Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Erikdepooter »

Wat ik zelf als moderne navigator gemist heb (vanaf 1960) is een gezagvoerder die iedere middag om 12 uur de zon liet culmineren.
Ik had dit ooit eens eerder ergens geplaatst (ik meen 2012), maar hier past het ook wel bij:

Stuurlui werden destijds geacht gezamenlijk de middagbreedte te schieten. Dat ging als volgt:
• De kapitein was er niet: stafoverleg met 1e stuurman, HWTK en2e WTK in de bar. Soms ook met een sparks "eerste klas" (te onderscheiden van "normale sparksen", doordat ze geen gewone ochtendjas droegen, maar eentje met bloemetjes).
• De 1e stuurman was er dus ook niet. Bovendien wist die het zo langzamerhand wel.
• De 2e stuurman was daarom "first in command": serieus met zijn sextant in de weer en degene die tegen de zon mocht roepen: "hij zakt!", ten teken dat het voorbij was.
• De 3e stuurman volgde braaf en had zijn waarneming meestal binnen 1’ van de Second.
• De 4e stuurman zat er een heel eind naast, maar loog dat hij ook dezelfde waarneming had gedaan
• De leerling (ikke) keek de verkeerde kant op ("met jou wordt het nooit iets!").
Uiteindelijk kwam de waarneming van de Second in de kaart en in mijn memoriaal...
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

:-D Héél mooi! :-D

Dit ...
... sparks "eerste klas" (te onderscheiden van "normale sparksen", doordat ze geen gewone ochtendjas droegen, maar eentje met bloemetjes).

... heb ik helaas nooit mee mogen maken. Ik heb op slechts één schip gevaren met twee sparksen - beide 2de klas - en dat was op de oude Tasmam van de KPM, een stoomschip waar de radiohut tegen de schoorsteen aangebouwd zat. Die mannen trokken pas iets meer aan dan een shortje als ze uit dat hok kwamen. Dat leek wel een Turks bad. En uiteraard niet meer dan een fannetje ...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

te onderscheiden van "normale sparksen", doordat ze geen gewone ochtendjas droegen, maar eentje met bloemetjes)
Ik hep dat nooit geweeet'n......van die bloemetjes dan..........maaar dan heppik toch veel met 1e klas Sparksen gevaar'n vroegaaah op de Reuzen van Heusden!......mijn toenmalige grote vriend vonkentrekker had EN een bloemetjes badjas EN had jenever leren drinken bij Erhard & Deckers......de details daarvan heppik hier wel eerder "uit de doeken gedaan" :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb slechts één keer met een eerste klas Sparks gevaren.
Dit zijn niet de eerste de besten, hoor. :wink:
Drie strepen en bij de staf aan tafel zitten!
Deze driebander had op passagiersschepen gevaren en wilde voordat hij met pensioen ging nog een keer op een Caltex tanker varen waar hij destijds zijn carrière begonnen was.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die seinden vast ook gouden strepen en zilveren punten. :shock:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ach, het was een hele aardige ouwe baas. :wink:
Hij wou waarschijnlijk gewoon nog een reissie lekker crude snuiven.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

"Ware tijd varen", zouden de huidige stuurlui nog weten wat dit betekent? :wink:
Bij de Nederlandse Christelijke Tankvaart heb ik dit vroeger nooit meegemaakt, wel op de Carchester, een Liberiaanse bulkfiets.
De gezagvoerder was daarvoor commodore bij de Blue Funnel en kreeg later een belangrijke functie aan de wal bij deze club, totdat het einde verhaal werd voor de Blue Funnel.
Tja, er moest toch brood op de plank komen, dus ging deze ex-commodore maar bij Tradax varen...
Ik had dus de pech als tweede stuurman een paar reizen met hem in de winter Noord Atlantische oversteken te maken.
Hij nam alleen maar de kortste weg, dus in ballast grootcirkelen, van Manchester naar Norfolk gingen we ten noorden van Ierland.
Dat we daar met een lege bak dagen langer overdeden dan een zuidelijker route volgen kwam gewoon niet bij hem op.
En iedere dag moest de zon om 12.00 uur bij hem culmineren, dus ik had de ondankbare taak om 's middags uit te rekenen met hoeveel uur en minuten de klok 's nachts verzet moest worden.
Als we dan de mazzel hadden om een middagbreedte te kunnen schieten was dit natuurlijk nooit precies om 12.00 uur. :wink:
Tja, met windkracht 8 op de kop schiet het echt niet op met zo'n lege bak.
En dan kreeg ik de wind weer eens van voren van die ouwe omdat de zon pas om 12.53 uur culmineerde. :)
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Drentenier »

... de Carchester, een Liberiaanse bulkfiets. De gezagvoerder was daarvoor commodore bij de Blue Funnel ...
Was dat toen ook kapitein Staring, Jos?
Die ene reis dat ik toen mee voer gingen we wel ten zuiden van Ierland langs. Maar toch ook bar slecht weer :mrgreen:
Ik heb er nog een foto van. Maar het is al meer dan 45 jaar geleden.
Bijlagen
carchester-nostalgia.jpg
carchester-nostalgia.jpg (22.55 KiB) 3178 keer bekeken
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Knisten »

Uiteraard het riscico lopend verdacht te worden van fulmineren
zou ik toch graag het volgende willen adresseren
namelijk het door die Ouwe op de juiste tijd te laten culmineren
en de door de Sparks 1e klas een bloemetjes-badjas te ambiëren
meen ik toch te moeten appeleren, cq annoteren
door genoemde feiten te absorberen
en te annonceren zonder ook maar iemand te willen affronteren
dat het seinen van "gouden strepen en zilveren punten"
zonder te alluderen of te alarmeren, laat staan te animeren,
doch door het met mate afficheren, adverteren en/of adviseren
van onderstaand "juweeltje van Japanse makelij"
Een zogenaamde Bug-key
Een zogenaamde Bug-key
EK150 Squeeze.jpg (6.24 KiB) 3152 keer bekeken
zonder overigens de recht op-en-neer sleutel te annuleren
danwel te amputeren of te aborteren
in het verleden vaak leidden tot een kreet "Wat ben ik blij !" :-D

Zo, genoeg woorden bijeen gesprokkeld die eindigen op -eren'
dus nu over tot de orde van de dag.
De kleuren en het materiaal van voornoemde strepen en punten
bleken daarbij van ondergeschikt belang, zo lang de onderlinge
verhouding maar een -beetje- klopte, hetgeen van de badjas niet
altijd gezegd kon worden. Dat was met de EK-150 geen probleem.
Klopte het bovenstaande, dan had je, als 2e klas Sparks, voldoende
tijd om je op de brug te vervoegen ten einde de verrichtingen aldaar
gade te slaan en je soms te verwonderen, ter voorbereiding op de
broodnodige koude versnapering in de -vaak zelfgebouwde- bar een
aantal dekken lager.
Kreeg je daarentegen van het station aan de andere kant de
Q-verkorting QLF (Use your left foot) om de oren, dan werd het toch
tijd om te overwegen of je wel het juiste VAK had gekozen. :oops:
In den beginne liep je als Sparks nog zone-wachten, twee uur op,
twee uur af, en dat in GMT dus die zon kon culmineren naar eigen
inzicht, zonder tussenkomst of enige bemoeienis van het gezag,
daar hadden wij toen maar weinig last van.
Maar ja, aan alle goede dingen en mooie tijden komt jammergenoeg
een eind.
Zo ook aan dit epistel.

Gegroet

Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Erikdepooter »

En iedere dag moest de zon om 12.00 uur bij hem culmineren
Kijk, Jos heeft tenminste nog gevoel voor verhoudingen. :-D
Niet de zon bepaalt wanneer zij culmineert, maar de kapitein. Schipper naast God, zogezeed.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Gesloten