel van de andere
boten geplukt, om zo snel mogelijk een volle bemanning te krijgen.
Daarom hadden wij een plunjezak met onze reserve spullen bij de
radiodienst in een stelling staan.
Dus werden de meesten genoteerd als opstapper.
Maar ik blijf nog even door zoeken.!
Gr Frans / Goofy
Re: Zendschepen
Hier het verhaal over Jan Groen de eerste bevoorrader voor Veronica met de Sch 26 , door de dochter An Groen. Jan Groen is/was mijn schoonvader.
Annie Bal-Groen uit Duindorp herinnert zich hoe zij als kind een keer met haar vader, schipper Jan Groen, mee mocht tijdens een bevoorrading. Ze was nog te jong om iedereen bij naam te kennen. 'Maar Chiel Montagne herinner ik me nog wel!'
Jan Groen durfde het als eerste schipper aan om de Veronica-bemanning en hun bagage met zijn garnalenkottertje 'De Noordzee' naar het zendschip te varen.
Zoon Arie was als bemanningslid ook aan boord en hij herinnert zich nog goed hoe de Sch. 26 met grote regelmaat werd gevolgd door zware Marine helikopters die angstaanjagend laag om het schip heen cirkelden.
Ook de PTT probeerde van alles om de uitzendingen te verstoren maar de Norderney lag buiten de territoriale wateren en bleef ongrijpbaar voor de Nederlandse overheid.
Dat was niet het geval voor Schipper Jan Groen, die na terugkeer werd gearresteerd en voor de rechter moest verschijnen.
'Dat was een angstige tijd voor onze familie,'weet Annie Bal-Groen nog wel. 'Dankzij een dure advocaat die Veronica-directeur Verwey voor mijn vader in de arm had genomen, kon gelukkig worden voorkomen dat hij zijn Nederlanderschap zou verliezen.'
Door een coasterkapitein naast Schipper Groen op het garnalenkottertje te plaatsen hoopte Verwey verdere problemen in de toekomst te kunnen voorkomen, maar twee kapiteins op zijn schip was een brug te ver voor schipper Jan Groen, die het bevoorraden van Veronica uiteindelijk voor gezien hield en zich weer op de garnalenvangst stortte. Het bevoorraden werd toen overgenomen door schipper de Ruiter. Groen had echter wel ingezien dat de tijden veranderd waren en dat je daar als Scheveninger ook nuttig gebruik van kon maken. 'Zo voer hij met de SCH. 26 menig keer met reclameboodschappen heen en weer langs de Scheveningse kust,' vertelt Annie Bal-Groen. "Afwisselend met teksten als 'Greenspot' aan stuurboord en 'Ambre Solaire' aan bakboord" Volgens de laatste berichten is de Sch. 26 is nog steeds in familiebezit; 'de Noordzee' ligt in de haven van Woubrugge.
Hier twee foto's uit het PRIVE ARCHIEF van de Fam Groen.
De sch 26 heeft nu een ligplaats in Leimuiden
Annie Bal-Groen uit Duindorp herinnert zich hoe zij als kind een keer met haar vader, schipper Jan Groen, mee mocht tijdens een bevoorrading. Ze was nog te jong om iedereen bij naam te kennen. 'Maar Chiel Montagne herinner ik me nog wel!'
Jan Groen durfde het als eerste schipper aan om de Veronica-bemanning en hun bagage met zijn garnalenkottertje 'De Noordzee' naar het zendschip te varen.
Zoon Arie was als bemanningslid ook aan boord en hij herinnert zich nog goed hoe de Sch. 26 met grote regelmaat werd gevolgd door zware Marine helikopters die angstaanjagend laag om het schip heen cirkelden.
Ook de PTT probeerde van alles om de uitzendingen te verstoren maar de Norderney lag buiten de territoriale wateren en bleef ongrijpbaar voor de Nederlandse overheid.
Dat was niet het geval voor Schipper Jan Groen, die na terugkeer werd gearresteerd en voor de rechter moest verschijnen.
'Dat was een angstige tijd voor onze familie,'weet Annie Bal-Groen nog wel. 'Dankzij een dure advocaat die Veronica-directeur Verwey voor mijn vader in de arm had genomen, kon gelukkig worden voorkomen dat hij zijn Nederlanderschap zou verliezen.'
Door een coasterkapitein naast Schipper Groen op het garnalenkottertje te plaatsen hoopte Verwey verdere problemen in de toekomst te kunnen voorkomen, maar twee kapiteins op zijn schip was een brug te ver voor schipper Jan Groen, die het bevoorraden van Veronica uiteindelijk voor gezien hield en zich weer op de garnalenvangst stortte. Het bevoorraden werd toen overgenomen door schipper de Ruiter. Groen had echter wel ingezien dat de tijden veranderd waren en dat je daar als Scheveninger ook nuttig gebruik van kon maken. 'Zo voer hij met de SCH. 26 menig keer met reclameboodschappen heen en weer langs de Scheveningse kust,' vertelt Annie Bal-Groen. "Afwisselend met teksten als 'Greenspot' aan stuurboord en 'Ambre Solaire' aan bakboord" Volgens de laatste berichten is de Sch. 26 is nog steeds in familiebezit; 'de Noordzee' ligt in de haven van Woubrugge.
Hier twee foto's uit het PRIVE ARCHIEF van de Fam Groen.
De sch 26 heeft nu een ligplaats in Leimuiden
- Bijlagen
-
- Veronica aflossing 01.jpg (27.14 KiB) 5196 keer bekeken
-
- 5 september 2009.jpg (46.4 KiB) 5196 keer bekeken
Re: Zendschepen
Hier wat gevonden waar ook Wijsmuller iets van doen heeft gehad.
Dit sluit weer mooi aan, bij de vorige schrijver, over Jan Groen.
Gr Frans / Goofy
Dit sluit weer mooi aan, bij de vorige schrijver, over Jan Groen.
Gr Frans / Goofy
- Bijlagen
-
- B.R.jpg (240.22 KiB) 5181 keer bekeken
-
- Tineke & Bull Verwey.jpg (83.65 KiB) 5181 keer bekeken