De Wachttrommel

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Jos Komen (R.I.P)

De Wachttrommel

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het was in "Mijn Tijd" op ieder schip hetzelfde.
Als je 's nachts op wacht stond was je aangewezen op dit grijze blikken geval waarin, netjes in servetjes verpakte boterhammen lagen, belegd met kaas en cervelaatworst.
Deze trommel werd nooit schoongemaakt, alleen bijgevuld zodat het Aroma je al tegemoed kwam bij het openen van de niet goed sluitende deksel. logisch want dat ding was al heel vaak heen en weer gestuiterd.
Ik kwam een keer op een nieuw schip, maakt niets uit.
Het brood was op de hondewacht al hard geworden, de kaas zacht en de cervelaatworst meurde like hell.
De kombuis was 's nachts op slot dus nam je af en toe van ellende zo'n sandwich en spoelde het weg met koffie uit een percolator. Die was goed te drinken als het net vers was en je er op tijd bij was, daarna bleef dat kreng maar door percolatoren als je warme koffie wilde hebben.
Ik heb dat ding een keer met VIM schoongemaakt, moet je ook niet doen, want dan smaakt de koffie wekenlang naar VIM.
Ik denk dat de achterliggende gedachte was: Dan blijven ze tenminste wakker.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Op de kustvaart eigenlijk zelden meegemaakt dat de kombuis 's nachts op slot ging. De pantry uiteraard wel maar er was altijd wel wat brood, beleg e.d. uit de koelkast(en) te halen. Ook een tosti was wel te bakken in de oven.Je werd vanzelf creatief en die bezweette kaas was op een tosti best te pruimen. Zelfs licht gebakken cervelaat smaakt beter en gebakken boterhamwort zelf prima.

Op sommige schepen stonden we 's nacht zelfs nog wat te kokkerellen met al dan niet zelf aangeschafte lekkernijen als blikjes beans in tomatosauce, ommelet of bacon.

Bert de Boer
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Ik weet het niet meer zeker of er nog meerdere van die serie, zo waren afgeschermd, maar wel weet ik, dat er op de Embla en de Ask er een dik traliehek, voor de kombuis ging, want na de zoveelste keer de stores, koelkamer en vrieskamer te hebben geplunderd, ging dit s'avonds op slot en grendel,want je moest door de kombuis om daar bij te kunnen, wel kwam er een elec. plaatje en een koelkast, die ruim gevuld was, in de voor pantry, ja dat kreeg met Hollandse bemanning[bootsman,kabelgast,matrozen, matrozen o/g, lichtmatrozen], dat ging ook al mis met de vracht, vaak drank, en auto's[sportwagentjes], waarvoor we vele reizen steeds weer "in line"moesten gan staan, om te kijken of ze iemand konden ontdekken, die mee had gedaan aan de joyriding, niet dus, maar was wel een mooie tijd, zou het zo weer over doen, er zullen hier best nog Kombuispraters zijn , van de SVEA /VCK die dit zich nog kunnen herinneren.
groetjes ruud
Ps.En eten stond als zeer goed bekend, maar ook hier weer, bij de ene chef wel en bij de andere niet.Terwijl ik nog weet dat het voedingscijfer in 1962-1963 zo rond de fl 3,00 p/p p/d., en daar kon je toen in die tijd een zeer goede maaltijd van neer zetten.
groetjes ruud
rinus

Bericht door rinus »

Ja Bert heb menig tosti gebakken toen
gr.rinus
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Bericht door Jaco »

Kombuis gaat niet op slot, net als de pantry of store.

Als dan, na een tijdje, blijkt dat er dingen verdwijnen moet het maar.
Zo gaat er tegenwoordig met de OostBlok medewerkers nogal VEEL jam door.
Zaten ze met wacht overgeven om 04.00 met een theelepejtje samen uit een potje aardbeien Jam te eten.
Of de bekertjes yoghurt verdwenen. Niet te vinden in de koeling, niet in vuilnis bakken, nergens. Bij onderzoek lagen ze in de bakken aan dek.
Waren het er 10 per nacht.
Dan moet alles weer op slot, net als thuis toen we nog maar 2 jaar oud waren.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

De wachtrommel

Bericht door Ton Pekel »

Ja in mijn roerige tijd was er op de HAL vrachtschepen ook de bekende wachttrommel in de machinekamer met de geuren omschreven door Jos.
In mijn stukje over het manoevreerboekje heb ik hier ook al overgeschreven ( zie scheepspraat )
De kombuis zat 's avonds op slot en in de pantry koelkast stond aan het begin van de avond nog wel wat opsnit overgebleven van de avondmaaltijd maar dat was zo rond 22:00 uur echt wel verdwenen.
Zonde van de stroom voor zo een lege koelkast.
Op de vrachtschepen had je ook een eigenaarshut die wel eens gebruikt werd voor een of twee passagiers.
Hadden we een keer een dame aan boord op de reis met een hondje.
De bediende had een half leeg blik hondevoer op een schoteltje gedaan voor de volgende morgen voor de hond in de pantrykoelkast.
Nou je raad het al, schoteltje leeg ( en afgelikt ) door een hongerige
machinist of stuurman in de nacht.
Lekker dik deze pate op een boterham gedaan natuurlijk.
Bediende volgende dag helemaal over de zeik, bazuinde het hele schip rond welke " officier" dit wel geflikt had, wat zo ging het hondevoer wel erg snel op.
De dader was gauw bekend doordat die bijna de hele dag bloosde.
Ik noem geen namen want hij zou wel eens als gast dit kunnen lezen!!!
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Voor de passagiers (12 max.) was er genoeg.
Voor de lagere officieren veel minder.
Kapitein en Hof.... streken samen het voedingsgeld op.
Dus ik kroop door het luikje van de pantry en stal wat te bikken om mijn honger te stillen.
Eerder op de avond mocht ik namelijk mijn warme hap staande(!) naast de kar oppeuzelen.
Als die verdomde 2e op z'n bankje zijn hap op had moest ik ook stoppen. En kon dan het blad weer naar de kombuis terug brengen.
In Buenos Aires maakten de goedkope "biefies de Lomo en Chorizo's" alles weer goed!
Uiteindelijk ben ik toch een grote jongen geworden.

Leuk de wachttrommel! Wie schrijft een wat over de "goudkast" ?

Groeten van Co de Rijk.


Plaats reactie