Zendschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Beste Matien,
Ik ben aan het zoeken geweest, of ik wat kon vinden van de Aegir,
als radioschip,
Maar ik heb alleen deze foto gevonden.
Het was misschien geen radioschip,
maar misschien een smokkel schip.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Aegir.jpg
Aegir.jpg (186.12 KiB) 4246 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Re: Zendschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Er staan diverse kustertjes met de naam Aegir bij Miramar, maar het moet dus deze ex-Express zijn.
Na 1959 wordt daar niets meer over dit schip vermeld.
Express 1929.jpg
Express 1929.jpg (30.92 KiB) 4231 keer bekeken
IDNo: 5003760 Year: 1929
Name: EXPRESS
Type: Cargo ship
Flag: NLD Tons: 195
DWT: 250 Length overall: 35.0
LPP: 33.1 Country of build: NLD
Beam: 6.3 Builder: Koster Gideon
Location of yard: Groningen
End:
Subsequent History:
59 AEGIR
martien
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2012 14:56

Re: Zendschepen

Bericht door martien »

Beste frans ik dacht dat ik het ergens had gelezen maar durf er niet mijn hand
voor in het vuur te steken,dat het schip bij smokkelwerk was betrokken dat is wel zeker.

groeten martien
Beer 55

Re: Zendschepen

Bericht door Beer 55 »

Hier staat er ook iets over geschreven.

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... 3&start=30

Grt Ton.
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Nu ik wat meer weet,
Kon ik meteen alles natrekken.
Ik heb hier nog vrij veel over de zeezender, en het schip.
Ik hou het nu even kort, maar later komt er meer.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Radio Delmare.jpg
Radio Delmare.jpg (92.92 KiB) 4156 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier nog een plaatje van het zendschip,
The Ross Revenge, van Radio Caroline.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
MV the ross revenge.jpg
MV the ross revenge.jpg (380.99 KiB) 4100 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Radio Delmare


Zo begon ´t:
Begin 1977 kwam een aantal van ons op het idee om na zo´n 3 jaar weer eens een Nederlandse zeezender op zee te brengen. Keihard werd er gewerkt om geld voor dit project op tafel te krijgen en met een zeer klein budget is het ons gelukt om in mei 1977 de "Aegir" (die je op de foto aan de Dr. Lelykade in Scheveningen ziet) te kopen.
Daarna hebben we met man en macht gewerkt om de boel zeewaardig en zendklaar te krijgen. Helaas kwam de eerste klap veel te vroeg: op vrijdag 23 juni 1978 kreeg de "Aegir" bezoek van ambtenaren van de Radio Controle Dienst in samenwerking met de Haagse recherche. Aanleiding tot deze visite was het vertrek van een van onze bemanningsleden; de vader van deze knaap wilde niet, dat zijn zoon iets zou gebeuren en gaf de zaak aan bij de officiële instanties.
Anderhalf jaar hadden we de hele zaak geheim weten te houden en zelfs insiders in de vrije radio wereld wisten van niets. Als alles goed was gegaan en we ook nog door de douane hadden weten te komen, zouden de eerste uitzendingen van ons station, waarvan de definitieve naam toen nog niet bekend was, op maandag 26 juni 1978 de ether in zijn gegaan. Door de inbeslagname was dit echter niet meer mogelijk; met een vrachtwagen werden al onze bezittingen weggevoerd: middengolf- en FM-zenders, de hele studio-inrichting, duizenden grammofoonplaten, platen- en banden cartotheek, boeken, schema´s en noem maar op. Het resultaat zoals te zien op de foto: een troosteloze leegte. De schade bedroeg zo´n halve ton (zo´n 20.000 Euro).
Een geluk hadden we dat was dat het schip zelf niet in beslag was genomen en daar maakte we gretig gebruik van door meteen uit te varen. Proviand, olie en alles wat we verder nodig hadden, was er genoeg aan boord, dus konden we het wel een tijdje uithouden.
Haagse Courant, 7 juli 1978
Begin juli liepen we de haven van Maassluis binnen onder de naam "Flip" en 2 weken later ging het naar Hendrik-Ido-Ambacht, waar het ankerspul aan boord werd gebracht. Via de Zeelandbrug zetten we op 16 juli koers naar Oostende en daar werden een week later de zenders aan boord gebracht. Dit werd nog gefilmd door een ploeg van Veronica, die de operatie liet zien in hun Tv-programma "Info".
Van Oostende moest de "Aegir" gesleept worden naar de kust van Goeree wegens moeilijkheden met de motor, een feit dat belangrijk is voor de verdere loop van de gebeurtenissen. Voor de Zeeuwse kust gingen we voor anker...
p 23 juni 1978 worden in de haven van Scheveningen 3 AM en 2 FM zenders in beslag genomen. Deze zenders waren bestemd voor Radio Delmare. Het schip waarop deze zenders geïnstalleerd moesten worden verliet op 28 juni 1978 de haven van Scheveningen om vervolgens voor Goeree voor anker te gaan. Na twee maanden is het dan zover, op 21 augustus 1978 start Radio Delmare met haar uitzendingen op 192 meter. Lang zal dit echter niet duren. Drie weken later, op 11 september 1978, slaat de Aegir ‘s-ochtens van haar anker bij windkracht 8 en rond de middag loopt het schip de haven van Maassluis binnen. Daar wordt de Aegir direct door de autoriteiten in beslag genomen.
Op 16 december 1978 vertrekt vanuit de haven van Scheveningen het schip Scheveningen 54. Aan boord is een nieuwe generator voor de Caroline organisatie. De volgende dag wordt de generator afgeleverd bij de MV Mi Amigo. De Scheveningen 54 vertrekt weer naar de Nederlandse kust en gaat daar voor anker. Op 15 januari 1979 bevind de Scheveningen 54 zich 3 kilometer van de Nederlandse kust, binnen de territoriale wateren. Het schip wordt dan ook in beslag genomen.
Op 5 juni 1979 start Radio Delmare met testuitzendingen vanaf de Aegir II en op 10 juni 1979 opent Peter van der Holst om 12:00 uur de officiële uitzendingen. Dit duurt tot 14 juli 1979, dan gaat Radio Delmare uit de lucht om pas weer op 5 augustus 1979 terug te keren. De organisatie van Radio Delmare zit niet goed in elkaar, de bevoorrading laat sterk ten wensen over. Daarom besluit de kapitein van de Aegir II op 21 oktober 1979 om het schip naar de haven van Stellendam te varen. Bij binnenkomst wordt ook dit schip in beslag genomen. Dit betekende gelijk het einde van Radio Delmare.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Radio Delmare.doc
(29.5 KiB) 92 keer gedownload
Delmare (Aegir).jpg
Delmare (Aegir).jpg (57.15 KiB) 4047 keer bekeken
Aegir.jpg
Aegir.jpg (146.71 KiB) 4047 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier nog wat over Radio Londen.
Radio Londen

