Zakboek opvarende Holland Amerika Lijn 1904-1918

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joop Klaasman
Berichten: 15570
Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
Locatie: Barendrecht

Re: Zakboek opvarende Holland Amerika Lijn 1904-1918

Bericht door Joop Klaasman »

Hallo Theo en jdbvos,

Bedankt voor jullie bijdrage en de mooie foto's.

Het is erg leuk om tezien op welke schepen Johannes Iskes als bediende/ muzikant heeft gevaren.

E.e.a. is meer dan honderd jaar geleden en daardoor zo bijzonder.

Ben er erg blij mee nogmaals bedankt.

Groetjes,

Joop
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht

Gerard

Re: Zakboek opvarende Holland Amerika Lijn 1904-1918

Bericht door Gerard »

Ton zei: goed gedrag van een kapitein die denkt dat ie Jesus is.

Beste kerel, je vergist je eigen, en niet weinig. Met alle respect voor jouw als draaier en frezer, maar wat betreft een zeekaptein trek je een boks aan die jouw niet past. Veel kapteins zijn eenzame figuren, ze staan aan de top, en hebben op zee alleen verantwoording aan zich zelf. En eerste stuurlui ook. Een matroos, een olieman of bankwerker, een derde machinist, een boots, ze hadden maten om mee te buurten, bakkeleien, pot bier mee te vatten. maar een Ouwe niet. Die kon door zijn positie niet op vriendschappelijke voet omgaan met de bemanning. Hij is Het Gezag, of je het plezant vindt of niet. Het MOET zo zijn, anders wordt het een puinhoop. En dat de ene Ouwe wat makkelijker was in de omgang als de andere: Dat zijn we allemaal als mens. En een Ouwe die dacht dat hij Jezus (onze Verlosser) was heb ik nog niet meegemaakt, wel dat de ene wat makkelijker in de omgang was als de andere. Maar we hebben, zeker als jonge gasten toen, allemaal onze kwalen gehad, niettan.
En wat die conduites aangaat: Een zeeman is maar wat trots als hij een goeie conduite heeft, na een of twee reizen, dat ziet hij als een compliment dat hij zijn best gedaan heeft en dat zijn werk gewaardeerd is. Dat maakt heel een reis goed. Ik heb niet altijd goeie conduites gehad, maar ik was wel groots toen op b.v. de Simonskerk de second vroeg om boven te komen en te tekenen, dat er stond: Lassen: 9, Bankwerken: 8, enz. Een mens wil gewaardeerd worden, en dat heeft niks met ,,badineren" te maken, dat doen ouwe w... eeh dames aan de wal. Ik stuurde in New York ooit een brief aan de compagnie dat ik bij tekende voor de volgende reis, en de Ouwe gaf toestemming en tekende ook, en ik was een GELUKKIGE MENS! Weer een reis New York, Suez, Singapore, Bangkok, Hong Kong, Tai Wan, ga maar door. New Port News, Houston, Mobile, Manzanillo, Veraas Kruis, maar menne man, wanne tijd.......
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Zakboek opvarende Holland Amerika Lijn 1904-1918

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Sorry Gerard, volgens mij heb je bij de verkeerde club gevaren,en nooit op kleinere schepen zoals ik,alwaar de meeste kapiteins blij waren iemand of meerdere mensen gevonden hadden om een klaverjasje te doen en zo af en toe een barbequetje te houden met de hèle bemanning.Ook op de big bulkers en tankers weinig einzelgangers meegemaakt :roll:Achter de barbeque sta ik te klooien. :wink:
Bijlagen
urrida_009.jpg
urrida_009.jpg (65.71 KiB) 1258 keer bekeken
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gerard

Re: Zakboek opvarende Holland Amerika Lijn 1904-1918

Bericht door Gerard »

Hallo Mart. Ik wilde zeggen wat meer respect voor een kaptein door een walslurp. Ik heb bij Kamps gevaren, het latere Genchart, en daar een kaptein meegemaakt die wel afstandelijk was, maar wel rechtvaardig. En een andere die heel anders was: Die was `s avonds door een grote fles Johnny Walker overvallen, en kwam met tien treden tegelijk de trap af recht voor mijn hut. Die trap was maar tien treden. Die heb ik te pitten gelegd in de kooi van een Spaanse matroos, ga honderd kilo Ouwe niet weer tien treden omhoog pikelen niettan. En barbequetjes zat gehad, met de Ouwe erbij. Maar de opmerking dat een kaptein denkt dattie Jezus is, en ,,badineert", schoot me in de verkeerde pijp.
Zie het maar als een verdediging van de ene oud zeeman van de andere, ook al was het standverschil soms groot. Gr. Gerard.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Zakboek opvarende Holland Amerika Lijn 1904-1918

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Gesnopen Gerard...enne zo juist twee zakken met 50 kg cement naar binnen gekruid,dus ik vind het niet vreemd dat je die oldman ''gelijkvloers ''op borg :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie