Vertellingen uit mijn oude doos...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
ST-er

Vertellingen uit mijn oude doos...

Bericht door ST-er »

zal hier mijn ervaringen met het ruime sop eens gaan delen..

2 weken op reis met de koningin Juliana.

Van te voren leek het me al niets. Een vissersbak, maargoed je moet mee. Weekje varen weekend Dublin en een week terug. Tussendoor een paar trekjes hier en daar, het zou leuk worden.


Het begon al goed. Puistje 6 op de kop vanuit Ijmuiden. Lekker stond te genieten. De meeste van mijn klasgenoten vonden het stukken minder maar ik liet mijn goede zin niet verstieren. Had Brugdienst samen met de 1e. hoop geleerd waar ik eigenlijk geen trek in had maargoed het zou nog eens van pas kunnen komen je wist maar nooit. 1e dag pak een beet een uur of 6 in de middag. Zie vanaf mijn plekje op de brug een klasgenoot met een emmer naar de zijkant strompelen. Ik dacht nog " niet in de wind " en hopla..zo de hele kotsemmer van pak hem beet een man of 6 recht in zijn gezicht. strompelde weer weg. Later vernomen dat ie een handdoek langs zijn gezicht gehaald had en zo wee op kooi gedoken was.
Het begon geweldig. Geen last van zeeziekte, maar dat had ik ook niet verwacht. Tijd om te vissen en daar had mark ( ik dus ) geen trek an.
Hopla nog sneller dan een haas die vetput in. De meester keek me aan wat ik kwam doen. maar die had het snel genoeg door, ik was geen fan van ut vissen. En hij was weer blij met de extra smeerder.
Kannetje mee, staatjes bijhouden tempen controleren de hele flikkerse boel. Geweldig, ik had dus toch de juiste richting gekozen.
Het werd tij om te halen hoorde ik..magere vangst..of ik ff mee kwam helpen kaken of hoe ze het ook moechten noemen. ik bedankte vriendelijk en meldde dat ik het beneden druk had. Hoongelach van de boots, en of ik me ff wilde melden bij de ouwe. Prima, ik met me galdgestreken smoelwerk praten als brugman om maar onder dat baggerwerk vandaan te komen. al moest ik schoonschip maken, alles beter dan die stinkvis. Moet schijnbaar toch iets juist gezegd hebben want die ouwe vond het best dat dat hele visgebeuren me geen jota kon interesseren. Ik weer naar benee, kleppies op en genieten.

Binnenkomst Dublin geweldig, mooie sub in het kanaal ( zal de foto opzoeken) aanmeren en water bunkeren. dat was nog eens lachen, er komt een mannetje van een jaar of 70 aanlopen met een oud gammel houten karretje met allerlei attributen erop. Het leek wel een figuur uit een prent van Anton Pieck. haalde een minuscuul dun slangetje van de kar en opende een put duurde een paar uur voor er een tonnetje inzat..geeft niets we hebben de tijd....dat dacht de kok ook welke dezefde voorliefde voor gerookte paling had als ik, kwam dat ff goed uit..
Wat oud hout opgedoken de kok liet ons een verbouwde oliedrum zien en gaf wat instructies..flinke krullen erin....vuurtje en we waren rooksignalen aan het kweken..hier en daar zat wat nat hout tussen wat in no time een deken van rook over de kaai veroorzaakte...de heren stuurlui vonden het niet zo geslaagd. ik deed er nog een stapje bovenop door te melden dat we er gasolie bijgedaan hadden. De heren bedankt vervolgens voor een maaltje aal, ook dat kwam goed uit...

Wat gaan we nu doen dacht ik..hee een reddingssloep...met ( volgens mij ) een oud listertje...hehehehe of we ff op en neer mochten..ja hoor..kijk maar of je hen aan de praat krijgt...gloeipluggen opgezocht
ontluchten draaien klep dicht en zowaar...dikke wolken rook ( alweer)
mooi een pittertje alhoewel de pijp wat lek was wat ook nog een formidabel kabaal maakte. Veel bekijks gehad vanaf de kaai midden door Dublin maargoed Jan kaas op safari moet de krant halen was ons motto
( hebben we overigens niet gered...)

Maandag toch maar naar buiten ondanks het slechte weer ( zw 9/10 ) geweldig..ik weer in mijn nopjes..
die bak kon stuiteren daar lusten de honden geen brood van. Na een paar uur waren de meesten aan boord ziek, inclusief de vaste bemanning.
Alleen de meester de 2e stuur een klasgenoot, Dennis de Haan, en ik waren nog kipfit. Dat hebben we geweten ook..wisselen tussen brug en mk
zefs nog een uurtje of wat alleen op de brug gestaan...viel me 100% mee..alhoewel ik op een gegeven moment wel een beetje katterig werd.
so much for seasickness..

Weer een mooi moment...vlakonder de belgische kust...de tv gaf een sneeuwerige wedstrijd van ajax aan..potje bier erbij hamburgetje op de stoof gemaakt ...genieten...samen met Dennis....flink wat naar binnen geladen..tot de deur openging en de 2e machinist naar binnen kwam, de lucht van bier en hamburgers rook, en van groen naar nog groener verkleurde...hij haalde de plee net niet....jammer...hehehehehehe....

Mooie ervaring..en toen wist ik het...zo moest het zijn....
ruig... hard werken ....vreselijk hard lachen en nog wat van de wereld zien ook...

Zal in de nabije toekomst mijn eerste reis bij spliet eens toelichten..

groet Mark

GAST

Bericht door GAST »

STINKVIS?? :cry: MAAR WEL GEROOKTE PALING ETEN :oops:

GRTS JAN
ST-er

Bericht door ST-er »

sja...ken het ook niet helpen.. :lol:


Plaats reactie