Big L's RSL in de zomer van 1997

In de zomer van 1997 Ray Anderson bracht ons de succesvolle Big L RSL aan te sluiten bij de 30ste verjaardag van closedown het originele station op 14 augustus 1967. Een schip met de naam van de Yeoman Roos werd ingehuurd voor het evenement, en het uitzenden met een vermogen van 1 watt net buiten de kust van Walton-on-the-Naze, Essex.

Yeoman Roos
Schip details: Gebouwd aan het Yorkshire Dry Dock Co - Hull als bouwnummer?
IMO: 7343396 - Bouwjaar: 1975 - Bruto: 499 - Dwt: 965
Afmetingen: 9.96mx 42.50mx 3.582m
Oorspronkelijk ontworpen voor het vervoer van pulsen op het Manchester Ship Canal
Gr Frans / Goofy.
Bijlagen
Yeoman Roos.jpg
Yeoman Roos.jpg (20.8 KiB) 3986 keer bekeken
Paul Graham in the Big L studio.JPG
Paul Graham in the Big L studio.JPG (25.44 KiB) 3986 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier een stukje Radio Parys.,M.V. Magda Maria.
Schip details: In 1957 werd de Höheweg, 620 ton 170 meter lang, werd gebouwd tijdens 1957 op Luhring in Brake, bij Bremen, Duitsland. De Höheweg maakte haar eerste reis op oktober, ze kwam in handen van Ludwig Ras uit Bremen. In december 1979 voer de Höheweg voor de laatste keer voor Ludwig Ras. Een vracht aan genomen Oltmans in Bremen. Het schip was geregistreerd in Panama en omgedoopt tot MV Lieve door het bedrijf Panlieve SA. Radio Paradijs kocht de MV Lieve voor 80.000 gulden met de hulp van Baremar Shipping Company van Spijkenisse, nabij Rotterdam en de Chielimsky rederij van Rotterdam. Na de Mi Amigo zonk in maart 1980, Danny Vuylsteke begon Radio Paradijs. Het schip werd omgedoopt tot La Coruña voor een periode van twee maanden. Een kapitein werd benaderd in een openbare huis om het schip te varen naar Cuxhaven, Duitsland. Later werd hij ontdekt dat een schipper van een politie boot, en het Paradijs organisatie bevonden zich in onderzoek. Het schip werd verplaatst naar Cuxhaven, Duitsland en het werk is gestart op het omzetten van haar in een radio schip. Kort daarna werd het schip omgedoopt tot MV Lieve. In het begin van 1981 voer het schip voor Ierland, op de manier waarop ze liep in een werking twaalf / dertien storm. Veel schade werd gedaan om het schip en ze moesten een SOS bericht uit te zenden. Het schip werd gesleept in Southampton. Voor de komende twee weken het schip werd gerepareerd. Op 11 maart de Lieve aangekomen in Liffey de noordelijke muur, Dublin, Ierland. Werk hervat over het installeren van de veelal Amerikaanse omroep apparatuur, onder het mom dat het schip werd uitgerust voor het leven in zee onderzoek. In mei Danny Vuylsteke te stoppen, na een verblijf ongeveer 10 miljoen Belgische frank van zijn eigen geld. Niet wetend of het schip was geregistreerd of niet het schip werd omgedoopt tot Magda Maria en geregistreerd in Panama. Op 14 juli is de Dublin firma Prendergast Antennes werden betaald over de 40.000 pond te leveren en bouwen van de 88 meter (280 voet) antenne mast, waarbij de werkzaamheden een paar uur voordat het schip vertrok. Een grote menigte verzamelde zich als het schip vertrok, werd gezegd van het schip was ingericht als een drijvend computer verkoopkantoor. Aan boord van het schip waren Chris Carey en Bob Noakes. Chris Carey aangeboden $ 250.000 voor het schip en de apparatuur - ze uit het schip. Het schip verliet in een haast, had een grote kabelhaspel zijn achtergelaten op het dek. Een Ierse verslaggever huurde een kleine vliegtuigen en een aantal foto's van het schip nam op zijn reis. Vijf uur na het verlaten van Ierland de top achtenveertig meter van de mast ingestort waardoor ongeveer veertig meter (130 voet).

