Wat kost een schip?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Wat kost een schip?

Bericht door gerardN »

Beste Kombuizers,
Een van mijn hobbys is schrijven, zoals de meesten van jullie misschien wel weten. Maar ik wil iets weten, waar ik zelf moeilijk achter kan komen. En dat is de kostprijs van een nieuwbouw boot, i.v.m. verzekeringen, etc. Om precies te zijn, de prijs in guldens van een tanker uit de jaren 1960 met een draagvermogen van 30.000 ton. Wie kan mij helpen?
m.vr.gr.
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Wat kost een schip?

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Gerard,
op de Caltextankers waar ik als leerling begin jaren 60 op gevaren heb (32000 ton) kreeg ik op de brug soms te horen dat ik een schip van 10 miljoen onder mijn kont had. :)
Omdat dit zo'n mooi rond bedrag was kan ik het me nog herinneren. :lol:
All the best
Jos
louis holleman

Re: Wat kost een schip?

Bericht door louis holleman »

Gerard: ff heel straight: je bedoelt de prijs die Shell (of liever gezegd de Maatschappij tot Financiering van Bedrijfspanden) de werf moest betalen voor de aflevering van de Ondina in 1961? Of de prijs waarvoor het schip de verzekering inging? Dat zijn volgens mij wel twee totaal verschillende bedragen 8)
Op de valreep: oh shit, je praat over deadweight. Maak er dan maar een Shell V-bootje van, of een Caltex bootje waar Jos het al over had. Op zich blijft de vraag dan gewoon staan :mrgreen: Kale werfkosten of vaarklaar afgeleverd?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wat kost een schip?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor een kuster kon je in de vijftiger en zestiger jaren rekenen met 1000 gulden per ton draagvermogen, maar kleine schepen zijn relatief duur.

In 1963 bouwde Verolme voor de Esso drie tankers waaronder de "Esso Den Haag" met een gezamenlijk draagvermogen van 260.000 ton. Dat waren toen de grootste tankers onder Nederlandse vlag.
Voor die 260.000 ton betaalde de Esso 150 miljoen gulden, dus dat is 577 gulden per ton, zeg 600 gulden. Hoe groter hoe goedkoper.
Ik denk dat je met 20 miljoen gulden voor een tanker van 30.000 dwt in 1960 - rond de 650 gulden per ton - wel ongeveer goed zit.

Ter vergelijking: een Liberty kostte tijdens de oorlog krap 2 miljoen dollar, dat was toen 5 miljoen gulden, voor 10.000 dwt, dus dat was 500 gulden per ton in 1945.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat kost een schip?

Bericht door Jur de Jong »

Ik weet dat de VNS in 1967-1968 voor de W-kerken rond de 35 Mln Gulden per schip heeft betaald.

BRT/DWT van een W-kerk: 10.710/13.052.

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wat kost een schip?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat was dan wel heel erg duur, Jur.
In 1964 bouwde Japan een tanker van 152.000 dwt voor 44 miljoen gulden.
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Wat kost een schip?

Bericht door gerardN »

Hallo kombuizers,
Ik heb al hele mooie antwoorden gehad. Ik moet ze allemaal goed bestuderen en dat vergt wat tijd. Voorlopig kan ik met de info even vooruit. Ik kom terug op de antwoorden. Voorals nu, allemaal hartelijk bedankt. Ik kan weer even verder.
vr.gr.
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat kost een schip?

Bericht door Jur de Jong »

Theo Horsten schreef:Dat was dan wel heel erg duur, Jur.
In 1964 bouwde Japan een tanker van 152.000 dwt voor 44 miljoen gulden.
Het betrof een beperkte serie van 4 schepen, gebouwd bij Nederlandse werven. Bovendien ware dit zeer geavanceerde schepen stampvol nieuwe technische snufjes. Ik weet niet of de VNS hiervoor van het rijk een subsidie heeft gehad. Even tevoren hadden de SMN en KRL in Japan soortgelijke schepen laten bouwen, die vast goedkoper zijn geweest. Dat zal onze nationale werverie hun niet in dank hebben afgenomen.

8)
Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Wat kost een schip?

Bericht door gerardN »

Hallo Kombuizers,
Theo Horsten heeft het over F 1000,- per ton voor een coaster tot F 577,- voor een grote tanker, e.e.a afgerond op F 600,- per ton. Ik zal een tikje van de sluier oplichten. Het gaat mij om de prijs van een ertstanker met de naam Cornelis V. (Het was natuurlijk de Jacob Verolme). Ik ga voorlopig uit van de prijs van F 700,- per ton, omdat ik vermoed??? dat de prijs van een ertstanker mogelijk hoger uitvalt t.o.v. een gewone tanker i.v.m. zijn meer gecompliceerde ladingfaciliteiten. De Cornelis V. speelt een rol in mijn 3e boek, waar ik nu druk mee ben. Voor mijn 2e boek (Goeree over de rooie) ben ik bezig een uitgever te zoeken. Dat zal dus nog wel even duren. Er worden honderden tot duizend manuscripten per week aangeboden. Maar wie niet waagt, die niet............
Wat ik nog niet begrijp, is, hetgeen Louis Holleman stelt, het bedrag waarvoor het schip de verzekering in ging? Dat zijn volgens Louis wel twee totaal verschillende dingen (bedragen).
Dus het verschil tussen het aankoopbedrag wat de rederij moet betalen en het bedrag, waarvoor het schip de verzekering ingaat.
Allen vast mijn dank.
Vriendelijke groet,
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wat kost een schip?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik ga voorlopig uit van de prijs van F 700,- per ton, omdat ik vermoed??? dat de prijs van een ertstanker mogelijk hoger uitvalt t.o.v. een gewone tanker i.v.m. zijn meer gecompliceerde ladingfaciliteiten.
Als je gelijk had gezegd dat het om de Jacob Verolme ging, was dat even makkelijker geweest. Je zit met 700 gulden per ton wat te hoog. Zo gecompliceerd zijn de ladingfaciliteiten van een ertstanker niet; alleen maar luiken en verder niets.

Ik zei dat Verolme in 1963 voor 577 gulden per ton bouwde, maar dat was voor drie tankers tegelijk van krap 90.000 dwt elk, dus groter dan de Jacob Verolme en daardoor per ton goedkoper.

De Jacob Verolme was - afgerond - 27.000 dwt. De verzekerde waarde - die ook inderdaad volledig werd uitgekeerd - was 16 miljoen gulden, dus dat is 592 gulden per ton.

Een cijfer dat wat moeilijker te achterhalen is, is de prijs per ton staal. Daar moet je het LDT voor weten, het Light Displacement Tonnage, het getal onderaan de schaal van waterverplaatsing, het gewicht van het schip sec. Dat is een interessant getal als je een tanker met een OBO wilt vergelijken. De OBO zal over het algemeen zwaarder gebouwd zijn dan een tanker van hetzelfde formaat en dus duurder per ton draagvermogen.


Plaats reactie