Black Diamond Lines

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Black Diamond Lines

Bericht door Jur de Jong »

BLACK DIAMOND LINES: DEEL 1 - ALGEHELE INLEIDING

Dit topic gaat over de Black Diamond Lines. Ik zal het verhaal brengen in meerdere afleveringen. De indeling kan tussentijds worden aangapast.

Grofweg is de indeling:
Deel 1 - Algehele inleiding
Deel 2 - Thomsen's Havenbedrijf
Deel 3 - De schepen van 1964 tot 1970
Deel 4 - De teloorgang (mijn visie)

In de jaren 50-80 van de vorige eeuw werd door Black Diamond Lines een lijndienst onderhouden tussen West Europa (Antwerpen-Rotterdam-Bremen-Hamburg) en de Oostkust van de USA. De schepen werden gecharterd van een noorse rederij (Sigurd Herlofson).

http://www.lardex.net/oslo/herlofson/index.htm

De scheepsnamen begonnen met Black en dan de naam van een vogel.

In de jaren 60-70 was mijn vader werkzaam bij Thomsen's Havenbedrijf in Antwerpen. Black Diamond had een nederlandse walkapitein, die alle schepen kende als zijn broekzak. Hij deed de belading bijna uit het hoofd. De naam van die walkapitein was Hollaar, en hij reed de schepen achterna op de europese kustreis in een zwarte 1964 Oldsmobile Delta 88.

Ik heb met de Black 2 x een reis naar de USA gemaakt als matroos o/g. In 1965 met de Black Eagle en nog eens in 1967 met de Black Osprey.

Black Eagle
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/sk ... kEagle.htm

Black Osprey
http://www.lardex.net/oslo/herlofson/sk ... Osprey.htm

Zijn er hier mensen bekend met Black Diamond, en die weten hoe het Captain Hollaar is vergaan?

Tot zover.

8)

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Roy »

Interessante vraag Jur !.
Na een goed uur gegoogled te hebben wordt je ook niet wijzer dan de link die jij al aangaf en nog wat "specials" over bepaalde schepen. Dit betreft dan uitsluitend de schepen van Herlofson.
Foto's van hun schepen in B.D.L. kleuren en namen waren in de jaren 60 wel op de markt en daar ken ik ze ook van.
Eén schip van Herlofson is aan NiGoCo verkocht, t.w. de "Black Hawk" welke de "Alioth" werd.

Over de Black Diamond Line heb ik niets kunnen vinden. Mogelijk maakte deze Amerikaanse club uitsluitend gebruik van charter tonnage................
Als dat zo is waren ze wel vooruitstrevend door alleen met m.s. te varen. Dat waren Amerikaanse rederijen in die tijd niet gewend.

Helaas moet ik capituleren voor een echte insider betreffende deze Yankee club.............

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Jur de Jong »

roy schreef:Over de Black Diamond Line heb ik niets kunnen vinden. Mogelijk maakte deze Amerikaanse club uitsluitend gebruik van charter tonnage...
Dat klopt Roy. Het Europese hoofdkantoor zat in Antwerpen, midden in de stad op de hoek van De Keyserlei en de Meir. Met grote verlichte letters hing "Black Diamond Lines" aan de pui. Tot ver in de jaren 80, toen deze lijndienst allang (als gevolg van de containerisatie) het loodje had gelegd. Thomsen Antwerpen draaide qua tonnage voornamelijk op de KNSM (Scheldekaai, hangars 8-22) en Black Diamond (6e Havendok, kaai 300-308).

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Roy schreef:Over de Black Diamond Line heb ik niets kunnen vinden.
De geschiedenis van de Black Diamond Line gaat terug tot de Eerste Wereldoorlog, toen de US Shipping Board de American Diamond Line stichtte voor het vervoer van vracht van de Verenigde Staten naar Rotterdam en Antwerpen. De -of liever "het" - United States Shipping Board was de voorloper van de United States Mariteme Commission, beide instellingen waarover ik HIER het een en ander heb geschreven. De American Diamond Lines werden vanaf 1920 gemanaged door de Black Diamond Steamship Company en zo ontstond de Black Diamond Lines die tot het midden van de vijftiger jaren heeft geopereerd.

Afbeelding

Toen werd het door de concurrentie geleidelijk aan economisch onmogelijk om schepen onder Amerikaanse vlag te laten varen en ging de Black Diamond Line verder met gecharterd tonnage. Er is veel over te vinden.

Dat kapitein Hollaar de schepen kende als zijn broekzak, wil ik graag geloven. Ik kom zijn naam al tegen als getuige in verband met een brand aan boord van de Black Gull in juli 1952 waarbij vier bemanningsleden omkwamen en als gevolg waarvan het schip tot CTL werd verklaard. Zie HIER. Over die brand is destijds in de Amerikaanse pers heel wat te doen geweest. Verder kan ik helaas niets over hem vinden. Ja, zijn naam stond in 1965 op de telefoonlijst van NIGOCO. Waren die in Rotterdam soms agent voor de Black Diamond? Toch moeten er vast nog veel mensen zijn die hem hebben gekend.

Intussen alweer een uurtje verder en nog eens terugdenkend - zestig jaar terugdenkend, dus mag het alsjeblieft een uurtje duren? :wink: - herinner ik me dat we een keer met de Jan Kreumer een partij lading moesten overnemen uit een schip van de Black Diamond. Dat was in de Merwehaven in Rotterdam en opeens weet ik ook weer dat daar toen een walkapitein van de Black Diamond rondliep die een bekende van mijn neef Jaap was. Dat moet Hollaar welhaast zijn geweest. Als hij van mijn neef zijn leeftijd was, moet hij nu inmiddels in de negentig zijn. Dat kan ook haast niet anders als je nagaat dat hij al in 1957 in New York als getuige optrad in die zaak van de Black Gull uit 1952.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Jur de Jong »

Geweldig verhaal Theo. Bedankt voor de info.

Eind 1964 werd het 6e Havendok in gebruik genomen. Het eerste schip dat bij Thomsen op deze nieuwe locatie werd geladen/gelost was de Black Swan (kan ook de Osprey zijn geweest, iig een van deze "twins", de enige Blacks met een zware spier van enige betekenis). Dat ging gepaard met een feestje in de lounge van Thomsen op kaai 300. Mijn vader was directeur bij Thomsen, en ik mocht mee. Bij die gelegenheid maakte ik kennis met Captain Hollaar. Hij was van mijn vaders (geb 1913) leeftijd. Captain Hollaar is ook wel eens bij ons thuis geweest.

Ik weet nog goed toen ik in 1965 mijn eerste vakantiereis ging maken op de Black Eagle. Mijn vader bracht mij aan boord, en wij gingen naar de hut van de kapitein. Daar zat Captain Hollaar ook. Wat een ontvangstcomité voor een jongen van 16. Hollaar zei tegen de noorse kapitein - met een grote smile op zijn gezicht - iets van "let him sweat for his money". Vervolgens ging ik mee met de bootsman die mij mijn hut achteruit aanwees. Kon meteen mijn overall aantrekken. Het viel mij toen ook al op dat Captain Hollaar zich aan dek nadrukkelijk manifesteerde en de ladinginspecteurs van Thomsen instrueerde hoe hij het hebben wilde.
Verder kreeg ik een set speciale instructies mee. Zo moest ik mij als ik de wal op ging afmelden bij de stuurman v/d wacht, zelfde procedure bij terugkomst. Ook moest ik 's avonds voor 22:00 terug zijn aan boord.
Na deze reis stond voor mij vast: ik wil gaan varen. In 1966 kwam ik op de Kweekschool vd Zeevaart.

Mijn 2e reis in 1967 met de Black Osprey was dan ook meer gericht op de brug en de navigatie.

8)
Ruud (R.I.P.)

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy,
Hier de BLACK GULL,waar Theo het over had,in zijn bericht hiervoor.
BLACK GULL 1948-1 (Large).jpg
BLACK GULL 1948-1 (Large).jpg (59.49 KiB) 5242 keer bekeken
En voor Jur,zijn BLACK EAGLE :wink:
Black Eagle 1955 Kockums MV (Large).jpg
Black Eagle 1955 Kockums MV (Large).jpg (107.12 KiB) 5242 keer bekeken
Black Eagle 1955 Kockums MV-2 (Large).jpg
Black Eagle 1955 Kockums MV-2 (Large).jpg (78.94 KiB) 5242 keer bekeken
Black Eagle 1955 Kockums MV-3 (Large).jpg
Black Eagle 1955 Kockums MV-3 (Large).jpg (68.96 KiB) 5242 keer bekeken
Black Eagle 1955 Kockums MV-4 (Large).jpg
Black Eagle 1955 Kockums MV-4 (Large).jpg (62.45 KiB) 5242 keer bekeken
Black Eagle1955 (Large).jpg
Black Eagle1955 (Large).jpg (52.89 KiB) 5227 keer bekeken
Black Eagle1955-data (Large).jpg
Black Eagle1955-data (Large).jpg (44.58 KiB) 5227 keer bekeken
Ps.De BLACK OSPREY zet ik later er nog wel bij,Jur. :!: :-D
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Jur de Jong »

Thnx, Ruud. SUPERRR!!!

:mrgreen:

De Eagle was een arbeidsintensief schip. De ruimen werden afgesloten met stalen pontons, die op hun beurt weer werden afgedekt met persenningen, latten en keggen. Was een van mijn eerste klussen: helpen bij ruimen afsluiten, zeeklaar maken. Waren veel mensen uren mee zoet.

De Osprey had (voor zover ik mij herinner) Mc Gregors die je met de laadreep open en dicht trok. Die kwam ik later ook tegen op de S-kerken en M-Lloyds.

8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Hier de Black Osprey. Wat me trouwens op de verschillende foto's opvalt, dat is dat ze vaak andere schoorsteenkleuren hebben dan die van de Black Diamond.
Hier is ze in Delmas uitmonstering.
De Black Eagle is afwisselend in de kleuren van Johnson, Herlofson himself en de Black Diamond.

Hieronder de Black Osprey in de Black Diamond uitmonstering en inderdaad...

Afbeelding

Afbeelding

... met McGregor luiken.
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Jur de Jong »

Theo Horsten schreef:Afbeelding

Hier de Black Osprey. Wat me trouwens op de verschillende foto's opvalt, dat is dat ze vaak andere schoorsteenkleuren hebben dan die van de Black Diamond.
Hier is ze in Delmas uitmonstering.
De Black Eagle is afwisselend in de kleuren van Johnson, Herlofson himself en de Black Diamond.
De schepen waren eigendom van Herlofson. Die probeerde ze nadat BDL de aktiviteiten had gestaakt midden jaren 70, te vercharteren aan anderen. Daarbij behielden ze hun naam alleen de schoorsteen veranderde van kleur. Herlofson bemande de schepen ook.

Nog even terug naar mijn reisjes.

Het was goed eten bij die Noren. 3x per dag kon je warm eten als je wilde. Veel vis maar weinig "pedis" wat ik van huis uit was gewend.

Zo waren er ook 2 soorten matrozen. De "AB's" (Able Bodied Seamen, ofwel de beroepsmatrozen), en de "Deck Hands" (een verzamelnaam voor de rest, waartoe ik ook behoorde). De deck hands werden multi-user ingezet: in principe de lichte werkzaamheden en die klusjes waar de AB's geen zin in hadden, ook voor de Civiele Dienst. Menigmaal werd ik vroeger gewekt om samen met de "aft steward" het ontbijt achteruit klaar te zetten, plus de afwas nadien. Dat mocht niet in overall, dus daarna was het omkleden geblazen. Het warme eten werd bereid in de "Main Galley" in de midscheeps (vlak voor ruim 4), en moest in warmhoudcontainers worden getransporteerd naar de "Aft Galley", waar eea werd warm gehouden en opgeschept. Een typisch werkje voor deck hands, vooral bij slecht weer. Een kok zag je nooit aft, die wisten de aft galley niet eens te vinden. Op gezette tijden stonden achter de midscheeps ook waszakken aan dek, en ook die werden door deck hands naar de wasserij aft gebracht.

Gedurende mijn 2e reis op de Osprey mocht ik meer. Men wist dat ik voor stuurman leerde, en ik liep wel eens een wacht mee. Ook mocht ik de ruimthermometers aflezen en noteren in een schrift (nadat eerst een stuurman of de bootsman een paar keer was meegelopen).

Al met al een geweldige tijd die ik zo weer zou overdoen!


8)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wat waren ze mooi, de oude vrachtschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Interessante club, die Herlofson.
Je gaat me toch niet vertellen dat je "fiskeboller" daar lekker begon te vinden? :shock:
Men zegt wel dat het een "acquired taste" is, maar toch...
Ik heb de McGregor luiken van de Osprey nog even bij mijn vorige posting gezet.


Plaats reactie