Verstekelingen aan boord

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Verstekelingen aan boord

Bericht door Mart Hoogedoorn »

A MV.Carmen A.jpg
A MV.Carmen A.jpg (49.33 KiB) 4968 keer bekeken
Een of meerdere verstekelingen aan boord is iets waar geen een gezagvoerder of kantoor blij mee is. Ik heb dit meerdere keren ervaren,en de eerste maal op de Carmen A .
Deze ex Boticelli, nu van Armasal Lines SA.te El Salvador, met thuishaven Monrovia, voer tussen de oostkust van de U.S.A en allerlei havens in centraal america,onder andere Corinto in Nicaragua. De dictator Anastacio Somoza was net gevlucht naar Miami, en de Sandisten met de hulp van cubanen waren sinds juli 1979 aan de macht.
Net na vertrek Porto Corinto liep ik langs de donkere oude officiers recreatieroom, nu door onze eerste stuurman ingericht als ping pong gebeuren(brugvleugels te klein :lol: )en hoorde daar wat gestommel.Het licht aangedaan, en eens onder de pingpong tafel gekeken,en ja daar trok ik een mannetje van een jaar of veertig onderuit,die gewillig meeging naar de brug.Deze man was naar zijn zeggen een ex millitair van Somoza's Guarda Nacional, en chaufeur van een der trucks die mensen uit hun huizen sleurde, dus niet zo geliefd bij zijn landgenoten.Na ruggespraak met onze wal kapitein, mocht de man aan boord blijven, en werd tewerkgesteld als fitter,wat niet zo'n beste keus was, maar later in viel als kok wat hem en ons beter beviel, want koken kon hij :idea: Alleen als we weer naar een haven in Nicaragua gingen bleef hij achter in een latijnse haven.De eigenaar van Armasal Lines ,een Colonel,nu niet meer verbonden met Uiterwijk,en de ex kapitein van de Carmen A, nu manager van drie van zijn schepen van uit New Orleans ,hielpen nog al eens mensen in nood,zo als een nederlander die in Leon een garage bedrijf had waar de luchtmacht van Somoza een bom op had gedeponeerd.Deze P. heb ik als oiler op mijn wacht ingewerkt,en bleef tot de sandisten hem een nieuwe werkgelegenheid bezorgden,dus lang. :oops: Dit was mijn eerste ervaring met een verstekeling,maar niet de laatste,maar dat is een ander verhaal.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door gerard tenerife »

Ga zo maar door Mart, nooit zelf meegemaakt. Wel mensen die iliegaal achter gebleven waren, vooral in USA, gepakt werden en dan hun reis naar Nederland terug moesten verdienen.
Groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door K.Brouwer »

Zat in begin jaren '80 op de Flex Fortuna welke in T/C voer voor iemand in Abidjan. We voeren globaal gesproken tussen de havens welke tussen Douala en Dakar lagen.

Op een gegeven moment waren we leeg in Abidjan en kregen orders om naar San Pédro (ook Ivoorkust)
te varen, daar zoveel mogenlijk lege 20' ft containers te laden en die weer naar Abidjan te brengen.

's Middags vertrokken uit A'jan en 's avonds stonden opeens de kok en een matroos voor m'n neus,
ze hadden een verstekeling "gevangen"...Die was op weg naar Europa en zat dus typisch op het "verkeerde" schip :shock: . Had uiteraard geen identiteitspapieren bij zich dus echt vrolijk wordt je daar niet van.

Maar we hadden geluk dat we na San Pédro weer terug naar A'jan gingen dus kon ik hem daar weer kwijt.Daar kon niemand bezwaar tegen maken :lol: .

Dus voor aankomst San Pedro die goof in het kabelgat opgesloten,Agent ingelicht bij aankomst en die was allang blij dat we hem mee terugnamen. Kat in het bakkie zogezeid 8) .

Wat ik niet wist dat de stuurman hem wel opgesloten had in de bak doch er geen slot had opgedaan :?

Dus tijdens het laden van die lege containers is die goof met iets uit de bak op het schot gaan timmeren
en dus een nieuwsgierige bootwerker de knevels van het luik afdraaide en er tot z'n verbazing een zwart
mannetje uit het luik kwam zetten...die zei thank you tegen hem en peerde gelijk de wal op :shock: .

Besloot maar om m'n mond tegen iedereen te houden want die verstekeling zou bij ons niet terugkomen
daar hij wist dat wij naar A'jan zouden gaan. Neem aan dat hij daar wel een ander bootje heeft uitgezocht die wel naar Europa ging. Gelukkig nooit meer wat van gehoord 8) .

Heb ook nog eens met een mensensmokkelaar gevaren,is voor een ander stukje :mrgreen: .

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie verhalen, Mart en Koert. :-D
Zelf schreef ik bij Nedgulf tankers voor vertrek altijd een verplicht mooi verhaaltje in het journaal.
Searched for Stowaways but nothing found. :)
Op de Deense Casuarina van EAC waren er wel verstekelingen aan boord, maar dat waren vriendinnetjes die meevoeren van Santos naar Angra Dos Reis.
Ze deden je was en hielden de hut ook nog schoon. :-D
Ze moesten wel in de hut blijven, verder no problema's.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door K.Brouwer »

Uiteraard kon dat bij ons niet Jos....daar was die boot te klein voor :( . Maar als je van de ene naar de andere "Brazzo" haven ging moest je vooral je kop DICHT houden want als de dames wisten naar welke haven je ging stonden ze je daar al bij de poort weer op te wachten :shock: :shock: . Ze waren gewoon op de bus gestapt en waren weer heel happy je weer te zien :lol: . Jij dus niet.. :cry: .

Alhoewel,dat niet kunnen meevaren....hoorde eens het verhaal van een kapitein van ons dat hij in
Georgetown (Guyana) de wal op ging en daar een zwart jochie tegenkwam die heel vriendelijk "hello captain" tegen hem zei,dus die ouwe zei hello terug en besteedde er verder geen aandacht aan. In de volgende haven kwam hij weer zo'n zwart jongetje tegen die weer "hello captain"tegen hem zei. Gedachteloos zei hij hello terug.... In St. John's Bermuda zei weer zo'n zwart kereltje "hello captain" tegen hem en toen begon er een hele grote bel bij hem te rinkelen :shock: . Het was steeds hetzelfde kereltje!

Bleek dat de (zwarte) kok gek op kleine zwarte jongetjes was en hij zat al de hele reis ( ongemerkt!) aan boord bij hem in de hut.

Dus kok met zwarte kereltje direkt retour op het vliegtuig gezet.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door jdbvos »

Bunkeren in Dakar was wat dat betreft ook altijd een soort Russisch Roulette.
Ik ga ervan uit dat menigeen van ons de situatie ter plaatse kent: als je alleen maar kwam bunkeren, ging je ook alleen maar naar die kant van de haven, zonder een 'normale' kade, maar met een rits pijpleidingen die over die 'kade' liepen.
Alle in- en uitgangen waren stijf op slot, omdat Dakar daarmee een reputatie had opgebouwd....
Tijdens dat bunkeren zag je steeds meer paren ogen tussen die leidingen door naar jou loeren.
Zaak was het die paar ogen te tally-en door 2 te delen voor het juiste aantal personen. Tegen het einde van het bunkeren zag je dan vrijwel altijd een gegeven aantal ogen minder....Opvallend was dat dit altijd een even getal was.....nog nooit een oneven getal meegemaakt... :mrgreen:
Dus na het bunkeren gesellie metzunallen stowaway-zoeken.
Vooral onder de grating rond het kompas op het schavotje vond je ze dan terug, ja: zelfs -je houdt het niet voor mogelijk- bovenop de schoorsteen !
Eenmaal zag een oplettende 1e strm opeens de tarpoulin rond de blokken van de zwarespier bewegen, en viel een -overigens op zich uitstekend gecamoufleerde stowaway- door die beweging onmiddellijk op.
Op die manier werd het een standaard 'verstoppertjespelen', met als verschil dat er voor de verstoppers géén "buut" was.
Met een big smile lieten ze zich altijd zonder problemen te maken terug naar de wal begeleiden, en zwaaiden ons nog vriendelijk uit. Het werd gewoon een spel, maar voor ons altijd met een serieuze ondertoon.
Ik heb van anderen wel eens gehoord, dat ze die "potential stowaway's" zelfs van gezicht herkenden !

het rare vond ik altijd:
Als een schip een stowaway had, werd hij overal ter wereld op kosten van dat schip in havens ván boord en ín de cel geplaatst, en -na betaling van de exorbitante kosten- , vlak voor vertrek weer terug aan boord gebracht, en ging zo'n stowaway -bij wijze van spreken- uiteindelijk mee naar de sloper.
Als je in een vliegtuig een stowaway hebt, of eoa reden van illegale lands-binnenkomst, ontfermt de staat zich meteen over deze "stowaway", en heeft nooit gevolgen voor het vliegtuig....! Waarom zet de marechaussee zulke mensen ook niet vlak voor vertrek terug op het vliegtuig, en verplaatsen ze 'het probleem' niet terug naar het vliegtuig zodat deze maatschappijen beter oplet wie-of-wat er aan boord komt ?
Kortom: dezelfde behandeling als bij de koopvaardij ?
Waar kwam deze ongelijkheid vandaan ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door hrobbers »

Ik heb er 1 mee gemaakt in Kingston, Jamaica.
We zaten toen op de slingerdienst Cariebien en de Oost kust van Amerika.
Mijnheer ging elke haven achter slot en grendel in het lading kantoor van de klerk.
In elke haven in de USA werdt mijnheer van boord gehaald en net voor vertrek weer terug gebracht.
In Kingston werd hij geboeid af gehaald door politie die niet echt zachtzinnig met hem om ging, hebben we ook nooit meer terug gezien.
gerrit heinen

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door gerrit heinen »

De nacht voor aankomst in Panama City (Panama) met een lading bananen van Esmeraldas (Equador)
ging ik als assistent machinist zo als gewoonlijk tijdens mijn wacht ( 0-4 ) mijn banane rondje maaken.
Dit hield in, afdalen langs glade en kouwde steile trappen naar de ventilator ruimtes van ieder ruim.
Aldaar moesten de V-snaren en de olie-level van de ventilatoren gekontroleerd worden .
Dan moesten de inblaas en return temperaturen opgenomen worden, en als we op een dek bij de voorgeschreven temperatuuren kwamen ,maar het andere dekop de zelfde ventilatoren nog niet, dan moest het eerste dek gedeeltelijk afgeblind worden.
Maar goed, die nacht daalde ik af naar het laagste dek van ruim twee alwaar we een probleemje hadden met de verlichting.
Geen nood, ik had, als alle andere machinisten een wil bekend geel/zwart bright-light zaklantaarn bij de hand.
Toen ik op het beneden dek was aan gekomen en de return temperaturen wilde aflezen , zach ik een persoon op z'n buik over de banane dozen schuiven.
Na van de schrik bekomen te zijn ,en mijn rondje afgemaakt te hebben , ben ik naar de brug gegaan, wat normaal was wand aldaar stond het aparaat wat het CO2 gehalte aflas.
Terloops tegen de 2de stuurman verteld over mijn belevenisen in het ruim twee.
Dat was het begin van een hoop werk.
De kaptijn en een groot gedeelte van de bemanning werd gepord om 3 uur s'morgens.
Dit werd mij niet in dank afgenomen door de mannen, maar ja wat kon ik anders?
De enige manier om in het beneden dek te komen was via de ventilator kamers.
Dat hield in , ventilators stop gedeelte van het gaas in de return weghalen, en een toegang maken door een enorme hoeveelheid dozen met bananen te verwijderen van de top van dit dek.
Dit kon niet idereen ,daarvoor hadden ze mannen als ik nodig (slank en sterk) :roll: :mrgreen:
Op een gegeven moment stond de halve bemanning beneden , maar de derde stuurman en mijn persoontje waren de enige die instaat waren tussen de lading en het tussen dek te tijgeren.
Met een zaklantaarn in onze mond gleden we als slangen over de dozen , de derde stuurman naar stuurboord en ik naar backboord.
Tot mijn groote verbazing zag ik na een paar meter dat er een ruimte in de lading was gebouwd, van zo'n 3 x 2 meter , alwaar een 6 personen naar mij stonden te staaren.
Ik als een speer in achteruit , waar de derde stuurman al zijn verhaal deed , hij had ook een zelfde
ruimte gevonden met 5 personen .
Toen begonnen de moeilijkheden pas goed.
De mensen moesten uit de lading verwijderd worden ,dat hield in een makelijker toegang maken.
Daar zijn we tog wel een uur of 3 mee bezig geweest.
Resultaat was dat rond pikheet we alle verstekelingen van dit dek verwijderd hadden, 9 mannen en 2 vrouwen, welke in twee passagiers hutten werden gezet.
Ze hadden geen paspoort of andere papieren , zo toen we in Panama kwamen konden ze niet naar hun geboorte land terug gezonden worden.
Ze zijn allen te werk gezet, maar met uitzondering van de twee vrouwen welke in de kombuis terecht kwamen waren de mannen niet te gebruiken aan boord.
Toen ik na mijn verlof ongeveer 6 maand na dit voorval weer op het zelfde schip kwam, waren de laatste verstekelingen net een paar weken daarvoor in Equador bij hun familie afgeleverd

