Boos weer...
Boos weer...
In 1980 brachten we de KLAAS I met een lading springstoffen en munitie van Varberg, Kiel en Hamburg via Las Palmas, Curaçao en het Panamakanaal naar Buenaventura, Colombia en uiteindelijk naar Marsh Harbour op Great Abaco, de Bahamas. Ik deed dat samen met Bert "Compass" de Boer, Tom Jacobs en Geert Edelenbosch. Dat was een enerverende reis waar belangstellenden HIER meer over kunnen lezen.
Dit filmpje geeft een stukje van die reis weer. Slecht weer in de Golf van Biskaje nadat we eerst achter Berry Head hadden liggen shelteren. Op dit filmpje liggen we bijgedraaid; zo min mogelijk vaart en de kop zo gemakkelijk mogelijk op de zee.
De kwaliteit van het filmpje houdt niet over, maar dat komt omdat het overgezet is van een DVD die weer gemaakt was van een oude 8mm-film. Bovendien was het voor het eerst dat ik een film gereed maakte voor You Tube. Maar, het is uit het leven gegrepen, dat wel...
"Es geht nach Buenaventura. Pistole mitnehmen," zei de afscheper in Hamburg...
Those were the days, my friends...
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Re: Boos weer...
Theo,
Is dit schip op de foto de Windhund die begin jaren 60 bij Hoek van Holland op het strand is gelopen. Zo ja dan heeft mijn vader (Jaap Roodenburg) hem, met de sleepboot Atlas van Smit, eraf getrokken.
Is dit schip op de foto de Windhund die begin jaren 60 bij Hoek van Holland op het strand is gelopen. Zo ja dan heeft mijn vader (Jaap Roodenburg) hem, met de sleepboot Atlas van Smit, eraf getrokken.
Re: Boos weer...
Geen idee, Bep. Deze Windhund/Klaas I was van 1965, maar er waren daarvoor nog twee Windhunden van 1957 en van 1962, allemaal ongeveer even groot, dus nu mag jij het zeggen.
Al opgelost: die boot van jouw vader was de Deense Windhund van 1957, gebouwd als Lauta bij Ferus Smit in Foxhol. Die strandde op 15 of 16 november 1962 bij Hoek van Holland. Ook toen was het boos weer...
Leeuwarder Courant 16 november 1962
Al opgelost: die boot van jouw vader was de Deense Windhund van 1957, gebouwd als Lauta bij Ferus Smit in Foxhol. Die strandde op 15 of 16 november 1962 bij Hoek van Holland. Ook toen was het boos weer...
Leeuwarder Courant 16 november 1962
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Boos weer...
Halo Theo,
Leuk filmpje met dito verhaaltje en dan met een werkspoor van 450 pk en toch nog
vooruit komen?
Groeten,
Jan
Leuk filmpje met dito verhaaltje en dan met een werkspoor van 450 pk en toch nog
vooruit komen?
Groeten,
Jan
Re: Boos weer...
Nou, vooruit komen deden we dus niet en dat hoefde ook niet. Het streven was geen brokken maken en zorgen dat die containers met plof niet aan de haal gingen. Als je zo ligt te steken en je krijgt later weer bestek, blijk je gewoonlijk toch nog 1 of 2 mijltjes per uur voortgang te hebben gemaakt en dat was in dit geval ook nog de goede kant op. Geen of zo min mogelijk water aan dek krijgen, dat is het voornaamste en zoals uit de film blijkt, lukte dat heel aardig.
Maar in de Klaas I stond geen Werkspoor, hoor. Ik meen dat het een MaK was, maar zeker weten doe ik het niet. Er was iets met die motor. Ik ben samen met Tom Jacobs, die er als stuurman op voer, in Aalborg aan boord gekomen waarna we naar Varberg zijn gesleept. Daar hebben we een partij zakgoed geladen, ook bestemd voor de springstoffenfabricage, maar niet direct gevaarlijk, waarna we naar Kiel zijn gesleept voor reparatie. Ik meen dat we toen bij MaK lagen. Maar ja, het is alweer dertig jaar geleden, dus neem me niet kwalijk als ik het niet exact meer weet...
Maar in de Klaas I stond geen Werkspoor, hoor. Ik meen dat het een MaK was, maar zeker weten doe ik het niet. Er was iets met die motor. Ik ben samen met Tom Jacobs, die er als stuurman op voer, in Aalborg aan boord gekomen waarna we naar Varberg zijn gesleept. Daar hebben we een partij zakgoed geladen, ook bestemd voor de springstoffenfabricage, maar niet direct gevaarlijk, waarna we naar Kiel zijn gesleept voor reparatie. Ik meen dat we toen bij MaK lagen. Maar ja, het is alweer dertig jaar geleden, dus neem me niet kwalijk als ik het niet exact meer weet...
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Boos weer...
Bert en Theo, een pracht verhaal, heb er weer van genooten.
Gerard
Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Boos weer...
Ja, het was werkelijk een heel aparte reis, Gerard. Was vast ook wel iets voor jou geweest...
Het heeft even tijd gekost, maar ik heb dan toch eindelijk gevonden wat voor motor er in die Klaas I van 1965 stond en wel in het gedenkboek van Wagenborg, het deel "De schepen van 1898 tot 1998", pagina 209:Jan Sprong schreef:een werkspoor van 450 pk en toch nogvooruit komen?
- Gebouwd in 1965 bij H. Rancke, Hamburg-Neuenfelde
- 291 brt - 209nrt - 474 dwt
- Lengte 51,59 - Breedte 8,16 - Holte 2,93
- 4-takt e.w. Klöckner-Humboldt-Deutz type RBV6M536 (270x360) 300 bhp, goed voor 10 knopen
- Te water 10 april 1965, opgeleverd 20 mei 1965
- Germanischer Lloyd
- 1965: WINDHUND, Heinrich Vor Schmidtshöfen, Hamburg
- 1977: SAWA I, Rolf Sandleben & Gerhard Warnk, Hamburg
- 1978: KLAAS I, Falcon Tow Ltd., Panama
- 1978: KLAAS I, Deborah K Ltd., Panama
- 1980: DEBORAH K II, Deborah K. Ltd., Nassau
- 1994: hermeten: 348 brt - 213 nrt - 474 dwt
- Jan Sprong
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
- Locatie: Hoorn
Re: Boos weer...
Hallo Theo,
Het was niet de bedoeling dat je dat over die Werkspoor voor mij zou op zoeken,maar ik zei het bij wijze van spreken, zoals ik dat scheepje daar zag varen.
Ooit is op de Stad Amsterdam met een lenskleppenmachine met afgewerkte stoomturbine van 2300pk in de Golf gezeten en daar gingen we meer achteruit dan vooruit, maar wel leuk al dat water .
Toen kregen we nog een liter Blankenheim in de 10 dagen,ging natuurlijk niet op en door het niet goed vastzetten ,s'nachts geport om weer de wacht te lopen ,dacht men dat ik bezopen was zo stonk het naar de oude jenever.Was natuurlijk niet raar als er een liter jenever door je hut klotste.
Groeten,
Jan
Het was niet de bedoeling dat je dat over die Werkspoor voor mij zou op zoeken,maar ik zei het bij wijze van spreken, zoals ik dat scheepje daar zag varen.
Ooit is op de Stad Amsterdam met een lenskleppenmachine met afgewerkte stoomturbine van 2300pk in de Golf gezeten en daar gingen we meer achteruit dan vooruit, maar wel leuk al dat water .
Toen kregen we nog een liter Blankenheim in de 10 dagen,ging natuurlijk niet op en door het niet goed vastzetten ,s'nachts geport om weer de wacht te lopen ,dacht men dat ik bezopen was zo stonk het naar de oude jenever.Was natuurlijk niet raar als er een liter jenever door je hut klotste.
Groeten,
Jan