Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door v+d »

Ja Jan, op de Karmetschorum heb ik een jaartje gefröbeld, overigens fijne herinneringen aan :) . En ja met de kleine Karakorum varen we nog steeds, daar staat een zescilinder Kubota in, daar is nog nooit aan gesleuteld :)

We zijn nu wel erg aan het zigzaggen, zelfs ome Mart gaat vast bedenkelijk kijken. Nou ja zonder voortstuwing is er weinig te navigeren of je moet van drijven houden :wink:

Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als mij vroeger als leerling ooit gevraagd zou zijn om het zoetvijltje bij de derde massinist te gaan halen zou ik daar mooi niet ingetrapt zijn. :lol:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol:
Nee, zonder gekheid: een zoetvijl is een fijn-vijl en een bastaardvijl is een grof-vijl
grofweg gezegd....
...en dan nog de halfrond, de rattestaart (rond), de drie- en de vierkant....
en in werkelijk tientallen maten, van 'sleutelvijltjes' tot 'smidsvijlen' van een halve meter.
En net als voor boren, met verschillende verspaningsprofielen voor diverse metaalsoorten
(denk aan de snijhoek)
Dus een setje vijlen van de Gamma voor €5 is hetzelfde als een "massief gouden horloge" van Alexandrie-Ali voor €10....
Voor de gemiddelde dhz-er is zo'n gamma-setje (1zoet/1bastaard) goed genoeg, maar zorg dat ze elkaar -of andere hardstalen gereedschappen- niet raken. Even lekker over de geharde bekken van je bankschroef raggen is onherroepelijk het einde van je mooie vijl....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nu was ik niet alleen hoogbegaafd, maar bovendien had ik een echte, originele massinistenvader,
Kijk Theo........ik weet dat je NU net FF druk bent, maaar je bent inmiddels oud genoeg en dus wordt het hoog tijd om " de waarheid onder ogen te zien" betreffende dat " hoogbegaafde"..als DAT zo zou zijn dan had je toen wel naar je bovenste beste Vader zaliger geluisterd " en een echt vak geleerd" :lol:
Wat betreft die " andere 2 Jannemannuh" en hun slagsleutel koppenslaanderij........ik kan er slechts van zeggen..... als je niet op de " Tahama" hebt gevaarn, dan weet je niet echt wat "een werkbootje is" :lol: :mrgreen: :roll:
Wij voeren " al zuigertrekkende naar Japan" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

dan had je toen wel naar je bovenste beste Vader zaliger geluisterd
Dat héb ik gedaan, beste Harry. Mijn vader zei: "Het oog omhoog en 't hart naar boven! Daar beneden is het niet!" wees, mij de weg naar de brug en stopte mij een sextant in handen. "Zoek hiermee je weg over het wijde water en door het leven, zoon!"
Ja, mijn vader was een wijs man die de dwaling uit zijn jeugd terdege inzag en mij daarvoor wilde behoeden. 8)

Vandaag ga ik boerenkool met worst eten, maar dit geheel terzijde. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol:
we hadden dezelfde vader, zo te horen, hoewel de mijne iets minder de 'hogere machten' erbij gehaald zou hebben....
Maar die zei hetzelfde....
Alleen was ik té eigenwijs om te luisteren....
Maar goed ook....hoe je 't wendt of keert: ik heb verschrikkelijk genoten van mijn vak, en uiteraard óók mijn twijfels nu-en-dan gehad...
Had ik wél naar pappie geluisterd, had mijn grote interesse in techniek mij ongetwijfeld in conflicten gebracht met de meester...
Als je me in m'n hart kijkt....ik had juist door die techniek graag filosofie gestudeerd....écht waar !
Alles, wat de mensheid heeft bereikt, is begonnen met iemand die zat te denken "wat zou er gebeuren als iemand...", of "Waarom werkt iets op de manier van....", of "Kan daar nou niet iets anders...", enz
Uitvinders, of ontdekkers, zijn vaak zulke mensen....

Maar ja: door alle drukte in het leven stel je allerlei zaken ff uit tot later....totdat iemand ineens zegt: "U wordt bedankt, maar u kunt "met de VUT"/"pensioen" gáán..." En dan is het te laat... :mrgreen:

Dus, voor wie nu vaart (of werkt :mrgreen: ) : Ga dóór, léér door, en jaag je droom na !
Want; wie op z'n lauweren rust, verkreukelt en verdort ze !
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door v+d »

Heeft het toch weer iets met navigatie te maken. Achteruitkijkspiegels afschaffen en een koers naar voren uitzetten. Op je plaat vallen en weer opstaan. Het komt meestal wel goed als je tenminste weet waarom je op je plaat ging. Mooi toch, een beetje risico nemen hoort ook daar bij.
Verstandige vaders hadden jullie :)
Techniek is en blijft prachtig vooral met al die nieuwe besturingsmogelijkheden, als je het filmpje van Allseas bekijkt is dat toch wel duidelijk.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Als je me in m'n hart kijkt
Heppie dan een hart Jan??..........ik dacht dat jij daar een Duplex pompie had staan! :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10609
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol:
Is het ook, Harry ! En ook nog elektrisch aangedreven ! :-D :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 631
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Erikdepooter »

Vandaag ga ik boerenkool met worst eten
Zijsprong en off-topic, maar ik heb dat een keer in de PG in augustus voorgeschoteld gekregen: Hofjood van Indonesische afkomst vond dat wij dat lekker vonden en dus áltijd lekker vonden. :mrgreen: Ook bij 50 graden C . . . .
Er was enig commentaar op zijn keuzemoment.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Gesloten