Groeten
Gerrit
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jdbvos,

Denk dat het vliegen wat van latere datum is en nogal snel "foetsjie" kon zijn.Fair is natuurlijk wat anders. Heb je ze tijdens dat "inklaren" van een vliegtuig de piloot wel eens om z'n "deratting exemption
certificate" horen vragen?? :lol: .

Vlak voor aankomst Melbourne liep de purser met twee spuitbussen door het gangpad onderwijl de busjes leegspuitend. Hierna werd het vliegtuig officieel "bugsfree" verklaard en mocht iedereen eruit....

Volgde eens een VHF gesprek tussen Douala Port Control en een Duitse supply'er die binnenkwam.

De man meldde dat er vijf zwarte mannen op de uiterton zaten die daar door een Grieks schip waren gedropt en waarschijnlijk dus verstekelingen waren geweest. Hij zou ze er wel afhalen en in Douala aan wal zetten. Dat vond Port Control een prima idee en of die kapitein dan ook even z'n P&I club wilde opgeven dan kon die voor de transportkosten zorgen... :shock: .

Na een half uurtje riep die ouwe Port Control weer op en gaf door dat het hem niet gelukt was om die mensen van die boei af te krijgen dus moest Port Control maar iemand anders sturen om die mensen eraf te krijgen 8) 8) 8) . Tja,denk je mensen te helpen proberen ze ook nog de rekening in jouw maag te splitsen :shock:

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Verstekelingen aan boord

Bericht door jdbvos »

...tsja....
je zit er wél mee "opgescheept"....
maar om ze nou op een uiterton te zetten ????

Op de Emmely werden ze -volgens mijn informant !- op de rivier op een werkvlotje gezet, zo'n 50 m uit de wal.
Maar de kaptein werd terug in Nederland onmiddellijk gearresteerd omdat hij verstekelingen "...op zee overboord had gezet en aan hun lot had overgelaten...", na aangifte door de 1e strm en de hwtk, geloof ik. Er moet dus een fijne sfeer hebben gehangen op die boot....
Dat die stowaways tijdens de rechtszaak nog kwamen getuigen om te vertellen dat hun niks was aangedaan, mocht niet baten....
Ik ben al wat aan het goegelen geweest om eea terug te vinden over dit voorval, maar er is verrekte weinig over te vinden om eoa duistere reden. Vreemd: het is nogal een Zaak geweest, die internationaal als voorbeeld moest dienen.... Lijkt wel een doofpot geworden
Het enige was een artikel over hoe fouten in een aanklacht kunnen worden genegeerd om toch tot een veroordeling te komen.........
Daarmee komt die zaak wel in een héél ander licht te staan, volgens mij......
hier een stukje uit dat bericht:
Emmely juridische verwijzing overb verstekeling.JPG
Emmely juridische verwijzing overb verstekeling.JPG (69.58 KiB) 4449 keer bekeken
...en dit schip was het....
Emmely.jpg
Emmely.jpg (449.29 KiB) 4449 keer bekeken
Hier de historische krantenberichten: http://zoeken.krantenbankzeeland.nl/ind ... score+desc

Hopelijk leest die kapitein dit ook op dit forum, en wil hij er wat duidelijkheid over geven.....
Ben heel nieuwsgierig hoe het hem is vergaan !


In Duitsland is ook zo'n affaire geweest, heeft nog uitgebreid in een bekend Duits blad gestaan (kom zo gauw niet op de naam ervan). Die schijnen aan dek het groepje in mootjes gehakt te hebben, en als visvoer hebben gebruikt....
Ik kan me niet meer herinneren of dat op waarheid berustte, en -als het waar was- hoe die zaak afliep.

en nog niet zo lang geleden dit:http://www.welt.de/print-welt/article66 ... ieren.html
Oost, west...ook best


Plaats reactie