RDM / NW

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Journee

RDM / NW

Bericht door Journee »

RDM / "Nieuw Zeeland", 1947.
Personeelsblad "De Wekker".

Dit is een forum over al of niet varende schepen, maar deze schepen werden indertijd ook ergens gebouwd.
Dit hier wordt een nieuw topic over De (voormalige) Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) en de in 1925 door haar overgenomen Scheepsbouwmaatschappij Nieuwe Waterweg (NW).
Ik ben bezig om alle personeels- en bedrijfsbladen van de RDM door te spitten en ik zal af en toe interessante delen hieruit hier plaatsen. Om te beginnen, hier een stukje uit de eerste uitgave van het personeelsblad van de RDM van maart 1947.

Artikel: De "Nieuw Zeeland", maart 1947.
Zie ook http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-142.html. Aanvullende informatie over dit schip is uiteraard welkom!

Mvg, Johan.

P.S.
De jpg-bestanden op eerste vier pagina's van dit topic stonden eerst op mijn eigen server. Deze worden/werden verplaatst naar de server van Kombuispraat, zodat alles onder één beheer komt. Dit voorkomt hopelijk latere kruisjes.
Ik gebruik deze pagina's hier ook als testplaats, vandaar de soms vele keren "bewerkt" melding.
Bijlagen
Personeelsblad De Wekker, maart 1947, blz. 2.
Personeelsblad De Wekker, maart 1947, blz. 2.
PB-1947-03-02.jpg (349.5 KiB) 5551 keer bekeken
Personeelsblad De Wekker, maart 1947, blz. 3.
Personeelsblad De Wekker, maart 1947, blz. 3.
PB-1947-03-03.jpg (134.87 KiB) 5551 keer bekeken

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: RDM / NW

Bericht door Roy »

Een veelbelovend nieuw topic Johan !!!.
't Eerste artikel is, wat mij betreft, direct al raak !.
Ik kijk al uit naar je volgende plaatsing.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Dank je, Roy.

Dit is eigenlijk een scenario van hoe een schip "hoort" te zinken. Je maakt een schip niet onzinkbaar! Als het schip dan toch moet zinken, zorg dan dat dit zo gebeurt dat tijd en de wijze waarop zodanig zijn dat de reddingmiddelen tijdig bereikt en gebruikt kunnen worden. Immers, gangen kunnen vertikale schachten worden, etc.!
Het toeval zal hier echter ook wel een rol gespeeld hebben, maar ik heb deze ramp toch altijd in gedachten gehouden.

Mvg, Johan.
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

RDM / Bouwnummer 273: m.s. "Batoela", 1947.
Personeelsblad "De Wekker".

Hier volgen een paar stukjes uit De Wekker over het door de RDM in 1947 opgeleverde m.s "Batoela", gebouwd in opdracht van de Staat der Nederlanden en onder beheer gesteld van de Koninklijke Paketvaart Mij. Dit schip was pas het eerste schip dat na WO-II (in juni 1947) bij de RDM te water ging. Dat had alles te maken met de toenmalige schaarste van staal, e.d.

Artikel: Eerste tewaterlating na de bevrijding, juli 1947.
Artikel: Het m.s. Batoela" "en nog wat", september 1947.
Zie ook http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-273.html. Aanvullende informatie over dit schip is uiteraard welkom!

Van dit schip, als m.s. "King Bird" in haar nadagen, werd op het KPM-topic hier op Kombuispraat een prachtige foto-serie geplaatst. Deze foto's werden door mij "geleend" en samengevat in een pdf-file met als titel: Herinneringen van Nico Meinsma / Een onverwachte ontmoeting in Port Kelang in maart 1983, door Anne Mulder (Vaerderij).
Zie: http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/273-Herinneringen.pdf.

Mvg, Johan.
Bijlagen
Personeelsblad "De Wekker", juli 1947, blz. 1.
Personeelsblad "De Wekker", juli 1947, blz. 1.
PB-1947-07-01.jpg (326.19 KiB) 5550 keer bekeken
Personeelsblad "De Wekker", september 1947, blz. 1.
Personeelsblad "De Wekker", september 1947, blz. 1.
PB-1947-09-01.jpg (377.9 KiB) 5550 keer bekeken
Personeelsblad "De Wekker", september 1947, blz. 2.
Personeelsblad "De Wekker", september 1947, blz. 2.
PB-1947-09-02.jpg (221.18 KiB) 5550 keer bekeken
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Ja Mart, we zullen doorgaan ... ...
Maar af en toe moet ik wel een poosje stil zijn, want niet alle campings hebben (gratis) draadloos Internet.

HGH, dinsdag goa'k noar un boer'nkemping in oaveriessel um doar ut plat (algemeen beschaafd Sallands) wat bie te hoal'n.

Mvg, Johan.
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

RDM / Bouwnummer 273: m.s. "Batoela", 1947.
Personeelsblad "De Wekker".
Vervolg.

En dat kon je natuurlijk verwachten, die reacties op de opmerkingen van de redacteur over de toen door de RDM-ers geleverde arbeidsprestaties in het september-nummer. Dat artikel in het september-nummer was dus niet erg in de smaak gevallen. Een onhandige zet van de redactie?
Voor de niet-ingewijden: W.E.K. in dit stukje was de personeelsvereniging van de RDM. Deze afkorting staat voor "Werkplaats En Kantoor" of voor "Wetenschap En Kunst". Serieus waar, je mag zelf kiezen.

Artikel: Met m.s. "Batoela" "en nog wat", oktober 1947.
Artikel: Over "en nog wat", oktober 1947.
Zie ook http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-273.html. Aanvullende informatie over dit schip is uiteraard welkom!

Mvg, Johan.
Bijlagen
Personeelsblad De Wekker, oktober 1947, blz. 7.
Personeelsblad De Wekker, oktober 1947, blz. 7.
PB-1947-10-07.jpg (521.53 KiB) 5550 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: RDM / NW

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Prachtig toch, dat leden "In den penhouder klimmen". :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

HGH, dinsdag goa'k noar un boer'nkemping in oaveriessel um doar ut plat (algemeen beschaafd Sallands) wat bie te hoal'n.
J'han..keerl wat bink blie ummuh dat te heur'n...........mien Va zaliger zei vrogger : " Proat mah gewoon plat Olster's, doar is niks mis mee" :lol: en ondanks dak ah un mooi peussien un mooi ende vot woohnuh en meestah oaver de grens proatuh, geet mien dat Sallands nog oardig glad off....... :lol:

Dus doet ze doar de groet'n van mien an de goeie kaantuh van'n Iessel, ai soms in de buurtuh van Olst komt, goat dan mah bie mien zuster & zwoager an in hun museum wat ouwehoern, Frans die spiekert oe dat plat zo weer bie en doar kriej un kommuh koffie veur niks ai ze verteld astaij mien kent :lol:

http://www.keukengereimuseum.com/#Startpagina
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Journee

Re: RDM / NW

Bericht door Journee »

Bouwnummer 200: d.s.s. "Nieuw Amsterdam", 1938.
Personeelsblad "De Wekker".

Hier volgt een stukje uit het personeelsblad van de RDM van december 1947 over het wel en wee van de trots van de RDM (en misschien toen wel van heel Nederland), de "Nieuw Amsterdam". Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van haar eerste na-oorlogse reis - in haar door de RDM uitgevoerde gerenoveerde toestand - naar New York.

Artikel: De "Nieuw Amsterdam", december 1947.
Zie ook http://www.shipmotions.nl/RDM/RDM/RDM-200.html. Aanvullende informatie over dit schip is uiteraard welkom!

Wij waren toen nog "jongkies", velen van ons waren zelfs nog niet geboren. Echt geschiedenis dus, maar wel een geschiedenis die onze kleinkinderen ook behoren te weten en hopelijk zullen waarderen!

Mvg, Johan.
Bijlagen
Personeelsblad De Wekker, december 1947, blz. 5.
Personeelsblad De Wekker, december 1947, blz. 5.
PB-1947-12-05.jpg (127.96 KiB) 5548 keer bekeken
Personeelsblad De Wekker, december 1947, blz. 6.
Personeelsblad De Wekker, december 1947, blz. 6.
PB-1947-12-06.jpg (573.11 KiB) 5548 keer bekeken
Personeelsblad De Wekker, december 1947, blz. 7.
Personeelsblad De Wekker, december 1947, blz. 7.
PB-1947-12-07.jpg (44.53 KiB) 5548 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: RDM / NW

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Goat mah mooi deur J'han......dat bint mmoie stukkies uut dat Wekker krantien :lol:Dat Keerltien bie de redaktie kreeg bes lik op stuk :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie