Museumschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Museumschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Gerard,
Niks te doen met museum schepen, maar vorig jaar ging lokale Halifax eigenaar Karlsen Shipping failliet omdat ie de rekeningen van de reparatie van de " Polar Star" ( ex Zweedse ijsbreker Njord-omgebouwd tot Arctic Cruise schip!) op de werf in Las Palmas niet kon betalen.( ZE was in Antarctica op een bonkie rots gelopen, passagiers eraf en op de dubbele bodem en LEEG naar Canarische Eilanden om haar cruise seizoen in Spitsbergen niet te verliezen, mooi oud schip in hele goede staat.....maar jaaa :oops:
Ik heb niet kunnen achterhalen wat er met het schip is gebeurd, weet jij er iets van soms?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Museumschepen

Bericht door gerard tenerife »

Hallo Harry, ik wist van het ongeluk met de "Polar Star", maar niet dat ze naar Las Palmas ging voor reparatie, is mogelijk geen nieuws voor de "Locals" Ik kan me de Njord als ijsbreker nog wel herinneren, maar ik ben over de jaren het meeste geholpen door de "Stoere Bjorn" en "Litte Bjorn" in het "Kattegat"
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Museumschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Soldek.
soldek.jpg
soldek.jpg (165.88 KiB) 3291 keer bekeken
The SS Sołdek was a Polish coal and ore freighter ship. She was the first ship built in Poland after World War II and the first seagoing ship completed in Poland. She was the first of 29 ships classed as Project B30, built between 1949 and 1954 in Stocznia Gdańska (Gdańsk Shipyard). The name was given in honour of Stanisław Sołdek, one of the shipyard's prominent workers.
The ship is currently preserved as a museum ship in Gdańsk.
Dimensions: Length: 87 m
Width: 12.3 m
Tonnage: 2,610 metric tons deadweight
Capacity: 2005 BRT
994 NRT

2 steam boilers (Howden-Johnson)
1 steam engine 4 cylinder, 1300 hp (970 kW), 1 screw
max. speed: 9.9 knot (18 km/h)
crew: 28

History
April 3, 1948 - laid
November 6, 1948 - launched
October 21, 1949 - entered service
December 30, 1980 - withdrawn from service
July 17, 1985 - established as a museum ship in Gdańsk

Bron: Wikipedia
Stomertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2012 09:34
Locatie: Zuid-Holland

Re: Museumschepen

Bericht door Stomertje »

Zeer geachte Gerard. K,

een mooi stukje over het s.s. La Palma! We hebben hier ooit een zusterschip van gehad dat een paar jaar bij de Zeelandbrug lag, dat was de Viera y Clavio.
Dit was eveneens in 1912 gebouwd en had een triple-expansie stoommachine van 997 Pk, ik mag aannemen dat dit schip ook in deze klasse zit. Helaas is het schip bij de Zeelandbrug om een of andere duistere reden (zal wel financieel zijn geweest), gedwongen verwijderd en rond 1980 in Belgie Verschroot. Er behoorde bij deze twee schepen nog een derde dat al lang weg is.
Voor zover mij bekend wordt de La Palma gewoon weer vaarklaar gemaakt, zal nog lastig worden met de tegenwoordige olieprijzen, maar er zijn misschien ook andere mogelijkheden voor brandstof?
Het bijzondere is dat er naar mijn beste weten, behalve de twee liberty-schepen in de VS, geen zeevarende grotere schepen meer zijn met een grote stoommachine er in, alleen in Engeland de Shieldhall met twee stoommachines van ieder 800 Pk en in Duitsland de ijsbreker Stettin met 2200 Pk, maar echte passiersschepen als La Palma helaas niet.
Tel daar nog eens bij dat de lijn van dit schip met de fraaie stafsteven en het schoener-achterschip is uitgevoerd, hebben we hier een unicum!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Museumschepen

Bericht door Roy »

Dan wordt toch de "Waverley" over het hoofd gezien.
Da's n.l. het laatste zeegaande raderstoomschip.
Vaart elk seizoen in de Britse wateren rond. Zeg maar haar home waters................

In Irak schijnt nog een stoomhopperzuiger te varen die rond 1966 door J.& K.Smit is opgeleverd. Daar stonden, als ik het me wel herinner, twee stuks compound machines in. Mogelijk gebouwd door IHC-Verschure in A'dam.
Er was voor deze machine installatie gekozen omdat men koelwaterproblemen met motoren verwachtte.
Maar ja, het heeft afgelopen decennia nogal gerommeld in Irak, dus of het beest nog drijft kan ik beslist niet garanderen................

Ik denk als er nog even goed wereldwijd rond gekeken wordt dat er nog wel wat te vinden is waar een stoommachine als voortstuwing in staat.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Museumschepen

Bericht door jdbvos »

In Alexandrie voer in die binnenhavens ook een heel klein stoomslepertje rond voor het opzij duwen van de barges....
Met z'n 3-en voeren ze erop: 1 schipper, 1 matroos, en een machinist. Die laatste zat met z'n kont in de stuurhut, en beantwoordde eerst de telegraaf (jawel ! :-D ) en dan de (duplex) stoommachine....

...en dan die kolenboten (sleepboten) in Kaapstad, Port Elisabeth en Durban.....ergens (?) in NZ voer er ook eentje.....

Maar ja: da's intussen ook al zo'n 25 jaar geleden........ :oops:
Oost, west...ook best
Gert-jan
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 nov 2005 19:23

Re: Museumschepen

Bericht door Gert-jan »

Roy.
Het schijnt dat de voormalige "Chiron" van de K.N.S.M. met een lading scrap ergens op het meer van Maracaibo ligt te verkommeren.
Ben bang dat deze al naar de sloop is. Ligt er al sinds 1998. Zaten vele schuldclaims op. Er zijn foto's van waarop je kunt zien dat de staat zeer slecht was. De houten brug opbouw was al verdwenen. Hier stond dus nog een Stork-Hotlo in.

De andere met een Stork-Hotlo was de Aludra. Die is naar China gegaan. Vrienden die in China werkten zijn in 2009/10 nog aan het zoeken geweest maar hebben haar niet meer kunnen vinden. Laatste verwijzing was in Lloyds gedurende 2005.

Groet, Gert-jan.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Museumschepen

Bericht door Roy »

Ik weet niet beter dan dat het NiGoCo trio alle drie in Rood China gesloopt zijn.
Dus de ex "Aludra", de ex "Alamak" en de ex "Alnitak", als het het goed uit het blote hoofd zeg.
Maar goed, de "Chiron", ( bijgenaamd Gierton ), dus.
Is het ook bewezen dat ze gesloopt is ?. Daar in de Zuid kan natuurlijk veel, wat wij niet voor mogelijk houden..........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Museumschepen

Bericht door Roy »

Ik zie dat Jan dat stoomslepertje in Alexandrië als voorbeeld aanhaald.
Die ssb ken ik ook maar dan uit 1974 /1975.n Dus of die nu nog bewstaat............
De Zuid Afrikaanse ssb.zijn, zover ik weet, op één na gesloopt. Het is niet eens een grote ssb die men behouden heeft.
Wat Nieuw Zeeland betreft; daar zou ook nog een oud stoom scheepje rond moeten varen. Helaas ben ik de naam even kwijt. Misschien iets voor onze leden op het zuidelijke halfrond.
Overigens zijn wereldwijd toch nog vrij veel ssb geconserveerd.
Dat geld natuurlijk ook voor oude marine schepen wereldwijd te vinden, waar stoommachines in staan. De USS."Texas", welke aan het San Jacinto Battle Field, Texas ligt, is hier een voorbeeld van.

Goed, laat andere voorbeelden maar komen.
Voor de goede orde; de discussie wasgestart over ss welke met machines uitgerust zijn.
Met turbine voorstuwing is n.l. wel meer te vinden............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: Museumschepen

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi plaatje van 2 stellen van de 100-jarige Hochbahn Hamburg net vertrokken van de Landungsbrücken.
Links het museumschip Cap San Diego. Datum 19 december 2011.

Hamburg Hochbahn 19-12-2011.jpg
Hamburg Hochbahn 19-12-2011.jpg (138.05 KiB) 963 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie