Black Diamond Lines

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Black Diamond Lines

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Bob,

Zoals gebruikelijk is het meestal een "centenkwestie" . Heb b.v. ruim een jaar in T/C voor Geest gevaren met Geest op de zijkanten van het schip doch men vond het te duur om ook de schoorstenen in hun kleuren te zetten.

Vooral voor kortere periodes vind men het vaak de moeite/kosten niet waard om dit aan te passen. Na de charterperiode moet het ook weer in originele staat teruggebracht worden met de nodige kosten...Dus laat maar zegt men dan.

Groeten,K.Brouwer.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bob schreef:Waarom werden de schoorstenen in de kleuren van de charteraar geverfd?
Dat ligt maar net aan de manier waarop een schip vercharterd wordt. Als een rederij een schip in bareboat charter neemt, maar ook bij een langdurig timecharter, kan in de voorwaarden worden opgenomen dat het schip de kleuren van de charteraar krijgt en zelfs de naam kan voor de duur van het charter worden veranderd. Kijk maar naar Flinter die schepen aan UAL verchartert. Die worden nieuw opgeleverd met een Flinter-naam en gaan dan onmiddellijk in charter bij UAL met een andere naam: UAL Africa en UAL Texas, om er maar eens twee te noemen, wat eigenlijk de Flinterstar en de Flintersun zijn. Na afloop van het charter kregen ze hun oorspronkelijke naam weer terug.
Ruud (R.I.P.)

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Jur,hier de beloofde BLACK OSPREY :wink:
Black Osprey 1960 Kockums MV-1 (Large).jpg
Black Osprey 1960 Kockums MV-1 (Large).jpg (100.35 KiB) 4478 keer bekeken
Black Osprey 1960 Kockums MV-2 (Large).jpg
Black Osprey 1960 Kockums MV-2 (Large).jpg (72.62 KiB) 4478 keer bekeken
Black Osprey 1960 Kockums MV-3 (Large).jpg
Black Osprey 1960 Kockums MV-3 (Large).jpg (72.6 KiB) 4478 keer bekeken
Black Osprey 1960 Kockums MV-9 (Large).jpg
Black Osprey 1960 Kockums MV-9 (Large).jpg (87.95 KiB) 4478 keer bekeken
IMO: 5045902
Year: 1960
Name: BLACK OSPREY
Type: Cargo ship (ref)
Launch Date: 2.6.60
Flag: NOR
Date of completion: 11.60
Tons: 6027
DWT: 8640
Yard No: 450
Length overall: 147.6
LPP: 137.2
Country of build: SWE
Beam: 18.7
Builder: Kockums MV
Material of build:
Location of yard: Malmo
Number of
screws/Mchy/
Speed(kn): 1D-17.5
End: 1983
1976 JODY
BU Alang 1.12.83 [Bhagwati Shipbreaking]
Hier ook nog als JODY:
JODY ex BLACK OSPREY1960-©MONTENY (Large).jpg
JODY ex BLACK OSPREY1960-©MONTENY (Large).jpg (74.58 KiB) 4478 keer bekeken
©MONTENY
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Jur de Jong »

Hallo Ruud,

Bedankt, man. Er zitten foto's bij die ik nog niet eerder had gezien.

Foto 1
Typisch een amerikaanse haven. Enorme loodsen en hele smalle kades. Kom ik in een andere post op terug.

Foto 2
Dit is de "oude" Osprey, van voor 1960. Had ik nog nooit gezien (het schip ook niet). Prachtig.

Foto 3
Hierop is boegschade te zien. Nooit geweten dat de Osprey was betrokken bij een aanvaring. Ben daar wel benieuwd naar.

Foto 5
In deze kleurstelling had ik de Osprey nog niet gezien. Vind de Black uitmonstering mooier.

Thanks for sharing.

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Foto 3
Hierop is boegschade te zien. Nooit geweten dat de Osprey was betrokken bij een aanvaring. Ben daar wel benieuwd naar.
Dat zijn niet allemaal foto's van dezelfde "Black Osprey". Let op de vele verschillen.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Jur de Jong »

Dag Theo,

Foto's 1,3,4,5 zijn allemaal van de mij bekende Osprey van 1960. Alleen foto 2 is anders, zie mijn vorige post.

Visuele kenmerken van de 1960 Osprey en 1961 Swan (zusterschepen) zijn de verzwaarde mast voor de "zware" spier van ca 40t, en de typische constructie van de midscheeps. Je moest om van ruim 4 naar het voorschip te komen ofwel binnendoor, of eerst een trap op en vervolgens weer een trap af. Geen vrije doorloop over het hoofddek buitenlangs dus.

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik zie het; nummer 2 is een ander schip. Maar welke is dat dan? Er staat toch duidelijk Black Osprey op.
Hij heeft 6 luiken, drie voor en drie achter de midscheeps, terwijl de "originele" er maar 5 heeft.

Afbeelding
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Jur de Jong »

BLACK DIAMOND LINES: DEEL 2 - THOMSEN'S HAVENBEDRIJF (THB)

THB speelde een belangrijke rol in het verhaal rond BDL.

Ik beperk mij tot de periode 1964 - 1970, een periode waar ik goed zicht op heb. Mijn vader werd directeur bij THB Antwerpen voorjaar 1964. Het 6e HD werd nog gegraven, en werd in het najaar opgeleverd, zie een eerdere post. De eerste jaren moesten de schepen nog door de oude Boudewijn sluis (schutten duurde nogal lang), ongeveer recht tegenover kaai 300 aan de westzijde.

De operaties bij Thomsen werden geleid door een 4-tal inspecteurs: de heren Dams en De Croos (Scheldekaai, KNSM) en de heren De Moor en Claes (6e HD, Black Diamond). Ik heb ze allemaal persoonlijk gekend, ik vertoefde nogal eens aan de haven (op mijn brommertje: een Puch met hoog stuur en afgezaagde uitlaten). De Moor en Claes waren voor Captain Hollaar het eerste aanspreekpunt. Claes was nederlander en was ex 1e stm. van de VNS. Claes durfde nog wel eens tegengas te geven aan Hollaar (bulderwals Hollaar had niet altijd gelijk :mrgreen: ).
Zo stond ik eens met Claes op kaai 308 toen een S-kerk afmeerde bij de buren op kaai 310 (Havenbedrijf PAYS, eigendom van Ruys). Hij zei iets van: "Kijk Jur, dat is een écht schip. Met bruikbare zware spieren. Met die potloden van de Black kunnen we niks". Hij doelde dan vooral op 40 voets containers, die tot 40 ton konden wegen. Tegen zijn ex-collega (1e Stm) op de bak van de S-kerk schreeuwde hij: "He, joh, ben je de weg kwijt? HIER moet je zijn!".

In de zomervakanties van 1966 en 1968 (1965 en 1967 waren mijn reisjes met de Black) en tussendoor werkte in bij Thomsen in de haven. Leverde nog een leuk centje op. Die "tussendoortjes" (weekends en korte vakanties) regelde ik rechtstreeks met De Croos en Claes (dus buiten mijn vader om). Zo had ik eens gewerkt aan de Scheldekaai. Wij losten een schip van de KNSM. Diepgevroren doosjes kreeft. Aan het eind van de shift kreeg ik van de ploegbaas zo'n doosje "neem maar mee voor thuis". Dus doosje mee achterop de Puch. Eenmaal thuis, direct doosje geopend en kreeften in de vriezer. Toen kwam mijn vader thuis. "Hoe kom je daaraan?". Uitgelegd dat ik (en anderen) zo'n doosje hadden meegekregen. "Weet De Croos hiervan?". Ik moest eerlijk toegeven dat ik dat niet wist. Gelukkig bleek achteraf dat De Croos ervan wist, en dat het allemaal legitiem was. Anders had ik wat uit te leggen...

De haven van Antwerpen maakte een stormachtige ontwikkeling door. Kort na de opening van het 6e HD ging ook het 7e HD van start. Deze was helemaal ingericht voor containeroverslag, compleet met speciale portaalkranen. Mijn vader heeft toen (gesteund door Captain Hollaar) getracht de hoofddirectie van Thomsen in Rotterdam te overtuigen ook een concessie te nemen in het 7e HD. Tevergeefs, de hoofddirectie was van mening dat Antwerpen het niet zou maken als containerhaven (sluizen werd aangevoerd als argument). Thomsen wilde investeren in de ECT, en Rotterdam zou de containerhaven worden. Antwerpen was voor stukgoed. Ze zaten er dus glad naast...
Voor THB Antwerpen had mijn vader het volgende in gedachte. Afstoten van de Scheldekaai, en de KNSM naar het 6e HD. Afstoten kantoor en garage aan de Indiënstraat, en naar de bovenste verdieping op kaai 300 (was de lounge, werd nauwelijks gebruikt). De garage ging dan naar een apart hiervoor in te richten deel van de loods op kaai 300. De Black moest dan naar het 7e HD (met containergeschikte schepen). Kom ik apart op terug. Die plannen gingen dus niet door.

In 1968 fuseerde Thomsen met Müller & Co, en gingen verder als Muller-Thomsen.

8)
joop1950

Re: Black Diamond Lines

Bericht door joop1950 »

hallo jur

ik heb in de jaren 60/70 bij nigoco gevaren en met de constelation line
en de hopal uit paraguay kwamen we in new york altijd op pier 29 street
in brooklyn maar na 1968 gingen we naar pier 1 courtstreet de eigen pier
van de black diamond line omdat nigoco deze in 1967 had overgenomen
en later en later de schepen nog tegen gekomen in de zuid toen ze in
charter in de rzal voeren
ik heb hier een boek van nigoco geschreven door FRANK HAALMEIJER en
BEN SCHOLTEN waar in staat geschreven de overname door nigoco en de
charter overeenkomst herlofsen en het hele gebeuren tot het einde in
maart 1968 maar ik weet niet of ik dat kan schrijven in verband met de rechten

mvrg joop
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Black Diamond Lines

Bericht door Jur de Jong »

Hallo Joop,

Lijkt mij een interessant boek. Op forums wordt wel vaker geciteerd uit boeken, dus lijkt mij copyright geen bezwaar. Vraag het anders in een PB aan Jos (forumbeheerder).

Ik schrijf het verhaal zoals ik het heb beleefd en gezien. Mijn visie dus. Ik heb heel veel gehoord en gezien van mijn vader en zijn collega's bij Thomsen. Ik kan (helaas) geen navraag meer doen, want ik ben ze (voor zover ze nog leven) uit het oog verloren.

Daarom breng ik het hier, er zijn vast mensen (zoals jij) die het nodige kunnen toevoegen. Dat is voor mij de meerwaarde. Dus laat maar doorkomen die passages.

Alvast bedankt.

8)


Plaats reactie