Op 20 juli 1981 de MV Magda Maria verankerd negen mijl ten noorden van het REM eiland. Op 1 augustus 06:10 uur de Nederlandse Marine en de waterpolitie van de Magda Maria aan boord, duurde het niet lang om te vinden dat het schip niet zonder een gekwalificeerde schipper aan boord te hebben, en dat de naam op de schepen die bedoeld zijn haar oude naam . Het fregat HMS Jaguar sleepte de Magda Maria in de haven van IJmuiden, aankomst om 15:00 uur. Het schip werd vervolgens naar Amsterdam Entrepot haven, aankomst om 17:30 uur. De eigenaren hebben de zaak naar de rechtbank.

In 1983 werd een kleine overwinning werd gewonnen door de eigenaars van een station bij de Nederlandse rechter uiteindelijk beslist dat de inbeslagneming van het schip onrechtmatig was. Op 12 september 1985 werd de rechtszaak in verband met de vrijlating van het schip werd verdaagd tot 23 januari 1986. De Nederlandse regering beweerden dat ze nodig meer informatie over de registratie van de Magda Maria op het moment dat ze werd door de Nederlandse marine in beslag genomen in 1981. Op 29 mei 1986 heeft de rechtbank geoordeeld dat het schip moet terug worden gegeven aan de eigenaars. Twee dagen later de Nederlandse autoriteiten schreef een brief aan Kees Borrel, met de mededeling dat het schip zou worden teruggegeven. Het schip was niet bewaakt, terwijl het was in beslag genomen en de meeste van de apparatuur was gestolen, en het schip was verslechterd in een slechte staat. De eigenaren van de Magda Maria beval de havenautoriteiten het schip, dat werd in de Entrepothaven in Amsterdam af te sluiten. Op 30 maart 1989 werd de Magda Maria gesleept naar de haven van Zeebrugge in België, voordat ze naar De Brugse Scheepssloperij - Denolf Recycling nv schroothoop (Boudewijnkanaal, Lodewijk Coiseaukaai in Brugge / België),
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Magda Maria.jpg
Magda Maria.jpg (24.15 KiB) 3915 keer bekeken
Radi Parys.jpg
Radi Parys.jpg (71.25 KiB) 3915 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

MV Magda Maria, de thuisbasis van Radio Paradijs. Het schip werd overvallen door de Nederlandse Politie op 1 augustus 1981, terwijl voor anker in internationale wateren voor de Nederlandse kust. Het was de bedoeling dat Radio Monique zou ook uitgezonden vanaf het schip
Gr Frans Goofy
Bijlagen
M.V. Magda Maria (Radio Paradijs).jpg
M.V. Magda Maria (Radio Paradijs).jpg (191.72 KiB) 3829 keer bekeken
M.V. Magda Maria (Radio Paradijs 1.jpg
M.V. Magda Maria (Radio Paradijs 1.jpg (216.61 KiB) 3829 keer bekeken
magda.jpg
magda.jpg (80.16 KiB) 3829 keer bekeken


Plaats reactie