Komen de zeilen weer terug aan boord?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog een foto van de Bold Eagle, zie vorige bladzijde.

Bold Eagle.jpg
Bold Eagle.jpg (172.06 KiB) 4339 keer bekeken

Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Jacob Bothof »

Waar moeten ze die zeilen plaatsen op die VLCC schepen, geen mast te zien, en als ze vol afgeladen zijn
met containers
en een haven willen aanlopen met een beetje wind uit de verkeerde hoek is zo'n schip bijna niet meer te
manouvreren, ze waaien alle kanten heen, behalve de goeie :wink:
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door peelander »

In plaats van zeilen kunnen windmolens ook een alternatief zijn :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
lyra leader landtong 18 04 07 054.jpg
lyra leader landtong 18 04 07 054.jpg (132.91 KiB) 4271 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Geep »

Eindelijk...., op een goed aangepast stroomlijn vlotje met zeiltjes!
'n Reisje over de Rijn! Werd weer eens tijd!
Al die dure moderne zooi!
Vrgr
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door peelander »

Kite's zouden ook nog een optie kunnen zijn.
kalina 24 01 2015 sdb (12).jpg
kalina 24 01 2015 sdb (12).jpg (93.75 KiB) 4122 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door v+d »

Tot je het ding inhaalt, heb je direct slecht zicht :wink:
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Sparks316 »

Windmolens doen niks, of je moet er een zeil voorzetten. Dan zijn het trouwens geen windmolens meer, maar fannen.

En een kite binnenhalen, dan zet je toch de radar ff bij (tenzij het ding van aluminium is) :mrgreen:
Louis
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Otter »

6CE33BA8-54AF-45AE-912A-F6183F3D78B4.jpeg
6CE33BA8-54AF-45AE-912A-F6183F3D78B4.jpeg (138.74 KiB) 3803 keer bekeken
deze grijze cilinders worden geplaatst op de maerks Pelican ,gaan electries rond draaien tijdens de vaart en dat scheeld 10% brandstof per jaar op het brandstof verbruik !!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8139
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Komen de zeilen weer terug aan boord
Zo te zien wel. zie de volgende twee reportages (Helaas in het Engels, maar denk dat het wel te begrijpen is. Anders Google vertaler er
maar bij slepen).

ECONOWIND MODULAR SAIL ASSIST
Econology is a word that has been floating around the internet recently. A combination of economy and ecology, it refers to technology that is good for the ecology, while at the same time making economic sense. The Dutch firm eConowind is seeking to apply econology to shipping. We recently posted about the upcoming installation of two of eConowind’s Ventfoils on the 3,600 DWT general cargo vessel Ankie, operated by Van Dam Shipping.
While the Ventfoils on the Ankie will be fixed, eCononsail also offers an innovative modular sail-assist product, which they developed by literally thinking inside the box.
The modular eConowind unit features two Ventfoils which are mounted in a 40′ shipping container, that can quickly be placed and removed, providing a flexible solution for a variety of vessels such as general cargo vessels, tankers or other vessels with room for one or two 40 ft sea container(s).
From their website: The Ventifoil is a wing-shaped element using modern innovations in aerodynamics creating high propelling force relative to its size. Smart suction is integrated in the wing, resulting in double the force of the Ventifoil while reefing when needed.
The Ventifoils can be rotated automatically to find the optimal angles relative to the apparent wind. The generated force will be transferred right into the deck and thus helping with propulsion of the vessel. To maintain the ships optimal speed, the engine power can be reduced.
In heavy and/or unfavorable wind conditions the Ventifoils can be easily stored in the container.
All equipment, like hydraulics, automation and ventilation are integrated in the containerized unit. The only support of the vessel to the unit is 400-460 V, 3 phase, 50-60 Hz power connection.
econowind on board.jpg
econowind on board.jpg (9.24 KiB) 1900 keer bekeken
+
Dutch Shipowner Investing in New Ventifoil Wind-Assist Technology
+
ankie_1.png
ankie_1.png (86.17 KiB) 1900 keer bekeken
+
Van Dam Shipping, based in Spijk, Netherlands, has signed a contract for the installation of an eConowind propulsion system on its 3,600 DWT general cargo vessel Ankie. At first glance, two vertical structures in the graphic of the ship look like Flettner rotors. They are different, although a related technology. The two “sails” are a Ventifoil system, a development of Jacques Cousteau’s turbosail design which he used on the research vessel Alcyone in the mid-1980s.
Unlike the Flettner rotor, which spins on its axis, the Ventifoil/turbosail is a fixed airfoil-shaped spar with an internal fan that uses boundary layer suction to generate thrust. The installation on the Ankie will feature two 10-meter wings with two 6 meter extensions that will reduce the need for motor power with the vessel operating effectively as a motor-sailor.
“We expect the reduction in fuel costs over a period of approximately three years will equal the costs of the system and thus fulfill our dream of using the wind again in modern shipping, which has been 40 years in the making,” said Jan van Dam, owner of van Dam Shipping, to Splash247.
Van Dam Shipping will participate in further testing the concept in the new EU-backed Wind-Assist Ship Propulsion (WASP) research program, which from next month will study practical use of wind-assisted systems in day-to-day operations as well as actual savings over an extended period of time.
ankie.jpg
ankie.jpg (55.11 KiB) 1900 keer bekeken
+
ANKIE 2007 Gebouwd bij Peters Shipyard Kampen Nederland voor Van Dam Scheepvaart Spijk (Gn) Nederland
Dwt 3638t
L.o.a. 89 mtr
Br 12 mtr

Ook Wartsila zit niet stil wat betreft de innovatie
+
https://www.wartsila.com/twentyfour7/in ... n-shipping
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Komen de zeilen weer terug aan boord?

Bericht door Roy »

Zo'n 40 jaar geleden hadden die Jappen al een tanker(tje) in de vaart die met 2 hulpzeilen uitgevoerd was.
Hoe dat allemaal verlopen is weet ik niet, maar ik heb er later niets meer over gehoord...………..

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie