Black Diamond Lines

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Foto 3
Hierop is boegschade te zien. Nooit geweten dat de Osprey was betrokken bij een aanvaring. Ben daar wel benieuwd naar.
Dat zijn niet allemaal foto's van dezelfde "Black Osprey". Let op de vele verschillen.

Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Jur de Jong »

Dag Theo,

Foto's 1,3,4,5 zijn allemaal van de mij bekende Osprey van 1960. Alleen foto 2 is anders, zie mijn vorige post.

Visuele kenmerken van de 1960 Osprey en 1961 Swan (zusterschepen) zijn de verzwaarde mast voor de "zware" spier van ca 40t, en de typische constructie van de midscheeps. Je moest om van ruim 4 naar het voorschip te komen ofwel binnendoor, of eerst een trap op en vervolgens weer een trap af. Geen vrije doorloop over het hoofddek buitenlangs dus.

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zie het; nummer 2 is een ander schip. Maar welke is dat dan? Er staat toch duidelijk Black Osprey op.
Hij heeft 6 luiken, drie voor en drie achter de midscheeps, terwijl de "originele" er maar 5 heeft.

Afbeelding
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Jur de Jong »

BLACK DIAMOND LINES: DEEL 2 - THOMSEN'S HAVENBEDRIJF (THB)

THB speelde een belangrijke rol in het verhaal rond BDL.

Ik beperk mij tot de periode 1964 - 1970, een periode waar ik goed zicht op heb. Mijn vader werd directeur bij THB Antwerpen voorjaar 1964. Het 6e HD werd nog gegraven, en werd in het najaar opgeleverd, zie een eerdere post. De eerste jaren moesten de schepen nog door de oude Boudewijn sluis (schutten duurde nogal lang), ongeveer recht tegenover kaai 300 aan de westzijde.

De operaties bij Thomsen werden geleid door een 4-tal inspecteurs: de heren Dams en De Croos (Scheldekaai, KNSM) en de heren De Moor en Claes (6e HD, Black Diamond). Ik heb ze allemaal persoonlijk gekend, ik vertoefde nogal eens aan de haven (op mijn brommertje: een Puch met hoog stuur en afgezaagde uitlaten). De Moor en Claes waren voor Captain Hollaar het eerste aanspreekpunt. Claes was nederlander en was ex 1e stm. van de VNS. Claes durfde nog wel eens tegengas te geven aan Hollaar (bulderwals Hollaar had niet altijd gelijk :mrgreen: ).
Zo stond ik eens met Claes op kaai 308 toen een S-kerk afmeerde bij de buren op kaai 310 (Havenbedrijf PAYS, eigendom van Ruys). Hij zei iets van: "Kijk Jur, dat is een écht schip. Met bruikbare zware spieren. Met die potloden van de Black kunnen we niks". Hij doelde dan vooral op 40 voets containers, die tot 40 ton konden wegen. Tegen zijn ex-collega (1e Stm) op de bak van de S-kerk schreeuwde hij: "He, joh, ben je de weg kwijt? HIER moet je zijn!".

In de zomervakanties van 1966 en 1968 (1965 en 1967 waren mijn reisjes met de Black) en tussendoor werkte in bij Thomsen in de haven. Leverde nog een leuk centje op. Die "tussendoortjes" (weekends en korte vakanties) regelde ik rechtstreeks met De Croos en Claes (dus buiten mijn vader om). Zo had ik eens gewerkt aan de Scheldekaai. Wij losten een schip van de KNSM. Diepgevroren doosjes kreeft. Aan het eind van de shift kreeg ik van de ploegbaas zo'n doosje "neem maar mee voor thuis". Dus doosje mee achterop de Puch. Eenmaal thuis, direct doosje geopend en kreeften in de vriezer. Toen kwam mijn vader thuis. "Hoe kom je daaraan?". Uitgelegd dat ik (en anderen) zo'n doosje hadden meegekregen. "Weet De Croos hiervan?". Ik moest eerlijk toegeven dat ik dat niet wist. Gelukkig bleek achteraf dat De Croos ervan wist, en dat het allemaal legitiem was. Anders had ik wat uit te leggen...

De haven van Antwerpen maakte een stormachtige ontwikkeling door. Kort na de opening van het 6e HD ging ook het 7e HD van start. Deze was helemaal ingericht voor containeroverslag, compleet met speciale portaalkranen. Mijn vader heeft toen (gesteund door Captain Hollaar) getracht de hoofddirectie van Thomsen in Rotterdam te overtuigen ook een concessie te nemen in het 7e HD. Tevergeefs, de hoofddirectie was van mening dat Antwerpen het niet zou maken als containerhaven (sluizen werd aangevoerd als argument). Thomsen wilde investeren in de ECT, en Rotterdam zou de containerhaven worden. Antwerpen was voor stukgoed. Ze zaten er dus glad naast...
Voor THB Antwerpen had mijn vader het volgende in gedachte. Afstoten van de Scheldekaai, en de KNSM naar het 6e HD. Afstoten kantoor en garage aan de Indiënstraat, en naar de bovenste verdieping op kaai 300 (was de lounge, werd nauwelijks gebruikt). De garage ging dan naar een apart hiervoor in te richten deel van de loods op kaai 300. De Black moest dan naar het 7e HD (met containergeschikte schepen). Kom ik apart op terug. Die plannen gingen dus niet door.

In 1968 fuseerde Thomsen met Müller & Co, en gingen verder als Muller-Thomsen.

8)
joop1950

Re: Black Diamond Lines

Bericht door joop1950 »

hallo jur

ik heb in de jaren 60/70 bij nigoco gevaren en met de constelation line
en de hopal uit paraguay kwamen we in new york altijd op pier 29 street
in brooklyn maar na 1968 gingen we naar pier 1 courtstreet de eigen pier
van de black diamond line omdat nigoco deze in 1967 had overgenomen
en later en later de schepen nog tegen gekomen in de zuid toen ze in
charter in de rzal voeren
ik heb hier een boek van nigoco geschreven door FRANK HAALMEIJER en
BEN SCHOLTEN waar in staat geschreven de overname door nigoco en de
charter overeenkomst herlofsen en het hele gebeuren tot het einde in
maart 1968 maar ik weet niet of ik dat kan schrijven in verband met de rechten

mvrg joop
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Jur de Jong »

Hallo Joop,

Lijkt mij een interessant boek. Op forums wordt wel vaker geciteerd uit boeken, dus lijkt mij copyright geen bezwaar. Vraag het anders in een PB aan Jos (forumbeheerder).

Ik schrijf het verhaal zoals ik het heb beleefd en gezien. Mijn visie dus. Ik heb heel veel gehoord en gezien van mijn vader en zijn collega's bij Thomsen. Ik kan (helaas) geen navraag meer doen, want ik ben ze (voor zover ze nog leven) uit het oog verloren.

Daarom breng ik het hier, er zijn vast mensen (zoals jij) die het nodige kunnen toevoegen. Dat is voor mij de meerwaarde. Dus laat maar doorkomen die passages.

Alvast bedankt.

8)
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Jur de Jong »

BLACK DIAMOND LINES: DEEL 3 - DE SCHEPEN 1964-1970

De lijndienst werd in 1964 onderhouden met 5 schepen, die werden gecharterd van de noorse rederij Sigurd Herlofson, zie ook deel 1.
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/index.htm

Black Hawk en Black Heron (beide 1950)
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/sk ... ckHawk.htm
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/sk ... kHeron.htm
De oudste schepen. Deze waren - toen al - nogal storingsgevoelig. Op de US kust liepen ze nogal eens vertraging op door storingen aan winches. Verder was alles houten luiken incl. de bovendekken. Er werd in 1964 al gesproken over het afstoten van deze schepen, maar het ontbrak bij Herlofson aan vervangend tonnage. Toch viel in 1967 het doek voor de Hawk, kennelijk de slechtste van de 2.

Black Eagle (1955)
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/sk ... kEagle.htm
Een eenling, in alle opzichten moderner dan de Hawk/Heron. Aan dek kwamen wij een zware spier van 40t tegen aan een vrij iele mast. Het lossen van een meer dan 30 tons container ging gepaard met nogal wat gekraak. Ik werd dan ook gesommeerd een eind uit de buurt te blijven. De bovenluiken waren stalen pontons, die werden gestapeld aan die zijde waar niet werd geladen of gelost. Als die pontons (in de ogen van de amarikaanse bootwerkers) niet netjes gestapeld waren, gingen ze gewoon niet aan het werk. De bemanning moest ze dan opnieuw stapelen. In de tussendekken zaten houten luiken.
De accomodatie voor de bemanning bevond zich achteruit. Op het hoofddek was het dagverblijf (tevens eetzaal), de aangrenzende "aft galley", en de wasserij. De hutten bevonden zich op 2 onderliggende dekken. Op niveau -1 zaten de beste hutten en de douches en toiletten. Op niveau -2 zaten de kleinste hutten en 2 piepkleine wc's. Op niveau -2 sliepen de deckhands waaronder ondergetekende. Er was ook nogal wat lawaai van de schroef, vooral als het schip maar deels beladen was. Het gegier van de hydraulische stuurmachine maakte het geheel af. Ik moest mijn transistor radiootje behoorlijk hard zetten wilde ik hem horen. Vooral bij zwaar stampend schip was het verblijf achteruit geen lolletje. Je ging vele meters op en neer, hetgeen toiletbezoek tot een heel aparte belevenis maakte. :mrgreen:
Op de amerikaanse kust was het snoeiheet. Er was (althans achteruit) geen airco.
Toch heb ik op dit schip heel veel plezier beleefd.

Black Osprey (1960) en Black Swan (1961)
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/sk ... Osprey.htm
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/sk ... ckSwan.htm
Alhoewel dit schip qua afmetingen overeen kwam met de Eagle, leek het in alle opzichten een veel ruimer schip. Zowel aan dek als de accomodatie.
Aan dek een zware spier van 40t aan een forse mast. Zware lading werd zichtbaar gemakkelijker verwerkt als op de Eagle. Op de bovendekken Mc Gregor luiken, in de tussendekken stalen pontons, die elk met de laadreep konden verschuiven. De overige werden erop gestapeld, en vielen met een vernuftig systeem in elkaar. Zeeklaar maken ging hier veel sneller als op de Eagle. De layout van de accomodatie achter kwam in grote lijnen overeen met de Eagle. Toch waren er merkbare verschillen. Zo was er airco, een verademing. Ook leek het ruimer. Maar het grootste verschil (buiten airco) was het verschil in geluidsniveau. Alles was veel beter geisoleerd, waardoor de Osprey een veel stiller schip was dan de Eagle.
Ook op de Osprey heb ik met veel plezier gevaren.

Dit was in het kort de fraaie (snel verouderende) vloot van BDL.

8)
KhunJan

Re: Black Diamond Lines

Bericht door KhunJan »

Hallo allemaal, ik ben niet zo piep meer (24-01-1943) en nu woonachtig in Thailand waar ik 's middags vaak een biertje drink met andere oud varensgezellen, voornamelijk Noren en Zweden die in grote getalen in mijn straat en buurt wonen.

In gesprek met een oude Noorse scheepskok hebben we het vaak over de schepen waarop wij voeren en de havens die we bezochten in het verre verleden.

Na mijn vaartijd bij de H.A.L. op haar diverse vrachtschepen ging ik halverwege de jaren '60 werken als stuwer bij Thomsen's havenbedrijf op Katendrecht waar ik ben geboren en getogen.
Maar Thomsen had meerdere vestigingen en kon het gebeuren dat we in de Lekhaven te werk werden gesteld.

Bij deze vestiging had men 3 verschillende regelmatig terugkerende schepen aan de kade, op de kop van Nievelt & Goudriaan met producten uit Zuid-Amerika zoals veekoeken zo groot en zwaar als molenstenen.
In het midden een Afrikaanse rederij waar ik de naam van ben vergeten en aan het eind in de hoek van de Lekhaven de Black Diamond Line waar regelmatig de Black Hawk, Osprey, Falcon en Eagle afmeerden met stukgoedlading uit de Noord Amerikaanse havens van de oostkust die daar werd gelost, ook werd er in omgekeerde richting weer geladen voor deze havens.
Ik heb dan ook menig uurtje door mogen brengen in de ruimen van voornoemde schepen.
Ook kon het wel eens gebeuren dat we tijden een vroege nachtdienst "klaar naar huis" kregen en waren we soms al voor middernacht klaar, waarna we steevast een biertje dronken aan de Vierhavenstraat in hoe kan het ook anders "De Black Diamond Bar".

Tijdens een van mijn gesprekken met de Noorse ex-scheepskok vroeg ik hem of hij de schepen van de Black Diamond line ook had gekend, waarop hij ontkennend antwoorde.
Dank zij dit forum heb ik nu een aantal afbeeldingen en artikelen uitgeprint zodat we morgenmiddag weer genoeg gesprekstof hebben tijdens ons bitteruurtje.

Hiervoor mijn hartelijke dank aan jullie bijdragen.
Groet Jan Verduin
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Harry G. Hogeboom »

waar ik 's middags vaak een biertje drink met andere oud varensgezellen, voornamelijk Noren en Zweden die in grote getalen in mijn straat en buurt wonen
.

"Ver"bouwen.....die ouwe Scandinaviers die kroeg OOK iedere middag Jan :lol: daaar waren ze vroegaah ontiegelijk goed in!!! "ze" hielden niet van TEveel praten tijdens hun bitteruurtjes, die veelal erg bitter eindigden. OF is de wijsheid ook bij je huidige maten - net als bij de meesten van ons-met de jaren gekomen :oops:
we morgenmiddag weer genoeg gesprekstof hebben tijdens ons bitteruurtje.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie