RDM / NW

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Denis

Re: RDM / NW

Bericht door Denis »

Theo,

Dan het topic maar volschrijven, tis toch en leuke discussie, allreerst, en ik zag net dat Harry dat ook al zij heeft de aandrijving niets met het type lier boegschroef ,capstan ,oid te maken ze hebben allemall een bepaalde snelheid en kracht nodig om een anker tros of wat dan ook binnen te halen, vandaar dat die firma en aantal standaard lieren heeft om daar maar bij te blijven. de aandrijving bepaalt alleen de kracht of snelheid waarm dat gebeurt.
Een schip wat om wat voor redenen veel Electrisch vermogen heeft zal voor een E aandrijving kiezen, een zware lading schip met Hydro kranen bv voor hydraulische aan drijving, als we de snelheid dus de flow even buiten beshouwing laten,
is er altijd nog zoiets als ruimte bv een boegschroef hoge druk kleinere motor meer inbouw moglijkheden.
Zo is de toepassing bepalend voor hoge of lage druk, ik kan mij wel voorstellen als geld geen rol speelt dat je voor hoge druk kiest, je hebt wat meer regel mogelijkheden, maar als ik naar slijtage, onderhoud etc kijk heb ik persoonlijk liever lage druk.
Als er bij 500 bar een pakkinkie slecht is ,is het ook meteen prijs, als je je hand onder en opengaande verstuiver houd zit er ook meteen en gaatje in, kortom ik zou alleen voor de hoge drukken kiezen als dat om redenen zoals ruimte, kracht of koppel oid voor zijn.
Maar ik heb dan ook liever een 1450 toeren centrifugaal pomp dan en 3000 toeren, en liever een stopbus pakking dan een mechanical seal. In mijn optiek moet je het niet complexer maken, zwaarder belasten etc dan nodig is.( ouderwets he)
Als je dan een keer op een ongelukkig moment op een ongelukkig plekkie met klote voor het blok zit kan je meestal met hoge snelheid , hoge druk techn hoogstaand etc niet veel meer knutselen.
Maar goed er zijn legio redenen om wel voor dat soort zaken te kiezen, met nam als gewicht ruimte etc wel een rol spelen

Gr
Denis

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Brattvaag lieren.
En nou Theo zo zit op te hemelen over die Brattvaag lieren schiet me opeens iets- uit het ware scheeps-reparatie-leven- te binnen. Kijk maar eens eventjes naar die 2e mooie Bratvaag prent met " Drive options"
Je kunt daar de loeres van een hydrauliek motor zien zitten, met de kontrole handle er boven op en het tandwiel IN de kast.
Die hydrauliek motor is een ...wat ik noem... een schotten motor...het is in feite een kneiter van een rond stuk staal, waar sleuven in zijn gemachined en daar zitten weer stalen plaatjes in die afdichten tegen de wand van de trommel waar deze " centrale schijf" excentrisch IN draait. De afdichtingen zitten dus EN op de kop van de plaatjes...dus de radius...EN op de zijkanten van die bewuste rond stalen schijf tegen de zijdeksels van het huis. EN.....vroeg of laat.....gaan die afdichtingen lekken ( ondanks de zgn lage druk...en 50 bar IS niet echt zooo laag!) en dan stuikt het koppel van die prachtige lier spontaan in elkaar. ( Dat het zooitje nog wel draait na 10 jaar wil ik best geloven van Theo, maar DAT is wel voor de gemiddelde ankerlier van toepassing...en stooom :lol: aaahwel...da's geschiedenis! en ooit heb ik eens met lucht op een ouwe stoomlier de zaak aan het draaien gemaakt, het installeren van de Atlas Copco kompressor was een pain in the ass, maar toen het eenmaal draaide, draaide het prachtig...aahwel ik dwaal af!)
ALS dus die afdichtingen gaan lekken, dan ben je mooi de lul en moet je die loerissen van hydraulic motoorn uit elkaar sleutelen en de zijkanten....waar zowel die centrale drum als OOK de zijdeksels dan ...zonder utizondering.. zijn gegroefd en soms vrij zwaar. Dat hele zooitje moet je dan weer vlak EN haaks met de as slijpen op een vrij grote slijpbank ( afdraaien..hoe glad het ook is heeft minder zin als je AL dat geld toch uitgeeft!!) EN door het huis aan te passen de axiale spelingen weer terug brengen naar " origineel"
Doe je dat goed....en ik heb dat meerdere malen gedaan!....DAN heb je weer een letterlijk " zo goed als nieuwe" hydrauliek motor...ut kost wel een paar centen, maaar DAN heppie ook wat zogezeid.

Kijk zo'n "pissie ass" klein motorretje zoals op die mooi Ostrea lier....waar al dat ge ouweneel mee begon :lol: :roll: :mrgreen: ....die sleutel je er af in de koffiepauze, zet er een overhaalde op voor de lunch en wisselt dat hele motorretje uit met de fabrikant ( OF met een onder de radar kluppie :lol: ) waar je het met de post naar toe kunt sturen.

Good'ol Mr. Arne H. was de van origine Noorse Superintendent betrokken bij een zo'n Bratvaag overhaal klussie van niet alleen de ankerlier maar ook een paar deklieren........en Arne had een donderse en ingeboren ONTIEGELIJKE hekel aan HOGE reparatie rekeningen..( wat zeg ik aan reparatierekeningen per definitie!!! :lol: ).........nou als je iemand wilt horen vloeken in een mixture van Noors en Engels ...........met af en toe een oerNederlandse... EN rammelende GVD er tussen door om mij te laten weten dattie OOk in het Nederlands kon vloeken betreffende die #@$#%^%^&*&((* donderse brandhout Bratvaag lieren....dan wil ik z'n adres wel opzoeken..hij woont ergens in New Brunswick :roll:
En ik hem maar zieken dat dit Noorse lieren waren uit zijn " home land" en dat WIJ dit in Canada veel anders en BETER deden............aaaah "them were the days"....TOEN kon je nog eens lachen

Ik bedoel maar " ieder voordeel hep zo z'n eigen nadeel" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: RDM / NW

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Oké, oké, ik hou al op met mijn lagedrukgezeur! :oops:
Dat is een goed argument: lichter, gemakkelijker om onderdelen te vervangen.
Ik heb nooit lekkage aan die Brattvaag-spullen meegemaakt, maar ik geef toe: daar werden geen hoge eisen aan gesteld.
Ik meen te weten dat van al die Wagenborg-schepen die met Brattvaag voeren - en dat moeten er een vijfentwintig of dertig zijn geweest - er eentje een keer een lekkage had, in het stuurboords gangboord, waar die twee dikke leidingen langs de coaming liepen. Altijd blootgesteld aan zeewater en aan de achterkant doorgerot. Daar moest je na het schilderen wel altijd even met het spiegeltje onder- en achterlangs, al waren ze wel gegalvaniseerd.
Maar ik hou al op. Bedankt! :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: RDM / NW

Bericht door jdbvos »

Geeft niks Theo ! :-D
Blijf asjeblieft doorvragen ! Eigenlijk zijn al die technici best wel blij met zoveel nieuwsgierigheid van 'anderen'.
Zoals je ziet houdt het héél wat grijze celletjes bezig :lol:
Ikzelf heb met zo'n geinteresseerde/gefascineerde stuurman gevaren die mij na een carterexplosie ook héél goed heeft geholpen in de MK (....als je meeleest, Johannes......:je bent nog niet vergeten !)
Andere disciplines kunnen heel gefascineerd zijn door techniek, en ik snap dat heel goed.
Hoe oud is 'de techniek' nou helemaal...??? 200 jaar ?? En zie hoeveel er in die tijd is veranderd en aangepast...
Dat maakt techniek nou juist zo moeilijk: iedereen denkt mee, en de hele zaak evalueert enorm.....

Iemand bedenkt een stoomketel met aan een stoomzuiger een mijnpomp-zuiger (dus zonder draaiende delen) bevestigd, en zie wat technologie daarna heeft bereikt ! Er rijden zelfs robotje rond op een andere planeet !!!
25 jaar geleden automatiseerden en rekenden "we" nog met ponskaarten.......nu heeft iedereen (minstens) één computer die zowat méér kan/weet dan een universiteitsbibliotheek van toen.....
Toen jij begon met varen waren je belangrijkste gebruiksvoorwerpen een kaart, (vloeistof)kompas, een goeie klok, en je octant (met bijbehorende almanak). En dát was al rijdom tov het verleden...!
We hebben het hier al gehad over de noodzaak de bijbehorende kennis van al die zaken nog in huis te moeten hebben, omdat de alternatieven legio zijn...
Voor techniek gaat dat nog véél meer op omdat er steeds méér mogelijkheden of toepassingen worden gevonden.
En dát allemaal omdat er mensen zijn die "WAAROM" of "HOE" (durven te) vragen !
'Men' moet niet rusten op lauweren.....die verkreukelen daarvan.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

die verkreukelen daarvan.
Da's een mooie Jan, verkreukelde lauwweren :lol: ........
Tja er zijn geen domme vragen.......slechts domme antwoorden.
Nou is er WEL verschil in het intelligentie niveau van vragen....DAT weer wel.
En over intelligentie gesproken ik heb nog een heeeeele mooie - in staat van nieuw en met een rug van leer- complete Winkler Prins Enciclopedie, ik meen 1975 met nog een stel adendums.
Die hep me toen een mooi bekkie poen gekost maaaaar ik geef 50% korting.

En Theo, wat die Brattvaag lieren op de kustvaart betreft kan ik dat helemaal zien, zwaar uitgevoerd, redelijk lage druk, NIET al te gek belast, DAT sjakkerd wel door gedurende de levensduur van een potje. Het zelfde systeem wordt OOK toegepast ( dat van de zware schijf en de schottenplaatjes er in) bij roterende stuurmachines, daar zit die schijf dan zogezeid horizontaal op de roerkoning gekrompen, mede door de vertikale belasting- als het draaglager niet helemaal jofel meer is- dan zijn er nog al eens problemen met de afdichting met name omdat die schijf dan niet echt draait maar meer wat heen en weer staat te schommelen. Ik zal eens kijken of ik er soms een foto van heb, voor je detail archief. :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Speciaal voor Theo z'n detail archief, hier kun je o.a. de afdichting zien van zo'n rotor op het huis, omdat de centale drum NU centrisch in het huis zit zijn de schotten dus vast.Ook is hier een detail van een beschadigd huis EN wat plaatjes waar we 1 van de 2 stuurmachines van de Hermod, diep onder water, er af hebben gesleuteld, naar boven gepiekeld en naar de fabrikant voor overhalen. Nozzle vast gezet en dus met 1 machine sturen ( heeft er altijd een sleper bij)
Bijlagen
RotaryVaneHermod-demount.JPG
RotaryVaneHermod-demount.JPG (133 KiB) 2726 keer bekeken
RotaryVane-Hermod-House.JPG
RotaryVane-Hermod-House.JPG (121.78 KiB) 2726 keer bekeken
RotaryVane-Hermod-Overhaul.JPG
RotaryVane-Hermod-Overhaul.JPG (147.2 KiB) 2726 keer bekeken
Roergeborgd-Hermod.jpg
Roergeborgd-Hermod.jpg (49.02 KiB) 2726 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: RDM / NW

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

in staat van nieuw en met een rug van leer- complete Winkler Prins Enciclopedie
Op marktplaats: prijzen variërend van 25 euro tot gratis op te halen. :)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

van 25 euro tot gratis op te halen
Daaar was ik al bang voor Jos..........over een poossie flikkeren m'n dochters het op de brandstapel. ( nou ja ik hoop het nog even uit te stellen)

Wat betreft die hydrauliek,hier nog een paar plaatjes voor Theo z'n archief.
En omdat het Zaterdag is doe ik er nog maar een Roerkoning-draaglagertje bij die ik toevallig tegenkwam..........hopelijk niet als Mosterd na de Maaltijd, maar meer als een toetje zogezeid. :lol:

En om nou maar met een Theo Horsten vraag te eindigen...waaarom zetten ze d'r niet een gewone ouderwetse zwaar uitgevoerde 4 -vier-rams cylinder stuurmachine in met 2 stuks - als een anker zo zwaar- Hele Shaw hydrauliek pompen.......tjaaa "waarom" :lol: :roll:
En omdat we nou toch helemaal off topic met de muziek mee zijn, zet ik er......om eventuele listige vragen te stimuleren :lol: ........nog maar even een plaatje bij van een IN het eindlager warmgelopen EN afgebroken schroefas.......die vindt je dan bij dat gescharrel in het archief :lol:
Bijlagen
RotaryVane-Open.JPG
RotaryVane-Open.JPG (86.65 KiB) 2714 keer bekeken
RotaryVane-damagedHousing.JPG
RotaryVane-damagedHousing.JPG (84.81 KiB) 2714 keer bekeken
RotaryVane-Cover.JPG
RotaryVane-Cover.JPG (88.64 KiB) 2714 keer bekeken
AEG-Brown-RotaryVane.JPG
AEG-Brown-RotaryVane.JPG (173.41 KiB) 2714 keer bekeken
DRaaglagerRoerkoning.JPG
DRaaglagerRoerkoning.JPG (159.48 KiB) 2714 keer bekeken
Assie-gesmolten (4).jpg
Assie-gesmolten (4).jpg (104.1 KiB) 2704 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jolly Sailor

Re: RDM / NW

Bericht door Jolly Sailor »

Pomp.jpg
Pomp.jpg (170.65 KiB) 2711 keer bekeken
Rechts zie je de pomp voor de oliedruk.

Dit handeltje heeft 25 jaar gedraaid zonder problemen tot de verkoop van het schip.
Toen de laadgerei niet meer gekeurd werd omdat er niet meer met eigen bomen werd gelost of geladen gooiden we er gewoon olie in die ook in het carter ging nr 40.
Spul werd alleen nog gebruikt toen voor de kaapstander en ankerlieren en voor de bomen voor de patentluiken.

Een keer hebben we de veiligheid verder open gedraaid omdat we een anker van een grote vaart boot op onze anker hadden en dit was ook geen probleem het enigste wat gebeurde de cluts van de ankerlier brak maar dat had verder niets te maken met de oliedrukhandel te maken.
Denis

Re: RDM / NW

Bericht door Denis »

Harry,

Dat draaglager lijkt een beetje op een Mitchell blok werd er ook olie tussen de beide delen gepompt zodat er een soort film ontstaat waardoor de wrijving werd verminderd?

Gr
Denis


Plaats reactie